Ursprungligen postat av Ernie Ball
Jag undrar en sak; under nödplané, vilken rate of descent kommer man upp i då, med en 737:a eller något annat vanligt flygplan? Jag läste efter att City Airline hade råkat ut för det för ett tag sen att passagerarna upplevde det som att de i princip föll som en sten, men det lär ju inte stämma eller?
Nej, det handlar om ett nosläge på kanske 5 grader ner eller så och en sjunkhastighet på 6-7000 fot/minut.
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Det måste väl finnas risk för overspeed om man dyker för brant?
Ja, precis.
Därför sjunker man med maxfart och med speedbrakes ute.
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Beskriv gärna detaljerat hur ni går tillväga, hur ni använder alla kontrollytor, ROD, IAS osv!
På de Boeingmodeller jag flugit ser det ut ungefär så här:
1. Put on oxygene masks. <- det här är det absolut viktigaste och måste göras ögonblickligen!
2. Establish communications between pilots. <- Det är inte helt smidigt att försöka prata via mikrofonen i en syrgasmask som är inställd på att ge 100% flöde.
3. Check cabin pressure. <- är det kontrollmekanismen som är trasig kanske man kan styra kabinens utflödesventil manuellt och behålla trycket
4. If cabin pressure uncontrollable:
- Deploy passenger oxygene masks <- det sker annars automatiskt när kabintrycket blir tillräckligt lågt
- Descend at Mmo/Vmo with full speedbrakes to 10000 feet or lowest safe altitude. <- såvida man inte har höga berg under sig, sjunker man alltså med autopilot på maxfart och med fulla speedbrakes till 10000 fot, vilket tar 4-5 minuter. Man sänder även ut ett nödmeddelande så att flygledningen får chans att flytta på annan omgivande trafik.