Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2893 2011-05-14, 16:51
Optiroc
Har varit iväg och flugit en del, men då reguljärt. Nu pratar vi om en sista-minuten med charterbolag i sommar.
Jag är van att kunna välja plats och ha okej utrymmen under resan (är 193 cm lång). Finns det möjlighet till att välja platser och ha en bra komfort även med sista-minuten-charter till t.ex Kroatien?
#2894 2011-05-14, 19:33
vilketnamneledigt
Tack för svaren, ksv. Planet kan inte dela sig heller i luften?

En sak som jag kom på att jag glömde att fråga: Får man ha med sig handspritsvåtservetter i handbagaget? Det räknas väl inte som vätska? Men det är väl brandfarligt..
#2895 2011-05-15, 10:47
Ursprungligen postat av Optiroc
Har varit iväg och flugit en del, men då reguljärt. Nu pratar vi om en sista-minuten med charterbolag i sommar.
Jag är van att kunna välja plats och ha okej utrymmen under resan (är 193 cm lång). Finns det möjlighet till att välja platser och ha en bra komfort även med sista-minuten-charter till t.ex Kroatien?

Beror vilket bolag du åker med.
#2896 2011-05-15, 10:53
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Jag hittade denna tråd på google och blev endast medlem för att ställa några frågor. Jag har läst igenom nästan hela tråden, men ändå inte riktigt hittat svar på det jag undrar. Hoppas att någon kan svara!

Jag tror att anledningen till min rädsla är att jag är rädd för att falla. Om planet går sönder i luften (är det förresten möjligt?) så faller man ju. Och turbulens är ju också lite fallande. Och sen såklart själva kraschen.. Men planet störtar väl inte? Det glidflyger väl?

Jag har flugit förut, men det var längesen så jag minns faktiskt inte så mycket. Jag minns bara att sist så skakade planet mycket och det var lite läskigt.


- Att flyga till London med BA är väl säkert? Har hört att planen låter lite..
Men alltså piloterna där verkar det inte vara något fel på vad jag har hört? Men är modellerna hållbara och så? Och hur är säkerheten?

- Jag gillar inte att resa, men jag vill verkligen till USA (mest LA). Men då tänkte jag att om man flyger med BA först till London, sen till LA. Är det säkert?
Tänkte nog förresten bara ta till London först för att bli lite van. LA får nog vänta lite.

- Om trycket eller vad det nu hette skulle sjunka, hur fort sänker piloten planet då? För som sagt så är jag rädd för att falla, speciellt fort.

- Hur stor chans är det att flygplanet går sönder i luften? Eller att någon del lossnar?

- Är turbulens farligt? Har hört att det är mycket inom USA.

- Jag har hört att när man flyger vid Kanada så kan det flyga in fåglar i moton. Vad händer då?
Det verkar ju ändå som att det varit ett par kraschar där?

- Vilka amerikanska flygbolag är säkra? (lite allmän fråga bara)

Ni som svarar får svara HELT ärligt! Och med dom frågorna om sträckorna med BA får ju även andra som inte är piloter svara på vad ni tyckte. Förlåt om några frågor var dumma. Jag vill bara vara säker!


Jag tror att det var mina enda frågor. Frågar väl något mer om jag kommer på något


P.S. Jag tycker att det hjälper att kolla på den där flygradarn. Då ser man ju att planen kommer fram säkert.

Lista på krascher där flygplanet har brutits upp i luften, senaste An-148 är inte med.
Observera att flygplan som haft bomb ombord som har sprängts i bitar är med,
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=ACA&lang=&page=2
#2897 2011-05-15, 21:58
Du alessandro du får allt specifiera dina sökparametrar innan den där listan har något egentligt värde. Jag har bara skummat men där verkar finnas med diverse olyckor och incidenter som inte alls är att "planet delat sig i luften" vilket är vad frågan gäller, inte huruvida en dörr har ramlat av på ett plan i kongo (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19990728-1)

Jag skulle inte räkna med att du får ta med våtservetter men jag har aldrig prövat, du får väl försöka och se?

Vad gäller ljud under flygning så är flygplan smockfulla med olika system som låter mer eller mindre. Det är naturligt att oroa sig för ljuden men det är ingen relevant oro, det finns vissa som lugnas om dom flyger med någon som har koll på ljuden och kan förklara men det kanske inte är ett alternativ för dig?
#2898 2011-05-16, 15:38
vilketnamneledigt
Okej.

Men så jag behöver alltså inte oroa mig alls om jag flyger med BA?
#2899 2011-05-16, 15:40
svampdamp
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Okej.

Men så jag behöver alltså inte oroa mig alls om jag flyger med BA?


Vet inte hur många gånger vi måste påpeka att stora bolag i västvärlden är säkra. Framförallt BA.

Senast BA hade en olycka med dödlig utgång var 1976. Ett annat exempel är AA som hade en av de nyaste flottorna i Europa som inte haft en olycka med dödlig utgång sen 1960.
#2900 2011-05-17, 18:10
Ernie Ball
Jag undrar en sak; under nödplané, vilken rate of descent kommer man upp i då, med en 737:a eller något annat vanligt flygplan? Jag läste efter att City Airline hade råkat ut för det för ett tag sen att passagerarna upplevde det som att de i princip föll som en sten, men det lär ju inte stämma eller? Det måste väl finnas risk för overspeed om man dyker för brant? Beskriv gärna detaljerat hur ni går tillväga, hur ni använder alla kontrollytor, ROD, IAS osv!
#2901 2011-05-17, 18:52
ksv
Ursprungligen postat av Ernie Ball
Jag undrar en sak; under nödplané, vilken rate of descent kommer man upp i då, med en 737:a eller något annat vanligt flygplan? Jag läste efter att City Airline hade råkat ut för det för ett tag sen att passagerarna upplevde det som att de i princip föll som en sten, men det lär ju inte stämma eller?
Nej, det handlar om ett nosläge på kanske 5 grader ner eller så och en sjunkhastighet på 6-7000 fot/minut.

Ursprungligen postat av Ernie Ball
Det måste väl finnas risk för overspeed om man dyker för brant?
Ja, precis.
Därför sjunker man med maxfart och med speedbrakes ute.

Ursprungligen postat av Ernie Ball
Beskriv gärna detaljerat hur ni går tillväga, hur ni använder alla kontrollytor, ROD, IAS osv!
På de Boeingmodeller jag flugit ser det ut ungefär så här:

1. Put on oxygene masks. <- det här är det absolut viktigaste och måste göras ögonblickligen!
2. Establish communications between pilots. <- Det är inte helt smidigt att försöka prata via mikrofonen i en syrgasmask som är inställd på att ge 100% flöde.

3. Check cabin pressure. <- är det kontrollmekanismen som är trasig kanske man kan styra kabinens utflödesventil manuellt och behålla trycket

4. If cabin pressure uncontrollable:
- Deploy passenger oxygene masks <- det sker annars automatiskt när kabintrycket blir tillräckligt lågt
- Descend at Mmo/Vmo with full speedbrakes to 10000 feet or lowest safe altitude. <- såvida man inte har höga berg under sig, sjunker man alltså med autopilot på maxfart och med fulla speedbrakes till 10000 fot, vilket tar 4-5 minuter. Man sänder även ut ett nödmeddelande så att flygledningen får chans att flytta på annan omgivande trafik.
#2902 2011-05-17, 19:18
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det handlar om ett nosläge på kanske 5 grader ner eller så och en sjunkhastighet på 6-7000 fot/minut.

Ja, precis.
Därför sjunker man med maxfart och med speedbrakes ute.

På de Boeingmodeller jag flugit ser det ut ungefär så här:

1. Put on oxygene masks. <- det här är det absolut viktigaste och måste göras ögonblickligen!
2. Establish communications between pilots. <- Det är inte helt smidigt att försöka prata via mikrofonen i en syrgasmask som är inställd på att ge 100% flöde.

3. Check cabin pressure. <- är det kontrollmekanismen som är trasig kanske man kan styra kabinens utflödesventil manuellt och behålla trycket

4. If cabin pressure uncontrollable:
- Deploy passenger oxygene masks <- det sker annars automatiskt när kabintrycket blir tillräckligt lågt
- Descend at Mmo/Vmo with full speedbrakes to 10000 feet or lowest safe altitude. <- såvida man inte har höga berg under sig, sjunker man alltså med autopilot på maxfart och med fulla speedbrakes till 10000 fot, vilket tar 4-5 minuter. Man sänder även ut ett nödmeddelande så att flygledningen får chans att flytta på annan omgivande trafik.


Vore det inte fiffigt med en mikrofon inbyggda i syrgasmaskerna för piloten? Låter ju inte precis som något speciellt svårt att genomföra.
#2903 2011-05-17, 19:44
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Vore det inte fiffigt med en mikrofon inbyggda i syrgasmaskerna för piloten? Låter ju inte precis som något speciellt svårt att genomföra.
Det finns såklart, annars hade det inte varit möjligt att kommunicera med varandra i cockpit. På en del modeller måste man flippa en knapp för att växla till den micken, på andra görs det automatiskt när man tar fram masken.

Men för att den ska funka på hög höjd ställer man in den på att trycka fram 100% syre kontinuerligt, vilket gör att man låter som 10 x Darth Vader om man råkar andas med mikrofonknappen intryckt.

Jag tror det finns bättre bilder tidigare i tråden, men det är alltså en sådan här mask.
#2904 2011-05-17, 21:49
Coolcitte
Ursprungligen postat av svampdamp
Vet inte hur många gånger vi måste påpeka att stora bolag i västvärlden är säkra. Framförallt BA.

Senast BA hade en olycka med dödlig utgång var 1976. Ett annat exempel är AA som hade en av de nyaste flottorna i Europa som inte haft en olycka med dödlig utgång sen 1960.


http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587