Ursprungligen postat av Hefaiston
Som (förhoppningsvis) blivande flygledare skulle jag säga att det beror på planet. MD80 stiger som en raket medan A340 (för att inte tala om A380) klättrar som flygande tegelstenar
Fast det beror på vikten där. En tom A380 lär stiga som en "home sick angel".
Jag gjorde en kort en-timmesflygning med en tom 76:a för inte så länge sedan och jag kan lova att det gick undan. Mätaren för vertikalhastighet som bara går till 6000 ft/min låg på max under flera minuter efter start, så uppenbarligen steg vi snabbare än så.
Startar man efter en A321:a på en 6-timmarsflygning mot samma mål, upplever jag att man i regel stiger förbi med både B738 och B752.
Den senare anses väl dessutom vara ovanligt over powered.
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag syftade på vertikalhastigheten endast och man kan med blotta ögat se lutningen på planet samt känna sin position i förhållande till markplanet. Så visst går det att märka om ett plan har mer vertikalhastighet än ett annat men omöjligt att veta om det är 2800f/m eller 3600f/m.
Själva startfasen säger ganska lite.
Beroende på vilken klaff man valt att starta med, får man helt olika stighastigheter vid samma pitch.
Har man motorkraft över, räknar man dessutom ut innan start hur mycket man kan sänka effekten med och använder sedan kanske bara 75% av motorkraften under starten.