Ursprungligen postat av Alessandro
Visst finns det propellerflyg med tryckkabin, men det är inte lika vanligt som hos jetflygplan.
MD-80 är helt OK säkerhetsmässigt, men börjar bli för törstiga.
De flesta propellerflygplan saknar tryckkabin ja, men när man tänker på propellerflyg i kommersiell trafik är det oftast turbopropflygplan man tänker på. De allra flesta av dessa har förstås tryckkabin, med några få undantag möjligen.
Ursprungligen postat av proudslacker
Är det FMC:n som räknar ut när ni ska börja sjunka?
Det beror på hur avancerad FMC man har. I de flesta moderna flygplan är det korrekt. Men FMC:n räknar ut den punkten med de värden piloten anger. Beroende på flygbolagets policy, om man är före eller efter tidtabell m.m. I äldre och mindre flygplan får piloterna själva räkna ut när det är dags att sjunka. En tumregel som lite skämtsamt gäller för t.ex. SAAB 340 eller andra liknande turbopropflygplan är höjden genom 300 för att få distansen. Dvs om man flyger på 21,000 fot delar man det i 300, får 70 och ska således börja sjunka på 70 nautiska mils avstånd från flygplatsen.
Men det är förstås en hel del andra faktorer som spelar roll, främst regleringar från ATC för ett smidigt trafikflöde in- och ut från området närmast flygplatsen samt andra flygplan som man kan möta under sjunket.
Ursprungligen postat av FetFulElak
Vad kommer EFB2 innebära för flygsäkerhet? Hur ska det genomföras? Såg att Freebird hade börjat med detta som första (?) europeiska flygbolag - åsikter?
Fungerar elektroniken som den skall är det garanterat bättre för flygsäkerheten. I dagsläget när man sitter med en drös olika pärmar som man kan behöva innan, under och efter en flygning kan det ibland bli lite stressigt att leta efter den information man eftersöker. Kan man få in alla manualer i en pryl som alltid är uppdaterad med den senaste information och dessutom säkerligen kan optimeras för bästa användarvänlighet ser jag bara fördelar.
I Sverige finns det ett fraktflygbolag som i samarbete med myndigheten utvärderar EFB. Jag tror dock att de har kvar alla pappersmanualer ombord som reserv ifall det strular.