Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2869 2011-04-29, 18:20
mickes418


Det är ju radiotrafiken efter kollisionen. Jag menar deras spontana kommentar precis när det händer. Det lär dröja om de ens släpper det inspelade från den svarta lådan.
#2870 2011-05-01, 22:04
polishbear
Kanske fel tråd att posta denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=sJ1CIByTz24&t=0m40s
http://www.youtube.com/watch?v=mM9UM33EKqY

Detta hände i på en militär flygplats utanför Moskva i fredags. Det otroliga är att dom lyckas landa planet vilket visar hur välbyggda flygplan faktiskt är.
#2871 2011-05-05, 20:44
OT raderat. Det finns trådar för flyguppvisningar, Flight 447-kraschen etc

Hur man checkar in gitarrer är inte heller ämnet för denna tråd...

/mod
#2872 2011-05-05, 21:34
volym123
Ursprungligen postat av polishbear
Kanske fel tråd att posta denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=sJ1CIByTz24&t=0m40s
http://www.youtube.com/watch?v=mM9UM33EKqY

Detta hände i på en militär flygplats utanför Moskva i fredags. Det otroliga är att dom lyckas landa planet vilket visar hur välbyggda flygplan faktiskt är.



Den är sinnessjuk... Är det passagerar i? Vad är det för fel på planet?
#2873 2011-05-06, 19:29
Aleksandr
Ursprungligen postat av polishbear
Kanske fel tråd att posta denna länk:

http://www.youtube.com/watch?v=sJ1CIByTz24&t=0m40s
http://www.youtube.com/watch?v=mM9UM33EKqY

Detta hände i på en militär flygplats utanför Moskva i fredags. Det otroliga är att dom lyckas landa planet vilket visar hur välbyggda flygplan faktiskt är.


Välbyggda!!! Faktiskt det var fel på planet.
#2874 2011-05-06, 19:30
Aleksandr
Ursprungligen postat av volym123
Den är sinnessjuk... Är det passagerar i? Vad är det för fel på planet?


Nej, fanns inga passagerar, det var prövning, planet har inte flugit på 10 år:o
#2875 2011-05-08, 13:51
Jempaas
Jag skrev lite här tidigare om min oro inför flygresan till Thailand. Jag gillar inte alls att flyga! Ksv skrev då att flygningen till Thailand skulle i princip vara en underbar flygning om man jämnförde min resa till Samos då det blev turbulent vid landningen. Hur som så var både dit och hemresan himmelska. Ingen kraftig turbulens, trevlig personal och skojig pilot . Lite turbulent var det när vi närmade oss Thailand, men då var man så inställd på att komma fram så man brydde sig inte så mycket om det . Vanliga fall brukar jag sitta som ett spöke och koncentrera mig , spänna fast mig och bara vara tyst. På hemresan kom flygvärdinnorna och tog med mina barn på en liten tur i planet och var säkert borta i 45 min, kom sedan tillbaka och frågade om de fick ta med sig barnen till cockpit..Förtjust svarade jag självklart och frågade lite försynt om jag fick följa med också. Det fick jag och när vi kom in i "första rummet" då kom piloten ut från toaletten.. Shit! tänkte jag:o rädd som jag är.. Ska inte han styra planet?? Vi småpratade lite först innan han knappade in koden och öppnade till cockpit där det satt en kille, pilot det också eller?? Jag frågade aldrig. Men vilken utsikt!! Såg riktigt fint ut från cockpit kan jag säga!


Är det så att ofta under långflygningar så är autopiloten inkopplad och piloten kan göra lite vad han vill??

Efter min Thailandsresa så kände jag mig ganska bekväm med att flyga. Trodde jag. Nu ska ut och flyga igen i Juli med RyanAir . När vi reste till Thailand åkte vi med ett nordiskt flygbolag som kändes ganska tryggt. Ryanair är ju ett lågprisbolag vilket gör mig orolig. Bör jag vara det??
#2876 2011-05-08, 14:18
pilot
Kul att du hade en bra flygning till Thailand och att du delade med dig för andra flygrädda att läsa!

Ursprungligen postat av Jempaas
pilot det också eller??


Japp, det finns alltid minst två piloter ombord så du kan vara trygg, vi lämnar aldrig cockpiten tom

Ursprungligen postat av Jempaas

Är det så att ofta under långflygningar så är autopiloten inkopplad och piloten kan göra lite vad han vill??


Piloten är inkopplad till största delen av en flygning, det är bara under starten och landningen vi stänger av den. Det för att vi kan koncentrera oss på alla system och ger oss mycket mer resurser om något skulle hända. Där emot är det fortfarande piloten som flyger planet genom AP. Den tar inga egna initiativ så att säga.

Du kan jämföra det med farthållaren på din bil. Det är du som bestämmer vilken fart den ska hålla och vill du ändra den (tex att du närmar dig din avfart) måste du själv göra det.

Ursprungligen postat av Jempaas

Ryanair är ju ett lågprisbolag vilket gör mig orolig. Bör jag vara det??


Du kan känna dig minst lika säker ombord på ett Ryanair flygplan som du gjorde till thailand. Dom har en av europast modernaste flygflottor och följer precis samma regelverk som alla andra europeiska flygbolag.
#2877 2011-05-08, 14:23
LordNelsonMandela
Ursprungligen postat av ksv

Det finns även fastställda minsta siktvärden för landning på olika banor. Skulle sikten vara under den tillåtna gränsen får man inte ens försöka landa, utan går då till en alternativflygplats.


Hur fungerade detta system den 10 april 2010 när 96 polska toppolitiker omkom efter en flygolycka vid det 3:e landningsförsöket om jag inte minns fel, p.g.a. dimma?
Var förhållandena fortfarande tillåtna för landning?
#2878 2011-05-08, 15:15
raol
Ursprungligen postat av LordNelsonMandela
Hur fungerade detta system den 10 april 2010 när 96 polska toppolitiker omkom efter en flygolycka vid det 3:e landningsförsöket om jag inte minns fel, p.g.a. dimma?
Var förhållandena fortfarande tillåtna för landning?

Nej, där gjorde man en inflygning där precisionsinstrument saknades i alldeles för dåliga väderförhållanden. Det var det första landningsförsöket man kraschade på.
Man flög också under den minsta tillåtna höjden utan visuell kontakt med landningsbanan och ignorerade "PULL UP"-varningar då man skulle ha avbrutit inflygningen. Man bröt med andra ord mot de flesta regler som gick att bryta mot, anledningen var sannolikt att man var väldigt hårt pressade från presidenten att landa.

http://www.youtube.com/watch?v=kb-ayk4Do70
#2879 2011-05-08, 15:15
Jempaas
Ursprungligen postat av pilot
Kul att du hade en bra flygning till Thailand och att du delade med dig för andra flygrädda att läsa!



Japp, det finns alltid minst två piloter ombord så du kan vara trygg, vi lämnar aldrig cockpiten tom



Piloten är inkopplad till största delen av en flygning, det är bara under starten och landningen vi stänger av den. Det för att vi kan koncentrera oss på alla system och ger oss mycket mer resurser om något skulle hända. Där emot är det fortfarande piloten som flyger planet genom AP. Den tar inga egna initiativ så att säga.

Du kan jämföra det med farthållaren på din bil. Det är du som bestämmer vilken fart den ska hålla och vill du ändra den (tex att du närmar dig din avfart) måste du själv göra det.



Du kan känna dig minst lika säker ombord på ett Ryanair flygplan som du gjorde till thailand. Dom har en av europast modernaste flygflottor och följer precis samma regelverk som alla andra europeiska flygbolag.


Tack för dina svar!
#2880 2011-05-09, 23:44
demmmpa
grym tråd,

Hur ser en vanlig dag ut för pilot?

tex 8.00 arlanda - london

13 - london - amsterdam etc etc.