Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Ska flyga i en Robinson R-44 Clipper över medelhavet. Kan någon förklara vilka risker det finns och hur stor risken är att det händer något?
Kolvmotordrivna småhelikoptrar har en ganska trist olycksstatistik.
Enligt wikipedia har den haft hela 82 dödsolyckor sedan den började tillverkas.
The Griffin Helicopter accident database lists 82 fatal accidents between July 1993 and November 2009 from a total of 289 incidents involving the Robinson R44
Riskmässigt är det förmodligen i paritet med att åka motorcykel i trafiken. Avgörande är förstås om det är en erfaren trafikpilot vid spakarna eller en mindre erfaren privatflygare.
Ursprungligen postat av ingenvetvad
Jag är rädd som få. Ska åka med Delta Airlines.
Delta Boeing 767 från Köpenhamn till Atlanta
Sen Atlanta - San francisco med Boeing 767-300/300ER.
Delta är världens största flygbolag och gör dagligen över 1500 flygningar.
De har en mycket hög säkerhetsnivå och låg olycksfrekvens, så i mycket säkrare händer än så kan du inte vara.
Ursprungligen postat av ingenvetvad
Flyger man så mycket som Delta gör, händer det förstås då och då att saker går sönder.
Men flygplan är byggda med backup-system med just detta i tanke.
Att de återvänder efter motorproblem är i sig inget nödläge, eftersom flygplanet flyger alldeles utmärkt på en motor.
Faktum är att även om en motor fallerar i sent skede under start, går det utmärkt att fortsätta och lyfta enbart med kraft från den andra motorn.
Ursprungligen postat av ingenvetvad
Hur osäkra är dessa plan egentligen? Gamla som gatan har jag förstått?
B767 är en arbetshäst som trots att den flugits otroligt mycket, ändå bara haft ett enda totalhaveri som berott på fel på flygplanet.
B767 tillverkas än idag på Boeingfabriken.