Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2953 2011-06-01, 13:21
korrektpolitiskt
Ska flyga i en Robinson R-44 Clipper över medelhavet. Kan någon förklara vilka risker det finns och hur stor risken är att det händer något?
#2954 2011-06-01, 14:02
libben
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Ska flyga i en Robinson R-44 Clipper över medelhavet. Kan någon förklara vilka risker det finns och hur stor risken är att det händer något?


Risken att det händer något är inte stor. Större risk att du dör i vanlig biltrafik.

Flyga är det säkraste sättet att resa hittills! Säkrare än att promenera, säkrare än att cykla och färdas i biltrafik.


Det du kommer tycka är obehagligt är skakningar i planet och ljud som du inte är van vid. Ljud från landningshjulen, flapsen osv.

Bästa du kan göra är att slappna av och inse att du reser på det säkraste sättet, när det skakar och låter lite så är det helt normalt och ingen fara. Inte sitter du och blir rädd för att du känner av ett gupp i en bil när du färdas i en sån hemsk plåtsak på väg? Bilar vibrerar och skakar en del dom med ifall man har någon äldre bil.

Så njut av resan, köp en bok eller tidning. Läs lite och se filmerna som erbjuds. It's fun to fly!
#2955 2011-06-01, 16:06
Murder.Inc
Ursprungligen postat av libben
Risken att det händer något är inte stor. Större risk att du dör i vanlig biltrafik.

Flyga är det säkraste sättet att resa hittills! Säkrare än att promenera, säkrare än att cykla och färdas i biltrafik.


Det du kommer tycka är obehagligt är skakningar i planet och ljud som du inte är van vid. Ljud från landningshjulen, flapsen osv.

Bästa du kan göra är att slappna av och inse att du reser på det säkraste sättet, när det skakar och låter lite så är det helt normalt och ingen fara. Inte sitter du och blir rädd för att du känner av ett gupp i en bil när du färdas i en sån hemsk plåtsak på väg? Bilar vibrerar och skakar en del dom med ifall man har någon äldre bil.

Så njut av resan, köp en bok eller tidning. Läs lite och se filmerna som erbjuds. It's fun to fly!


Ja nu är ju Robinson en helikopter så det blir nog inte så mycket ljud från varken hjul eller flaps
#2956 2011-06-01, 18:37
Ursprungligen postat av spruttis
Såg att det befunnit sig en stökig passagerare på ett flyg över USA, då beslutades att man skulle skicka upp ett F-16 för att eskortera planet. Vad är anledningen till detta?


Amerikansk paranoia.. I andra länder hade planet landat på närmsta flygplats och passagerarna gripits utan inblandning av flygvapnet. Är man så pass bråkig att planet måste landa omedelbart debiteras dessutom de skyldiga för extralandningen, och det är riktigt dyrt men helt rätt.
#2957 2011-06-01, 20:02
ingenvetvad
Jag är rädd som få. Ska åka med Delta Airlines.

Delta Boeing 767 från Köpenhamn till Atlanta

Sen Atlanta - San francisco med Boeing 767-300/300ER.


Exakt hur rädd bör jag vara? Läst massa skit om dessa plan på denna rut. Typ såna här saker: http://www.e24.se/makro/varlden/delta-nodlandade-tva-ganger-om_2448711.e24 och att planen knappt håller ihop. :'(

Hur osäkra är dessa plan egentligen? Gamla som gatan har jag förstått?

På hemvägen åker jag Airbus och Airfrance, det känns lite bättre.., eller?
#2958 2011-06-01, 20:34
ksv
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Ska flyga i en Robinson R-44 Clipper över medelhavet. Kan någon förklara vilka risker det finns och hur stor risken är att det händer något?
Kolvmotordrivna småhelikoptrar har en ganska trist olycksstatistik.

Enligt wikipedia har den haft hela 82 dödsolyckor sedan den började tillverkas.
The Griffin Helicopter accident database lists 82 fatal accidents between July 1993 and November 2009 from a total of 289 incidents involving the Robinson R44

Riskmässigt är det förmodligen i paritet med att åka motorcykel i trafiken. Avgörande är förstås om det är en erfaren trafikpilot vid spakarna eller en mindre erfaren privatflygare.

Ursprungligen postat av ingenvetvad
Jag är rädd som få. Ska åka med Delta Airlines.

Delta Boeing 767 från Köpenhamn till Atlanta

Sen Atlanta - San francisco med Boeing 767-300/300ER.
Delta är världens största flygbolag och gör dagligen över 1500 flygningar.
De har en mycket hög säkerhetsnivå och låg olycksfrekvens, så i mycket säkrare händer än så kan du inte vara.

Ursprungligen postat av ingenvetvad
Exakt hur rädd bör jag vara? Läst massa skit om dessa plan på denna rut. Typ såna här saker: http://www.e24.se/makro/varlden/delta-nodlandade-tva-ganger-om_2448711.e24 och att planen knappt håller ihop. :'(
Flyger man så mycket som Delta gör, händer det förstås då och då att saker går sönder.

Men flygplan är byggda med backup-system med just detta i tanke.
Att de återvänder efter motorproblem är i sig inget nödläge, eftersom flygplanet flyger alldeles utmärkt på en motor.
Faktum är att även om en motor fallerar i sent skede under start, går det utmärkt att fortsätta och lyfta enbart med kraft från den andra motorn.

Ursprungligen postat av ingenvetvad
Hur osäkra är dessa plan egentligen? Gamla som gatan har jag förstått?
B767 är en arbetshäst som trots att den flugits otroligt mycket, ändå bara haft ett enda totalhaveri som berott på fel på flygplanet.

B767 tillverkas än idag på Boeingfabriken.
#2959 2011-06-01, 21:06
ingenvetvad
Ursprungligen postat av ksv
Kolvmotordrivna småhelikoptrar har en ganska trist olycksstatistik.

Enligt wikipedia har den haft hela 82 dödsolyckor sedan den började tillverkas.

Riskmässigt är det förmodligen i paritet med att åka motorcykel i trafiken. Avgörande är förstås om det är en erfaren trafikpilot vid spakarna eller en mindre erfaren privatflygare.

Delta är världens största flygbolag och gör dagligen över 1500 flygningar.
De har en mycket hög säkerhetsnivå och låg olycksfrekvens, så i mycket säkrare händer än så kan du inte vara.

Flyger man så mycket som Delta gör, händer det förstås då och då att saker går sönder.

Men flygplan är byggda med backup-system med just detta i tanke.
Att de återvänder efter motorproblem är i sig inget nödläge, eftersom flygplanet flyger alldeles utmärkt på en motor.
Faktum är att även om en motor fallerar i sent skede under start, går det utmärkt att fortsätta och lyfta enbart med kraft från den andra motorn.

B767 är en arbetshäst som trots att den flugits otroligt mycket, ändå bara haft ett enda totalhaveri som berott på fel på flygplanet.

B767 tillverkas än idag på Boeingfabriken.



Tack för dina svar! Vet du vad det kan vara för plan om det bara står B767? Alla modellerna verkar ha någon benämning med t.ex. den mellan atlanta och san francisco som har 300/300ER.
#2960 2011-06-01, 21:37
korrektpolitiskt
Ursprungligen postat av ksv
Kolvmotordrivna småhelikoptrar har en ganska trist olycksstatistik.

Enligt wikipedia har den haft hela 82 dödsolyckor sedan den började tillverkas.

Riskmässigt är det förmodligen i paritet med att åka motorcykel i trafiken. Avgörande är förstås om det är en erfaren trafikpilot vid spakarna eller en mindre erfaren privatflygare.


Tack för svar. Vad är det som kan hända riskmässigt rent tekniskt i helikoptrarna? I flygplan har man diverse backupsystem, hur säkrar man en helikopterflight eller förlitar man sig helt på skivorna?
#2961 2011-06-01, 21:49
ingenvetvad
Ursprungligen postat av ingenvetvad
Tack för dina svar! Vet du vad det kan vara för plan om det bara står B767? Alla modellerna verkar ha någon benämning med t.ex. den mellan atlanta och san francisco som har 300/300ER.


såg nu att det står "boeing 767 all pax models", vad betyder det?
#2962 2011-06-01, 22:57
Ursprungligen postat av korrektpolitiskt
Tack för svar. Vad är det som kan hända riskmässigt rent tekniskt i helikoptrarna? I flygplan har man diverse backupsystem, hur säkrar man en helikopterflight eller förlitar man sig helt på skivorna?

Man har något som kallas autorotate dvs om motorn slutar att fungera så snurrar bladen ändå och man landar ganska sakta, dvs en kontrollerad kraschlandning.
Dagens lista med kraschlandningar och andra olyckor med R44 inblandad hittar du här,
http://www.griffin-helicopters.co.uk/accidents.asp?actype=R44
86 dödsolyckor av 296 olyckor totalt, vet ej hur många som tillverkats det 3000e exemplaret levererades i september 2006, så antagligen emellan 4-5 tusen.
#2963 2011-06-01, 23:03
Hicka
#2964 2011-06-01, 23:04
Ursprungligen postat av ingenvetvad
Jag är rädd som få. Ska åka med Delta Airlines.

Delta Boeing 767 från Köpenhamn till Atlanta

Sen Atlanta - San francisco med Boeing 767-300/300ER.


Exakt hur rädd bör jag vara? Läst massa skit om dessa plan på denna rut. Typ såna här saker: http://www.e24.se/makro/varlden/delta-nodlandade-tva-ganger-om_2448711.e24 och att planen knappt håller ihop. :'(

Hur osäkra är dessa plan egentligen? Gamla som gatan har jag förstått?

På hemvägen åker jag Airbus och Airfrance, det känns lite bättre.., eller?

B767 som Delta flyger är tillverkade emellan 1987-2002, dock är 400-versionen den senaste dom har.
Den är ett bra plan säkerhetsmässigt för
att vara utvecklat på 1980-talet. http://www.airfleets.net/flottecie/Delta%20Airlines-active-b767.htm