Ursprungligen postat av ksv
Det dyker regelbundet upp trådar skapade av folk som ska ut och flyga men känner obehag eller t.o.m. ångest.
Trådarna startas mestadels i drogforumen då man vill klara av resan genom att droga sig eller dricka sig ordentligt full.
Inget av detta är särskilt bra, bl.a. då det kan resultera i att man blir nekad att få åka med.
Däremot kan man ibland lindra det hela och förbereda sig genom att skaffa sig kunskap om vad som händer när man flyger.
Jag har sett undersökningar som visar att upp emot 50% av de som reser med flyg upplever någon form av rädsla eller olust. I de flesta fall inte värre än att det går att bemästra men det finns även de som fått tacka nej till befodran på jobbet då det skulle innebära flygresor.
Och egentligen, är det inte bara naturligt att känna obehag inför att stängas in i en plåttub 10000 meter upp i luften?
Då jag själv har arbetat som pilot under många år hoppas jag kunna hjälpa er med frågor ni har inför flygresan!
Dessutom vet jag att det finns fler på forumet som jobbar inom flygbrancshen och som säkert gärna hjälper till.
Naturligtvis går det bra att fråga även om man inte är flygrädd.
Till en början kan jag tipsa om ett par länkar med lite information om flygrädsla:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____4787.aspx
flygtrygg.nu
Hej
Var med om en incident relativt nyligen med en start på Skavsta med en RyanAir flight med destination Malaga. Då detta var en ganska omskakade upplevelse för mig är det ett par saker jag funderat på sedan denna händelse.
Frågeställningen/arna är främst riktade till eminente signaturen
KSV Tack KSV för väldigt informativa inlägg både i denna tråd, men även i tråden om flight 447.
Bakgrundsinfo;
Då jag är bosatt och arbetar utomlands var jag hemma på besök hemma i Sverige i slutet på April i år, var inbokad på en Ryanair flight från Skavsta med destination Malaga den 3:e Maj.
Det ska sägas direkt att jag är van vid att flyga, jag är i ålders spannet 30-35 år. Har flygit en hel del, både kortare flygningar samt längre flygningar. Anser mig inte vara flygrädd.
Incheckningen flyter på som vanligt, inga konstigheter. Mycket folk. Nästan fullt. Mycket barnfamiljer. Planet taxar ut från gaten, och förbereder för takeoff.
Väderförhållanderna inga konstigheter, lite mulet. Ngt regn.
Piloterna drar på för att lyfta, svårt med tidsuppfattningen med jag kan tänka mig att de låg på "full gas" för att lyfta kanske 8-10 sekunder. Vi kom en bra bit, jag satt och tänkte precis. Nu lyfter vi! Precis då...
Full broms, riktig panikbromsning kändes det som. Kollade ut genom fönstren och satt bara och väntade på att vi skulle åka av startbanan. När piloterna till slut lyckades få stopp på planet, och vände det för att åka tillbaka till gaten så såg man bättre hur mycket det var kvar av startbanan. Och det var fanimej inte mycket, kanske 100 meter. Passagerarna var knäpptysta under hela incidenten, till vi kom fram till gaten igen. Då blev det panik, folk skrek , grät. 10-15 personer vägrade stanna kvar och lämnade planet.
De stackars flygvärdinnorna fick mycket skit och hårda ord, tyckte lite synd om en av dem så när några av oss reste oss och gick fram i planet för att kunna röra oss lite efter att ha suttit still 45 minuter i planet skojade jag med en av flygvårdinnorna och sa;
"well, its a story to tell anyway"
Hon svarade;
"I rather be without these kinds of storys"
Jag uppfattade det klart som om ialf hon var skärrad. Först sades det av piloterna att det var "cross winds" strax innan de skulle lyfta, sedan efter ett tag ändrades denna information till att de fick en varningssignal i cockpit om något.
Vi fick sitta i planet i över en timme, så de kunde göra en teknisk undersökning av planet. Och vänta tills bromsarna hade kylts ner till tillräckligt. Under det andra start försöket så satt folk och bad och gjorde korstecknet, tack och lov gick det bättre och vi ankom till Malaga ett par timmar försenade.
Det jag undrar är följande;
* Det kändes som om det var väldigt liten marginal på denna avbrytna start, hur ser rutinerna ut för en pilot vid dessa typer av incidenter, inom vilka tidsramar fattar man beslutet att lyfta eller avbryta?
* Piloten sa att detta händer kanske en gång på tusen, är detta korrekt?
* Om information som först kom om "cross winds" innan takeoff, kollar man inte detta innan man gör redo för start och inte sent under själva startförsöket?
Tacksam för lite mer info kring detta från någon som uppenbarligen är betydligt mer insatt. Men otäckt var det.
Länkar om denna incident som det skrevs om i tidingarna;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12970052.ab
http://avherald.com/h?article=43bf42e5
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1036775