Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2977 2011-06-07, 01:09
xituno
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
När jag och 3 andra flög till Spanien förra året så fick vi sådana "tags" som vi satte på väskorna innan resan. Nu har jag INTE en sådan, måste man ha det och hur får man en?|


Du måste inte, men om väskan skulle komma bort är det lättare att få tillbaka den. Det är alltså lämpligt att ha både destinationens adress och di hemadress.

Skriv gärna ett telefonnummer där du kan nås (inte endast hemnumret som ingen svarar på när du är borta).

Ett annat tips är att i väskan lägga en tydlig lapp med kontaktuppgifter/adresser dit du ska samt din hemadress. Det är ganska vanligt att taggarna lossnar och då kan de finna dina uppgifter om de öppnar väskan.
#2978 2011-06-07, 03:49
dengant
Hej. När jag 2009 flög från Istanbul till Ankara med en Boeing 737-800 så hördes det något ''bruuum bruuum'' för varje minut verkade som. Jag tror det hade någonting med skivbromsen att göra och jag blev skitskraj. Övriga passagerar brydde sig inte men jag var fan skiträdd. Tur nog så hade vi bara 20 minuter kvar att landa för det flygplanet var fan som skrot. Vad är det egentligen som ''brummar''? För att utveckla lite så låter det som ''bzzzbbrrrrrrzzzz''. Jag tror det kom från motorn. Kan det ha med skivbromsen att göra? Omg, om jag upplever det där igen när jag flyger en lång sträcka från t.ex. stockholm till istanbul den 10 juni så vet jag inte vad jag ska göra.
#2979 2011-06-07, 03:51
dengant
Juste en annan fråga också. Skulle det vara något problem om ni flög utan några fönster? Med tanke på dagens teknik så behöver ni inte ens fönster va? Eller har det en stor betydelse?
#2980 2011-06-07, 08:34
liteon1
Ursprungligen postat av dengant
Hej. När jag 2009 flög från Istanbul till Ankara med en Boeing 737-800 så hördes det något ''bruuum bruuum'' för varje minut verkade som. Jag tror det hade någonting med skivbromsen att göra och jag blev skitskraj. Övriga passagerar brydde sig inte men jag var fan skiträdd. Tur nog så hade vi bara 20 minuter kvar att landa för det flygplanet var fan som skrot. Vad är det egentligen som ''brummar''? För att utveckla lite så låter det som ''bzzzbbrrrrrrzzzz''. Jag tror det kom från motorn. Kan det ha med skivbromsen att göra? Omg, om jag upplever det där igen när jag flyger en lång sträcka från t.ex. stockholm till istanbul den 10 juni så vet jag inte vad jag ska göra.


Din beskrivning är inte den bästa men om det är innan man ska landa så fäller man ut flaps i omgångar. Detta brummar lite och kan göra att flygplanet hoppar och skuttar lite samt att farten minskas. Flapsen är till för att öka lyftkraften vid minskad fart (flapsen sänker även hadtigheten), enkelt förklarat.
När msn fäller ut hjulen så låter det också en del, men detta är ju bara under ett par sekunder.

Om det är flapsen så är det helt ofarligt och precis så som det ska låta.
#2981 2011-06-07, 20:02
Ursprungligen postat av dengant
... Jag tror det hade någonting med skivbromsen att göra och jag blev skitskraj. ... Kan det ha med skivbromsen att göra?


Hjulbromsarna kommer ju inte till användning förrän planet kommit ner på banan, så där kan du vara lugn. Bromsarna testas för övrigt under extremt hårda förhållanden som en del av flygplansmodellens certifieringsprocess.

Ursprungligen postat av dengant
Juste en annan fråga också. Skulle det vara något problem om ni flög utan några fönster? Med tanke på dagens teknik så behöver ni inte ens fönster va? Eller har det en stor betydelse?


Från det att man lättat från banan till det att man står still på banan igen behövs i princip ingen sikt eftersom man alltid flyger på instrument och efter en i förväg uppgjord färdplan eller efter instruktioner från flygledare. Problemet är att man inte ser var man ska taxa, och inte ser banan vid start, alltså krävs sikt framåt när man befinner sig på marken.
#2982 2011-06-07, 22:54
Max Power
Ursprungligen postat av Cliffak

Från det att man lättat från banan till det att man står still på banan igen behövs i princip ingen sikt eftersom man alltid flyger på instrument och efter en i förväg uppgjord färdplan eller efter instruktioner från flygledare. Problemet är att man inte ser var man ska taxa, och inte ser banan vid start, alltså krävs sikt framåt när man befinner sig på marken.


Och här har vi ett smakprov på "hur fan ska jag hitta till gaten?".
http://www.youtube.com/watch?v=EgeT-F9-1KI&feature=related
#2983 2011-06-07, 23:44
UnknownAwareness
Hej igen. På väg till USA så stannar planet i Amsterdam, ska man hämta bagaget då med och sen lämna in det eller sköts det av personalen där? Hatar tanken av att stå i Amsterdam och leta/vänta på min väska samtidigt som jag måste hitta gaten till Amerika planet. Thx.
#2984 2011-06-08, 00:11
liteon1
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Hej igen. På väg till USA så stannar planet i Amsterdam, ska man hämta bagaget då med och sen lämna in det eller sköts det av personalen där? Hatar tanken av att stå i Amsterdam och leta/vänta på min väska samtidigt som jag måste hitta gaten till Amerika planet. Thx.


Oftast kan man checka in bagaget hela vägen. Byter du flygbolag måste du gå till en transfer disk i Amsterdam och hämta ut boardingcard från det flygbolag som ni ska flyga med från Amsterdam. Är det samma bolag hela vägen brukar de kunna checka in er direkt hela vägen, så ni får boardingcarden på första flygplatsen.
#2985 2011-06-09, 18:02
Lazermonkey
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Hej igen. På väg till USA så stannar planet i Amsterdam, ska man hämta bagaget då med och sen lämna in det eller sköts det av personalen där? Hatar tanken av att stå i Amsterdam och leta/vänta på min väska samtidigt som jag måste hitta gaten till Amerika planet. Thx.


Ursprungligen postat av liteon1
Oftast kan man checka in bagaget hela vägen. Byter du flygbolag måste du gå till en transfer disk i Amsterdam och hämta ut boardingcard från det flygbolag som ni ska flyga med från Amsterdam. Är det samma bolag hela vägen brukar de kunna checka in er direkt hela vägen, så ni får boardingcarden på första flygplatsen.


Det liteon1 säger stämmer. Be dem checka in ditt bagage hela vägen till USA. Sedan sköts allt automatiskt. Antar att när du ber dem checka in bagaget hela vägen så får väskan just den specifika streckkoden, så att den åker rätt väl nere i Amsterdam. Har själv flugit till staterna vid ett flertal tillfällen och mellanlandat i både Amsterdam och Paris. Varje gång är man lika orolig för att väskan ska komma bort men än så länge så har den inte gjort det. Trots att flighten till USA har avgått bara en timme efter man mellanlandat. Boardingcarden får du på första flygplatsen. Exempelvis Landvetter - Amsterdam - New york, då får du ditt boardingcard för resan mellan Amsterdam - New York redan vid den manuella incheckningen på Landvetter. Se till att ha ESTA godkänd och giltigt pass! Trevlig resa!
#2986 2011-06-10, 16:40
506
Är det bara jag, eller stiger detta planet väldigt brant?

http://www.youtube.com/watch?v=DbFsX_j24AM

Vad är "Stall"? Är det när det "slår över" liksom?
#2987 2011-06-10, 18:30
ksv
Ursprungligen postat av 506
Är det bara jag, eller stiger detta planet väldigt brant?

http://www.youtube.com/watch?v=DbFsX_j24AM
Inte mer än 20 grader.
Man luras av kameravinkeln. Hade de filmat rakt från sidan hade det inte sett lika brant ut.

Annars har B757 starka motorer och imponerande prestanda:
http://www.youtube.com/watch?v=E_F8G8YLy7o
http://www.youtube.com/watch?v=eRiCHgQnf9s

Ursprungligen postat av 506
Vad är "Stall"? Är det när det "slår över" liksom?
Aerodynamisk stall är när luftflödets vinkel mot vingen blir så stor att turbulens uppstår på vingens ovansida.
Så här: http://adamone.rchomepage.com/stalled_airfoil_s.gif

Detta leder till att vingens lyftförmåga i stort sett upphör.

Mer om det här:
http://adamone.rchomepage.com/index6_s.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flygteknik%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flight%29
#2988 2011-06-10, 20:37
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv


Vad skulle du uppskatta hastigheten till? Det ser ju ut att gå fruktansvärt fort.

Sket piloten ner sig tro?


Ursprungligen postat av liteon1
Oftast kan man checka in bagaget hela vägen. Byter du flygbolag måste du gå till en transfer disk i Amsterdam och hämta ut boardingcard från det flygbolag som ni ska flyga med från Amsterdam. Är det samma bolag hela vägen brukar de kunna checka in er direkt hela vägen, så ni får boardingcarden på första flygplatsen.


Har vi flertalet gånger bytt flygbolag och inte behövt hämta ut mitt bagage utan det är checkat hela vägen. Det är när man köper två separata biljetter som man behöver krångla med bagaget eftersom du endast checkar från t ex Arlanda till Amsterdam och sedan checkar igen från Amsterdam till destination. Har du en connection flight so checkas det hela vägen när du checkar in på arlanda.

Värst vad mycket check det blev nu.