Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2989 2011-06-18, 11:54
klossi
Jahapp, då ska man upp i luften om tre timmar. Såg nu att det åskar där vi ska landa. Det var ju bra för min redan överdrivna flygrädsla
#2990 2011-06-18, 12:05
pilot
Ursprungligen postat av klossi
Jahapp, då ska man upp i luften om tre timmar. Såg nu att det åskar där vi ska landa. Det var ju bra för min redan överdrivna flygrädsla


Inget att oroa dig för. Vi har väderradar ombord på flygplanen och kan se vart åskmolnen är och undviker dom.

Flygplanen är till och med designade för att kunna bli träffade av blixten
#2991 2011-06-18, 12:06
xituno
Ursprungligen postat av klossi
Jahapp, då ska man upp i luften om tre timmar. Såg nu att det åskar där vi ska landa. Det var ju bra för min redan överdrivna flygrädsla


Jag förstår att det inte är det trevligaste du kan tänka dig. Men du ska veta att piloterna inte kommer att påbörja en landning om de inte anser att det är säkert. Är ovädret för kraftigt på den ursprungliga destinationen kommer de att välja någon av de alternativflygplatser som de redan innan avgång har valt ut.
#2992 2011-06-18, 12:10
Ursprungligen postat av klossi
Jahapp, då ska man upp i luften om tre timmar. Såg nu att det åskar där vi ska landa. Det var ju bra för min redan överdrivna flygrädsla


Om du räknar ihop tiden tills ditt plan lyfter och flygtiden har det nog slutat åska för länge sedan dit du ska. Åskväder brukar ju med få undantag vara över rätt snabbt.
#2993 2011-06-18, 12:54
klossi
Jo jag vet allt det där redan, men jag känner ändå extrem oro. Äsch, får väl försöka somna eller något.. Det brukar jag försöka göra.
#2994 2011-06-20, 20:11
Goriot
Ursprungligen postat av klossi
Jo jag vet allt det där redan, men jag känner ändå extrem oro. Äsch, får väl försöka somna eller något.. Det brukar jag försöka göra.


I varje plan finns det en väderradar.
http://www.isaware.org/graph/nd_wx.gif

Den scannar av ett antal mil framför planets rutt
och visar sen ev molnområden i olika färger beroende
på typ av väderlek. RÖTT är åska.

Så varför går rakt på det? Nej man tar en tur runt.
#2995 2011-06-21, 14:55
klossi
Nu är jag hemma igen, och som ni ser dog jag inte. Tänkte på det ni hade skrivit, och det hjälpte faktiskt! Flygresorna gick smooth, förutom nu precis när vi skulle landa. Vi åkte igenom ett moln, och det skakade som det brukar göra. Sen kom en EXTREM luftgrop, kändes verkligen som att man åkte fritt fall.
#2996 2011-06-21, 15:53
libben
Ursprungligen postat av klossi
Nu är jag hemma igen, och som ni ser dog jag inte. Tänkte på det ni hade skrivit, och det hjälpte faktiskt! Flygresorna gick smooth, förutom nu precis när vi skulle landa. Vi åkte igenom ett moln, och det skakade som det brukar göra. Sen kom en EXTREM luftgrop, kändes verkligen som att man åkte fritt fall.


Läs på om "luftgroparna" här i tråden. Bara söka =)
#2997 2011-06-21, 16:57
Murder.Inc
Ursprungligen postat av xituno
Jag förstår att det inte är det trevligaste du kan tänka dig. Men du ska veta att piloterna inte kommer att påbörja en landning om de inte anser att det är säkert. Är ovädret för kraftigt på den ursprungliga destinationen kommer de att välja någon av de alternativflygplatser som de redan innan avgång har valt ut.


Tyvärr tänker inte alla piloter som så, inte om man får tro den ryske flygledaren i samband med kraschen av ett ryskt inrikesflygplan härom dagen där bla en svensk man dog. Han hävdar att han bad piloten att avbryta och gå om ett varv men piloten svarade att han tog ansvar för att landa ändå. Ett mycket korkat förslag visade det sig.
#2998 2011-06-21, 22:40
x.xx.
Ryskt inrikesflyg och att flyga i väst är helt olika saker om man tänker på säkerheten...
#2999 2011-06-22, 02:27
Murder.Inc
Ursprungligen postat av x.xx.
Ryskt inrikesflyg och att flyga i väst är helt olika saker om man tänker på säkerheten...


Tragiskt men sant.
#3000 2011-06-23, 01:53
liteon1
Ursprungligen postat av x.xx.
Ryskt inrikesflyg och att flyga i väst är helt olika saker om man tänker på säkerheten...


Skulle aldrig vilja flyga inrikes i Ryssland. Utrikes om det är till/från Europa skulle jag däremot våga mig på då ICAO har tydliga regler för vad som krävs för att få flyga i europeiskt luftrum. Sen att ryssarna flyger mycket med sina gamla, slitna och dåligt underhållna inhemska flygplan gör väl inte saken bättre. Inte sagt att en Tupolev är dålig, men man måste underhålla den också.