Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3193 2011-09-13, 19:12
cykelstolpe
6. kruxet är att jag måste mellanlanda...kan man inte be om plombering?
#3194 2011-09-13, 19:28
Ursprungligen postat av cykelstolpe
6. kruxet är att jag måste mellanlanda...kan man inte be om plombering?


Om du inte lämnar airside medan du är på transferflygplatsen behövs det inte, annars vet jag faktiskt inte hur det funkar nuförtiden då jag inte brukar handla taxfree så ofta.
#3195 2011-09-13, 19:37
ksv
Ursprungligen postat av EMLN
Men om man redan är i luften då? Och så blåser det kraftigt så att man inte kan landa?
Man har alltid med sig reservbränsle för att kunna gå till en alternativflygplats som måste ha en mycket bättre väderprognos.

Ursprungligen postat av EMLN
Jag upplever starten som det mest fruktansvärda. Det känns ju som att planet inte ska orka upp i luften.
Kravet är att man alltid i varje läge ska kunna klara av ett motorbortfall.
Antingen ska man kunna få stopp på banan eller kunna lyfta med kvarvarande motor/motorer.

Innan start räknar man ut hur mycket motorkraft man behöver använda för att uppfylla detta krav.
Ofta ligger man prestandamässigt långt över den gränsen och då sänker man effektuttaget under start för att på så sätt spara bränsle och minska motorslitage.
Detta gör att man ofta bara använder 75% av tillgänglig motorkraft.

Det här gör förstås att det kan uppfattas som att accelerationen är lite seg, medan man i själva verket har ganska mycket reservkraft att ta till om man skulle vilja.

Ursprungligen postat av EMLN
Hur stor är risken att något sådant händer? Planet med hockeyspelarna krachade ju under starten och det var lite väl olägligt så här inför min flygresa (det var f.ö. den krachen som fick mig att börja googla runt lite varpå jag hittade denna tråden och blev lite lugnare)
Som du säkert redan läst, är risken statistiskt sett extremt liten.
Åtminstone så länge du flyger med västerländska bolag. Ryska småbolag är tyvärr en annan femma.

Ursprungligen postat av EMLN
Är det numera helt kört att få gå fram till piloterna under flygningen?
Policyn är att inte ta emot besök från okända i cockpit, men du kan ju alltid fråga.
En bra idé är att du redan innan boarding pratar med personalen i gaten om att du är flygrädd och skulle känna dig lugnad om du fick titta in på flight deck innan start.
Piloterna har ganska mycket att göra innan start, men har man tid försöker man förstås hjälpa till.

Ursprungligen postat av EMLN
Ni piloter som skrivit här verkar ju både kunniga och intresserade och dessutom inte särskilt oroade för era liv
Vi har familjer vi vill komma hem till.
Det skulle aldrig falla mig in att ta några som helst risker och ingen skulle tacka mig om jag gjorde det.
#3196 2011-09-13, 20:46
EMLN
Stort tack till er som svaratpå mina frågor!

Men om det är ett stort oväder då? Ett som täcker alla närligande flygplatser:'(

Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå? Blir det förresten inte instabit att flyga med bara en motor (som väl oftast sitter på ena vingen?).Jag har ju sett på Youtube att sånt verkar funka men hur går det till? Borde inte planet börja rotera runt sin egna axel? Är det väldigt svårt att flyga med en motor eller är det något som alla poilot förväntas klara helt utan problem?

Har det hänt för någon av er som är piloter att planet inte orkat lyfta och att ni därför måste använda mer kraft än planerat för att komma upp (konstig fråga kanske)?

Jo..jag har läst att risken är statistiskt sett låg. Men de gånger det ändå händer (tänker just på starten), vad beror det då på,förutom ryska småbolag och liknande...

"Piloterna har ganska mycket att göra innan start" - Som extremt övertygad (ibland iaf) om att flygning är livsfarligt skulle jag aldrig ens drömma om att störa i det läget. Jag vill ju överleva. Inte ta upp piloternas tid så något annat kanske inte hinns med

(Innerst inne fatta jag ju självlart att det inte är livsfarligt (iaf inte på det sätt som jag i min reptilhjärna får det till). Men det är ändå skönt att påminnas om att även de som arbetar på flygplan har familjere vill hem till.


Kan inte du Ksv flyga mitt plan imorgon?

Ursprungligen postat av ksv
Man har alltid med sig reservbränsle för att kunna gå till en alternativflygplats som måste ha en mycket bättre väderprognos.

Kravet är att man alltid i varje läge ska kunna klara av ett motorbortfall.
Antingen ska man kunna få stopp på banan eller kunna lyfta med kvarvarande motor/motorer.

Innan start räknar man ut hur mycket motorkraft man behöver använda för att uppfylla detta krav.
Ofta ligger man prestandamässigt långt över den gränsen och då sänker man effektuttaget under start för att på så sätt spara bränsle och minska motorslitage.
Detta gör att man ofta bara använder 75% av tillgänglig motorkraft.

Det här gör förstås att det kan uppfattas som att accelerationen är lite seg, medan man i själva verket har ganska mycket reservkraft att ta till om man skulle vilja.

Som du säkert redan läst, är risken statistiskt sett extremt liten.
Åtminstone så länge du flyger med västerländska bolag. Ryska småbolag är tyvärr en annan femma.

Policyn är att inte ta emot besök från okända i cockpit, men du kan ju alltid fråga.
En bra idé är att du redan innan boarding pratar med personalen i gaten om att du är flygrädd och skulle känna dig lugnad om du fick titta in på flight deck innan start.
Piloterna har ganska mycket att göra innan start, men har man tid försöker man förstås hjälpa till.

Vi har familjer vi vill komma hem till.
Det skulle aldrig falla mig in att ta några som helst risker och ingen skulle tacka mig om jag gjorde det.
#3197 2011-09-13, 22:40
Ursprungligen postat av EMLN
Men om det är ett stort oväder då? Ett som täcker alla närligande flygplatser:'(

Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå? Blir det förresten inte instabit att flyga med bara en motor (som väl oftast sitter på ena vingen?).Jag har ju sett på Youtube att sånt verkar funka men hur går det till? Borde inte planet börja rotera runt sin egna axel? Är det väldigt svårt att flyga med en motor eller är det något som alla poilot förväntas klara helt utan problem?


Ofta finns det en flygplats med bättre förutsättningar i närheten. I vintras när det var snöoväder hamnade mycket trafik som skulle till Skavsta och Bromma på Arlanda i stället eftersom ARN har bättre inflygningshjälpmedel och en lite längre bana ("Bana 1" 01L/19R, 3300m). Vädret var inte så mycket bättre, men förutsättningarna bättre. Kan tänka mig att Ryanairpiloterna som fick flyga ner planet till Skavsta igen hade kul, så kort flygning med tomt plan..

Det som händer om en motor faller bort är att man får ojämn dragkraft. Detta kompenseras med styrutslag i varierande mån. Planet börjar inte rotera runt sin egen axel, däremot vill det "dra snett" och då får man alltså styra så att det går rakt. Nu är jag inte pilot själv (har bara läst några poäng flygteknik), men självklart ska alla piloter ha utbildning på detta för att få flyga plan med mer än en motor, oavsett om det är ett litet privatplan eller en A380. Kan tänka mig att motorbortfall vid start är sådant som trafikpiloter dessutom matas med regelbundet i simulator.
#3198 2011-09-13, 22:59
xituno
Ursprungligen postat av EMLN
Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå?


Oftast finns det inte tillräckligt med banutrymme kvar för att kunna bromsa på ett säkert sätt, så därför lyfter man istället. Ett skolboksexempel på hur det kan gå är ThomsonFly 757 vars ena motor får en stor fågel i sig precis vid takeoff. (har länkats tidigare i tråden)
#3199 2011-09-13, 23:51
cykelstolpe
är bonuskort hos dem olika flygbolagen värt att skaffa? har det medfört några fördelar för er som har det?
#3200 2011-09-13, 23:55
ksv
Nu har Cliffak och xituno redan kommit med utmärkta svar, men jag fyller på med lite mer.

Ursprungligen postat av EMLN
Men om det är ett stort oväder då? Ett som täcker alla närligande flygplatser:'(
Då får man helt enkelt släpa med sig så mycket extra bränsle att man kan nå en flygplats som har tillräckligt bra prognos. Det kan ibland innebära en alternativflygplats i ett annat land.
Kan man inte ta den mängd bränsle som krävs för att nå ett alternativ som uppfyller kraven, får man inte ens påbörja flygningen.

Ursprungligen postat av EMLN
Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå?
Man räknar på förhand ut en beslutsfart (V1).
Sker motorbortfallet innan man nått den farten bromsar man.
Har man passerat v1 är man inte garanterad att kunna få stopp på kvarvarande bana. Då lyfter man istället och kommer tillbaka och landar.

Ursprungligen postat av EMLN
Har det hänt för någon av er som är piloter att planet inte orkat lyfta och att ni därför måste använda mer kraft än planerat för att komma upp (konstig fråga kanske)?
Nej, aldrig.
Sådant är noga uträknat innan och eftersom man måste ha marginal att kunna lyfta med en motor ur funktion, har man gott om motorkraft att lyfta när alla motorer funkar som de ska.

Ursprungligen postat av EMLN
Jo..jag har läst att risken är statistiskt sett låg. Men de gånger det ändå händer (tänker just på starten), vad beror det då på
Man försöker ju alltid förebygga att olyckor ska upprepas, så det har varit olika orsaker.
Allt ifrån kollision med andra flygplan som befunnit sig på banan (som SAS-olyckan på Linate) till att man startat med klaffarna infällda (Spanair).

Ursprungligen postat av EMLN
"Piloterna har ganska mycket att göra innan start" - Som extremt övertygad (ibland iaf) om att flygning är livsfarligt skulle jag aldrig ens drömma om att störa i det läget. Jag vill ju överleva. Inte ta upp piloternas tid så något annat kanske inte hinns med
Du kan vara förvissad om att piloterna kan avgöra det. Så fråga du.

Ursprungligen postat av EMLN
Kan inte du Ksv flyga mitt plan imorgon?
Nix, nu är det dags att avnjuta lite välförtjänt ledighet för min del.

Ursprungligen postat av Cliffak
Kan tänka mig att motorbortfall vid start är sådant som trafikpiloter dessutom matas med regelbundet i simulator.
Ja, det är ett moment som är obligatoriskt att nöta i simulatorn var sjätte månad.
#3201 2011-09-14, 07:03
Ursprungligen postat av cykelstolpe
är bonuskort hos dem olika flygbolagen värt att skaffa? har det medfört några fördelar för er som har det?


Beror på hur mycket du flyger. Kommer du upp i guldnivå (motsv) är det så klart bra. Sedan så kostar det ju inget att vara med så det är ju svårt för det att bli ovärt..
#3202 2011-09-16, 19:15
cykelstolpe
hur många timmar innan bör man vara på flygplatsen om flyget lyfter kl 18.
#3203 2011-09-16, 21:27
xituno
Ursprungligen postat av cykelstolpe
hur många timmar innan bör man vara på flygplatsen om flyget lyfter kl 18.


Det beror på från vilken flygplats och om det är inrikes eller utrikes. Det brukar framgå antingen när man bokar biljetten eller på flygplatsens webbplats. Nu var det länge sedan jag flög inrikes så den tiden har jag inte koll på. Men när jag flyger utrikes brukar rekommendationen vara ca 2h före avgång. Då är det gott om tid och man behöver inte stressa för att chekca in (vliket jag oftast gör på nätet), bagagedrop, säkerhetskontroll, passkontroll osv...

En gång kom jag mindre än en timme före avgång på grund av ett strulande tåg. Jag hade lite tur med att säkerhetskontrollen nästan var tom, och inga köer vid passkontrollen, så jag kom fram till gaten precis efter att den öppnat och hann med planet. Men jag rekommenderar dig att vara ute i god tid så att du inte missar planet.
#3204 2011-09-16, 23:26
cykelstolpe
okej, då vet jag. tack. Hur fungerar det med laptops när man passerar röntgenmaskinen? kan datorn skadas om den får passera bandet?