Nu har Cliffak och xituno redan kommit med utmärkta svar, men jag fyller på med lite mer.
Ursprungligen postat av EMLN
Men om det är ett stort oväder då? Ett som täcker alla närligande flygplatser:'(
Då får man helt enkelt släpa med sig så mycket extra bränsle att man kan nå en flygplats som har tillräckligt bra prognos. Det kan ibland innebära en alternativflygplats i ett annat land.
Kan man inte ta den mängd bränsle som krävs för att nå ett alternativ som uppfyller kraven, får man inte ens påbörja flygningen.
Ursprungligen postat av EMLN
Om en motor går sönder precis innan man ska lämna marken - försöker man då i första hand bromsa eller lyfter man ändå?
Man räknar på förhand ut en beslutsfart (V1).
Sker motorbortfallet innan man nått den farten bromsar man.
Har man passerat v1 är man inte garanterad att kunna få stopp på kvarvarande bana. Då lyfter man istället och kommer tillbaka och landar.
Ursprungligen postat av EMLN
Har det hänt för någon av er som är piloter att planet inte orkat lyfta och att ni därför måste använda mer kraft än planerat för att komma upp (konstig fråga kanske)?
Nej, aldrig.
Sådant är noga uträknat innan och eftersom man måste ha marginal att kunna lyfta med en motor ur funktion, har man gott om motorkraft att lyfta när alla motorer funkar som de ska.
Ursprungligen postat av EMLN
Jo..jag har läst att risken är statistiskt sett låg. Men de gånger det ändå händer (tänker just på starten), vad beror det då på
Man försöker ju alltid förebygga att olyckor ska upprepas, så det har varit olika orsaker.
Allt ifrån kollision med andra flygplan som befunnit sig på banan (som SAS-olyckan på Linate) till att man startat med klaffarna infällda (Spanair).
Ursprungligen postat av EMLN
"Piloterna har ganska mycket att göra innan start" - Som extremt övertygad (ibland iaf) om att flygning är livsfarligt skulle jag aldrig ens drömma om att störa i det läget. Jag vill ju överleva. Inte ta upp piloternas tid så något annat kanske inte hinns med
Du kan vara förvissad om att piloterna kan avgöra det. Så fråga du.
Ursprungligen postat av EMLN
Kan inte du Ksv flyga mitt plan imorgon?
Nix, nu är det dags att avnjuta lite välförtjänt ledighet för min del.
Ursprungligen postat av Cliffak
Kan tänka mig att motorbortfall vid start är sådant som trafikpiloter dessutom matas med regelbundet i simulator.
Ja, det är ett moment som är obligatoriskt att nöta i simulatorn var sjätte månad.