Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3385 2011-10-28, 16:07
Blockchoklad
Ursprungligen postat av whee
Vanligtvis är de enda flygtornen man har kontakt med när man flyger reguljärt där man startar och där man landar. Resten av flygledarkontrollen utgörs av kontrollcentraler, i Sverige till exempel finns det två större, en i Stockholm och en i Malmö som delar luften mellan sig. Men även i dessa två delar delar man in luften i flera mindre delar. Piloterna behöver heller inte hålla koll på vilka som dom ska kontakta utan blir anmodade att skifta.

Flygtornen har endast hand om trafiken på flygplatsen och i dess direkta närområde.


Tack! Visste inte ens om att det fanns något som hette kontrollcentral.
Jag antar att piloterna kontaktas av dessa när de flyger in i ett annat land?
#3386 2011-10-28, 17:58
proudslacker
Är det inte svårt att taxa rätt första gången man kommer till en stor flygplats som t.ex Frankfurt, London Heathrow där det är taxibanor kors och tvärs? Är det flygledarna som meddelar vilken gate man ska till eller vet man om det redan innan man landar så att man kan förbereda sig?
#3387 2011-10-28, 18:35
Ursprungligen postat av proudslacker
Är det inte svårt att taxa rätt första gången man kommer till en stor flygplats som t.ex Frankfurt, London Heathrow där det är taxibanor kors och tvärs? Är det flygledarna som meddelar vilken gate man ska till eller vet man om det redan innan man landar så att man kan förbereda sig?


Tror nåt skumt hände mig på kastrup nyligen. Planet taxar mot terminalen precis som vanligt men plötsligt drar piloten världens tvärnit och trixar sig runt lite innan planet letar sig fram till rätt gate. Gissar på att han körde fel
#3388 2011-10-28, 20:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av whee
Vanligtvis är de enda flygtornen man har kontakt med när man flyger reguljärt där man startar och där man landar. Resten av flygledarkontrollen utgörs av kontrollcentraler, i Sverige till exempel finns det två större, en i Stockholm och en i Malmö som delar luften mellan sig. Men även i dessa två delar delar man in luften i flera mindre delar. Piloterna behöver heller inte hålla koll på vilka som dom ska kontakta utan blir anmodade att skifta.

Flygtornen har endast hand om trafiken på flygplatsen och i dess direkta närområde.

Både Malmö- och Stockholm Control har ju slagits ihop till Sweden Control.

Så det enda man behöver ropa upp är Sweden Control.
#3389 2011-10-28, 22:57
Zahle
Nu är jag inte flygrädd, men har en fråga om som jag tror det finns folk som kan svara på i denna tråd.

Jag har en mobil som inte har inställningar som gör att man kan starta mobilen i flight mode, utan man måste starta upp mobilen och sedan inviduellt gå till inställningar och göra detta.

Eftersom man vill att elektroniska saker skall vara avslagna under landning så kan man inte göra detta innan.

Nu är frågan är att jag har tänkt flyga en längre sträcka och jag vill sjävlklart kunna lyssna på musik etc.

Om jag startar mobilen under flygningen och snabbt som attan sätter den på flygläge lär det finnas någon större risk då att man får skit för detta? Nu vet jag att det kan störa men bör inte utgöra ett problem om sändaren är på i cirka 1-2 minuter.

Och om jag istället har på mobilen före landningen och bara ger fan i att röra den under lyftet lär detta vara ett problem då?

Även om jag antar att riskerna för konsekvenser är små så vill jag inte riskera i onödan.
#3390 2011-10-29, 00:39
Blockchoklad
Om de ser att du håller i en mobil under start och landning kommer de förmodligen bara säga åt dig att du ska stänga av den.

Från förra sidan:
Ursprungligen postat av ksv
Anledningen att man inte ens får ha en mp3-spelare på under start och landning, är att personalen vill ha ens uppmärksamhet ifall det skulle hända något.
#3391 2011-10-29, 15:11
lastinglight
Hej!

Jag är extremt flygrädd, har verkligen dödsångest varje gång jag sätter mig på ett plan. Nu är det så att jag måste flyga om två veckor för att komma hem till Sverige (bor i England för tillfället) och har redan ångest över detta.

Min fråga är om det finns något personalen på planet kan göra för att lindra min rädsla? Jag är rädd för att få en riktig panikattack och jag vill inte skrämma andra på planet, då jag vet att vänner som har flugit med mig tycker att flygresan också blir obehaglig på grund av min rädsla. Ursäkta om någon liknande fråga redan blivit besvarad!
#3392 2011-10-30, 11:15
Murder.Inc
Ursprungligen postat av parantes
Jo, det förstår jag ju Men har aldrig hört det sägas förut.



Jaha, trodde du var osäker på betydelsen av vad han sa.
#3393 2011-10-30, 17:42
raol
Ursprungligen postat av Zahle
Nu är jag inte flygrädd, men har en fråga om som jag tror det finns folk som kan svara på i denna tråd.

Jag har en mobil som inte har inställningar som gör att man kan starta mobilen i flight mode, utan man måste starta upp mobilen och sedan inviduellt gå till inställningar och göra detta.

Skulle tro att om du ställer in mobilen på flight mode innan du stänger av den så kommer den starta i flight mode nästa gång den startar, eller?
#3394 2011-10-31, 18:58
Tenshii
Utöver piloterna, vad finns det för personal på ett större fraktflyg, säg en 747 som kör längsta möjliga rutt?
#3395 2011-10-31, 21:42
Zahle
Ursprungligen postat av raol
Skulle tro att om du ställer in mobilen på flight mode innan du stänger av den så kommer den starta i flight mode nästa gång den startar, eller?


Jag har en ZTE Blade, och jag har försökt men det verkar som att man måste starta den normalt och sedan via inställningar starta flight mode. Vilket är dumt. Men om det inte kan bli några problem med flight mode på under start så kan man starta innan och sedan bara låta bli telefonen tills man är i luften.
#3396 2011-10-31, 21:58
ksv
Ursprungligen postat av philhermouth
Vid vilket väder får man endast göra en autolanding? Tänker på turbulens, kastbyar osv.
De tillfällen man normalt inte får landa manuellt är i princip när det är riktigt tät dimma (Cat II och Cat III).

Förutom kraven att flygplan, flygplatsens inflygningshjälpmedel och utrustning, flygbolagen samt piloterna ska vara godkända för detta, får det inte heller blåsa för mycket.

Kaptenen sitter då med händerna på reglagen och är beredd att blixtsnabbt ta över manuellt och göra en go-around om något fel skulle uppstå, samtidigt som styrmannen skannar av de olika instrumenten och ska kalla ut "go-around!" om han/hon upptäcker något fel.

Är den en Cat IIIb-inflygning, finns den inte ens krav på att man ska kunna se banan innan man landat, så att ta över manuellt i ett sent skede i nollsikt kräver en del träning.
Massan från ett flygplan på över 100 ton har så stor tröghet att man förmodligen kommer ta i banan med huvudställen om man gör en go-around från 10 meters höjd.

Ursprungligen postat av philhermouth
Vart träffade fågeljäveln? Vad blev det för följder?
Den dog.
Den tog strax under sidofönstret på min sida. Det small ordentligt och resulterade i en blodig sörja på en yta stor som en tallrik, men flygplanet klarade sig utan skador.

Ursprungligen postat av philhermouth
Om alla motorer skulle lägga av och man befinner sig i moderate eller severe turbulence, hur hanterar man flygplanet då?
Pilot flying tar över manuellt och lägger planet i ett svagt sjunk för att försöka hålla optimal fart, samtidigt som den andre piloten försöker återstarta.
Det är procedurer man gör från minnet utan att plocka fram någon checklista och något man gör oavsett om det är turbulens eller inte. Fast det är klart, är det ett åskmoln som är orsaken till turbulensen, svänger man förstås bort från det.

Ursprungligen postat av Blockchoklad
Tack! Visste inte ens om att det fanns något som hette kontrollcentral.
Jag antar att piloterna kontaktas av dessa när de flyger in i ett annat land?
Man får en frekvens att skifta till.

Ursprungligen postat av proudslacker
Är det inte svårt att taxa rätt första gången man kommer till en stor flygplats som t.ex Frankfurt, London Heathrow där det är taxibanor kors och tvärs? Är det flygledarna som meddelar vilken gate man ska till eller vet man om det redan innan man landar så att man kan förbereda sig?
Ja, det kan faktiskt vara lite knepigt eftersom många taxibanor är enkelriktade utan att det är skyltat. Man har dock kartor till sin hjälp.
Oftast vet man ungefär var man ska stå (ibland kan man få den informationen när man ropar upp handlingbolaget en stund innan landning) och då kan man prata igenom det när man gör sin approach briefing.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Både Malmö- och Stockholm Control har ju slagits ihop till Sweden Control.

Så det enda man behöver ropa upp är Sweden Control.
Det ska dock tilläggas att även om ett område tillhör samma kontroll, skiftas man likväl mellan ett antal olika frekvenser och trafikledare.
Flyger man över London i peak-tid får man byta frekvens var tionde minut.

Ursprungligen postat av lastinglight
Min fråga är om det finns något personalen på planet kan göra för att lindra min rädsla? Jag är rädd för att få en riktig panikattack och jag vill inte skrämma andra på planet, då jag vet att vänner som har flugit med mig tycker att flygresan också blir obehaglig på grund av min rädsla.!
Berätta om din flygrädska för personalen i gaten redan innan de börjar boarda. Då kan de meddela besättningen som kommer göra sitt bästa för att du ska känna dig trygg.

Ursprungligen postat av Tenshii
Utöver piloterna, vad finns det för personal på ett större fraktflyg, säg en 747 som kör längsta möjliga rutt?
Förr hade man ibland loadmasters med sig, men nu för tiden är det nog ingen utöver piloterna.