Ursprungligen postat av philhermouth
Vid vilket väder får man endast göra en autolanding? Tänker på turbulens, kastbyar osv.
De tillfällen man normalt inte får landa manuellt är i princip när det är riktigt tät dimma (
Cat II och Cat III).
Förutom kraven att flygplan, flygplatsens inflygningshjälpmedel och utrustning, flygbolagen samt piloterna ska vara godkända för detta, får det inte heller blåsa för mycket.
Kaptenen sitter då med händerna på reglagen och är beredd att blixtsnabbt ta över manuellt och göra en go-around om något fel skulle uppstå, samtidigt som styrmannen skannar av de olika instrumenten och ska kalla ut "go-around!" om han/hon upptäcker något fel.
Är den en Cat IIIb-inflygning, finns den inte ens krav på att man ska kunna se banan innan man landat, så att ta över manuellt i ett sent skede i nollsikt kräver en del träning.
Massan från ett flygplan på över 100 ton har så stor tröghet att man förmodligen kommer ta i banan med huvudställen om man gör en go-around från 10 meters höjd.
Ursprungligen postat av philhermouth
Vart träffade fågeljäveln? Vad blev det för följder?
Den dog.
Den tog strax under sidofönstret på min sida. Det small ordentligt och resulterade i en blodig sörja på en yta stor som en tallrik, men flygplanet klarade sig utan skador.
Ursprungligen postat av philhermouth
Om alla motorer skulle lägga av och man befinner sig i moderate eller severe turbulence, hur hanterar man flygplanet då?
Pilot flying tar över manuellt och lägger planet i ett svagt sjunk för att försöka hålla optimal fart, samtidigt som den andre piloten försöker återstarta.
Det är procedurer man gör från minnet utan att plocka fram någon checklista och något man gör oavsett om det är turbulens eller inte. Fast det är klart, är det ett åskmoln som är orsaken till turbulensen, svänger man förstås bort från det.
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Tack! Visste inte ens om att det fanns något som hette kontrollcentral.
Jag antar att piloterna kontaktas av dessa när de flyger in i ett annat land?
Man får en frekvens att skifta till.
Ursprungligen postat av proudslacker
Är det inte svårt att taxa rätt första gången man kommer till en stor flygplats som t.ex Frankfurt, London Heathrow där det är taxibanor kors och tvärs? Är det flygledarna som meddelar vilken gate man ska till eller vet man om det redan innan man landar så att man kan förbereda sig?
Ja, det kan faktiskt vara lite knepigt eftersom många taxibanor är enkelriktade utan att det är skyltat. Man har dock kartor till sin hjälp.
Oftast vet man ungefär var man ska stå (ibland kan man få den informationen när man ropar upp handlingbolaget en stund innan landning) och då kan man prata igenom det när man gör sin approach briefing.
Ursprungligen postat av SilentVictory
Både Malmö- och Stockholm Control har ju slagits ihop till Sweden Control.
Så det enda man behöver ropa upp är Sweden Control.
Det ska dock tilläggas att även om ett område tillhör samma kontroll, skiftas man likväl mellan ett antal olika frekvenser och trafikledare.
Flyger man över London i peak-tid får man byta frekvens var tionde minut.
Ursprungligen postat av lastinglight
Min fråga är om det finns något personalen på planet kan göra för att lindra min rädsla? Jag är rädd för att få en riktig panikattack och jag vill inte skrämma andra på planet, då jag vet att vänner som har flugit med mig tycker att flygresan också blir obehaglig på grund av min rädsla.!
Berätta om din flygrädska för personalen i gaten redan innan de börjar boarda. Då kan de meddela besättningen som kommer göra sitt bästa för att du ska känna dig trygg.
Ursprungligen postat av Tenshii
Utöver piloterna, vad finns det för personal på ett större fraktflyg, säg en 747 som kör längsta möjliga rutt?
Förr hade man ibland loadmasters med sig, men nu för tiden är det nog ingen utöver piloterna.