Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3277 2011-09-28, 13:31
shr00mzxz
ksv borde flyga mig hela vägen till L.A.
#3278 2011-09-28, 18:21
shr00mzxz
Dålig aktivitet i tråden, känner jag.
Behöver ju hjälp, tips och allmän uppmuntran för dethär.

Läser och kolla många bilder, dokumentärer och annat om flygplan, kollar just nu på Mayday-serien, eftersom dom laddades ned jättekonstigt så har jag bara sista säsongen klar, så kollar lite på dom avsnitten.

S10E05 - Hudson Splash Down - handlar om landningen på Hudson River. Vad som fångade min uppmärksamhet och gjorde att jag fick chills down my spine var att flygplanet såg väldigt elakt ut...

Evil plane strikes again.

Blir ju bara mer flygrädd nu, aaaah.
#3279 2011-09-28, 20:10
Murder.Inc
Ursprungligen postat av ksv
Motorn klarar i regel att mekaniskt suga bränsle även om de elektriska pumparna stängs av.

Ventilerna för att stänga av bränslet är elektriska och om kablaget skadats eller en säkring gått, kan det bli så att det inte går att stänga av motorn. Jag har själv varit med om det senare.


Jag tror förresten att det hände på Qantas A380 som fick ett motorbortfall på 2an för ett tag sedan. Efter att de landat och stod där med bränsle läckande ur vingen, kunde de inte stänga ned 1:an (motorn längst ute till vänster), utan det slutade med att brandkåren fick döda motorn genom att trycka in stora mängder vatten.


Ja där ser man. Nu är det väl inte så ofta det här sker, men borde man inte kunna montera någon mekanisk nödavstängning på fuel controll uniten om nu kablaget förstörs vid en eventuell brand?
#3280 2011-09-28, 20:14
EMLN
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Dålig aktivitet i tråden, känner jag.
Behöver ju hjälp, tips och allmän uppmuntran för dethär.

Läser och kolla många bilder, dokumentärer och annat om flygplan, kollar just nu på Mayday-serien, eftersom dom laddades ned jättekonstigt så har jag bara sista säsongen klar, så kollar lite på dom avsnitten.

S10E05 - Hudson Splash Down - handlar om landningen på Hudson River. Vad som fångade min uppmärksamhet och gjorde att jag fick chills down my spine var att flygplanet såg väldigt elakt ut...

Evil plane strikes again.

Blir ju bara mer flygrädd nu, aaaah.


Jag brukar se på massor med klipp på youtube där det syns hur mkt mer manövrerbara planen verkar vara jämfört med vad iaf jag trott. Det hjälper mig. Och att läsa i den här tråden oxå. Sen äter jag ångestdämpande medicin när jag flyger och det gör en enorm skillnad.
#3281 2011-09-28, 20:17
Nodlez
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Dålig aktivitet i tråden, känner jag.
Behöver ju hjälp, tips och allmän uppmuntran för dethär.



Du vet, ibland är våra piloter ute och rattar flygplan istället för att sitta här och svara
#3282 2011-09-28, 20:27
svampdamp
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Dålig aktivitet i tråden, känner jag.
Behöver ju hjälp, tips och allmän uppmuntran för dethär.

Läser och kolla många bilder, dokumentärer och annat om flygplan, kollar just nu på Mayday-serien, eftersom dom laddades ned jättekonstigt så har jag bara sista säsongen klar, så kollar lite på dom avsnitten.

S10E05 - Hudson Splash Down - handlar om landningen på Hudson River. Vad som fångade min uppmärksamhet och gjorde att jag fick chills down my spine var att flygplanet såg väldigt elakt ut...

Evil plane strikes again.

Blir ju bara mer flygrädd nu, aaaah.


Kan du inte komma med konkreta frågor istället för att skicka en massa skit? Ingen kommer kunna hjälpa dig om du inte berättar vad du är rädd för.
#3283 2011-09-28, 20:47
EMLN
Förr var jag bara paniskt rädd för att flyga och tyckte att alla som arbetar på flygplan närmast var att likställa med dårar. Men ju mer jag läser och ser på filmer desto mer blir det skräckblandad förtjusning istället, fast jag helst aldrig mer vill flyga längtar jag lite till att få göra det igen. Särskilt imponerande är alla landningsfilmer filmade från cockpit. Fy fasiken vad läckert!! Det måste ju vara rätt magiskt att vara pilot ibland?

Men just den här filmen är läskig
http://www.youtube.com/watch?v=b0fVI4l8KQM
Iaf jag blir nästan illamående bara av att se den och samtidigt föreställa mig hur hemskt jag skulle tyckt det var att vara med på planet (minsta lilla turbulens skrämmer mig och en avbruten landning känns som något ganska vidrigt). Men det som är trevligt med filmen är att se att det ju faktiskt verkar som att det inte var en katastrof för piloterna och att alla ju överlevde.

Men en sak undrar jag? Vad är det för papper/häfte som han till höger sitter och läser i stora delar av tiden??
#3284 2011-09-28, 20:56
EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=pL2wm3DJJKQ&feature=related

Ni som är piloter; det där måste väl ha varit farligt på riktigt om ni är ärliga? Fy så hemskt :'(
Jag skulle dö av att vara med om något sånt. Eller iaf aldrig någonsin mer flyga
#3285 2011-09-28, 20:56
svampdamp
Ursprungligen postat av EMLN


Men en sak undrar jag? Vad är det för papper/häfte som han till höger sitter och läser i stora delar av tiden??


Checklista, approach chart, anteckningar.

Han tar ju fram den efter go-around så det är väl charts för banan.


Ursprungligen postat av EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=pL2wm3DJJKQ&feature=related

Ni som är piloter; det där måste väl ha varit farligt på riktigt om ni är ärliga? Fy så hemskt :'(
Jag skulle dö av att vara med om något sånt. Eller iaf aldrig någonsin mer flyga



Piloterna bedömde att de ej kunde genomföra en säker landning så de försöker igen bara. De chansar aldrig. Landning med kraftig sidvind är något som piloter har intryckt i ryggraden.
#3286 2011-09-28, 20:59
EMLN
Ursprungligen postat av svampdamp
Checklista, approach chart, anteckningar.

Han tar ju fram den efter go-around så det är väl charts för banan eller området kring flygplatsen.


Men måste han sitta och läsa sånt hela tiden? Kan man inte sånt i huvudet istället? läsa och köra samtidigt är ju iaf inte bra vid bilkörning så det borde(?) ju inte vara det i flygplan heller
#3287 2011-09-28, 21:01
EMLN
Ursprungligen postat av svampdamp


Piloterna bedömde att de ej kunde genomföra en säker landning så de försöker igen bara. De chansar aldrig. Landning med kraftig sidvind är något som piloter har intryckt i ryggraden.


Men liiite farligt måste det ju varit?
#3288 2011-09-28, 21:03
svampdamp
Ursprungligen postat av EMLN
Men måste han sitta och läsa sånt hela tiden? Kan man inte sånt i huvudet istället? läsa och köra samtidigt är ju iaf inte bra vid bilkörning så det borde(?) ju inte vara det i flygplan heller


Här är ett exempel
http://tonetcarlo.files.wordpress.com/2007/05/ick.jpg

MISSED APCH: Make a LEFT climbing run within 3 DME of CIA VOR.
Return to ROSER D12.0 CIA via outbound CIA VOR R-022 climbing to 2000' or as instruced by ATC.




Kan nog vara lite jobbigt att memorera alla flygplatser man flyger till. Varför inte vara säker på att man gör 110% rätt än att sitta och memorera allt och sen köra på det man tror man vet?

Sen ser du väl att det finns två piloter i cockpit?

Ursprungligen postat av EMLN
Men liiite farligt måste det ju varit?


Nej.