Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3397 2011-11-01, 00:43
whee
Ursprungligen postat av SilentVictory
Både Malmö- och Stockholm Control har ju slagits ihop till Sweden Control.

Så det enda man behöver ropa upp är Sweden Control.


Ska man vara riktigt petig finns fortfarande "stockholm control" som flygledningens callsign inom stockholms terminalområde. Och även om det heter Sweden control så är det fysiskt en uppdelning på två kontrollcentraler.
#3398 2011-11-01, 12:41
SilentVictory
Ursprungligen postat av whee
Ska man vara riktigt petig finns fortfarande "stockholm control" som flygledningens callsign inom stockholms terminalområde. Och även om det heter Sweden control så är det fysiskt en uppdelning på två kontrollcentraler.

Ah, jag visste att det där skulle komma
Jo det finns ju som sagt kvar i resp. TMA, så det stämmer ju.

Men det jag menade var att man inte behöver ropa Stockholm eller Malmö beroende på vart i landet man är och flyger, utan allt är Sweden Control, givetvis finns det olika frekvenser.
#3399 2011-11-02, 10:45
PaulPaljett
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Tack! Visste inte ens om att det fanns något som hette kontrollcentral.
Jag antar att piloterna kontaktas av dessa när de flyger in i ett annat land?

Det är inte konstigare än att byta luftrum internt inom ett land. I Sverige byter man ständigt mellan luftrum och flygledare. Varje byte kommer från flygledaren man har kontakt med som ger en ny frekvens och namn på detta. Man bekräftar och sedan slår man över till den nya frekvensen och ropar upp och säger hej. Vid bytet får man eventuellt nödvändig information och instruktioner för att passas in med övrig trafik. Väldigt smärtfritt och smidigt. Själva "övergången" är gjord på kanske tio femton sekunder.
Får man sedan inte kontakt på den nya frekvensen byter man tillbaks till den gamla, meddelar att ingen svarade och får då en ny frekvens att försöka på.
#3400 2011-11-05, 22:24
radioten
Det här har kanske redan tagits upp, orkar inte läsa igenom hela tråden.

Det är nog allmänt känt idag att nästan ingen får komma in i cockpit när man flyger, är det lättare att få titta in före planet har lyft eller efter planet har landat?
#3401 2011-11-05, 22:32
Ja, innan motorstart finns inga restriktioner juridiskt (dock har kaptenen alltid rätt att säga nej till att ens prata med någon och det finns också tillfällen då kabinbesättningen inte hinner fråga om man kan titta in).

Samma gäller efter start, har t.om. vart inne i cockpit hos RYR efter landning och dom är nog enligt mig tuffast med att inte släppa in folk.
#3402 2011-11-05, 23:08
Ursprungligen postat av radioten
Det här har kanske redan tagits upp, orkar inte läsa igenom hela tråden.

Det är nog allmänt känt idag att nästan ingen får komma in i cockpit när man flyger, är det lättare att få titta in före planet har lyft eller efter planet har landat?


Jag fick gå in i cockpit på en SAS-flygning mellan Stockholm och Växjö under flygets gång. Det var några år sedan när jag var lite mindre. Piloterna bjöd in mig för att visa hur man flyger flygplan. Kanske de är mer strikta idag.
#3403 2011-11-05, 23:18
TheMouse
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag fick gå in i cockpit på en SAS-flygning mellan Stockholm och Växjö under flygets gång. Det var några år sedan när jag var lite mindre. Piloterna bjöd in mig för att visa hur man flyger flygplan. Kanske de är mer strikta idag.


Man pratar om flyget före och efter 9/11.
Idag är nog den pilot ganska omgående arbetslös som släpper in nån i cockpit under resans gång.

Däremot kan säkerhetsansvarig på bolaget tillåta att man åker med i cockpit.
Men då har man ju gjort en utredning innan.
#3404 2011-11-06, 00:32
Extrans
Ursprungligen postat av TheMouse
Man pratar om flyget före och efter 9/11.
Idag är nog den pilot ganska omgående arbetslös som släpper in nån i cockpit under resans gång.

Däremot kan säkerhetsansvarig på bolaget tillåta att man åker med i cockpit.
Men då har man ju gjort en utredning innan.


Nja, jag håller inte riktigt med här. Det beror till stor del på hur bolagets Operations Manual är utformad. Det finns inga hinder i lagen för att ha besökare i cockpit, utan bara bolagets regler, och i ytterändan kaptenens beslut som kan sätta käppar i hjulen.

De gånger jag har åkt jumpseat, vilket är ett antal gånger, har det aldrig gjorts någon utredning innan, utan jag har helt enkelt pratat med kapten eller kabinpersonal vid boarding.
#3405 2011-11-06, 22:00
TheMouse
Ursprungligen postat av Extrans
Nja, jag håller inte riktigt med här. Det beror till stor del på hur bolagets Operations Manual är utformad. Det finns inga hinder i lagen för att ha besökare i cockpit, utan bara bolagets regler, och i ytterändan kaptenens beslut som kan sätta käppar i hjulen.

De gånger jag har åkt jumpseat, vilket är ett antal gånger, har det aldrig gjorts någon utredning innan, utan jag har helt enkelt pratat med kapten eller kabinpersonal vid boarding.


Så du drar ett simpelt "Hej, kan jag få åka med där fram?" vid boarding, och det funkar rätt ofta?

Nämn gärna vilka bolag det gäller då jag har vänner som är piloter och jag har hittills haft rejält struligt med att få åka jumpseat med deras bolag.
#3406 2011-11-07, 16:43
Extrans
Ursprungligen postat av TheMouse
Så du drar ett simpelt "Hej, kan jag få åka med där fram?" vid boarding, och det funkar rätt ofta?

Nämn gärna vilka bolag det gäller då jag har vänner som är piloter och jag har hittills haft rejält struligt med att få åka jumpseat med deras bolag.


Det underlättar om man på något sätt är aktiv inom branschen, med det säger jag inte att det är omöjligt för de som inte är det. Jag åkte jumpseat flera gånger innan jag började min pilotutbildning. Det är ett par av de större bolagen i Skandinavien jag åkt med. Om du vill kan jag specificera mer i PM
#3407 2011-11-08, 01:46
Jennie123
Ursprungligen postat av TheMouse
Så du drar ett simpelt "Hej, kan jag få åka med där fram?" vid boarding, och det funkar rätt ofta?

Nämn gärna vilka bolag det gäller då jag har vänner som är piloter och jag har hittills haft rejält struligt med att få åka jumpseat med deras bolag.

Jag fick sitta i cockpiten senast jag flög, typ en månad sen. Det var en vanlig charterresa till Rhodos från Arlanda.
#3408 2011-11-09, 21:15
Här kommer lite frågor:

1. Krävs det mer utbildning till att flyga ett större plan, t.ex 747 eller A380?

2. Vilket flygbolag arbetade/arbetar du på?

3. Kan man styra ett flygplan om motorerna slutar funka mitt under en flygning?

4. Asså blir det ofta "New Time, Cancelled" för dig när du är ute i de här länderna som lider av kris eller ngt?