Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3289 2011-09-28, 21:12
EMLN
Ursprungligen postat av svampdamp
Här är ett exempel
http://tonetcarlo.files.wordpress.com/2007/05/ick.jpg


Kan nog vara lite jobbigt att memorera alla flygplatser man flyger till. Varför inte vara säker på att man gör 110% rätt än att sitta och memorera allt och sen köra på det man tror man vet?

Sen ser du väl att det finns två piloter i cockpit?

.


Jo iofs är det ju bra om det helt säkert blir rätt, och du har ju en poäng i att det faktiskt finns två piloter där
#3290 2011-09-28, 21:13
EMLN
Ursprungligen postat av svampdamp


Men det där pappret ger mig lite lätt andnöd och illamående av någon anledning
#3291 2011-09-28, 21:14
svampdamp
Ursprungligen postat av EMLN
Men det där pappret ger mig lite lätt andnöd och illamående av någon anledning


Nu får du skärpa dig...
Föreställ dig att du har jobbat som arkitekt i ett x antal år och någon visar dig en ritning. Tror du att du skulle förstå den då utan problem?
#3292 2011-09-28, 21:21
EMLN
Ursprungligen postat av svampdamp
Nu får du skärpa dig...
Föreställ dig att du har jobbat som arkitekt i ett x antal år och någon visar dig en ritning. Tror du att du skulle förstå den då utan problem?


Jag fattar ju att de som pappret är ämnade för förstår den. Jag förstår den dock inte och det är hela den biten, att jag inte förstår hur planet överhuvudtaget kan lyfta, att jag inte kan påverka något, maktlösheten, som gör min panikångest på flygplan.

Jag fattar ju såklart också att det kvittar för flygsäkerheten om jag förstår pappren piloten läser, men bara att se dom triggar ändå igång lite ångest. Ologiskt? javisst
#3293 2011-09-28, 21:34
shr00mzxz
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Turbulensen, det känns bara så onaturligt, även om jag vet att det liknas en båt och dess vågor.
Att krascha vid lyft/landning, det är tydligen då det är mest "kritiskt", om jag inte uppfattat det fel.
Sen om man skulle behöva kraschlanda öht, eller om man då störtar.. Bläääää


Till svampdamp, som verkar okapabel till att blädda bak någon sida.
Tro inte att jag sitter och ber om hjälp utan att berätta exakt vad jag är rädd för.

Människor ibland, alltså.
#3294 2011-09-28, 21:37
shr00mzxz
Ursprungligen postat av EMLN
Jag brukar se på massor med klipp på youtube där det syns hur mkt mer manövrerbara planen verkar vara jämfört med vad iaf jag trott. Det hjälper mig. Och att läsa i den här tråden oxå. Sen äter jag ångestdämpande medicin när jag flyger och det gör en enorm skillnad.


Jag håller också på att forska lite om flygplan, jag börjar förstå mer att det inte ÄR så farligt, men känns ändå hiskeligt dåligt.

Vad kul att det känns lite bättre för dig, när du tar ångestdämpande. Om du skulle vilja PM'a mig om vilken medicin du tar, så slipper vi gå OT? Är nyfiken.
#3295 2011-09-28, 21:51
EMLN
Ursprungligen postat av shr00mzxz
Jag håller också på att forska lite om flygplan, jag börjar förstå mer att det inte ÄR så farligt, men känns ändå hiskeligt dåligt.

Vad kul att det känns lite bättre för dig, när du tar ångestdämpande. Om du skulle vilja PM'a mig om vilken medicin du tar, så slipper vi gå OT? Är nyfiken.


Du har PM
#3296 2011-09-28, 22:05
Vad gäller säkerheten i go arounds, vänd på frågan.

Hur säkert tycker du det varit om man alltid var tvungen att landa när man börjat en inflygning?

lite som att säga att när jag kör på motorvägen stannar jag aldrig innan jag kört av den helt. Det är helt ologiskt, om ett rådjur dyker upp bromsar man ju.

Samma sak här, känns det inte 100% bra landar man inte utan då har man ett alternativ att gå runt. Faktum är att man ibland säger (för att illustrera tankesättet) att varje inflygning resulterar i en go around, undantaget dom fallen där man får möjlighet att landa.


Kartor används för allt möjligt, allt ifrån att hitta till sin gate till go around-procedurer. Om du kör bil i en ny stad eller utomlands, då antar jag att du också kollar upp vägen innan och backar upp med kartor/GPS? Samma sak hrä med skillanden att man gör det extremt mycket mera och med mycket större noggrannhet.


Jag har aldrig vart med om en go around från cockpit, men jag har vart med om det från flygledarhållet. Det är och förblir en standardprocedur, och ja den är helt säker.
#3297 2011-09-28, 22:15
Powerless1
Ursprungligen postat av EMLN
Jag fattar ju att de som pappret är ämnade för förstår den. Jag förstår den dock inte och det är hela den biten, att jag inte förstår hur planet överhuvudtaget kan lyfta, att jag inte kan påverka något, maktlösheten, som gör min panikångest på flygplan.

Jag fattar ju såklart också att det kvittar för flygsäkerheten om jag förstår pappren piloten läser, men bara att se dom triggar ändå igång lite ångest. Ologiskt? javisst
Ett bra sätt att förstå saker är att skaffa sig kunskap.
Ett utmärkt sätt att skaffa sig kunskap om flygning är att ta en provlektion i ett flygplan. Då får du förklarat för dig har det fungerar och du får känna att du kan påverka. Jag har hjälpt många som uttryckt precis samma sak som du på detta sätt.
Kolla var du har närmaste flygklubb eller flygskola!
#3298 2011-09-28, 22:21
EMLN
Ursprungligen postat av Hefaiston
Vad gäller säkerheten i go arounds, vänd på frågan.

Hur säkert tycker du det varit om man alltid var tvungen att landa när man börjat en inflygning?

lite som att säga att när jag kör på motorvägen stannar jag aldrig innan jag kört av den helt. Det är helt ologiskt, om ett rådjur dyker upp bromsar man ju.

Samma sak här, känns det inte 100% bra landar man inte utan då har man ett alternativ att gå runt. Faktum är att man ibland säger (för att illustrera tankesättet) att varje inflygning resulterar i en go around, undantaget dom fallen där man får möjlighet att landa.


Kartor används för allt möjligt, allt ifrån att hitta till sin gate till go around-procedurer. Om du kör bil i en ny stad eller utomlands, då antar jag att du också kollar upp vägen innan och backar upp med kartor/GPS? Samma sak hrä med skillanden att man gör det extremt mycket mera och med mycket större noggrannhet.


Jag har aldrig vart med om en go around från cockpit, men jag har vart med om det från flygledarhållet. Det är och förblir en standardprocedur, och ja den är helt säker.


Tack för en bra förklaring
#3299 2011-09-28, 22:25
EMLN
Ursprungligen postat av Powerless1
Ett bra sätt att förstå saker är att skaffa sig kunskap.
Ett utmärkt sätt att skaffa sig kunskap om flygning är att ta en provlektion i ett flygplan. Då får du förklarat för dig har det fungerar och du får känna att du kan påverka. Jag har hjälpt många som uttryckt precis samma sak som du på detta sätt.
Kolla var du har närmaste flygklubb eller flygskola!


Jo det vore säkert bra. Men jag skulle ALDRIG fixa att sitta i ett litet pluttflygplan när det lyfter. Aldrig. Eller möjligen om jag äter enorma mängder ångestdämpande först, fast det kanske är mindre lämpligt i det sammanhanget. Flyger du såna flygplan? Imponerande i så fall. Jag får hjärtklappning bara av tanken på att vistas i ett

Däremot är det synd att man numera inte får gå fram till piloterna under flygning. Förr brukade jag göra det ibland och det lättade på något sätt ångesten lite. Kändes bra att se att de inte var panikslagna och rädda
#3300 2011-09-29, 08:30
whee
Ursprungligen postat av EMLN
Men måste han sitta och läsa sånt hela tiden? Kan man inte sånt i huvudet istället? läsa och köra samtidigt är ju iaf inte bra vid bilkörning så det borde(?) ju inte vara det i flygplan heller


Jag är inte pilot ska jag börja med att säga utan sitter på andra sidan radion..

Innan man landar ska piloterna läsa igenom och uppdatera sig på Go-around instruktionen så den är färsk i minnet. Om det så är mot förmodan att de inte gjort det eller inte anser det lämpligt eller om jag inte anser att det är lämpligt att flyga på det sättet kommer jag som flygledare ge nya instruktioner.

Han som sitter till höger med pappret är sk. PNF "pilot not flying" han sköter i stort sett allt som inte har direkt med själva flygningen att köra, man kan se honom som bl.a. kartläsare, navigatör, kommunikatör.

Pappret han håller i just där skulle jag tro är en "go around checklist" En lista med punkter över allt de bör göra och vilka inställningar som ska göras för att flygplanet ska konfigureras för "normal" flygning igen.