Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3301 2011-09-29, 16:36
Ursprungligen postat av EMLN
Jo det vore säkert bra. Men jag skulle ALDRIG fixa att sitta i ett litet pluttflygplan när det lyfter. Aldrig. Eller möjligen om jag äter enorma mängder ångestdämpande först, fast det kanske är mindre lämpligt i det sammanhanget. Flyger du såna flygplan? Imponerande i så fall. Jag får hjärtklappning bara av tanken på att vistas i ett

Däremot är det synd att man numera inte får gå fram till piloterna under flygning. Förr brukade jag göra det ibland och det lättade på något sätt ångesten lite. Kändes bra att se att de inte var panikslagna och rädda


Du kan alltid fråga innan start om du kan få säga hej till piloterna. Om man förklarar att man är flygrädd brukar personalen vara duktiga på att hjälpa till. Dessutom vet då kabinpersonalen att du är flygrädd och kan hålla ett öga på dig. Det skadar aldrig att fråga!
#3302 2011-09-29, 18:10
EMLN
Ursprungligen postat av Hefaiston
Du kan alltid fråga innan start om du kan få säga hej till piloterna. Om man förklarar att man är flygrädd brukar personalen vara duktiga på att hjälpa till. Dessutom vet då kabinpersonalen att du är flygrädd och kan hålla ett öga på dig. Det skadar aldrig att fråga!


Jo fast det blir inte riktigt samma effekt på marken som det var förr när man kunde gå fram i luften. Fast det är nog värt ett försök ändå
#3303 2011-09-29, 18:43
Jag har hört att flygbolagen får betala vite för varje minut ett flygplan är på flygplatsen längre än den ska, att det är därför kabinpersonalen ibland stressar folk ombord. Har jag hört fel? Känns som att man tummar på säkerheten för att snabbt komma iväg isf.
#3304 2011-09-29, 19:19
Det där om vite har jag ingen aning om. Men ibland stressas man av en CTOT (Calculated Take-off Time), även kallat "slot". Ifall man missar sin slot måste man vänta på en ny och det kan ta en bra stund. Därför är man väldigt angelägna att inte missa sin tid.


Anledningen till att slots finns är pga flödesreglering, det finns t.ex. ett maxantal flyg som varje radarsektor får acceptera (som man anser vara säkert för systemet att hantera). Om detta värde riskerar att överskridas inför man en flödesreglering som leder till slottider.

Det kan också ha att göra med kapacitet på flygplatsen, t.ex. är det ingen ide att vara tidig om man då istället får vänta på taxibanan i 10 minuter innan gaten är ledig.
#3305 2011-09-29, 21:08
Extrans
Det är ju detta med CTOTs som kan göra att man, trots att alla passagerare är ombord blir stående rätt länge vid gaten, till synes utan anledning, och försenas. Många blir irriterade och undrar varför man bara står där, med alla ombord, men anledningen till detta är för att man ska kunna skicka ett så kallat "ready message".

Om du har fått en CTOT, säg om 30 minuter, men är redo att starta inom 5 (?) minuter, så kan bolaget skicka ett ready message. Då kan du, om du har tur, få din CTOT framflyttad för omedelbar start, närhelst innan din egentliga CTOT. Det är därför man väljer att sitta helt redo med passagerarna ombord.
#3306 2011-09-29, 21:30
Enligt eurocontrol är kravet för ett REA (Ready) meddelande "being in a situation to depart before their CTOT (doors closed and ready to depart)". Så starta omedelbart. Är man inte det kan dock en "MINLINEUP" time läggas in där man specifierar minsta tid som behövs för att komma till banan och starta.
#3307 2011-09-29, 21:52
EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=iI7Qq1mYQlI
Är det på riktigt?? Kan man vara på marken och rikta en laser så där precis in i cockpit (som på slutet av filmen)?

Hur farligt kan det bli i så fall? Hur störande är det för piloterna? Går det att exv landa om det plötsligt är en dåre som riktar en laser in i planet eller måste man avbryta plöötsligt då?
#3308 2011-09-29, 22:12
Extrans
Ursprungligen postat av EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=iI7Qq1mYQlI
Är det på riktigt?? Kan man vara på marken och rikta en laser så där precis in i cockpit (som på slutet av filmen)?

Hur farligt kan det bli i så fall? Hur störande är det för piloterna? Går det att exv landa om det plötsligt är en dåre som riktar en laser in i planet eller måste man avbryta plöötsligt då?


Det kan vara högst obra att få grön laser in i ögonen. Du kan bli tillfälligt förblindad, och beroende på styrkan kan du få permanenta skador på ögat. Har som tur är aldrig själv blivit utsatt, men det ska tydligen inte vara något behagligt.

Om någon idiot skulle lysa på mig på final hade jag dragit på direkt, eventuellt släckt ner alla lampor och informerat ATC, och sen tagit lämpliga åtgärder. Nu kan tilläggas att jag inte flyger några större kärror, utan endast mindre flygplan.
#3309 2011-09-30, 11:15
Powerless1
Ursprungligen postat av EMLN
Jo det vore säkert bra. Men jag skulle ALDRIG fixa att sitta i ett litet pluttflygplan när det lyfter. Aldrig.
Det är sådana som sagt precis så som jag hjälpt Tänk på att alla piloter lärt sig flyga i "små" flygplan, precis som alla lärt sig köra på vägen i "små" bilar.
#3310 2011-09-30, 13:36
Nodlez
Ursprungligen postat av EMLN
http://www.youtube.com/watch?v=iI7Qq1mYQlI
Är det på riktigt?? Kan man vara på marken och rikta en laser så där precis in i cockpit (som på slutet av filmen)?

Hur farligt kan det bli i så fall? Hur störande är det för piloterna? Går det att exv landa om det plötsligt är en dåre som riktar en laser in i planet eller måste man avbryta plöötsligt då?


Det var ju bland det mest idiotiska jag sett någon göra. Jag hade fan noterat platsen och tagit en taxi dit efter jag landat och torterat honom med laserpenna i ögonen i en månad.
#3311 2011-09-30, 14:38
EMLN
Ursprungligen postat av Extrans
Det kan vara högst obra att få grön laser in i ögonen. Du kan bli tillfälligt förblindad, och beroende på styrkan kan du få permanenta skador på ögat. Har som tur är aldrig själv blivit utsatt, men det ska tydligen inte vara något behagligt.

Om någon idiot skulle lysa på mig på final hade jag dragit på direkt, eventuellt släckt ner alla lampor och informerat ATC, och sen tagit lämpliga åtgärder. Nu kan tilläggas att jag inte flyger några större kärror, utan endast mindre flygplan.


Vilka idioter som sysslar med sånt :'(


Vad är "lämpliga åtgärer"?
#3312 2011-09-30, 14:43
EMLN
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är sådana som sagt precis så som jag hjälpt Tänk på att alla piloter lärt sig flyga i "små" flygplan, precis som alla lärt sig köra på vägen i "små" bilar.


Fast dom piloterna ar ju säkert inte rädda? Så för dem var det kanske en normal grej i livet att gå in i planet

Hur har du fått personerna som sagt som mig att följa med in i planet?? Bundit fast dom??
Jag kan inte förställa mig något om skulle få mig att följa med i ett litet plan. Fyyyy så läskigt. Till och med läskigare än stora plan. Fördelen med de små är ju iofs att de ser ut lite mer manövrereingsbara... fast det kanske bara är inbillning från min sida att det är någon skillnad?