Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3169 2011-09-10, 18:49
jud3n
Ursprungligen postat av Alessandro
http://www.youtube.com/watch?v=wAeZBVDOb6Q Cirrus har inte provat på sin jetdrivna plan ännu, den är under utprovning.


Tack!
#3170 2011-09-10, 19:44
Torpedulla
Tack för svar! Har flugit härs och tvärs som passagerare under 40 år men aldrig varit med om så många konstiga landningar som nu. Landningen jag beskrev (Norwegian från London) kändes högst osäker:brist på stabilitet, vinglig, trevande på något sätt. (vindstilla, klart väder) Ungefär som om en elev försökte landa under en lärares överinseende. Han lyckades dock inte...Det känns som om piloterna har lite erfarenhet these days. (badly trained?) Det kan ju vara så att jag börjar bli gammal och harig men som sagt så känns det som om de saknar beslutsamhet på något sätt. Nedstigningen till Arlanda tog en himla tid( ingen rush hour direkt kl 23) och då är banan för kort... Tror att han kom in för långt helt enkelt. Är det brist på personal i tornet? En annan fråga gäller besättningar som talar väldigt dålig engelska. Hur vanligt är det med missförstånd pga språkförbistring? Sista frågan om du orkar: Hur är landningshjulen beskaffade som pallar ett så stort slitage utan att få punktering?
#3171 2011-09-10, 19:50
Ursprungligen postat av Torpedulla
Tack för svar! Har flugit härs och tvärs som passagerare under 40 år men aldrig varit med om så många konstiga landningar som nu. Landningen jag beskrev (Norwegian från London) kändes högst osäker:brist på stabilitet, vinglig, trevande på något sätt. (vindstilla, klart väder) Ungefär som om en elev försökte landa under en lärares överinseende. Han lyckades dock inte...Det känns som om piloterna har lite erfarenhet these days. (badly trained?) Det kan ju vara så att jag börjar bli gammal och harig men som sagt så känns det som om de saknar beslutsamhet på något sätt. Nedstigningen till Arlanda tog en himla tid( ingen rush hour direkt kl 23) och då är banan för kort... Tror att han kom in för långt helt enkelt. Är det brist på personal i tornet? En annan fråga gäller besättningar som talar väldigt dålig engelska. Hur vanligt är det med missförstånd pga språkförbistring? Sista frågan om du orkar: Hur är landningshjulen beskaffade som pallar ett så stort slitage utan att få punktering?

Hade en intressant landning på ARN med en A330 i hård medvind. Klart att det är problem med språket ibland, värst var det under kapningsvågen ifrån USSR/Ryssland då inrikespiloter inte kunde engelska alls och ingen i tornet i ARN kunde ryska. Landningshjul får punktering då och då.
#3172 2011-09-10, 19:56
Ursprungligen postat av Torpedulla
En annan fråga gäller besättningar som talar väldigt dålig engelska. Hur vanligt är det med missförstånd pga språkförbistring?


Det är väl i det närmaste obligatoriskt att referera till Air China 981 och konversationen med JFK Ground för några år sedan. Länken finns tidigare i tråden tror jag, annars är det bara att söka på "Air China 981" på youtube..

Tilläggas kan att det kinesiska sättet att ställa en fråga skiljer sig från hur vi gör i väst, vilket kanske är en förklaring till hur missförståndet uppstod, men å andra sidan ska piloter som flyger internationellt naturligtvis ha tillräckliga kunskaper i engelska för att utföra sitt jobb.
#3173 2011-09-11, 02:48
SubAdvantage
Att flyga är det bästa som finns.

Min största farhåga är att jag ska störta i atlanten och överleva för att sedan bli uppäten av en haj eller drunkna "inne" i planet likt den olyckan som skedde med det kapade planet utanför Madagaskar(?) ..

Folk utlöste flytvästarna inne i planet och pressades således upp mot flygplantaket och drunknade..

http://www.youtube.com/watch?v=AvtYtvd5x60

767-200 (Ethiopian)


En fråga till dig ksv.
Hur snabbt tappar man medvetandet om planet dyker från 30.000+ feet samt hur många minuter till nedslag?

Sen är väl du ingen expert på detta kanske men vad är det exakt som dödar i en krasch? Slås man sönder invärtes? Har alltid föreställt mig att man kan krypa ihop till en liten boll "fosterläge" och överleva, haha.
#3174 2011-09-11, 03:17
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Att flyga är det bästa som finns.

Min största farhåga är att jag ska störta i atlanten och överleva för att sedan bli uppäten av en haj eller drunkna "inne" i planet likt den olyckan som skedde med det kapade planet utanför Madagaskar(?) ..

Folk utlöste flytvästarna inne i planet och pressades således upp mot flygplantaket och drunknade..

http://www.youtube.com/watch?v=AvtYtvd5x60

767-200 (Ethiopian)


En fråga till dig ksv.
Hur snabbt tappar man medvetandet om planet dyker från 30.000+ feet samt hur många minuter till nedslag?

Sen är väl du ingen expert på detta kanske men vad är det exakt som dödar i en krasch? Slås man sönder invärtes? Har alltid föreställt mig att man kan krypa ihop till en liten boll "fosterläge" och överleva, haha.

Du tänker nog på Komorerna. Hur snabbt man tappar medvetandet ifrån hög höjd beror på hur bra tryckkabinen är, A380 har en av dom bästa hittills. Vad som dödar vid en krasch är så många olika saker, det är som att fråga "vad dödar vid en bilolycka", finns inga generellt svar.
#3175 2011-09-11, 04:10
SubAdvantage
Ursprungligen postat av Alessandro
Du tänker nog på Komorerna. Hur snabbt man tappar medvetandet ifrån hög höjd beror på hur bra tryckkabinen är, A380 har en av dom bästa hittills. Vad som dödar vid en krasch är så många olika saker, det är som att fråga "vad dödar vid en bilolycka", finns inga generellt svar.


Det ligger väl vid Madagaskar?

Vad som dödar i en krasch, ptja..
Kanske bör ställa den i fysik forum eller nåt.
Var mer nyfiken på hur kroppen slits sönder inuti.
#3176 2011-09-11, 19:55
bijjer
Ursprungligen postat av SubAdvantage

En fråga till dig ksv.
Hur snabbt tappar man medvetandet om planet dyker från 30.000+ feet samt hur många minuter till nedslag?

Sen är väl du ingen expert på detta kanske men vad är det exakt som dödar i en krasch? Slås man sönder invärtes? Har alltid föreställt mig att man kan krypa ihop till en liten boll "fosterläge" och överleva, haha.


Nu frågade du visserligen ksv, men jag tar mig friheten att svara ändå. Man brukar prata om "Time of useful consciousness" när det gäller flyg. Det är intressant att se att det på höjder runt 40,000 fot handlar om några sekunder man har på sig att få på sig masken och sedan etablera ett sjunk. Det är således mycket viktigt att man snabbt kan identifiera vad som hänt och sedan har tränat på att ta på sig masken. De masker man idag använder är ofta s.k. quick-donning type för att snabbt med enhandsfattning kunna få på sig masken.

I wiki-länken ovan nämns att en rapid decompression kan halvera tiderna. Dock är det mycket sällsynt och kräver stora strukturella skador på flygmaskinen. En explosive decompression är mer eller mindre omedelbar och skulle en sådan inträffa har man förmodligen större problem än att försöka få på sig masken...
#3177 2011-09-11, 22:30
Kusmi
sista gången med flyg var det med SAS. Åkte från Köpenhamn,.
4 flygvärdinnor på flygplanet.
den förste var svensk, den andre var dansk, den tredje var norsk, den fjärde kommer jag inte ihåg.
svensken tog först upp säkerhetsinstruktioner på högtalare, hon snackade först svenska, sen upprepa på engelska,
sen snackade piloten på högtalare, först på danska, sen upprepa på engelska,
när vi skulle snart landa då kom norsken och pratade i högtalare, först självklart norska, sen upprepa på engelska,

min fråga är; varför kan de inte håller sig till ett eller två bestämda språk, det gör ju folk bara förvirrad, det lärt även oprofessionellt med flera språk på planet, har även märkt att de flesta flygvärdinnor pratar sin moderspråk först med en, och engelska i efterhand,
#3178 2011-09-12, 01:19
SubAdvantage
Ursprungligen postat av bijjer
Nu frågade du visserligen ksv, men jag tar mig friheten att svara ändå. Man brukar prata om "Time of useful consciousness" när det gäller flyg. Det är intressant att se att det på höjder runt 40,000 fot handlar om några sekunder man har på sig att få på sig masken och sedan etablera ett sjunk. Det är således mycket viktigt att man snabbt kan identifiera vad som hänt och sedan har tränat på att ta på sig masken. De masker man idag använder är ofta s.k. quick-donning type för att snabbt med enhandsfattning kunna få på sig masken.

I wiki-länken ovan nämns att en rapid decompression kan halvera tiderna. Dock är det mycket sällsynt och kräver stora strukturella skador på flygmaskinen. En explosive decompression är mer eller mindre omedelbar och skulle en sådan inträffa har man förmodligen större problem än att försöka få på sig masken...


Frågan är om planet störtdyker, vill man ta på sig masken? ...
#3179 2011-09-12, 02:16
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Att flyga är det bästa som finns.

Min största farhåga är att jag ska störta i atlanten och överleva för att sedan bli uppäten av en haj eller drunkna "inne" i planet likt den olyckan som skedde med det kapade planet utanför Madagaskar(?) ..

Folk utlöste flytvästarna inne i planet och pressades således upp mot flygplantaket och drunknade..

http://www.youtube.com/watch?v=AvtYtvd5x60

767-200 (Ethiopian)


En fråga till dig ksv.
Hur snabbt tappar man medvetandet om planet dyker från 30.000+ feet samt hur många minuter till nedslag?

Sen är väl du ingen expert på detta kanske men vad är det exakt som dödar i en krasch? Slås man sönder invärtes? Har alltid föreställt mig att man kan krypa ihop till en liten boll "fosterläge" och överleva, haha.

När USAs rymdfärja Challenger kraschade så började tydligen saker gå sönder på ca 14600 m (48000 fot) och färjan kom upp till ca 19800 m innan den vände ner mot Atlanten. På den tiden hade besättningen på sig ungefär vanliga kläder när de flög och det fanns saker som antydde att vissa var mer eller mindre medvetande när de träffade havet.
(Det enda jag orkar hitta nu är Wikipedia, jag utgår från att siffrorna stämmer, det där med överlevnad tror jag var från TV).
Efter olyckan fick de överlevnadsdräkter och jag har för mig att Fågelsången vid en av sina resor hade till startuppgift att öppna nödutgången om de skulle behöva hoppa.
#3180 2011-09-12, 10:32
bijjer
Ursprungligen postat av SubAdvantage
Frågan är om planet störtdyker, vill man ta på sig masken? ...


Planet behöver ju inte störtdyka bara för att man får ett tryckfall. Även stora strukturella skador kan gå att flyga med: För drygt 20 år sedan så slets stora delar av taket bort från en Boeing 737 på 24,000 fots höjd. Trots att flygplanet ser oerhört skrämmande ut efter att det landat omkom endast en person, en flygvärdinna som stod i gången när taket lossnade och sögs med ut. Piloterna lyckades dock landa flygplanet. Kanske hjälpte det att de bara befann sig på 24,000 fots höjd, krafterna på skrovet hade varit högre om de befunnit sig på maxhöjden 35,000 fot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243

Men visst, det har ju också inträffat olyckor (och även terrordåd, Lockerbie) där man inte bara tappat kabintrycket utan även all förmåga att kontrollera flygplanet, främst vid mid-air-collisions.