Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3181 2011-09-12, 10:42
Ursprungligen postat av bijjer
Planet behöver ju inte störtdyka bara för att man får ett tryckfall. Även stora strukturella skador kan gå att flyga med: För drygt 20 år sedan så slets stora delar av taket bort från en Boeing 737 på 24,000 fots höjd. Trots att flygplanet ser oerhört skrämmande ut efter att det landat omkom endast en person, en flygvärdinna som stod i gången när taket lossnade och sögs med ut. Piloterna lyckades dock landa flygplanet. Kanske hjälpte det att de bara befann sig på 24,000 fots höjd, krafterna på skrovet hade varit högre om de befunnit sig på maxhöjden 35,000 fot.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aloha_Airlines_Flight_243

Men visst, det har ju också inträffat olyckor (och även terrordåd, Lockerbie) där man inte bara tappat kabintrycket utan även all förmåga att kontrollera flygplanet, främst vid mid-air-collisions.

Helios B737 är ett annat exempel och Payne StewartŽs krasch.
#3182 2011-09-12, 10:45
Ursprungligen postat av Neksnor
När USAs rymdfärja Challenger kraschade så började tydligen saker gå sönder på ca 14600 m (48000 fot) och färjan kom upp till ca 19800 m innan den vände ner mot Atlanten. På den tiden hade besättningen på sig ungefär vanliga kläder när de flög och det fanns saker som antydde att vissa var mer eller mindre medvetande när de träffade havet.
(Det enda jag orkar hitta nu är Wikipedia, jag utgår från att siffrorna stämmer, det där med överlevnad tror jag var från TV).
Efter olyckan fick de överlevnadsdräkter och jag har för mig att Fågelsången vid en av sina resor hade till startuppgift att öppna nödutgången om de skulle behöva hoppa.

Challenger slogs i bitar direkt, så jag tycker inte det är ett bra exempel. Ett flygplan ifrån JAT (Jugoslav Aer Transport) sprängdes på hög höjd och en flygvärdinna överlevde.
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19720126-0
#3183 2011-09-12, 21:20
EMLN
Vilken fantastisk tråd detta är!
Från att i flera år ha varit paniskt flygrädd så känner jag, efter att de senaste dygnen tillbringat flera timmar med att läsa här, nästan någon sorts förväntan (skräckblandad iofs) inför min nästa flygresa. Stort tack till trådstartaren och alla ni andra som delat med er av kunskap och information här i tråden!!

Men sen läste jag nyss Aftonbladet och paniken började återkomma. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13609706.ab
En orkan när jag ska flyga (från norr till söder på onsdag)!!
Hur mycket ökar detta riskerna med flygandet? Vad kan hända?
#3184 2011-09-12, 21:44
ksv
Ursprungligen postat av EMLN
Vilken fantastisk tråd detta är!
Från att i flera år ha varit paniskt flygrädd så känner jag, efter att de senaste dygnen tillbringat flera timmar med att läsa här, nästan någon sorts förväntan (skräckblandad iofs) inför min nästa flygresa.
Trevligt om det som skrivs här är till hjälp!

Ursprungligen postat av EMLN
Men sen läste jag nyss Aftonbladet och paniken började återkomma. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13609706.ab
En orkan när jag ska flyga (från norr till söder på onsdag)!!
Hur mycket ökar detta riskerna med flygandet? Vad kan hända?
Inte alls.
Blåser det sidvind över en viss styrka får man inte starta.

Men har inte det där lågtrycket passerat på onsdag?
#3185 2011-09-12, 22:14
EMLN
Ursprungligen postat av ksv
Trevligt om det som skrivs här är till hjälp!

Inte alls.
Blåser det sidvind över en viss styrka får man inte starta.

Men har inte det där lågtrycket passerat på onsdag?


Men om man redan är i luften då? Och så blåser det kraftigt så att man inte kan landa?

Det stämmer iofs att det nog passerat innan onsdag men man vet ju aldrig.... :'(


Passar på att fråga ett par grejer till

Jag upplever starten som det mest fruktansvärda. Det känns ju som att planet inte ska orka upp i luften. Som att det plötsligt ska avbryta stigningen och bara sjunka tillbaka, nästan som en sten (och just singla ner från himlen som en sten är skräckscenariot nr 1 för det tar väl ett tag innan man når marken och en säker död...hemska minuter).
Hur stor är risken att något sådant händer? Planet med hockeyspelarna krachade ju under starten och det var lite väl olägligt så här inför min flygresa (det var f.ö. den krachen som fick mig att börja googla runt lite varpå jag hittade denna tråden och blev lite lugnare)

Är det numera helt kört att få gå fram till piloterna under flygningen? Jag minns att jag fick göra det då och då i början när jag blev flygrädd, typ 15 år sedan. Men sen har jag frågat en gång för något år sedan och då fick man inte det. Var det något som gäller för alla flygningar eller hade jag otur? Som flygrädd tycker jag såklart att det är bra om ingen får gå fram och störa piloterna Men för mig personligen var det jättebra att få se att det inte satt två panikslagna personer och flög planet (dvs att de inte såg ett dugg oroade eller rädda ut - vilket iofs är rätt logiskt att de inte gör, men inte för mig som jämställer varje flygresa med potentiell död)

I det sista hänseendet har den här tråden dock varit till stor hjälp. Ni piloter som skrivit här verkar ju både kunniga och intresserade och dessutom inte särskilt oroade för era liv
#3186 2011-09-12, 22:41
Blockchoklad
Om du berättar i god tid så får du kanske prata med piloterna medan planet boardas.
#3187 2011-09-13, 03:26
SubAdvantage
Ursprungligen postat av EMLN



Är det numera helt kört att få gå fram till piloterna under flygningen? Jag minns att jag fick göra det då och då i början när jag blev flygrädd, typ 15 år sedan. Men sen har jag frågat en gång för något år sedan och då fick man inte det. :



Ja, det är fetkört.
Jag frågar varje gång om jag får flyga jumpseat men dom där "jävla" flygvärdinnorna låter mig inte ens prata med piloterna (som brukar vara mycket mer för lite sällskap)

Piloter = Toppen
Flygvärdinnor = Skit

Bitter? Ja..
#3188 2011-09-13, 12:30
liteon1
Ursprungligen postat av Kusmi
sista gången med flyg var det med SAS. Åkte från Köpenhamn,.
4 flygvärdinnor på flygplanet.
den förste var svensk, den andre var dansk, den tredje var norsk, den fjärde kommer jag inte ihåg.
svensken tog först upp säkerhetsinstruktioner på högtalare, hon snackade först svenska, sen upprepa på engelska,
sen snackade piloten på högtalare, först på danska, sen upprepa på engelska,
när vi skulle snart landa då kom norsken och pratade i högtalare, först självklart norska, sen upprepa på engelska,

min fråga är; varför kan de inte håller sig till ett eller två bestämda språk, det gör ju folk bara förvirrad, det lärt även oprofessionellt med flera språk på planet, har även märkt att de flesta flygvärdinnor pratar sin moderspråk först med en, och engelska i efterhand,


Kraven för att få jobb på SAS är att du ska tala ett skandinaviskt språk samt engelska. Därför pratar de sina modersmål och sedan engelska.

Ursprungligen postat av EMLN
Men om man redan är i luften då? Och så blåser det kraftigt så att man inte kan landa?

Det stämmer iofs att det nog passerat innan onsdag men man vet ju aldrig.... :'(


Passar på att fråga ett par grejer till

Jag upplever starten som det mest fruktansvärda. Det känns ju som att planet inte ska orka upp i luften. Som att det plötsligt ska avbryta stigningen och bara sjunka tillbaka, nästan som en sten (och just singla ner från himlen som en sten är skräckscenariot nr 1 för det tar väl ett tag innan man når marken och en säker död...hemska minuter).
Hur stor är risken att något sådant händer? Planet med hockeyspelarna krachade ju under starten och det var lite väl olägligt så här inför min flygresa (det var f.ö. den krachen som fick mig att börja googla runt lite varpå jag hittade denna tråden och blev lite lugnare)

Är det numera helt kört att få gå fram till piloterna under flygningen? Jag minns att jag fick göra det då och då i början när jag blev flygrädd, typ 15 år sedan. Men sen har jag frågat en gång för något år sedan och då fick man inte det. Var det något som gäller för alla flygningar eller hade jag otur? Som flygrädd tycker jag såklart att det är bra om ingen får gå fram och störa piloterna Men för mig personligen var det jättebra att få se att det inte satt två panikslagna personer och flög planet (dvs att de inte såg ett dugg oroade eller rädda ut - vilket iofs är rätt logiskt att de inte gör, men inte för mig som jämställer varje flygresa med potentiell död)

I det sista hänseendet har den här tråden dock varit till stor hjälp. Ni piloter som skrivit här verkar ju både kunniga och intresserade och dessutom inte särskilt oroade för era liv


Innan du startar har kapten och styrman alltid valt ut alternativa flygplatser att landa på om det inte skulle gå att landa på målflygplatsen, på grund av exempelvis för stark sidvind.

Risken för att planet inte ska orka upp i luften under start är väldigt liten. Beroende på hur tungt planet är, har de olika stigprestanda, men det beror även på flygplanstyp.

Numera, efter 11 september 2011 är det förbjudet att besöka cockpit under flygning. Dock brukar det inte vara några problem att få titta in och prata lite med piloterna vid boarding eller strax innan om man säger till ramp agenten som då kan vidarebefordra din önskan till kabinchefen och kapten. Säg att du är väldigt flygrädd, så brukar de kunna hjälpa till.
#3189 2011-09-13, 12:49
Ursprungligen postat av liteon1
Kraven för att få jobb på SAS är att du ska tala ett skandinaviskt språk samt engelska. Därför pratar de sina modersmål och sedan engelska.



Innan du startar har kapten och styrman alltid valt ut alternativa flygplatser att landa på om det inte skulle gå att landa på målflygplatsen, på grund av exempelvis för stark sidvind.

Risken för att planet inte ska orka upp i luften under start är väldigt liten. Beroende på hur tungt planet är, har de olika stigprestanda, men det beror även på flygplanstyp.

Numera, efter 11 september 2011 är det förbjudet att besöka cockpit under flygning. Dock brukar det inte vara några problem att få titta in och prata lite med piloterna vid boarding eller strax innan om man säger till ramp agenten som då kan vidarebefordra din önskan till kabinchefen och kapten. Säg att du är väldigt flygrädd, så brukar de kunna hjälpa till.

Finns inget generellt förbud AFAIK, men många länder har den policyn att enbart ha "ren" cockpit, dvs enbart personal där.
#3190 2011-09-13, 13:07
liteon1
Ursprungligen postat av Alessandro
Finns inget generellt förbud AFAIK, men många länder har den policyn att enbart ha "ren" cockpit, dvs enbart personal där.


Jag skrev inlägget lite för snabbt.
#3191 2011-09-13, 18:48
cykelstolpe
Ska åka till Hong kong för första gången ensam och är lite nervös, hoppas ni kan hjälpa mig att besvara på frågorna.

1- Får man fotografera under flygturen?

2 - Vart placerar jag laptopväskan, vill ogärna placera den uppe i bagageutrymmet.

3 - Får man har laptopväska och ytterliggare en handväska?

4- Hur mycket vätska (rengöringsartiklar) får jag ta med?

5- tiderna som står angivna på flygbiljetten, är det lokala tider? eller måste jag omvandla dessa till svensk tid?

6- taxfree, när ska man handla? Jag har förstått det som att man kan få kasta det man har inhandlat pga man inte får ta med vätska ombord.

7- brukar det vara fri surf på flygplatsen? finns det uttag för datorn?
#3192 2011-09-13, 19:02
Ursprungligen postat av cykelstolpe
Ska åka till Hong kong för första gången ensam och är lite nervös, hoppas ni kan hjälpa mig att besvara på frågorna.

1- Får man fotografera under flygturen?

2 - Vart placerar jag laptopväskan, vill ogärna placera den uppe i bagageutrymmet.

3 - Får man har laptopväska och ytterliggare en handväska?

4- Hur mycket vätska (rengöringsartiklar) får jag ta med?

5- tiderna som står angivna på flygbiljetten, är det lokala tider? eller måste jag omvandla dessa till svensk tid?

6- taxfree, när ska man handla? Jag har förstått det som att man kan få kasta det man har inhandlat pga man inte får ta med vätska ombord.

7- brukar det vara fri surf på flygplatsen? finns det uttag för datorn?


1: Ja, undantaget skitbolag som Vueling och diverse ryska bolag som förbjuder fotografering (förmodligen för att ingen ska se deras dåliga "service"), var lite diskret så är det inga problem.

2: Under stolen framför om du inte stör dig på att ha fötterna på den.

3: Beror på bolag, många säger en sak men skiter sen i om du har med dig hela bohaget i kabinen. För dina medpassagerares skull rekommenderar jag endast en mindre väska.

4: Hur mycket du vill i det checkade bagaget, för handbagaget prova att söka..

5: Det är lokala tider..

6: Efter säkerhetskontrollen får du handla, men tänk på att handla efter sista säkerhetskontrollen du passerar.

7: Uttag finns så klart på alla flygplatser, kanske inte officiellt uppmärkta för datorer dock.. Fri surf finns tex på Oslo och Helsingfors men inte Arlanda eller Köpenhann, med andra ord så varierar det..