Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3517 2012-01-21, 11:52
ksv
Ursprungligen postat av whee
Jag som flygledare har aldrig upplevt så dåligt väder att det inte gått att starta. Och om det nu vore för dålig sikt för att enligt reglerna starta tror jag besättningen skulle ha problem att manövrera sitt plan ut till banan i första läget.

"nollsikt" existerar knappt, då ska det vara extremt ovanliga omständigheter. På en flygplats som Arlanda kan det även skilja på hur sikten är på de olika banorna som ligger nästan 2 km ifrån varandra.
Instämmer helt.
Under mina 20 år i luften har jag hittills inte varit med om landa i sikt under CAT II, alltså RVR på 300 m.
Sannolikt kommer jag aldrig få uppleva att landa i CAT III B-förhållanden i skarpt läge.

Vi tränar förstås regelbundet CAT III B med RVR på 75 meter i simulatorn.
Det är något man alltid utför som autolanding och som du påpekar är just den påföljande intaxningen rätt intressant.

På t.ex. en 767:a sitter man 5-6 meter ovanför marken och då man förstås inte kan se rakt ned, behöver man se åtminstone 20-30 meter framåt för att kunna manövrera på marken.
Vid ett RVR på 75 meter (avståndet man kan urskilja en stark strålkastare alltså är det alltså nätt och jämnt att man alls ser marken när man ska taxa.
#3518 2012-01-21, 11:55
vilketnamneledigt
Ursprungligen postat av Alessandro
Vad flög du med, BAe-146a?


Va? (dumförklara mig inte är ni snälla) Jag kan inget om nummer. Jag flög med British Airways i alla fall.
#3519 2012-01-21, 12:01
bijjer
Ursprungligen postat av vilketnamneledigt
Va? (dumförklara mig inte är ni snälla) Jag kan inget om nummer. Jag flög med British Airways i alla fall.


Bae-146 är en flygplanstyp. Jag tror dock inte att British Airways har några i flottan nu. Anledningen till att Alessandro frågar är att just den flygplanstypen haft problem med kontaminerad luft i kabinen vilket fått både passagerare och besättningar att må dåligt under flygning. Framförallt personal då som varit utsatta under längre tid.
#3520 2012-01-21, 13:22
Ursprungligen postat av bijjer
Bae-146 är en flygplanstyp. Jag tror dock inte att British Airways har några i flottan nu. Anledningen till att Alessandro frågar är att just den flygplanstypen haft problem med kontaminerad luft i kabinen vilket fått både passagerare och besättningar att må dåligt under flygning. Framförallt personal då som varit utsatta under längre tid.

Exakt, jag råkade ut för illamående en gång när jag flög med denna flygplanstyp, helt omotiverat då det var lugnt väder och jag mådde bra innan (sovit bra och inte druckit alkohol under ett par dagar).
Nu lade BA ner sina BAe-146 för 18 år sen.
#3521 2012-01-21, 20:29
Ribbentrop
Jag har några frågor angående tryckskillnader i planet. När jag skulle flyga hem från London till Köpenhamn (bor i Sverige, så tog tåget till Malmö sen) fick jag riktigt ont i öronen/huvudet (minns inte riktigt). Det kändes som om trumhinnan skulle sprängas när som helst. Jag satt i panik och försökte jämna ut trycket eller nåt genom att svälja och gäspa. Ingenting hände som tur var och jag mådde bättre sedan när jag landat. I alla fall, är det någon som vet vad detta kan ha varit och varför det skedde? Jag har inte flugit så mycket i mitt liv (6 gånger typ) men detta har bara hänt en enda gång. Dessutom sov jag och det var när jag vaknade som jag kände smärtan. Kan detta ha någonting med saken att göra?
#3522 2012-01-21, 21:01
Savoy
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag har några frågor angående tryckskillnader i planet. När jag skulle flyga hem från London till Köpenhamn (bor i Sverige, så tog tåget till Malmö sen) fick jag riktigt ont i öronen/huvudet (minns inte riktigt). Det kändes som om trumhinnan skulle sprängas när som helst. Jag satt i panik och försökte jämna ut trycket eller nåt genom att svälja och gäspa.


Att svälja eller gäspa innebär ingen tryckutjämning, du måste ha näsa och mun helt stängd så att luften tar vägen via öronen när du blåser/trycker ut den. När du pressar ut luften tillräckligt kraftigt kommer det att pysa i öronen och problemet är borta.

Om du gjorde rätt så har jag ingen aning om vad det kan vara, men din beskrivning tyder på att du liksom många andra egentligen inte tryckutjämnar.
#3523 2012-01-21, 22:23
Ribbentrop
Ursprungligen postat av Savoy
Att svälja eller gäspa innebär ingen tryckutjämning, du måste ha näsa och mun helt stängd så att luften tar vägen via öronen när du blåser/trycker ut den. När du pressar ut luften tillräckligt kraftigt kommer det att pysa i öronen och problemet är borta.

Om du gjorde rätt så har jag ingen aning om vad det kan vara, men din beskrivning tyder på att du liksom många andra egentligen inte tryckutjämnar.

Då ljög min biologi-bok för mig, eller så var det Kalle Anka Har alltid trott att man tryckutjämnar när man gäspar/sväljer :|
#3524 2012-01-21, 23:06
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag har några frågor angående tryckskillnader i planet. När jag skulle flyga hem från London till Köpenhamn (bor i Sverige, så tog tåget till Malmö sen) fick jag riktigt ont i öronen/huvudet (minns inte riktigt). Det kändes som om trumhinnan skulle sprängas när som helst. Jag satt i panik och försökte jämna ut trycket eller nåt genom att svälja och gäspa. Ingenting hände som tur var och jag mådde bättre sedan när jag landat. I alla fall, är det någon som vet vad detta kan ha varit och varför det skedde? Jag har inte flugit så mycket i mitt liv (6 gånger typ) men detta har bara hänt en enda gång. Dessutom sov jag och det var när jag vaknade som jag kände smärtan. Kan detta ha någonting med saken att göra?

Svårt att säga beror på vilket flygplan du flög med. Tugga tuggummi brukar hjälpa för en del.
#3525 2012-01-22, 00:13
Ribbentrop
Ursprungligen postat av Alessandro
Svårt att säga beror på vilket flygplan du flög med. Tugga tuggummi brukar hjälpa för en del.

Jag kan ingenting om flygplan eller flygplansmodeller men jag vet att jag flög med Ryanair. Det var inget speciellt flygplan utan ett standard-flygplan antar jag. Om jag ser det på bild hade jag antagligen kunnat känna igen det (Googlade runt lite och kunde inte hitta någon bra). Det var rött dessutom om detta underlättar
#3526 2012-01-22, 00:42
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Jag kan ingenting om flygplan eller flygplansmodeller men jag vet att jag flög med Ryanair. Det var inget speciellt flygplan utan ett standard-flygplan antar jag. Om jag ser det på bild hade jag antagligen kunnat känna igen det (Googlade runt lite och kunde inte hitta någon bra). Det var rött dessutom om detta underlättar

Ryanair flyger endast med ett sorts flygplan, Boeing 737, vilket har tryckkabin och dina problem verkar det som du har problem med bihålorna. Kolla med din läkare, led du av infektion i öron eller svalg innan flygningen?
#3527 2012-01-22, 00:56
Ribbentrop
Ursprungligen postat av Alessandro
Ryanair flyger endast med ett sorts flygplan, Boeing 737, vilket har tryckkabin och dina problem verkar det som du har problem med bihålorna. Kolla med din läkare, led du av infektion i öron eller svalg innan flygningen?

Ah glömde nämna att jag hade varit lite sjuk dagarna innan. Jag kände mig helt ok när jag skulle resta hem men jag var kanske fortfarande lite sjuk i så fall. Jag har inga problem annars med några infektioner över längre tid vad jag vet.
#3528 2012-01-22, 01:00
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Ah glömde nämna att jag hade varit lite sjuk dagarna innan. Jag kände mig helt ok när jag skulle resta hem men jag var kanske fortfarande lite sjuk i så fall. Jag har inga problem annars med några infektioner över längre tid vad jag vet.

Förmodligen därför, nya B737 har bra tryckkabin, äldre som inte Ryanair använder har haft problem ibland, Helios är främsta exemplet.