Ursprungligen postat av whee
Jag som flygledare har aldrig upplevt så dåligt väder att det inte gått att starta. Och om det nu vore för dålig sikt för att enligt reglerna starta tror jag besättningen skulle ha problem att manövrera sitt plan ut till banan i första läget.
"nollsikt" existerar knappt, då ska det vara extremt ovanliga omständigheter. På en flygplats som Arlanda kan det även skilja på hur sikten är på de olika banorna som ligger nästan 2 km ifrån varandra.
Instämmer helt.
Under mina 20 år i luften har jag hittills inte varit med om landa i sikt under CAT II, alltså RVR på 300 m.
Sannolikt kommer jag aldrig få uppleva att landa i CAT III B-förhållanden i skarpt läge.
Vi tränar förstås regelbundet CAT III B med RVR på 75 meter i simulatorn.
Det är något man alltid utför som autolanding och som du påpekar är just den påföljande intaxningen rätt intressant.
På t.ex. en 767:a sitter man 5-6 meter ovanför marken och då man förstås inte kan se rakt ned, behöver man se åtminstone 20-30 meter framåt för att kunna manövrera på marken.
Vid ett RVR på 75 meter (avståndet man kan urskilja en stark strålkastare alltså
är det alltså nätt och jämnt att man alls ser marken när man ska taxa.