Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3457 2011-12-30, 12:10
Rickenbacker69
Ursprungligen postat av Neksnor

Ett annat sätt att se saken: Vad händer om man kör ut en 737a i terrängen i svensk motorvägshastighet?


Förmodligen inte så mycket. Landningsbanan har ju ett röjt stråk i båda riktningar, så planet fastnar i jorden och stannar rätt snabbt. Har man otur så går ställen av, och planet hamnar på buken. Passagerarna brukar klara sig oskadda eller med smärre skador (typ hjärnskakning eller bruten näsa efter att ha slagit ansiktet i stolen framför) när sådant händer.
#3458 2011-12-30, 17:59
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Förmodligen inte så mycket. Landningsbanan har ju ett röjt stråk i båda riktningar, så planet fastnar i jorden och stannar rätt snabbt. Har man otur så går ställen av, och planet hamnar på buken. Passagerarna brukar klara sig oskadda eller med smärre skador (typ hjärnskakning eller bruten näsa efter att ha slagit ansiktet i stolen framför) när sådant händer.

Alltså ingen större fara verkar det som. Flygplan är ju bara döda, men dyra ting.

Tänkte på den där specialsanden som stoppar på vissa flygplatsen, i F1 hade de förr (runt 2000?) sandlådor vid kurvornas och sedan en däckbarriär, men det ändrades till asfalt hela vägen till däcken eftersom man då kunde bromsa hela sträckan till kollisionen, vilket tydligen ansågs vettigare. Hur det ser ut nu vet jag inte, men den där flygvarianten verkar ju vara motsatsen.
#3459 2012-01-05, 21:29
Ursprungligen postat av Neksnor
Alltså ingen större fara verkar det som. Flygplan är ju bara döda, men dyra ting.

Tänkte på den där specialsanden som stoppar på vissa flygplatsen, i F1 hade de förr (runt 2000?) sandlådor vid kurvornas och sedan en däckbarriär, men det ändrades till asfalt hela vägen till däcken eftersom man då kunde bromsa hela sträckan till kollisionen, vilket tydligen ansågs vettigare. Hur det ser ut nu vet jag inte, men den där flygvarianten verkar ju vara motsatsen.

Sandfållor används fortfarande i F1. Blir nog för dyrt att anlägga vid flygplatser, sen ökar ju risken för fåglar häckar där också.
#3460 2012-01-05, 22:44
Kan tänka mig att underhållet är det som kostar mest. Hur mår en sandfålla efter en hård vinter i de nordligare breddgraderna?
#3461 2012-01-07, 17:45
cuughar
Hur pass bra glidtal har en 737-800 om båda motorer skulle stanna? Enligt fritidsresors "flyg trygg" information har den ett glidtal på 1:20 dvs planet skulle alltså kunna glidflyga 20 gånger höjden, men detta låter osannolikt mycket tycker jag? Andra källor jag hört med säger att de flesta jetplan har ett glidtal på omkring 1:10, vad stämmer?
#3462 2012-01-07, 18:11
Det är nog inte helt orimligt, wikipedia säger att glidtalet för passagerarflyg oftast ligger runt 15.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Glidtal
#3463 2012-01-07, 19:53
SilentVictory
Ursprungligen postat av cuughar
Hur pass bra glidtal har en 737-800 om båda motorer skulle stanna? Enligt fritidsresors "flyg trygg" information har den ett glidtal på 1:20 dvs planet skulle alltså kunna glidflyga 20 gånger höjden, men detta låter osannolikt mycket tycker jag? Andra källor jag hört med säger att de flesta jetplan har ett glidtal på omkring 1:10, vad stämmer?

1:20 stämmer ganska bra med 737orna med winglets idag.

Ha i åtanke att en 747 har runt 1:15.

OT: Den där wikipedia länken var ju lite skev vad gäller bästa glidtal för segelflyg (står 1:40 i länken som bästa glidtal), idag ligger det bästa på häftiga 1:72
#3464 2012-01-08, 00:30
Är det inte SAS som faktiskt går ner på flight idle (tror jag) och glidflyger i stort sett hela vägen till landning, det de kallar "grön inflygning"?
#3465 2012-01-08, 12:41
CDA, Continious Descent approach, det används av så gott som alla flygbolag så ofta det går. Enda undantaget är väl när man inte kan av trafikskäl.
#3466 2012-01-08, 12:50
cuughar
Ursprungligen postat av SilentVictory
1:20 stämmer ganska bra med 737orna med winglets idag.

Ha i åtanke att en 747 har runt 1:15.

OT: Den där wikipedia länken var ju lite skev vad gäller bästa glidtal för segelflyg (står 1:40 i länken som bästa glidtal), idag ligger det bästa på häftiga 1:72


Det är imponerande tycker jag för så pass stora, tunga och motorstarka flygplan. Jag är själv segelflygare och de vanligaste segelflygplanen som finns ute i landet har ju glidtal på 30-40, jag trodde skillnaden skulle vara större faktiskt. 1:20 känns ju ganska betryggande, dock är det väl svårt att landa tex en 737:a helt utan motorer?
#3467 2012-01-09, 22:48
spelgalen
Ska flyga i veckan till Hawaii. Har aldrig gillat att flyga, men det har gått ok.
Förra året när jag åkte till LA var dock en riktig pers när jag inte kunde slappna av på hela resan.
Nu är jag dock ännu mer orolig, har haft ett jobbigt år vilket lett till ångest, några panikattacker osv. Problemet är att jag är så sjukt orolig av mig, så sitter och är uppmärksam på varje litet ljud, höjdförändring sväng osv, och förbereder mig inför att krascha innan varje resa. Problemet denna gång är även att jag är orolig att jag ska nån form av panikattack eller liknande på flyget, det är nästan så jag funderar på att försova mig och skippa planet.
Finns det nån som har några bra råd för att om möjligt kunna slappna av lite. Har förstått att man ska avstå alkohol, kaffe och dylikt.
#3468 2012-01-09, 22:53
SilentVictory
Ursprungligen postat av spelgalen
Ska flyga i veckan till Hawaii. Har aldrig gillat att flyga, men det har gått ok.
Förra året när jag åkte till LA var dock en riktig pers när jag inte kunde slappna av på hela resan.
Nu är jag dock ännu mer orolig, har haft ett jobbigt år vilket lett till ångest, några panikattacker osv. Problemet är att jag är så sjukt orolig av mig, så sitter och är uppmärksam på varje litet ljud, höjdförändring sväng osv, och förbereder mig inför att krascha innan varje resa. Problemet denna gång är även att jag är orolig att jag ska nån form av panikattack eller liknande på flyget, det är nästan så jag funderar på att försova mig och skippa planet.
Finns det nån som har några bra råd för att om möjligt kunna slappna av lite. Har förstått att man ska avstå alkohol, kaffe och dylikt.

Ta med någon bra bok att läsa, så du kan fokusera på den.
Sen kan det vara en bra idé att prata med en flygvärdinna när du går ombord och förklarar läget.

De kommer garanterat komma och titta till dig emellanåt och prata lite och se till så att du får en behaglig resa.

Det kommer gå bra ska du se, finns ingenting att oroa sig över.

Höjdförändringar, olika ljud och svängar kommer ske hela tiden, så det är bara fullt normalt.
Återigen, blir du orolig över något, så prata med någon inom kabinbesättningen.

Sen kan du blicka framåt också, hur trevligt kommer du inte ha det på Hawaii?