Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3577 2012-03-18, 15:27
ksv
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag skulle vilja fråga er piloter här i tråden om vad som skulle behövas för att ni ska bli rädda när ni är ute och flyger [som vanlig vanilj-passagerare i economy class då, inte bakom spakarna själv]
Bra frågor.

Ursprungligen postat av JedanProblem
1. Extremt kraftig turbulens, följt av att flygplanet tycks falla nästan fritt i cirka 10 sekunder. Allt återgår till normalt, men när du slår över till tv-kanalen som visar rutt och höjd så ser du att planet tappar höjd i rask takt.
Har ingen ramlat och gjort sig illa i kabinen, är det lugnt.
Känslan av att falla fritt är subjektiv, i själva verket kanske man inte tappat alls mycket höjd.

Ser man på tv-skärmarna att flygplanet fortsätter att sjunka, beror det antagligen på att piloterna valt att byta höjd.

Ursprungligen postat av JedanProblem
2. Kabintrycket försvinnner utan förklaring och syrgasmaskerna trillar ner.
Förutsatt att flygplanet ganska snart börjar sjunka till en lägre höjd, är det helt lugnt.

Stiger de vidare till en högre höjd och minuterna tickar på utan att man hör något, skulle jag så småningom börja oroa mig för att piloterna inte fått på sig sina syrgasmasker.
Då vore det kanske läge att försöka få tag på portabel syrgas för att gå fram och erbjuda sina tjänster.

Ursprungligen postat av JedanProblem
3. Kabinen börjar fyllas av rök plötsligt.
Det är bland det värsta man kan tänka sig!
En elektrisk brand i något otillgängligt utrymme som man inte snabbt får bukt med, är riktigt farligt.

Ursprungligen postat av JedanProblem
4. Du sitter vid vingen och ser att piloten inte har fällt ner flapsen, men trots det har just givit full patte och påbörjat take-off.
Det beror lite på vilken flygplanstyp det handlar om. Vi har ju sett att det kan gå illa med t.ex. MD-80 (tänker bl.a. på Spanair-olyckan).

Många flygplanstyper kan man dock starta med väldigt lite klaff. Det är något man gör i allt större utsträckning idag, eftersom man då sparar bränsle.

Ursprungligen postat av JedanProblem
5. Du är ute och flyger 747 och ser att det börjar ryka från två av motorerna och att dessa sedan stängs ner? Om ni förlorar tre av fyra motorer?
Sannolikheten att förlora mer en motor är extremt liten. Lägger flera av skulle jag nog börja undra om det är något fel på bränslet.

Är flygplanet tungt lastat klarar det inte av att flyga på mindre än tre motorer och då är man illa ute.

Ursprungligen postat av JedanProblem
6. Du sitter vid vingen och hör plötsligt hur en av motorerna exploderar och trillar av.
Ett motorbortfall i sig är inget märkvärdigt.
Motorerna är monterade på så sätt att de ska kunna lossna om krafterna blir för stora. Hellre det än att vingen går av.

Ursprungligen postat av JedanProblem
7. En motor exploderar och du ser att vingen delvis är skadad.
Nu sitter ju motorerna långt under vingen, så någon stor skada bör de inte kunna orsaka.
Går flygplanet fortfarande att styra, bör det vara lugnt. Men det beror förstås på vad det är för typ av skador.

Ursprungligen postat av JedanProblem
8. Det blir plötsligt total elektricitet-black out i hela kabinen.
Ingen större anledning till oro. Det kan finnas en hel rad förklaringar till det.
Om man tappar strömkällor är kabinen ofta det första som automatiskt kopplas bort för att inte överbelasta systemet (autmatic load shedding).

Ursprungligen postat av JedanProblem
9. Du sitter på charterflyg till någon lite ö-jävel i Grekland med väldigt kort landningsbana. Det är extremt dåligt väder för tillfället, piloten verkar vara rätt oerfaren, har redan gjort två go-arounds och ska nu göra ett tredje landningsförsök.
Det finns inte en chans att jag kan avgöra om piloterna är erfarna nog. Flyger jag med ett någorlunda seriöst västerländskt flygbolag, förutsätter jag att de som sitter vid spakarna är kvalificerade.

En go-around i sig är snarare tecken på att de är seriösa. Värre är de som fortsätter att försöka landa när de egentligen borde avbryta.

Men visst, någonstans går ju gränsen för hur många försök det är meningsfullt att göra.
Det kan ju vara så att ena go-arounden berodde på vindar medan den andra berodde på att ett flygplan stod på banan när det var dags att landa. Då ser jag inget problem med att göra en tredje inflygning om man har bränsle till det.
#3578 2012-03-18, 15:39
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag skulle vilja fråga er piloter här i tråden om vad som skulle behövas för att ni ska bli rädda när ni är ute och flyger [som vanlig vanilj-passagerare i economy class då, inte bakom spakarna själv]

1. Extremt kraftig turbulens, följt av att flygplanet tycks falla nästan fritt i cirka 10 sekunder. Allt återgår till normalt, men när du slår över till tv-kanalen som visar rutt och höjd så ser du att planet tappar höjd i rask takt.

2. Kabintrycket försvinnner utan förklaring och syrgasmaskerna trillar ner.

3. Kabinen börjar fyllas av rök plötsligt.

4. Du sitter vid vingen och ser att piloten inte har fällt ner flapsen, men trots det har just givit full patte och påbörjat take-off.

5. Du är ute och flyger 747 och ser att det börjar ryka från två av motorerna och att dessa sedan stängs ner? Om ni förlorar tre av fyra motorer?

6. Du sitter vid vingen och hör plötsligt hur en av motorerna exploderar och trillar av.

7. En motor exploderar och du ser att vingen delvis är skadad.

8. Det blir plötsligt total elektricitet-black out i hela kabinen.

9. Du sitter på charterflyg till någon lite ö-jävel i Grekland med väldigt kort landningsbana. Det är extremt dåligt väder för tillfället, piloten verkar vara rätt oerfaren, har redan gjort två go-arounds och ska nu göra ett tredje landningsförsök.

Ingen pilot, men mina åsikter,
1, Beror lite på var det är någonstans, råkat ut för det över alperna, inte roligt men farligt är det mest om man inte är fastspänd.
2, Samma har hänt på samma flygning.
3, Farligaste man kan uppleva på en flygning.
4, Beror på hur lång startbanan är och hur tungt lastat det är, samt om man nått V1 eller V2.
5, Beror på hur tungt lastat flyget är samt hur långt till närmaste flygplats.
6, Klart allvarligt har hänt i Sydafrika för några år sen med en gammal 737.
7, Beror på om reglagen fungerar och om det läcker bränsle eller inte.
8, Blixten slog ner i Do-228 i Norge som slog ut all instrumentering dom lyckades landa, beror lite på väder, flyga visuellt är en utmaning.
9, Hur kan man märka om en pilot är oerfaren, nej, go-arounds tyder på mognad inte tvärt om.
#3579 2012-03-18, 15:42
gulaLejonet
hur många dör i flygplansolyckor varje år?

är det väldigt mkt sämre plan som trafikerar bulgarien/rumänien?
#3580 2012-03-18, 18:21
m99
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hur många dör i flygplansolyckor varje år?

är det väldigt mkt sämre plan som trafikerar bulgarien/rumänien?


2.8 billion people flew safely on 38 million flights (30 million by jet, 8 million by turboprop)
11 hull loss accidents involving Western-built jets compared to 17 in 2010
92 total accidents (all aircraft types, Eastern and Western built) down from 94 in 2010
5 fatal hull loss accidents involving Western-built jets down from 8 in 2010
22 fatal accidents (all aircraft types) versus 23 in 2010
486 fatalities compared to 786 in 2010
Fatality rate dropped to 0.07 per million passengers from 0.21 in 2010 based on Western-built jet operations

http://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2012-03-06-01.aspx
#3581 2012-03-18, 18:23
xituno
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hur många dör i flygplansolyckor varje år?


Nuförtiden är det normalt mindre än 1000 personer som dör i flygolyckor per år över hela världen.

90 år har ca 128 000 personer dött i flygrelaterade olyckor. Det kanske låter mycket, men jämför det med att det i den vanliga trafiken årligen dör ca 1 300 000 människor. Årligen dör det alltså ca 10 gånger fler personer i trafiken än vad som totalt dött i flygolyckor någonsin.

1, 2
#3582 2012-03-22, 10:10
JedanProblem
Tack för de intressanta svaren. Jag var bara nyfiken på ett par saker till.

Följde diskussionen om AF447 här på forumet, och som jag förstod det så hade det varit väldigt svårt för en passagerare att inse vad som höll på att hända. Om du själv hade varit passagerare ombord den flighten och sett på tv-skärmen i stolen framför dig att planet tappade höjd, hade du insett att det höll på att gå åt skogen?


Det finns inte en chans att jag kan avgöra om piloterna är erfarna nog. Flyger jag med ett någorlunda seriöst västerländskt flygbolag, förutsätter jag att de som sitter vid spakarna är kvalificerade.

Jag förstår att det kanske inte är lätt att avgöra, såvida inte piloten är urklantig och exempelvis hälsar passagerarna välkomna, för att sedan glömma att slå av mikrofonen på PA systemet, och sedan diskuterar trav med styrmannen i flera minuter så att hela kabinen hör det.

En läkare som jag känner säger att några enstaka av hans kollegor skulle han inte vilja bli opererad av, om han själv låg på bordet. Tror du att det finns piloter som känner på samma sätt?
#3583 2012-03-22, 12:25
ksv
Ursprungligen postat av JedanProblem
Följde diskussionen om AF447 här på forumet, och som jag förstod det så hade det varit väldigt svårt för en passagerare att inse vad som höll på att hända. Om du själv hade varit passagerare ombord den flighten och sett på tv-skärmen i stolen framför dig att planet tappade höjd, hade du insett att det höll på att gå åt skogen?
Med tanke på att de var fullt utstallade, lär det ha skakat och vibrerat något förfärligt, samtidigt som planet svängde kraftigt från ena till andra sidan med upp till 45 graders lutning. :|

Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag förstår att det kanske inte är lätt att avgöra, såvida inte piloten är urklantig och exempelvis hälsar passagerarna välkomna, för att sedan glömma att slå av mikrofonen på PA systemet, och sedan diskuterar trav med styrmannen i flera minuter så att hela kabinen hör det.
Nu måste man lyckligtvis hålla knappen intryckt under tiden man sänder.
Men det händer alla att man sänder på frekvensen när man ska prata till passagerarna eller tvärtom.

Ursprungligen postat av JedanProblem
En läkare som jag känner säger att några enstaka av hans kollegor skulle han inte vilja bli opererad av, om han själv låg på bordet. Tror du att det finns piloter som känner på samma sätt?
Jo, så är det nog.

En viktig skillnad är dock den regelbundna kompetenskontrollen.
Piloter gör i praktiken en ny uppflygning i simulator var sjätte månad. Vad jag vet, skriver läkare bara sin examen en gång - vilket kan ha varit för 40 år sedan...
#3584 2012-03-22, 14:38
Fridolf86
En fråga till er piloter, frågan kanske har besvarats men orkar inte läsa genom hela tråden.

För X antal år sedan flög jag från Teneriffa till Arlanda, ca 30 minuter innan landningen säger piloten att vi ska landa med autopilot, för ett plan i världen var sjätte månad måste genomgå detta. Är det något som stämmer? Är åtminstone den sämste inflygning jag varit med om, vi flög in i cirklar och bums studs så var vi på marken.
#3585 2012-03-23, 18:44
pilot
Ursprungligen postat av Fridolf86
En fråga till er piloter, frågan kanske har besvarats men orkar inte läsa genom hela tråden.

För X antal år sedan flög jag från Teneriffa till Arlanda, ca 30 minuter innan landningen säger piloten att vi ska landa med autopilot, för ett plan i världen var sjätte månad måste genomgå detta. Är det något som stämmer? Är åtminstone den sämste inflygning jag varit med om, vi flög in i cirklar och bums studs så var vi på marken.


Det stämmer faktiskt, vi måste landa med autopiloten minst en gång var 6e månad. Att landa med autopilot är inte så lätt som det kan låta. Därför finns det som krav att vi gör 2 om året för att behålla kvalifikationen.
Var 6e månad så tränar vi även på olika fel som kan hända när man försöker landa med autopiloten.
#3586 2012-03-24, 18:47
svampdamp
Ursprungligen postat av ksv


Det är bland det värsta man kan tänka sig!
En elektrisk brand i något otillgängligt utrymme som man inte snabbt får bukt med, är riktigt farligt.



Vad för försiktighetsåtgärder tar man till för att se till att en elektronisk brand inte uppstår? Och när det väl uppstår?

Är väl en fråga riktad mot flygmekaniker antar jag.


Ursprungligen postat av pilot
Det stämmer faktiskt, vi måste landa med autopiloten minst en gång var 6e månad. Att landa med autopilot är inte så lätt som det kan låta. Därför finns det som krav att vi gör 2 om året för att behålla kvalifikationen.
Var 6e månad så tränar vi även på olika fel som kan hända när man försöker landa med autopiloten.


Så ni utför er lilla uppkörning med passagerare?
#3587 2012-03-24, 19:51
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad för försiktighetsåtgärder tar man till för att se till att en elektronisk brand inte uppstår? Och när det väl uppstår?


Är väl en fråga riktad mot flygmekaniker antar jag.




Så ni utför er lilla uppkörning med passagerare?

Skyddsgas är väl enda jag kan komma på, krävs syre för att det skall börja brinna.
Annars är det kontroll av kablar, görs vid C- och D-check.
Om du köper filmen ifrån justplanes.com om Swissair MD-11, så går dom igenom vilka förbättringar dom gjort efter kraschen pga elfel utanför New Foundland.
#3588 2012-03-24, 20:03
ksv
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad för försiktighetsåtgärder tar man till för att se till att en elektronisk brand inte uppstår? Och när det väl uppstår?
Man har goda möjligheter att stänga av och isolera olika elbussar.
Sedan är alla flygplan förstås utrustade med både brandyxor och brandsläckare.

Ursprungligen postat av svampdamp
Så ni utför er lilla uppkörning med passagerare?
Nej, själva kontrollen innefattar fel i olika kritiska skeden så den görs i simulator halvårsvis.