Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag skulle vilja fråga er piloter här i tråden om vad som skulle behövas för att ni ska bli rädda när ni är ute och flyger [som vanlig vanilj-passagerare i economy class då, inte bakom spakarna själv]
Bra frågor.
Ursprungligen postat av JedanProblem
1. Extremt kraftig turbulens, följt av att flygplanet tycks falla nästan fritt i cirka 10 sekunder. Allt återgår till normalt, men när du slår över till tv-kanalen som visar rutt och höjd så ser du att planet tappar höjd i rask takt.
Har ingen ramlat och gjort sig illa i kabinen, är det lugnt.
Känslan av att falla fritt är subjektiv, i själva verket kanske man inte tappat alls mycket höjd.
Ser man på tv-skärmarna att flygplanet fortsätter att sjunka, beror det antagligen på att piloterna valt att byta höjd.
Ursprungligen postat av JedanProblem
2. Kabintrycket försvinnner utan förklaring och syrgasmaskerna trillar ner.
Förutsatt att flygplanet ganska snart börjar sjunka till en lägre höjd, är det helt lugnt.
Stiger de vidare till en högre höjd och minuterna tickar på utan att man hör något, skulle jag så småningom börja oroa mig för att piloterna inte fått på sig sina syrgasmasker.
Då vore det kanske läge att försöka få tag på portabel syrgas för att gå fram och erbjuda sina tjänster.
Ursprungligen postat av JedanProblem
3. Kabinen börjar fyllas av rök plötsligt.
Det är bland det värsta man kan tänka sig!
En elektrisk brand i något otillgängligt utrymme som man inte snabbt får bukt med, är riktigt farligt.
Ursprungligen postat av JedanProblem
4. Du sitter vid vingen och ser att piloten inte har fällt ner flapsen, men trots det har just givit full patte och påbörjat take-off.
Det beror lite på vilken flygplanstyp det handlar om. Vi har ju sett att det kan gå illa med t.ex. MD-80 (tänker bl.a. på Spanair-olyckan).
Många flygplanstyper kan man dock starta med väldigt lite klaff. Det är något man gör i allt större utsträckning idag, eftersom man då sparar bränsle.
Ursprungligen postat av JedanProblem
5. Du är ute och flyger 747 och ser att det börjar ryka från två av motorerna och att dessa sedan stängs ner? Om ni förlorar tre av fyra motorer?
Sannolikheten att förlora mer en motor är extremt liten. Lägger flera av skulle jag nog börja undra om det är något fel på bränslet.
Är flygplanet tungt lastat klarar det inte av att flyga på mindre än tre motorer och då är man illa ute.
Ursprungligen postat av JedanProblem
6. Du sitter vid vingen och hör plötsligt hur en av motorerna exploderar och trillar av.
Ett motorbortfall i sig är inget märkvärdigt.
Motorerna är monterade på så sätt att de ska kunna lossna om krafterna blir för stora. Hellre det än att vingen går av.
Ursprungligen postat av JedanProblem
7. En motor exploderar och du ser att vingen delvis är skadad.
Nu sitter ju motorerna långt under vingen, så någon stor skada bör de inte kunna orsaka.
Går flygplanet fortfarande att styra, bör det vara lugnt. Men det beror förstås på vad det är för typ av skador.
Ursprungligen postat av JedanProblem
8. Det blir plötsligt total elektricitet-black out i hela kabinen.
Ingen större anledning till oro. Det kan finnas en hel rad förklaringar till det.
Om man tappar strömkällor är kabinen ofta det första som automatiskt kopplas bort för att inte överbelasta systemet (autmatic load shedding).
Ursprungligen postat av JedanProblem
9. Du sitter på charterflyg till någon lite ö-jävel i Grekland med väldigt kort landningsbana. Det är extremt dåligt väder för tillfället, piloten verkar vara rätt oerfaren, har redan gjort två go-arounds och ska nu göra ett tredje landningsförsök.
Det finns inte en chans att jag kan avgöra om piloterna är erfarna nog. Flyger jag med ett någorlunda seriöst västerländskt flygbolag, förutsätter jag att de som sitter vid spakarna är kvalificerade.
En go-around i sig är snarare tecken på att de är seriösa. Värre är de som fortsätter att försöka landa när de egentligen borde avbryta.
Men visst, någonstans går ju gränsen för hur många försök det är meningsfullt att göra.
Det kan ju vara så att ena go-arounden berodde på vindar medan den andra berodde på att ett flygplan stod på banan när det var dags att landa. Då ser jag inget problem med att göra en tredje inflygning om man har bränsle till det.