Ursprungligen postat av x.xx.
DEt jag har hör om norwegians stolar är att vissa plan som de har köpt in från andra bolag har 186, men att det som de köper in egna har 189. Detta är beroende på att galley ser olika ut på de planen.
Det låter som en trolig förklaring.
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Är det en längre förberedelse för piloterna vid flygningar upp mot 8-12 timmar än flygningar vid 4-6 timmar?
Ja, eftersom det är fler områden man flyger över blir det fler
notams att titta igenom och fler väderprognoser.
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Låt oss säga så här, du sitter i cockpit vid startbanans ände och ska starta. Du ser endast 50 meter framför dig p.g.a dimma och dimman är lika tjock även på 5000-6000 meter innan du får klar sikt. Kan man trots detta starta och landa?
Det beror på en mängd faktorer som om banan har mittenljus och hur tätt dessa sitter, hur tungt flygplanet är, vad flygbolaget och piloterna är godkända för, samt flygplatsens och flygplanets utrustning.
Man kan inte starta i nollsikt. På de bäst utrustade banorna kan man starta med ett
RVR ned till 125 meter.
Är banan utrustad med ILS CAT IIIB räcker det med ett RVR på 75 meter för att påbörja inflygningen. Enda flygplatsen i Sverige som har sådan utrustning är Arlanda.
Med
RVR avses på vilket avstånd man kan urskilja högintensiva inflygningsljus, som alltså är starka riktade stålkastare. RVR på 75 meter är alltså så tät dimma att man knappt ser handen framför sig.
Vad sikten är när man väl kommit i luften är ointressant. Man går över helt till att flyga på instrument när man lyfter nosen från banan, oavsett om det är molnfritt och fint väder.