Ursprungligen postat av Jennie123
Bump!
Jag är inte trafikpilot (ännu iaf...
), men jag kan i vilket fall hjälpa dig med frågan om TCAS.
Vet inte hur insatt du är i TCASsystemet, så går igenom ganska grundligt.
TCAS arbetar med hjälp av flygplanens transpondrar. Dessa kommunicerar oberoende av markbundna radarstationer, och därmed oberoende av flygledaren. Han vet alltså inte vad TCAS beordrar piloterna att göra.
Det finns två sorters varningar en TCAS kan utfärda, dels en så kallad Traffic Advisory, och dels en så kallad Resolution Advisory.
TA uppkommer ca 50-35 sekunder före kollision. Då hörs en röst säga "TRAFFIC, TRAFFIC". Samtidigt ändras flygplanets symbol från en vit till en ifylld gul. Då ska man försöka att identifiera flygplanet visuellt och vara beredd på att ta åtgärder vid ett eventuellt RA.
När det börjar närma sig 20-30 sekunder till kollision, då får man en så kallad RA. Symbolen ändras till röd. Då kommer planet med en ganska befallande röst kommendera till exempel; "DESCEND, CLIMB, CLIMB NOW, MONITOR VERTICAL SPEED" Då skall du omedelbart följa detta oavsett vad ATC säger åt dig att göra. Planens TCAS kommunicerar med varandra, och det ena planet kommer få stiga, och det andra sjunka. Skulle någon göra fel, kommer de att kommunicera igen och då ändra instruktionen. Observera att det endast ges instruktioner i vertikalplanet i det systemet som för nuvarande används.
Då till din fråga;
Jag har åkt jumpseat flertalet gånger och varit med om två TA. Piloterna har då sagt att det är relativt vanligt. Behöver faktiskt inte vara en konflikt eller ett separationsunderskridande, utan det kan till exempel vara ett flygplan som ligger under, och ska plana ut 1000 fot under dig, men som stiger för fort. Helt enkelt något som skulle kunna bli en konflikt om inget görs. En av dem var dock under cruise, lite småintressant då det gällde ett mötande plan på en annan airway.
En RA däremot är mycket ovanligare. Har det gått så långt som till ett RA är det någon som har gjort bort sig. Då har separationen underskridits. Blir en massa pappersarbete och annat jobbigt. Havkom släppte en rapport på en incident där två plan under cruise separationsunderskridit och fått lösa det hela med en RA. De piloter jag flög med när vi hade fått en TA hade aldrig fått en RA i hela sina karriärer.
http://www.youtube.com/watch?v=z-6zF9PEtdU Här finns en liten fin film på TCAS. Observera att färgerna inte stämmer med det jag skrev tidigare, men det skiljer sig lite från system till system.