Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3625 2012-04-26, 23:50
Jag flyger regelbundet och har egentligen inga problem med det. Men för ett tag sedan så flög jag med en fullsatt 747:a. Vilket jag har gjort många gånger förut.

Men denna gång i starten så lät det som om man körde över 'farthinder' sådana som finns runt och vid slutet av motorvägar*. Vad var detta för något? Hela planet skakade och folk tittade undrande på varandra. Jag satt längst fram på planet om det nu har någon relevans.

*Vita remsor över vägen.
#3626 2012-04-27, 00:44
Jennie123
Ursprungligen postat av Jennie123


Några frågor till Ksv och ni andra trafikpiloter.

Har ni någon gång fått en varning från TCAS under en flygning eller är det extremt sällsynt?

Hur hanterar piloten wake turbulence? inte genom att trampa sidrodret flera gångar i följd hoppas jag?:'( Är det jätteovanligt att man stöter på det?

Vad har man egentligen för koll på bagagelastar-personalen, det kan väl vilken kreti o pleti som helst få jobb som? De kan ju sabotera planet ordentligt om de skulle vilja.. slänga in något brandfarligt eller ha sönder något isoleringsskydd till lastrumsdörren tex.

Skulle ni kunna tänka er att flyga med någon rysk gammal klassiker som typ Tupolev, Yakovlev eller Antonov?

Och slutligen, är ni medlemmar i 10 000 m-klubben?

Bump!
#3627 2012-04-27, 02:06
Ursprungligen postat av Pascal
Jag flyger regelbundet och har egentligen inga problem med det. Men för ett tag sedan så flög jag med en fullsatt 747:a. Vilket jag har gjort många gånger förut.

Men denna gång i starten så lät det som om man körde över 'farthinder' sådana som finns runt och vid slutet av motorvägar*. Vad var detta för något? Hela planet skakade och folk tittade undrande på varandra. Jag satt längst fram på planet om det nu har någon relevans.

*Vita remsor över vägen.

Satt längst fram, sa du. Med erfarenhet endast av markbundna fordon så borde det kunna vara så att du, som satt framför (antar jag) framhjulet skumpade mer än de som satt i mitten av hjulbasen. Testa att åka längst fram eller bak (framför framhjul eller bakom bakhjul) i en buss på dålig väg. Kan "de vita remsorna" ha varit skarvar i banan? Vilken flygplats gällde det?
#3628 2012-04-27, 09:17
whee
Ursprungligen postat av Neksnor
Satt längst fram, sa du. Med erfarenhet endast av markbundna fordon så borde det kunna vara så att du, som satt framför (antar jag) framhjulet skumpade mer än de som satt i mitten av hjulbasen. Testa att åka längst fram eller bak (framför framhjul eller bakom bakhjul) i en buss på dålig väg. Kan "de vita remsorna" ha varit skarvar i banan? Vilken flygplats gällde det?



Jag skulle gissa att noshjulet körde över centrumlinjeljusen. De sticker upp lite från asfalten.
#3629 2012-04-27, 10:27
Extrans
Ursprungligen postat av Jennie123
Bump!


Jag är inte trafikpilot (ännu iaf... ), men jag kan i vilket fall hjälpa dig med frågan om TCAS.

Vet inte hur insatt du är i TCASsystemet, så går igenom ganska grundligt.

TCAS arbetar med hjälp av flygplanens transpondrar. Dessa kommunicerar oberoende av markbundna radarstationer, och därmed oberoende av flygledaren. Han vet alltså inte vad TCAS beordrar piloterna att göra.

Det finns två sorters varningar en TCAS kan utfärda, dels en så kallad Traffic Advisory, och dels en så kallad Resolution Advisory.

TA uppkommer ca 50-35 sekunder före kollision. Då hörs en röst säga "TRAFFIC, TRAFFIC". Samtidigt ändras flygplanets symbol från en vit till en ifylld gul. Då ska man försöka att identifiera flygplanet visuellt och vara beredd på att ta åtgärder vid ett eventuellt RA.

När det börjar närma sig 20-30 sekunder till kollision, då får man en så kallad RA. Symbolen ändras till röd. Då kommer planet med en ganska befallande röst kommendera till exempel; "DESCEND, CLIMB, CLIMB NOW, MONITOR VERTICAL SPEED" Då skall du omedelbart följa detta oavsett vad ATC säger åt dig att göra. Planens TCAS kommunicerar med varandra, och det ena planet kommer få stiga, och det andra sjunka. Skulle någon göra fel, kommer de att kommunicera igen och då ändra instruktionen. Observera att det endast ges instruktioner i vertikalplanet i det systemet som för nuvarande används.

Då till din fråga;

Jag har åkt jumpseat flertalet gånger och varit med om två TA. Piloterna har då sagt att det är relativt vanligt. Behöver faktiskt inte vara en konflikt eller ett separationsunderskridande, utan det kan till exempel vara ett flygplan som ligger under, och ska plana ut 1000 fot under dig, men som stiger för fort. Helt enkelt något som skulle kunna bli en konflikt om inget görs. En av dem var dock under cruise, lite småintressant då det gällde ett mötande plan på en annan airway.

En RA däremot är mycket ovanligare. Har det gått så långt som till ett RA är det någon som har gjort bort sig. Då har separationen underskridits. Blir en massa pappersarbete och annat jobbigt. Havkom släppte en rapport på en incident där två plan under cruise separationsunderskridit och fått lösa det hela med en RA. De piloter jag flög med när vi hade fått en TA hade aldrig fått en RA i hela sina karriärer.

http://www.youtube.com/watch?v=z-6zF9PEtdU Här finns en liten fin film på TCAS. Observera att färgerna inte stämmer med det jag skrev tidigare, men det skiljer sig lite från system till system.
#3630 2012-04-27, 10:48
bijjer
Ursprungligen postat av Jennie123

Har ni någon gång fått en varning från TCAS under en flygning eller är det extremt sällsynt?


Varning händer lite då och då. Men det har aldrig gått så långt att det har behövts en undanmanöver.

Ursprungligen postat av Jennie123
Hur hanterar piloten wake turbulence? inte genom att trampa sidrodret flera gångar i följd hoppas jag?:'( Är det jätteovanligt att man stöter på det?


Wake turbulence hanteras främst genom separation mellan flygplanen. De vortex som bildas blir värre ju tyngre flygplanet är och de kategoriseras in och det finns tabeller att följa för separationen. Några gånger har jag hamnat för nära framförvarande flygplan, främst vid landning, och kommit in i waken. Beroende på hur man träffar den är det lite olika. Flyger man in i waken från ett flygplan som korsat din egen sträcka ~90* så kommer det att skaka till rejält, men är snabbt över. Hamnar man i waken från ett flygplan som flyger i samma riktning framför kan man dock få ett oönskat rollmoment som man måste kompensera för. Jag har hittills sluppit att göra pådrag p.g.a. detta, men skulle man få ett såpass kraftigt rollmoment nära marken att man inte tror sig kunna räta upp flygplanet i tid så får man göra en go-around.



Ursprungligen postat av Jennie123
Vad har man egentligen för koll på bagagelastar-personalen, det kan väl vilken kreti o pleti som helst få jobb som? De kan ju sabotera planet ordentligt om de skulle vilja.. slänga in något brandfarligt eller ha sönder något isoleringsskydd till lastrumsdörren tex.


Alla som får anställning på flygplatser med säkerhetsklassade arbetsuppgifter, vilket i princip alla arbetsuppgifter är på airside, kontrolleras via en registerkontroll och annan bakgrundskontroll. Numera krävs att man t.ex. ska kunna styrka vad man gjort de senaste fem åren vad gäller bostadsort, arbete, studier etc.

Ursprungligen postat av Jennie123
Skulle ni kunna tänka er att flyga med någon rysk gammal klassiker som typ Tupolev, Yakovlev eller Antonov?


Flyga med eller flyga själv? Jag har inga problem med flygplansmodellerna som sådana från Ryssland. Däremot kommer jag inte att flyga med flygbolag från den delen av världen då de inte anammar samma säkerhetskultur som vi har i Västvärlden.
#3631 2012-04-27, 16:43
timvim
http://www.svd.se/resor/har-sliter-kastvindarna-tag-i-planet_7113753.svd

Är det här något vidare proffsigt?

Borde man inte göra en go-around?

Eller måste man "chansa" när det är storm överallt?
#3632 2012-04-30, 14:46
PaulPaljett
Ursprungligen postat av timvim
http://www.svd.se/resor/har-sliter-kastvindarna-tag-i-planet_7113753.svd

Är det här något vidare proffsigt?

Borde man inte göra en go-around?

Eller måste man "chansa" när det är storm överallt?

Pilot nummer två gör ju helt korrekt en go-around. Den första såg väl relativt stabil ut ändå. Chansar gör man aldrig (eller ja, det finns dom som gör det men de blir knappast långvariga).
#3633 2012-05-01, 19:12
sigurt
jag har en fråga angående när man skall landa i väldigt hård vind.

Titta på denna video tex http://www.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE

Varför tar piloten en grov sväng precis före landningen? Måste man göra det pga vinden?

Ibland ser det ut som att planet är helt snett mot landningsbanan och hjulen är i rätt vinkel mot landningsbanan. Titta på denna video vid exakt 2 minuter http://www.youtube.com/watch?v=9PdUdaXDHm4&feature=related

Planet är ju helt GALET snett mot landningsbanan.
#3634 2012-05-02, 11:14
pilot
Ursprungligen postat av sigurt
jag har en fråga angående när man skall landa i väldigt hård vind.

Titta på denna video tex http://www.youtube.com/watch?v=OtnL4KYVtDE

Varför tar piloten en grov sväng precis före landningen? Måste man göra det pga vinden?

Ibland ser det ut som att planet är helt snett mot landningsbanan och hjulen är i rätt vinkel mot landningsbanan. Titta på denna video vid exakt 2 minuter http://www.youtube.com/watch?v=9PdUdaXDHm4&feature=related

Planet är ju helt GALET snett mot landningsbanan.



Första videon är från Kai Tak. För den inflygningen var piloterna tvungna att göra en sväng på väldigt låg höjd.
En väldigt svår inflygning att göra i sidvind.

Varför flygplan kommer in snett beror på vinden. Man kan likna ett flygplan mot en båt. Har du en stark ström som kommer från sidan kan du inte åka rakt fram utan måste åka lite mot strömmen annars kommer du driva åt sidan.

Samma med flygplan - Kommer vinden från höger och du har nosen rakt mot banan så kommer flygplanet att börja driva åt höger. Du måste ha en sk. upphållningsvinkel dvs peka nosen lite in mot vinden.
Precis innan landning brukar piloterna i regel rätta upp nosen mot banan men det finns olika tekniker. Man kan landa med vinkeln om man vill fast det blir en ryckig landning men ställen är byggda för att klara det.
#3635 2012-05-09, 16:18
Nilli
Hej piloter ffa

Ska nu på lördag flyga Luleå - Arlanda med SAS och sedan vidare Arlanda - kanarieöarna,
Är väldigt flygrädd även om jag vet att det är en ologisk rädsla och jag har flugit förr dock med hjärtat i halsgropen. Vet att jag ska flyga med norweigan och ett Boeing 737-800, alltså ett ganska nytt plan vad jag förstår.
Är ffa livrädd vid starten, som så många andra skrivit känns det som man inte ska orka upp eller dimpa ner igen... Blir även rädd vid minsta lilla turbulens och alla olika ljud.
Hade jag haft mer framförhållning så hade jag besökt flygplats/plan/pratat med någon pilot innan men men...
Nu när jag läst lite i detta forum så känns det ganska bra och jag känner mig ganska påläst men väl på plats så försvinner allt och jag tänker "om" vi kommer fram...

Tips på hur jag kan tänka istället, ljud att veta om osv?

Tack på förhand

Maria
#3636 2012-05-11, 20:22
Bryggmaestarn
Hej,

Är ju själv lite flygrädder. Precis som du vet jag att det inte är något farligt men blir alltid nervös strax innan och när ja sätter mig på planet.

Brukar alltid ta en extra titt på utsidan av planet strax innan jag går in, för att se om den verkar stabil hehe.. så det ser normalt ut.

Det jag tycker är läskigast är när planet accellererar iväg och de avgörande minuterna tills man e uppe i luften. Är inte kristen, men blir det i flygplanet hehe, brukar snacka med Gud o sånt..sjukt e de.

Har flera gånger hamnat i ganska rejäl turbulens (relativt) då vingarna guppat rätt mkt. Men sedan en kompis sa att vingarna har testats att böja så mkt de kan utan att gå av så blev ja lite lugnare. De klarar vind o stoj.

Den värsta upplevelsen hittills var när jag flög från México till London, precis efter vi lämnat USAs östkust så ser jag stora blixtar en 2-300 meter bort.. efter ett tag blir det mörkt o ja antar att vi flugit in i molnen. Den ångesten va grym.. Men här är jag nu iaf