Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3589 2012-03-27, 01:46
Handlar inte direkt om flygrädsla, men en flaska saft får man ju inte ta in i kabinen av säkerhetsskäl. Däremot så finns det brandyxor som kan nås från kabinen?

Måste vara lite jobbigt att kompromissa mellan att de ska vara lättillgängliga vid behov och svårtillgängliga annars.
#3590 2012-03-27, 11:26
Max Power
Ursprungligen postat av Neksnor
Handlar inte direkt om flygrädsla, men en flaska saft får man ju inte ta in i kabinen av säkerhetsskäl. Däremot så finns det brandyxor som kan nås från kabinen?

Måste vara lite jobbigt att kompromissa mellan att de ska vara lättillgängliga vid behov och svårtillgängliga annars.


Det där är ett ganska vanligt missförstånd. Det är inga som helst problem att ta med sig en (eller flera) flaskor saft i kabinen. Du får däremot inte ta med dig mer vätska än 1 dl genom säkerhetskontrollen.

Hur det ligger till med brandyxor har jag ingen aning om. Har dock svårt att tro att dessa går att nå för passagerare.
#3591 2012-03-27, 15:54
SilentVictory
Ursprungligen postat av Neksnor
Handlar inte direkt om flygrädsla, men en flaska saft får man ju inte ta in i kabinen av säkerhetsskäl. Däremot så finns det brandyxor som kan nås från kabinen?

Måste vara lite jobbigt att kompromissa mellan att de ska vara lättillgängliga vid behov och svårtillgängliga annars.

Fast brandyxan finns i cockpit, möjligt att det kanske finns någon inlåst inne i Galleyn.
Det får någon pilot svara på.

Brandfiltar och sjukutrustning finns i kabinen

Flaskor med vätska får du ta med, men av säkerhetsskäl får de inte överstiga 1dl.

Terrordåd har begåtts med hjälp av flytande ämnen flera gånger, så det är faktiskt ingen dum regel även fast vissa verkar ha svårt att förstå det.

Man har även gömt sprängtillbehör i skor, men vissa förstår inte varför man måste scanna sina skor nu för tiden.

Visst, säkerhetskontrollerna kanske är lite väl ibland, men de finns där för att rädda ditt liv.
#3592 2012-03-27, 20:28
EMLN
Ursprungligen postat av ksv
Bra frågor.

Har ingen ramlat och gjort sig illa i kabinen, är det lugnt.
Känslan av att falla fritt är subjektiv, i själva verket kanske man inte tappat alls mycket höjd.

Ser man på tv-skärmarna att flygplanet fortsätter att sjunka, beror det antagligen på att piloterna valt att byta höjd.

Förutsatt att flygplanet ganska snart börjar sjunka till en lägre höjd, är det helt lugnt.

Stiger de vidare till en högre höjd och minuterna tickar på utan att man hör något, skulle jag så småningom börja oroa mig för att piloterna inte fått på sig sina syrgasmasker.
Då vore det kanske läge att försöka få tag på portabel syrgas för att gå fram och erbjuda sina tjänster.


Det är bland det värsta man kan tänka sig!
En elektrisk brand i något otillgängligt utrymme som man inte snabbt får bukt med, är riktigt farligt.


Det beror lite på vilken flygplanstyp det handlar om. Vi har ju sett att det kan gå illa med t.ex. MD-80 (tänker bl.a. på Spanair-olyckan).

Många flygplanstyper kan man dock starta med väldigt lite klaff. Det är något man gör i allt större utsträckning idag, eftersom man då sparar bränsle.

Sannolikheten att förlora mer en motor är extremt liten. Lägger flera av skulle jag nog börja undra om det är något fel på bränslet.

Är flygplanet tungt lastat klarar det inte av att flyga på mindre än tre motorer och då är man illa ute.

Ett motorbortfall i sig är inget märkvärdigt.
Motorerna är monterade på så sätt att de ska kunna lossna om krafterna blir för stora. Hellre det än att vingen går av.

Nu sitter ju motorerna långt under vingen, så någon stor skada bör de inte kunna orsaka.
Går flygplanet fortfarande att styra, bör det vara lugnt. Men det beror förstås på vad det är för typ av skador.

Ingen större anledning till oro. Det kan finnas en hel rad förklaringar till det.
Om man tappar strömkällor är kabinen ofta det första som automatiskt kopplas bort för att inte överbelasta systemet (autmatic load shedding).

Det finns inte en chans att jag kan avgöra om piloterna är erfarna nog. Flyger jag med ett någorlunda seriöst västerländskt flygbolag, förutsätter jag att de som sitter vid spakarna är kvalificerade.

En go-around i sig är snarare tecken på att de är seriösa. Värre är de som fortsätter att försöka landa när de egentligen borde avbryta.

Men visst, någonstans går ju gränsen för hur många försök det är meningsfullt att göra.
Det kan ju vara så att ena go-arounden berodde på vindar medan den andra berodde på att ett flygplan stod på banan när det var dags att landa. Då ser jag inget problem med att göra en tredje inflygning om man har bränsle till det.


Nu fick jag ännu värre flygångest än innan.
Förr var det starten som var värst, men nu har jag en hemsk fantasi om hur det måste kännas att sitta i ett flygplan med syrgasmasker hängande i taket och planet bara stiger och stiger. :'(

Jag kan ju såklart inte skaffa portabel syrgasmask och gå fram för att fixa ner planet, men OM det skulle finnas en pilot ombord skulle det då finnas någon chans att han eller hon kunde rädda planet? Kan den personen ens ta sig in i cockpit eller är det låst och bara möjligt att öppna inifrån?

Och nästa grej. Orden "riktigt farlig" känns ju jobbigt. Hur vanligt är det med rökutveckling?
#3593 2012-03-27, 20:34
Extrans
Ursprungligen postat av SilentVictory
Fast brandyxan finns i cockpit, möjligt att det kanske finns någon inlåst inne i Galleyn.
Det får någon pilot svara på.



Om jag minns rätt så är det såhär:

Vid 1-199 passagerarsäten så skall det finnas minst en brandyxa, och den skall förvaras i cockpit.

Vid 200 och däröver så skall det finnas två brandyxor och då skall en förvaras i cockpit, och den andra ska förvaras i aktre galleyn inlåst/väl undangömd för vanliga passagerare.

Kan någon riktig pilot bekräfta?
#3594 2012-03-27, 20:58
ksv
Ursprungligen postat av Max Power
Det där är ett ganska vanligt missförstånd. Det är inga som helst problem att ta med sig en (eller flera) flaskor saft i kabinen. Du får däremot inte ta med dig mer vätska än 1 dl genom säkerhetskontrollen.
Precis.
Det finns t.ex. inget som hindrar att man köper ett antal glasflaskor i taxfree-butiken och tar med ombord.

Ursprungligen postat av EMLN
Förr var det starten som var värst, men nu har jag en hemsk fantasi om hur det måste kännas att sitta i ett flygplan med syrgasmasker hängande i taket och planet bara stiger och stiger. :'(

Jag kan ju såklart inte skaffa portabel syrgasmask och gå fram för att fixa ner planet, men OM det skulle finnas en pilot ombord skulle det då finnas någon chans att han eller hon kunde rädda planet? Kan den personen ens ta sig in i cockpit eller är det låst och bara möjligt att öppna inifrån?
Det kanske räcker det att ge piloterna lite syrgas så att de kvicknar till.
Dörren går att öppna utifrån genom att ange rätt kod. Då låses dörren upp efter 30 sekunder om inte piloterna aktivt blockerar det.

Ursprungligen postat av EMLN
Och nästa grej. Orden "riktigt farlig" känns ju jobbigt. Hur vanligt är det med rökutveckling?
Det är potentiellt farligt eftersom det inte går att evakuera om det utvecklas till en okontrollerbar brand.

Lättare rökutveckling eller att det luktar bränt händer då och då.
Är det inte någon passagerare som rökt inne på toaletten, är det oftast ugnarna som är orsaken. Då är det bara att bryta strömmen dit, så upphör det.

Det är oftast någon löjlig orsak som en kvarglömd brödbit som råkar blir vidbränd eller någon flygvärdinna som valt att försöka torka sina sura skor i en ugn. Det senare har faktiskt hänt och orsakat nödlandning.


Ursprungligen postat av Extrans
Om jag minns rätt så är det såhär:

Vid 1-199 passagerarsäten så skall det finnas minst en brandyxa, och den skall förvaras i cockpit.

Vid 200 och däröver så skall det finnas två brandyxor och då skall en förvaras i cockpit, och den andra ska förvaras i aktre galleyn inlåst/väl undangömd för vanliga passagerare.

Kan någon riktig pilot bekräfta?
Jag vet inte vad regelverket säger, men det stämmer med de typer jag flugit.
#3595 2012-03-27, 21:35
Extrans
Ursprungligen postat av ksv


Jag vet inte vad regelverket säger, men det stämmer med de typer jag flugit.


Kollade i EU-OPS.

Ursprungligen postat av EU-OPS Subpart K

OPS 1.795
Crash axes and crowbars
(a) An operator shall not operate an aeroplane with a maximum certificated take-off mass exceeding 5 700 kg or having
a maximum approved passenger seating configuration of more than nine seats unless it is equipped with at least one
crash axe or crowbar located on the flight deck. If the maximum approved passenger seating configuration is more than
200 an additional crash axe or crowbar must be carried and located in or near the most rearward galley area.
(b) Crash axes and crowbars located in the passenger compartment must not be visible to passengers.
#3596 2012-03-28, 12:48
ivanrebroff
Jag är inte flygrädd, men efter en dokumentär på SVT så började jag fundera kring skyddsmasker (smoke hoods/escape hoods), och jag fick intrycket av att inga stora kommersiella flygbolag erbjuder sådana åt passagerarna! Stämmer detta? Det borde ju vara en billig försäkran för att få passagerare att överleva en brand ombord!
Slutligen undrar jag; Finns såna här masker att köpa i Sverige (för ett rimligt pris..), och får man ta med sig en dylik (utan syrgastub) i handbagaget?

Tack på förhand för svar!
#3597 2012-03-28, 15:20
Tack för yxförklaringen.

Det där med saften var en medveten förenkling från min sida, men jag tycker fortfarande det är idiotiskt att saft anses farligt. Undrar hur alla flaskor som säljs efter säkerhetskontrollen är kontrollerade?
#3598 2012-03-28, 15:57
Max Power
Ursprungligen postat av Neksnor
Tack för yxförklaringen.

Det där med saften var en medveten förenkling från min sida, men jag tycker fortfarande det är idiotiskt att saft anses farligt. Undrar hur alla flaskor som säljs efter säkerhetskontrollen är kontrollerade?

Saft anses inte farligt men eftersom det är en ganska omfattade process att undersöka all flytande vätska i säkerhetskontrollen så har man totalförbjudit vätska genom säkrhetskontrollen.
#3599 2012-03-28, 16:05
Extrans
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag är inte flygrädd, men efter en dokumentär på SVT så började jag fundera kring skyddsmasker (smoke hoods/escape hoods), och jag fick intrycket av att inga stora kommersiella flygbolag erbjuder sådana åt passagerarna! Stämmer detta? Det borde ju vara en billig försäkran för att få passagerare att överleva en brand ombord!
Slutligen undrar jag; Finns såna här masker att köpa i Sverige (för ett rimligt pris..), och får man ta med sig en dylik (utan syrgastub) i handbagaget?

Tack på förhand för svar!



Det stämmer såvitt jag vet. Anledningen, såsom jag har hört, är att de är ganska svåra att använda, och det skulle vara svårt att utbilda folk på dem på ett vettigt och enkelt sätt före varje flygning.
#3600 2012-03-28, 16:46
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Jag är inte flygrädd, men efter en dokumentär på SVT så började jag fundera kring skyddsmasker (smoke hoods/escape hoods), och jag fick intrycket av att inga stora kommersiella flygbolag erbjuder sådana åt passagerarna! Stämmer detta? Det borde ju vara en billig försäkran för att få passagerare att överleva en brand ombord!
Slutligen undrar jag; Finns såna här masker att köpa i Sverige (för ett rimligt pris..), och får man ta med sig en dylik (utan syrgastub) i handbagaget?


Tack på förhand för svar!

Finns en italiensk tillverkare som tillverkar brandsäkra masker åt tävlingsförare, bara att köpa en sån.
http://www.sparco.it/en/storelocator/
Att ta med en gas- eller skyddsmask ombord är nog inte speciellt socialt accepterat.