Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3565 2012-03-07, 10:01
Flygplanet ska vara korrekt utrustat, flygplatsen ska vara korrekt utrustad, piloterna certifierade och flygledningen måste säkerställa att vissa områden på marken är fria från störningar.
#3566 2012-03-07, 10:38
Ursprungligen postat av jetplane
Nej, det där stämmer inte alls. Flygplan startar alltid utan autopilot av piloterna. Autopiloten sätts igång när man har kommit upp en bit under stigningen. Landa kan däremot vissa flygplan göra med autopilot men då krävs särskilda förutsättningar, bland annat vädret (får inte blåsa för mycket till exempel), piloterna måste vara certifierade för att få autolanda och flygplatsen måste ha de tekniskt avancerade hjälpmedel som krävs. Tror inte det är många flygplatser som har det, möjligtvis de riktigt stora. Därför landar nästan alltid piloterna flygplanet manuellt. Skulle tro att de föredrar det själva också, måste vara betydligt roligare

Någon utbildad trafikpilot får gärna bekräfta/tillägga vad som krävs för autoland mer specifikt, jag flyger bara små sportflygplan än så länge så har inte koll på alla detaljer för de stora passagerarflygplanen. Tror detta har tagits upp tidigare i tråden dock om ni söker

Nu är autolandning knappast nytt har förekommit sen 1970-talet, bl.a Tristar var tidigt ute med detta.
Att starta med autopilot är tekniskt möjligt, finns t.ex UAVs som flugit ifrån USA till Australien utan mänsklig styrning, men förekommer som sagt inte med bemannade flygplan idag.
#3567 2012-03-07, 23:01
Ursprungligen postat av sweetwater15
Jag undrar, har svenska flygplan autopilot? och isf, är de på under hela resan förutom landing& s.k takeoff?

Inte nödvändigtvis.

Finns inrikesbolag som flyger utan "riktig" autopilot.

Tror Direktflyg och vissa av Nextjets kärror bara har "autopilot" som håller planet på rätt köl. Man handhaver alltså en stor del av flygningen i dessa fall.
#3568 2012-03-07, 23:26
parantes
Ursprungligen postat av Kyute
Jag ska snart flyga för första gången ensam och känner mig lite nojjig. Ska flyga till Nicaragua och har ett byte i London Heathrow (med övernattning på ett närliggande hotell) och ett byte i Miami på 2,5 timmar. Jag är jätterädd att jag ska virra bort mig och missa planet. Jag har ju flygit tillsammans med föräldrarna, men då följde jag bara efter dom i princip.

Kan någon förklara hur det går till på flygplatsen på ett ungefär och om det är något extra man ska tänka på (framförallt när det gäller att hitta rätt, har rätt bra koll på t ex saker man inte får ha med i handbagaget och sånt)?

Var ute i god tid, följ skyltarna, fråga om du känner dig osäker. Det är väldigt simpelt och enkelt väl på plats.
#3569 2012-03-08, 18:16
Även om jag är ganska van vid att flyga, och jag bokstavligen älskar att flyga, så är jag också lite nervös när jag ska byta plan på en ny flygplats t.ex.
Har dock aldrig varit några problem med facit i hand.

Finns säkert bättre och sämre flygplatser, men skyltningen brukar vara ganska solklar. Är den inte det brukar det alltid finnas informationsdiskar. Alternativt kan man alltid fråga folk som jobbar på plats, poliser, butiksbiträden osv (eller varför inte personal ombord på flygplanet du anländer med, de hjälper dig gärna).

Med 2,5 h på dig så är det nog praktiskt omöjligt att misslyckas.
#3570 2012-03-09, 20:56
ChristianX
Ursprungligen postat av Kyute
Jag ska snart flyga för första gången ensam och känner mig lite nojjig. Ska flyga till Nicaragua och har ett byte i London Heathrow (med övernattning på ett närliggande hotell) och ett byte i Miami på 2,5 timmar. Jag är jätterädd att jag ska virra bort mig och missa planet. Jag har ju flygit tillsammans med föräldrarna, men då följde jag bara efter dom i princip.

Kan någon förklara hur det går till på flygplatsen på ett ungefär och om det är något extra man ska tänka på (framförallt när det gäller att hitta rätt, har rätt bra koll på t ex saker man inte får ha med i handbagaget och sånt)?

Oroa dig inte, det är inte svårt alls. Ta det bara lugnt och metodiskt så löser du det utan problem.

Här hittar du planer över Heathrow. Kika lite på dem så har du skaplig koll.
http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/airport-maps

Här har du Miami:
http://www.miami-airport.com/terminal_gates.asp

Både Heathrow och Miami är ganska enkla att hitta på. Kolla först vilken terminal du ska till, A, B, C... osv. Följ bara skyltningen dit. När du kommer till rätt terminal så kolla skärmarna igen vilken gate du ska till så att det inte blivit flyttat. Sedan är det bara att följa skyltningen till rätt gate.

Skulle nåt strula eller du tappar bort dig, så irra inte runt utan fråga någon. De är vana vid det och hjälper dig.
#3571 2012-03-11, 20:19
ksv
Ursprungligen postat av FetFulElak
Vad kommer EFB2 innebära för flygsäkerhet? Hur ska det genomföras? Såg att Freebird hade börjat med detta som första (?) europeiska flygbolag - åsikter?
Jag har nu flugit en del med EFB2 och kan därför uppdatera mitt tidigare svar.

Normalt har man ju flera inflygningskort framme samtidigt, inklusive kartor för att hitta när man taxar, så det känns lite ovant att med en skärm där man bara kan se en åt gången.

Fördelen när man väl vant sig vid EFB:n är att man kan sätta upp så att man med en knapptryckning kan bläddra igen de kartor man vill se.

En annan fördel är att om man snabbt skulle behöva diverta är det bara att klicka på flygplatsen man ska till, så får man direkt fram all info man behöver för att landa där.
Med pappersvarianten måste man annars in i garderoben och leta upp både rätt pärm och sedan hitta inflygningskorten.

Ursprungligen postat av jetplane
Någon utbildad trafikpilot får gärna bekräfta/tillägga vad som krävs för autoland mer specifikt, jag flyger bara små sportflygplan än så länge så har inte koll på alla detaljer för de stora passagerarflygplanen.
Din beskrivning var helt korrekt.
#3572 2012-03-13, 14:48
hokosha
Något jag ha funderat länge på är det här med hur man tar hand om start- och landningsbana under vinterförhållanden...
Det mesta infon jag har hittat har handlat om avisning av själva flygplanet. Hur känner man sig som flygpilot under vintern? Är det alltid "no risk" på banan, eller måste man vara extra försiktig på något sätt, likt det sättet man agerar på i biltrafik?

Sedan måste jag rikta ett stort tak till alla som har bidragit till trådar som denna!
Kan inte påstå att jag egentligen är jätteflygrädd men lite mesighet/"ingen kontroll"/"stor respekt" finns ändå där. Trådar som denna bidrar starkt till ett inre lugn faktiskt! Det och tv-program, typ dokumentärer. Går flera på Discovery, där man bl.a. får se vilka, ursäkta språket, rishögar som flyger i trafiken i världen. Man känner sig definitivt lite säkrare när man jämför med de moderna maskiner vi i "moderna" Europa får flyga i.

Studerar för övrigt i USA och måste säga att det är riktigt coolt hur man ändå vänjer sig vid turbulens och liknande grejer. Sådant som känns som nära-undergången-grejer på en kortare flygning är absolut ingenting under sista timmen av en transatlantisk flygning...
#3573 2012-03-13, 16:55
bijjer
Ursprungligen postat av hokosha
Något jag ha funderat länge på är det här med hur man tar hand om start- och landningsbana under vinterförhållanden...
Det mesta infon jag har hittat har handlat om avisning av själva flygplanet. Hur känner man sig som flygpilot under vintern? Är det alltid "no risk" på banan, eller måste man vara extra försiktig på något sätt, likt det sättet man agerar på i biltrafik?

Sedan måste jag rikta ett stort tak till alla som har bidragit till trådar som denna!
Kan inte påstå att jag egentligen är jätteflygrädd men lite mesighet/"ingen kontroll"/"stor respekt" finns ändå där. Trådar som denna bidrar starkt till ett inre lugn faktiskt! Det och tv-program, typ dokumentärer. Går flera på Discovery, där man bl.a. får se vilka, ursäkta språket, rishögar som flyger i trafiken i världen. Man känner sig definitivt lite säkrare när man jämför med de moderna maskiner vi i "moderna" Europa får flyga i.

Studerar för övrigt i USA och måste säga att det är riktigt coolt hur man ändå vänjer sig vid turbulens och liknande grejer. Sådant som känns som nära-undergången-grejer på en kortare flygning är absolut ingenting under sista timmen av en transatlantisk flygning...


Jag har tidigare i tråden skrivit om halkbekämpning av rullbanorna, se nedan inlägg:

https://www.flashback.org/p26425353#p26425353

Informationen i det inlägget är hämtat från detta dokument.

Vid halka kan man bli begränsad av några olika faktorer. Dels förstås hur halt det är, vilket mäts regelbundet under dagar när det råder halka, dels av hur det blåser och även av om man p.g.a. väderleken varit tvungen att avisa flygmaskinen.

Korta rullbanor som är hala kan ha stor effekt på hur tungt flygplanet får väga när det startar. Sidvind i kombination med svår halka kan vara mycket begränsande då det kan innebära svårigheter att kontrollera flygplanet när man startar/landar.

Jag tror att det finns en del skrivet i tråden redan angående hala banor m.m. Testa sökfunktionen och se om du kan hitta det.
#3574 2012-03-13, 19:17
m99
Ursprungligen postat av hokosha
Något jag ha funderat länge på är det här med hur man tar hand om start- och landningsbana under vinterförhållanden...


Så här funkar det på Arlanda
http://www.idg.se/2.1085/1.369479/snorojning-pa-arlanda---stallet-som-al...
#3575 2012-03-15, 15:20
hokosha
Ursprungligen postat av bijjer
Jag har tidigare i tråden skrivit om halkbekämpning av rullbanorna, se nedan inlägg:

https://www.flashback.org/p26425353#p26425353

text

Jag tror att det finns en del skrivet i tråden redan angående hala banor m.m. Testa sökfunktionen och se om du kan hitta det.


Ursprungligen postat av m99


Måste ha missat tidigare inlägg.
Tack till er båda!
#3576 2012-03-18, 01:25
JedanProblem
Jag skulle vilja fråga er piloter här i tråden om vad som skulle behövas för att ni ska bli rädda när ni är ute och flyger [som vanlig vanilj-passagerare i economy class då, inte bakom spakarna själv]

1. Extremt kraftig turbulens, följt av att flygplanet tycks falla nästan fritt i cirka 10 sekunder. Allt återgår till normalt, men när du slår över till tv-kanalen som visar rutt och höjd så ser du att planet tappar höjd i rask takt.

2. Kabintrycket försvinnner utan förklaring och syrgasmaskerna trillar ner.

3. Kabinen börjar fyllas av rök plötsligt.

4. Du sitter vid vingen och ser att piloten inte har fällt ner flapsen, men trots det har just givit full patte och påbörjat take-off.

5. Du är ute och flyger 747 och ser att det börjar ryka från två av motorerna och att dessa sedan stängs ner? Om ni förlorar tre av fyra motorer?

6. Du sitter vid vingen och hör plötsligt hur en av motorerna exploderar och trillar av.

7. En motor exploderar och du ser att vingen delvis är skadad.

8. Det blir plötsligt total elektricitet-black out i hela kabinen.

9. Du sitter på charterflyg till någon lite ö-jävel i Grekland med väldigt kort landningsbana. Det är extremt dåligt väder för tillfället, piloten verkar vara rätt oerfaren, har redan gjort två go-arounds och ska nu göra ett tredje landningsförsök.