Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3757 2012-07-11, 03:45
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Har ni sett Mayday, ett litet fel så är det kört, jag känner mig säkrare i en bil.

Behövs inte mer en någon sekunds ouppmärksamhet i en bil heller för att det skall smälla. Är definitivt inte säkrare att åka bil, snarare tvärtom.
#3758 2012-07-11, 05:33
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Jonas1968
Behövs inte mer en någon sekunds ouppmärksamhet i en bil heller för att det skall smälla. Är definitivt inte säkrare att åka bil, snarare tvärtom.

Statistiskt ja i genomsnitt, men det känns säkrare när jag har markkontroll bältad i en säker bil, än ett ynkligt bälte i flyget eller bussen, eller obältad i tåget.
#3759 2012-07-11, 09:36
Justice7
2 frågor igen.

1. När det är flygturbulens en "sommardag" med fint väder och ovanför säg Tyskland, hur länge brukar turbulensen vara? Är det så att den varar 5 minuter och sen lugnar det hela ner sig eller kan det vara turbulens 2 timmar utan avbrott?

2. Hur kommer det sig att det "så sällan" krockat två flygplan i luften? Jag menar man kör 1000 km/h och det är ju omöjligt att "svänga" om man ser ett plan komma mot ens egna pga hastigheten.
#3760 2012-07-11, 10:10
xituno
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Har ni sett Mayday, ett litet fel så är det kört, jag känner mig säkrare i en bil.


Trots att det varje ÅR dör tio gånger fler personer i trafiken än vad som omkommit i flygtrafiken totalt under 90 år?
#3761 2012-07-11, 10:11
Powerless1
Ursprungligen postat av Justice7
2 frågor igen.

1. När det är flygturbulens en "sommardag" med fint väder och ovanför säg Tyskland, hur länge brukar turbulensen vara? Är det så att den varar 5 minuter och sen lugnar det hela ner sig eller kan det vara turbulens 2 timmar utan avbrott?

2. Hur kommer det sig att det "så sällan" krockat två flygplan i luften? Jag menar man kör 1000 km/h och det är ju omöjligt att "svänga" om man ser ett plan komma mot ens egna pga hastigheten.

1. Jämför turbulens i luften med turbulens i vatten. Om du ser vågor på vattnet så rör sig vattnet och det blir "skumpigt". Rör sig luften horisontellt ellet vertikalt kan det bli turbulens av olika styrka och den kan då givetvis ligga kvar så länge luften rör sig - vilket kan ske utan uppehåll.
2. Procedurer. Från början väjde man bara för varandra precis som på vägen. När man började flyga i moln funkade det inte så bra. Man införde procedurer så man inte kommer nära varanadra och idag även tekniska hjälpmedel som varanar om man närmar sig varandra.
#3762 2012-07-11, 10:16
Justice7
OK tillbaka till detta med turbulens då.
1. Sker det varje flygning?
2. När det väl sker, vad skulle ni uppskatta det till att det vara? 1 minut 10 minuter eller?
#3763 2012-07-11, 10:42
ICanHas
Ursprungligen postat av Justice7
OK tillbaka till detta med turbulens då.
1. Sker det varje flygning?
2. När det väl sker, vad skulle ni uppskatta det till att det vara? 1 minut 10 minuter eller?

(Jag tar mig friheten att svara som resenär här)

1. Nej. Eller tja, det gör det väl säkert om man ska vara petig (någon flygmänniska rättar mig säkert här annars), men du märker det inte alla gånger. Av mina sex senaste flygresor har jag varit med om märkbar turbulens på två utav de. De andra fyra var hur lugna som helst.
Dock ska jag tillägga att det verkligen inte var någon fara de två gångerna det skakade heller, man fick hålla ett öga på kaffemuggen bara så att man inte fick den i knäet under någon minut.

2. Omöjligt att säga, det varierar. Vissa gånger är det lite guppigt i någon minut, andra gånger får man sitta i en timme utan någon möjlighet att gå på toaletten för att det skakar så jävligt. Men det senare är ovanligt, och inget jag varit med om
#3764 2012-07-11, 11:29
Kein
Varför säger inte piloterna till när de påbörjar inflygningen? Definieras inflygning olika eller?

Vissa säger till med 30 min kvar då de börjar gå ner långsamt. Andra har påbörjat inflygningen 40 min (och säger att de börjar inflygningen 10 min innan landning) innan landning, dvs dragit ner varvtalen och börjat "glidflyga" nedåt långsamt istället för att gå ner i "trappa". En annan körde på en rätt tuff sänkning av planet och sedan kom "inflygningen är sedan ett tag påbörjad, vi landar om 5 min".

Anledningen till att jag frågar är för att det ibland kan kännas lite obehagligt när man tror det är långt kvar till landning så drar de plötsligt av motorerna och vinklar planet nedåt, tar ju ett tag innan man vet om det verkar vara en inflygning eller om man ska störta.. I övrigt gillar jag inflygningarna som påbörjas tidigt och lutar planet nedåt så att det blir en "jämn" inflygning snarare än en som sker som i en trappa
#3765 2012-07-11, 13:08
Ursprungligen postat av Powerless1
1. Jämför turbulens i luften med turbulens i vatten. Om du ser vågor på vattnet så rör sig vattnet och det blir "skumpigt". Rör sig luften horisontellt ellet vertikalt kan det bli turbulens av olika styrka och den kan då givetvis ligga kvar så länge luften rör sig - vilket kan ske utan uppehåll.
2. Procedurer. Från början väjde man bara för varandra precis som på vägen. När man började flyga i moln funkade det inte så bra. Man införde procedurer så man inte kommer nära varanadra och idag även tekniska hjälpmedel som varanar om man närmar sig varandra.



Som blivande flygledare vill jag nog faktiskt hävda att min yrkeskår har gjort betydligt mer för att undvika kollisioner än vad TCAS har, inte därmed sagt att TCAS är dåligt, men det är ett system för att undvika det värsta, inte något man är beroende på för separationen. Flygledarna har däremot ett ansvar för att se till att alla är separerade alltid (i CAS, GA-flygare är en annan historia som dock inte är så relevant i den här tråden).


Ursprungligen postat av Kein
Varför säger inte piloterna till när de påbörjar inflygningen? Definieras inflygning olika eller?

Vissa säger till med 30 min kvar då de börjar gå ner långsamt. Andra har påbörjat inflygningen 40 min (och säger att de börjar inflygningen 10 min innan landning) innan landning, dvs dragit ner varvtalen och börjat "glidflyga" nedåt långsamt istället för att gå ner i "trappa". En annan körde på en rätt tuff sänkning av planet och sedan kom "inflygningen är sedan ett tag påbörjad, vi landar om 5 min".

Anledningen till att jag frågar är för att det ibland kan kännas lite obehagligt när man tror det är långt kvar till landning så drar de plötsligt av motorerna och vinklar planet nedåt, tar ju ett tag innan man vet om det verkar vara en inflygning eller om man ska störta.. I övrigt gillar jag inflygningarna som påbörjas tidigt och lutar planet nedåt så att det blir en "jämn" inflygning snarare än en som sker som i en trappa


Det är mer ekonomiskt att flyga högt länge och sen sjunka med idle power, dock tvingar flygledningen relativt ofta ner trafik tidigare än optimalt pga flödeshantering (eller annan trafik som är i vägen och blockerar sjunk längre fram).
#3766 2012-07-11, 16:48
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av xituno
Trots att det varje ÅR dör tio gånger fler personer i trafiken än vad som omkommit i flygtrafiken totalt under 90 år?

Det känns säkrare att vara i kontroll än att vara helt hjälplös
#3767 2012-07-11, 17:16
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Det känns säkrare att vara i kontroll än att vara helt hjälplös

Känns ja, men det är och förblir en illusion från din sida.
#3768 2012-07-11, 18:03
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Hefaiston
Känns ja, men det är och förblir en illusion från din sida.

Nej jag kan köra bilen själv och undvika att förolyckas, den känslan finns inte inpackad som en sill i en Airbus på 12000 meter nära Mach 1 med -50 utanför, eller i dåligt väder när det guppar med fladdrande vingar.