Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3865 2012-07-26, 00:19
Ursprungligen postat av Lobengula
Boeing 767 är mitt absoluta favoritplan. Det är Boeings minsta "wide-body". Det vill säga att det är två gångar i planet. Mycket "luftigare" än en Boeing 737 eller Airbus 320.

En av British Airways flighter Stockholm-London per dag är just B767 och det är den man ska välja om man vill ha en kul flygupplevelse. Egentligen är väl B767 för stort för Stockholm-London men ryktet säger att det är p.g.a. något lukrativt godskontrakt. Gods som är för stort för de mer normala 737/A320.

Jag har också åkt B767 mellan Lusaka (Zambia) och London, då är det långdistansversionen men det är ju samma utrymme i kabinen. Nä du ska skatta dig lycklig att det är en B767, riktigt fint flygplan som är en trotjänare

Bra sammanfattning, B767 kommer flyga minst 50 år till, http://www.boeing.com/commercial/767family/background.html
#3866 2012-07-26, 01:10
madtop
Ursprungligen postat av OHJD
Om ca 2 veckor flyger jag iväg till Alanya och jag sitter redan och skiter ner mig. Har varit fruktansvärt flygrädd hela mitt liv. Vi flyger med en Boeing 767 via Fritidsresor, och min fråga är om det är ett "bra" plan? Vet att det inte går att svara på till 100, men jag är så förbannat jävla aprädd redan nu och behöver bara information..

Är ledsen om jag upprepar en fråga som säkerligen har besvarats innan, skyller på paniken.


767 är ett av de säkraste planen och flygbolaget du åker med är välskött och säkert.
Du kommer att komma fram tryggt och förhoppningsvis i tid.

Har för mig att det finns en TS och moderator som både flyger 767 och för aktuellt bolag.
Har du tur får du flyga med trådlegenden ksv som pilot. Då är du i trygga händer.
#3867 2012-07-26, 03:07
Joosa
En fråga till KSV och ni andra yrkeskunniga..

Hur i hela fridens namn kommer det sig att piloter idag år 2012 inte får träna på ditching!? Vatten täcker ju som bekant över 70% av jordens yta. Era system för att hålla sig i närheten av flygplatser torde väl då stundtals vara otillräckliga?

Satt nämligen och tänkte på detta senast jag flög från JFK till LHR. "vad fasen händer egentligen vid ett eventuellt motorhaveri nu?" (mitt över havet)

Tanken på att piloter inte ens tränar på scenariot var svindlande obehaglig, ush! Är ju förfasen lite som om brandmän inte skulle få öva på rökdykning.

Någon förklaring?
#3868 2012-07-26, 06:42
Ursprungligen postat av Joosa
En fråga till KSV och ni andra yrkeskunniga..

Hur i hela fridens namn kommer det sig att piloter idag år 2012 inte får träna på ditching!? Vatten täcker ju som bekant över 70% av jordens yta. Era system för att hålla sig i närheten av flygplatser torde väl då stundtals vara otillräckliga?

Satt nämligen och tänkte på detta senast jag flög från JFK till LHR. "vad fasen händer egentligen vid ett eventuellt motorhaveri nu?" (mitt över havet)

Tanken på att piloter inte ens tränar på scenariot var svindlande obehaglig, ush! Är ju förfasen lite som om brandmän inte skulle få öva på rökdykning.

Någon förklaring?

Varför tror du att man inte tränar ditching i simulator?
Efter Hudson så ändrade man t.ex rutinerna för ditching, då checklistorna inte var bra, så visst finns det mycket att göra.
http://www.flightglobal.com/news/articles/scant-data-creates-difficulty-...
#3869 2012-07-26, 09:58
OHJD
Ursprungligen postat av Lobengula
Boeing 767 är mitt absoluta favoritplan. Det är Boeings minsta "wide-body". Det vill säga att det är två gångar i planet. Mycket "luftigare" än en Boeing 737 eller Airbus 320.

En av British Airways flighter Stockholm-London per dag är just B767 och det är den man ska välja om man vill ha en kul flygupplevelse. Egentligen är väl B767 för stort för Stockholm-London men ryktet säger att det är p.g.a. något lukrativt godskontrakt. Gods som är för stort för de mer normala 737/A320.

Jag har också åkt B767 mellan Lusaka (Zambia) och London, då är det långdistansversionen men det är ju samma utrymme i kabinen. Nä du ska skatta dig lycklig att det är en B767, riktigt fint flygplan som är en trotjänare


Önskar att jag hade läst detta inatt så att jag hade kunnat sova! Tack så mycket för svar, känner mig lugnare, skall ha detta i åtanke om 10 dagar också. Tack gode herre! (dam?)
#3870 2012-07-26, 10:00
OHJD
Ursprungligen postat av madtop
767 är ett av de säkraste planen och flygbolaget du åker med är välskött och säkert.
Du kommer att komma fram tryggt och förhoppningsvis i tid.

Har för mig att det finns en TS och moderator som både flyger 767 och för aktuellt bolag.
Har du tur får du flyga med trådlegenden ksv som pilot. Då är du i trygga händer.


Får jag kyssa dig för de orden? Tack för svar, hoppas innerligt på att få KSV som pilot, synd bara att jag inte kommer veta det själv.
#3871 2012-07-26, 17:33
jennifer1
Är flygplatsen på Skiathos svår att landa på?
#3872 2012-07-27, 18:41
real beginner
Jag är väldigt åksjuk med buss bil tåg och annat hur ska man hantera flyg på bästa sätt för att undvika att må illa ?
#3873 2012-07-27, 20:06
Ursprungligen postat av Joosa
Satt nämligen och tänkte på detta senast jag flög från JFK till LHR. "vad fasen händer egentligen vid ett eventuellt motorhaveri nu?" (mitt över havet)


Planet flyger vidare på den andra motorn. Eller de andra tre motorerna. Det är inte så att samtliga motorer faller bort på marschhöjd speciellt ofta.

Om en av fyra motorer faller bort kanske det inte ens är så att man avbryter flygningen utan går vidare till sin destination.
#3874 2012-07-27, 21:26
cosinus40
För att vara ärlig är jag mer rädd för att åka med en taxiförare än att flyga med en pilot. Det är hur säkert som helst att sitta i ett flygplan!
#3875 2012-07-29, 00:11
Ursprungligen postat av cosinus40
För att vara ärlig är jag mer rädd för att åka med en taxiförare än att flyga med en pilot. Det är hur säkert som helst att sitta i ett flygplan!


+10000.. En del taxiresor till/från Arlanda har jag fruktat för mitt liv, det ska kryssas hej vilt mellan filerna utan blinkers, inte hållas avstånd och köras för fort oavsett väglag. Att knappa på den där lilla skärmen som visar körningar per distrikt tycks också vara betydligt viktigare än att hålla ögonen på vägen för många taxichaffisar.
#3876 2012-07-29, 00:20
Ursprungligen postat av cosinus40
För att vara ärlig är jag mer rädd för att åka med en taxiförare än att flyga med en pilot. Det är hur säkert som helst att sitta i ett flygplan!

Större flygplan ja, men inte en inom "dödszonen" med en liten Cessna, dvs runt 200 timmar.