Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3793 2012-07-15, 12:05
Ursprungligen postat av TheAlamo
Hur kan man tycka att 27 grader är perfekt? Din hy är ju typ 20 grader så det är det du borde tycka är behagligast. Har du 27 grader inne hos dig eller?

Faktiskt har jag det. Jag flyttade från Sverige för över nio år sedan till ett tropiskt land så jag har anpassat mig till värmen här.
#3794 2012-07-15, 12:29
Ursprungligen postat av Nicklas-Wall
Den ska vara jämn för rätt kädsel, nu är det omväxlande varmt och kallt som många klagar på.

Om det är omväxlande varmt och kallt så blir det förstås jobbigt, men något sådant har jag aldrig upplevt. Däremot är det alltid för kallt för mig, men det är ju bara och be om en extra filt.
#3795 2012-07-15, 13:34
Purplehazee
Har tänkt litegrann på hur piloterna skulle reagera om dom inte fick ut hjulen vid landningsdags hurfan ska man lösa det xD ?
#3796 2012-07-15, 14:05
Ursprungligen postat av Purplehazee
Har tänkt litegrann på hur piloterna skulle reagera om dom inte fick ut hjulen vid landningsdags hurfan ska man lösa det xD ?

Go around, felsökning av hydralsystem, gravity drop, flyby för visuell kontroll, landning med extra beredskap.

Det är min uppfattning åtminstone, ksv/pilot kommer säkert fylla i om jag missat något.
#3797 2012-07-15, 15:54
Nicklas-Wall
Ursprungligen postat av Pascal
Om det är omväxlande varmt och kallt så blir det förstås jobbigt, men något sådant har jag aldrig upplevt. Däremot är det alltid för kallt för mig, men det är ju bara och be om en extra filt.

Plan på marken är ofta varma, speciellt i varma länder med +50 i solen. Sedan blir det minus 50 i luften och allt kyls ner, jag har skrivit till bolaget och frågat för många upplever samma sak.
Kan delvis bero på att många inte klarar att justera inblåsen ovanför.
#3798 2012-07-16, 07:39
Ursprungligen postat av Blockchoklad
Är man uppe i luften så är det ofarligt då tryckskillnaden gör det omöjligt. Hur det är vid start/landning vet jag däremot inte hur det ligger till.


Det stämmer inte riktigt. Det finns exempel på flygolyckor där kabinpersonalen har öppnat dörren (på glänt) för att vädra ut rök ifrån kabinen. South African 295 rapporterade till kontrolltornet innan de kraschade att de hade öppnat upp sina kabindörrar. Samtidigt så befann de sig inte på marschhöjd utan runt 3 000 meter upp.

Det är däremot omöjligt på högre höjder.
#3799 2012-07-16, 12:29
Extrans
Ursprungligen postat av anbo1987
Det stämmer inte riktigt. Det finns exempel på flygolyckor där kabinpersonalen har öppnat dörren (på glänt) för att vädra ut rök ifrån kabinen. South African 295 rapporterade till kontrolltornet innan de kraschade att de hade öppnat upp sina kabindörrar. Samtidigt så befann de sig inte på marschhöjd utan runt 3 000 meter upp.

Det är däremot omöjligt på högre höjder.



Inte alls omöjligt på högre höjd. Det som krävs är dock att man manuellt slår av trycksättningssystemet. Då kan man tryckutjämna så att diffrentialtrycket är noll, och då går det att öppna dörrarna. Problemet är dock att man då måste använda syrgas om man ligger på över 3000 meter. Dessutom kan jag tänka mig att många flygplanstyper har någon sorts mekanisk spärr på dörrarna, men detta är utanför mitt kunskapsområde.
#3800 2012-07-16, 16:09
Canalates
Ursprungligen postat av steveharrisffs
Okey, okey. Tack så mycket!


Allt gick väl?

Inget sådant här:

http://www.youtube.com/watch?v=te1lwciuKnI
#3801 2012-07-16, 19:40
Vad tycker egentligen ni piloter om den ökända flygplansmaten?
#3802 2012-07-16, 20:07
Ursprungligen postat av Purplehazee
Har tänkt litegrann på hur piloterna skulle reagera om dom inte fick ut hjulen vid landningsdags hurfan ska man lösa det xD ?

Kolla här, http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=ACUG

Ursprungligen postat av Justice7
2 frågor igen.

1. När det är flygturbulens en "sommardag" med fint väder och ovanför säg Tyskland, hur länge brukar turbulensen vara? Är det så att den varar 5 minuter och sen lugnar det hela ner sig eller kan det vara turbulens 2 timmar utan avbrott?

2. Hur kommer det sig att det "så sällan" krockat två flygplan i luften? Jag menar man kör 1000 km/h och det är ju omöjligt att "svänga" om man ser ett plan komma mot ens egna pga hastigheten.

1, finns något som heter clear air turbulens, CAT och hur länge den varar beror på flera orsaker.
2, 1000km/tim är det få flygplan som flyger, angående olyckor där detta hänt så kolla
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=COAI&lang=&page=3
#3803 2012-07-16, 20:13
ksv
Ursprungligen postat av GN'R
Jag tror jag skulle känna mig mycket säkrare ifall man såg piloten hela flygningen, ifall något händer och man blir rädd kan man kolla på piloten "okej han är lugn, ingen fara alltså" kanske en kamera i cockpit? Kommer knappast hända.
Förr hade vi oftast cockpit-dörren öppen, men det blev dessvärre slut på det efter 9-11.

Ursprungligen postat av Damorte
Det är inte så mycket mer än just skakningar och vibrationer som går genom planet. Du behöver absolut inte vara vare sig rädd eller nervös så länge kabinpersonalen är lugna.
Fel svar. Hur man tycker kabinpersonalen verkar är helt ointressant.
Rätt svar är att så länge man har säkerhetsbältet fastspänt har man inget att oroa sig för oavsett hur mycket turbulens det är.

Ursprungligen postat av Rumbelside
Hur allvarligt är det om någon riktig idiot/deprimerad människa/fyllo eller dylikt går fram och rycker i nödutgångshandtaget vid vingarna (och de andra nödutgångarna också för den delen)?
Som tidigare nämnts går det inte att öppna några dörrar i luften eftersom kabinen då är trycksatt.

Beroende på vilken, kan det däremot vara farligt att öppna en nödutgång på marken. Resulterar det i att en slide blåses upp, riskerar folk utanför att skadas.


Ursprungligen postat av Canalates
Allt gick väl?

Inget sådant här:

http://www.youtube.com/watch?v=te1lwciuKnI
Det enda som händer där är att killen med kameran gungar med armen och ropar "shit shit". Övriga passagerare pillar vidare på sina laptops eller titta vidare på filmen.
Lite lustigt med farbrorn ett par stolar framför som vänder sig om och undrar vad han sysslar med.

Det där var lätt turbulens som momentant vid ett par tillfällen blev måttlig.

Ursprungligen postat av Rumbelside
Vad tycker egentligen ni piloter om den ökända flygplansmaten?
Tycker det är synd att den försvann.
Nu för tiden får man inte ens en påse jordnötter, såvida man inte reser i c-klass.
#3804 2012-07-16, 20:20
Ursprungligen postat av Obnoxious2k
Intressant tråd.

Tänkte även jag berätta min situation och se om det finns några kloka råd att ta till sig.

En kort bakgrund:
Sedan tidig ålder har jag lidit av klaustrofobi/cellskräck, det triggades i tidig ålder från en incident med en toalett (där jag dock aldrig fick uppleva att vara instängd med än ett par sekunder), men rädslan blev väldigt definitiv och klar.
Efter åren passerade började jag identifiera olika platser och scenarier som klaustrofobiska och där började begränsa livet. Flyg, hiss, tunnlar, tunnelbanor, gondoler (inte båttypen utan linbanor) och flera andra situationer blev fasansfullt. När det var som värst skulle jag hellre undstå miljontals kronor, få svåra sjukdomar, nästan vad som helst för att slippa utsättas för dessa situationer.

Sakta men säkert senare i tonåren började vissa bli opraktiska och jag rationaliserade sakta bort dem, tunnlar, toaletter, hissar till viss del (åtminstånde glashissar), vissa typer av linbanor, dessa och fler tillhörde sådant som jag sakta men säkert kom över.

Nu står jag här, 24 år gammal student med vuxenlivet bakom nästa hörn, med de värsta kvar, flygningen.
Jag har alla incitament i världen och det enda som riktigt tynger mig i livet är att jag inte kan resa längre sträckor (har tåg-, bil- och båtluffat ett flertal gånger men jag vill kunna resa med jobb, familj och vänner i framtiden). Vill besöka kontinenter, vill se världen.

Tyvärr, för mig, är flygningen inte som att genomlida ett trångt utrymme under begränsad tid, det kan istället liknas med att faktiskt fastna i en hiss, att behöva sitta där i flera timmar. Det värsta är själva tanken på hur jag kommer reagera när jag inte kan ta mig ut.
När jag vet att det inte finns något sätt att ta sig ut alls, hur mycket jag än skulle vilja. Hur jag kommer att reagera och vad jag kommer känna, om det kommer att gå över och om jag ens kommer stanna kvar innan dörrarna stängs.

Jag vill verkligen inte vara äldre när detta löser sig, jag har redan missat så mycket, jag vill kunna se de andra kontinenter innan för mycket ansvar landar på mina axlar.

Detta har varit otänkbart fram tills för ca. en vecka sedan, då jag simulerade fram en extremt lite panikattack på några sekunder, och märkte att det inte hände något, utan att det gick över. Detta gav mig en riktigt kick, då jag tidigare inte haft någon form av referenspunkt till "vad som sker" när jag kommer bli rädd.

Jag är fortfarande helt dödsrädd för vad som kommer ske, men jag vill närma mig problemet, jag har besökt psykologer och finner det hittills meningslöst då mitt problem är relativt enkelt, jag vill få modet att uppleva en flygning, gärna med säkerheter.
Dessa säkerheter kan vara medicin, nedsövning/narkos nära tillhands (kanske mindre troligt men kan ju alltid drömma), alkohol, någon helt gudomlig livsåskådning eller liknande mindfulness tekniker.

Jag tror att om jag får modet att uppleva en "panikattack" på ett flygplan så kommer jag sedan att bli botad, men oavsett hur rationell och logisk jag är (då jag är helt införstådd med att det inte egentligen finns något att vara rädd för, inget kommer hända) så är jag flera ljusår ifrån att faktiskt genomföra det i mitt huvud. Jag behöver något som får mig att pendla över.

Någon som prövat lugnande / stämningshöjande?
Någon som vet om man kan betala en läkare som har nedsövningsmöjligheter att följa med?
[ge gärna fler innovativa förslag]

Spelar mig ingen roll vad det kostar, jag vill bli kvitt med rädslan, men jag vet inte hur.
Jag känner egentligen ingen press över detta, men då jag haft många år att göra något åt det men först nu någonting i mig säger att jag bör hitta en väg så vill jag inte missa denna chansen.

Uppskattar alla tips, men som ni förstår har jag haft många år att tänka på detta.
Andra erfarenheter vore guld med.


Tack,
/Fredrik

Enda råd jag kan ge är att flyga med större flygplan, Boeing 747 eller Airbus 380.