Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3805 2012-07-16, 20:23
Ursprungligen postat av Kein
Kan flygledare hjälpa en amatör ner med ett plan, eller finns det "jourpiloter" som kan bistå med hjälp?

Ponera följande...
Något händer och ingen reaktion från besättningen. Någon misstänker att piloterna svimmat. Går in i cockpit och upptäcker att båda piloterna har svimmat och inte går att väcka. Ingen pilot finns på planet. Skulle då en amatör med instruktioner kunna ta ned planet?

Man går inte in en cockpit hursomhelst, se bara Helios kraschen.
Hurvida en icke-flygkunnig skulle kunna landa ett flygplan så är det en våt dröm för många, men jag känner inte till något lyckat fall i verkligheten.
#3806 2012-07-16, 20:43
Ursprungligen postat av Pascal
Vilken flygplanstyp är det säkrast att åka med?

Givetvis så är det många faktorer som spelar in, men låt oss säga att det håller internationell standard när det gäller service osv.

Airbus 340, Boeing 777, Embraer 135/145 har flugits i många exemplar under lång tid utan dödsoffer, så det är dom tre säkraste flygplanen.
#3807 2012-07-16, 21:24
Ursprungligen postat av Alessandro
Man går inte in en cockpit hursomhelst, se bara Helios kraschen.
Hurvida en icke-flygkunnig skulle kunna landa ett flygplan så är det en våt dröm för många, men jag känner inte till något lyckat fall i verkligheten.


Hur menar du nu? Heliosplanet kraschades väl medvetet mot marken av den enda personen som fortfarande var vi medvetande, en steward med förflutet ifrån cypriotiska specialstyrkor? Det var väl aldrig tal om ett landningsförsök?
#3808 2012-07-16, 22:16
Ursprungligen postat av anbo1987
Hur menar du nu? Heliosplanet kraschades väl medvetet mot marken av den enda personen som fortfarande var vi medvetande, en steward med förflutet ifrån cypriotiska specialstyrkor? Det var väl aldrig tal om ett landningsförsök?

Nej, ingen var vid medvetande när det kraschade.
#3809 2012-07-16, 22:23
ksv
Ursprungligen postat av anbo1987
Hur menar du nu? Heliosplanet kraschades väl medvetet mot marken av den enda personen som fortfarande var vi medvetande, en steward med förflutet ifrån cypriotiska specialstyrkor? Det var väl aldrig tal om ett landningsförsök?
Han gjorde nog sitt absolut yttersta för att försöka rädda dem men det var nog dessvärre tämligen utsiktslöst, då han inte lyckades ta sig in i cockpit förrän bränslet var slut och motorerna stannade.

Vidare diskussion om den olyckan föreslår jag att vi tar i tråden om Helios-olyckan.
#3810 2012-07-16, 22:36
carrotcake
Åker till New York med British Airways imorgon, har hemsk ångest

Snälla Ksv säg något som får mig att bli lugn...

Flyger från Heathrow med Boeing 747-400

Sist flög jag med SAS och då sa du att jag kunde känna mig trygg, och ja det gick ju jättebra den gången

Har följt den här tråden under flera år och du har hjälpt mig och flera andra att fixa resan. Fattar inte varför jag blir sån här

Det ska ju bli en rolig resa i en jätterolig stad och jag är bara orolig

Hoppas skriva i denna tråden om 24h då jag förhoppningsvis är framme

Tack för all hjälp jag fått tidigare i denna tråden, det uppskattas ska ni veta
#3811 2012-07-16, 23:19
Nicklas-Wall
Att köra bil känns säkrare men är osäkrare. Bussar som nu har bälten har karosser som inget tål. Tåg verkar säkert men har inga bälten än, dags för det?
#3812 2012-07-16, 23:24
Ursprungligen postat av carrotcake
Åker till New York med British Airways imorgon, har hemsk ångest

Snälla Ksv säg något som får mig att bli lugn...

Flyger från Heathrow med Boeing 747-400

Sist flög jag med SAS och då sa du att jag kunde känna mig trygg, och ja det gick ju jättebra den gången

Har följt den här tråden under flera år och du har hjälpt mig och flera andra att fixa resan. Fattar inte varför jag blir sån här

Det ska ju bli en rolig resa i en jätterolig stad och jag är bara orolig

Hoppas skriva i denna tråden om 24h då jag förhoppningsvis är framme

Tack för all hjälp jag fått tidigare i denna tråden, det uppskattas ska ni veta

400an är en arbetshäst, BAs är byggda emellan 1989-1999.
http://www.airfleets.net/flottecie/British%20Airways-active-b747.htm
#3813 2012-07-17, 01:46
Ursprungligen postat av carrotcake
Åker till New York med British Airways imorgon, har hemsk ångest

Snälla Ksv säg något som får mig att bli lugn...

Flyger från Heathrow med Boeing 747-400

Sist flög jag med SAS och då sa du att jag kunde känna mig trygg, och ja det gick ju jättebra den gången

Har följt den här tråden under flera år och du har hjälpt mig och flera andra att fixa resan. Fattar inte varför jag blir sån här

Det ska ju bli en rolig resa i en jätterolig stad och jag är bara orolig

Hoppas skriva i denna tråden om 24h då jag förhoppningsvis är framme

Tack för all hjälp jag fått tidigare i denna tråden, det uppskattas ska ni veta


Kommer vara lugnt, bara på den dagen jag tillbringade på Heathrow såg jag oräkneligt antal 747 från BA, dom är där varje dag, flyger hundratals timmar om året, dom är bra underhållna plan med bra piloter på en rutt med några av dom bästa flygledarna i världen, du är i oerhört professionella händer från alla håll.
#3814 2012-07-17, 08:47
Jag har en kort fråga till piloterna här på forumet. Vad händer om en av er plötsligt blir sjuk under flygningen eller på annat sätt blir oförmögna att utföra era arbetsuppgifter? Nu menar jag inte att nån så svårt sjuk att det blir fråga om nödlandning pga medical emergency och raka vägen till sjukhuset. Mindre saker, exempelvis kraftig yrsel eller tillfällig förvirring, där ifråga själv gör bedömningen att han inte bör sitta bakom spakarna. Landar ni direkt eller fortsätter ni?

Finns det regler som styr hur ni ska reagera?
#3815 2012-07-17, 09:06
ksv
Ursprungligen postat av anbo1987
Jag har en kort fråga till piloterna här på forumet. Vad händer om en av er plötsligt blir sjuk under flygningen eller på annat sätt blir oförmögna att utföra era arbetsuppgifter? Nu menar jag inte att nån så svårt sjuk att det blir fråga om nödlandning pga medical emergency och raka vägen till sjukhuset. Mindre saker, exempelvis kraftig yrsel eller tillfällig förvirring, där ifråga själv gör bedömningen att han inte bör sitta bakom spakarna. Landar ni direkt eller fortsätter ni?
Man landar normalt sett direkt.
Flygplan är designade att flygas av två personer och alla rutiner är utformade efter detta, så med en pilot inkapaciterad har man inte bara förlorat en säkerhetsbarriär, utan ökar dessutom belastningen på den kvarvarande piloten.

Du kan jämföra det med ett motorbortfall. Det går visserligen att fortsätta flygningen på en motor, men man landar ändå genast av säkerhetsskäl. Man har normalt alltid 2-3 av alla viktiga system. Är man nere på sista har man inte längre något i backup.
#3816 2012-07-17, 11:51
ATC-inspelning på ämnet avtuppade piloter, piloten ber först om en påskyndad inflygning till liverpool som är destinationen, men väljer sen att gå till East Midlands som ligger något närmare (man undersöker även en divertion till stansted). Finns textning för dom som inte är så bekväma i radiofraseologi.

http://www.youtube.com/watch?v=gYUo8G-gtgE