Var lite nyfiken på det här med turbulens under flygning, och vad man som pilot har för riktlinjer för när man ska be passagerarna ta på sig bältena? Finns det något slags instrument som uppmanar en att tända skylten, och som man måste följa eller?
Av min erfarenhet så verkar piloter se lite olika på detta - möjligtvis beroende på flygplanstyp, och kanske även bolag? Kan det vara så att om man är lite väl flitig med att tända skylten, så tycker kabinpersonalen att man är en omständig jäkel, som stör dem i deras jobb?
När jag senast var ute och flög 747 senast så tände piloterna inte skylten en enda gång under en 10-timmars flygning, trots att det skakade en hel del några gånger både på dit och hemresan, så till den milda grad att folk spillde kaffe.
På sidan nedan så verkar ju nästan hälften av alla dödsolyckor (sett till antal incidenter, inte offer) bero på turbulens:
http://www.airsafe.com/events/models/boeing.htm
Och hur går det egentligen till när folk dör av turbulens? Studsar dom upp i taket och bryter nacken, eller är det vanligare att dom snubblar och har maximal otur i fallet? Hur ofta är det som folk blir allvarligt skadade av turbulens, utan att kolavippa och dyka upp i statistiken på websidor som i den tidigare länken?