Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3913 2012-08-14, 13:41
lanafish
Ursprungligen postat av Hefaiston
METAR ESMS 091320Z 25020KT 9999 FEW044 BKN059 06/01 Q0991 R17/290195

METAR ESMS 091350Z 24021KT 9999 SCT040CB BKN057 06/01 Q0991 R17/290195

METAR ESMS 091420Z 25019KT 9999 SCT040CB BKN048 06/M00 Q0992 R17/290195

METAR ESMS 091450Z 25020KT 9999 FEW041 SCT063 05/M00 Q0992 R17/290195


För den som inte läser METAR kan man säga att vindstyrkan här är runt 250 grader och 20 knop (typ 10 m/s).

Det är en del, men det är en bit kvar till gränsvärdena (har för mig att en 738 får ta 30 i sidan?), här lär man ha startat bana 17 vilket dock ger ganska mycket sidvind (ca 80 vinkel mot banan).


Hrm låter väldigt lite, minns att jag hade problem att gå i motvinden när jag skulle flygbussen.
#3914 2012-08-14, 16:17
Extrans
Ursprungligen postat av Hefaiston
METAR ESMS 091320Z 25020KT 9999 FEW044 BKN059 06/01 Q0991 R17/290195

METAR ESMS 091350Z 24021KT 9999 SCT040CB BKN057 06/01 Q0991 R17/290195

METAR ESMS 091420Z 25019KT 9999 SCT040CB BKN048 06/M00 Q0992 R17/290195

METAR ESMS 091450Z 25020KT 9999 FEW041 SCT063 05/M00 Q0992 R17/290195


För den som inte läser METAR kan man säga att vindstyrkan här är runt 250 grader och 20 knop (typ 10 m/s).

Det är en del, men det är en bit kvar till gränsvärdena (har för mig att en 738 får ta 30 i sidan?), här lär man ha startat bana 17 vilket dock ger ganska mycket sidvind (ca 80 vinkel mot banan).


Var får du tag i gamla METAR? Du har väl inte varit så ambitiös att du ringt FPC? ;P
#3915 2012-08-14, 16:55
bijjer
Ursprungligen postat av Extrans
Var får du tag i gamla METAR? Du har väl inte varit så ambitiös att du ringt FPC? ;P


T.ex. här:

http://www.ogimet.com/metars.phtml.en
#3916 2012-08-14, 20:53
Extrans
Ursprungligen postat av bijjer


Tackar för det!
#3917 2012-08-14, 21:28
geek12
Hej alla !

Måste först berömma ts för en kanontråd och jag har nästan plöjt igenom alla inlägg på någon dag bara och det har hjälpt mig att förstå varför det låter och skakar osv.. men ska åka till Cypern på fredag med Ving/thomas Cook och är så nervös och är helt inställd på att allt kommer gå fel. Har tidigare aldrig varit rädd förens för 2 år sen och rädslan började kännas då vi landade /flög in i väldigt stora luftgropar (?) så planet guppade riktigt riktigt mycket och det kändes verkligen som planet störtade rakt ner mot marken och jag kollade såklart ut och marken närmade sig skitsnabbt. Efter det har jag börjat nojja om allt ! Jag har läst och förstår egentligen att det inte är farligt utan känns värre för oss passagerare men jag hatar luftgropar och får panik och kommer sitta på helspänn. Sist åkte jag östersund-arlanda i vintras och då stängdes flygplatsen 1 timme för kraftig dimma, grät i smyg hela resan för det var fortfarande riktigt dimmigt när vi åkte.

Har flugit sen jag var 5 år och då minst 1 gång per år så just denna incident gjorde så jag blir så nervös och läser bara om massa otäcka saker som hänt och nojar sönder mig... :'(

Uuh hur ska jag tänka ? Statistik biter inte på min hjärna, för jag intalar mig att jag kommer vara med om en hemsk olycka som inte skett på väldigt länge..
#3918 2012-08-14, 22:02
Ursprungligen postat av Extrans
Var får du tag i gamla METAR? Du har väl inte varit så ambitiös att du ringt FPC? ;P

Nej det är bara du som är så nördig
#3919 2012-08-17, 02:13
Nintendokid
Vad tjänar bfh resp styrman på malmö aviation? Brutto givetvis.
#3920 2012-08-21, 13:19
tgr
Hej alla och tack för alla lugnande inlägg (jag försöker glömma de läskiga inläggen:'( )!
Jag undrar vad ni säger om Rossiya Airlines? Jag bokade nämligen en biljett till Sankt Petersburg på vad jag trodde var SAS, men det visade sig att de på den avgången samarbetar med Rossiya. Borde jag avboka med det snaraste? Det är en Airbus Industrie A319 om det säger er något? Hjälp!
#3921 2012-08-21, 19:28
Ursprungligen postat av tgr
Hej alla och tack för alla lugnande inlägg (jag försöker glömma de läskiga inläggen:'( )!
Jag undrar vad ni säger om Rossiya Airlines? Jag bokade nämligen en biljett till Sankt Petersburg på vad jag trodde var SAS, men det visade sig att de på den avgången samarbetar med Rossiya. Borde jag avboka med det snaraste? Det är en Airbus Industrie A319 om det säger er något? Hjälp!


Om de får flyga till EU så är det inga problem.
#3922 2012-08-23, 16:08
tgr
Ursprungligen postat av Cliffak
Om de får flyga till EU så är det inga problem.


Ja, jag försöker intala mig det... det går väl sådär
#3923 2012-08-30, 15:15
JedanProblem
Var lite nyfiken på det här med turbulens under flygning, och vad man som pilot har för riktlinjer för när man ska be passagerarna ta på sig bältena? Finns det något slags instrument som uppmanar en att tända skylten, och som man måste följa eller?

Av min erfarenhet så verkar piloter se lite olika på detta - möjligtvis beroende på flygplanstyp, och kanske även bolag? Kan det vara så att om man är lite väl flitig med att tända skylten, så tycker kabinpersonalen att man är en omständig jäkel, som stör dem i deras jobb?

När jag senast var ute och flög 747 senast så tände piloterna inte skylten en enda gång under en 10-timmars flygning, trots att det skakade en hel del några gånger både på dit och hemresan, så till den milda grad att folk spillde kaffe.

På sidan nedan så verkar ju nästan hälften av alla dödsolyckor (sett till antal incidenter, inte offer) bero på turbulens:
http://www.airsafe.com/events/models/boeing.htm

Och hur går det egentligen till när folk dör av turbulens? Studsar dom upp i taket och bryter nacken, eller är det vanligare att dom snubblar och har maximal otur i fallet? Hur ofta är det som folk blir allvarligt skadade av turbulens, utan att kolavippa och dyka upp i statistiken på websidor som i den tidigare länken?
#3924 2012-08-30, 16:29
SilentVictory
Ursprungligen postat av JedanProblem

På sidan nedan så verkar ju nästan hälften av alla dödsolyckor (sett till antal incidenter, inte offer) bero på turbulens:
http://www.airsafe.com/events/models/boeing.htm

Och hur går det egentligen till när folk dör av turbulens? Studsar dom upp i taket och bryter nacken, eller är det vanligare att dom snubblar och har maximal otur i fallet? Hur ofta är det som folk blir allvarligt skadade av turbulens, utan att kolavippa och dyka upp i statistiken på websidor som i den tidigare länken?

Det beror på att folk envisas med att knäppa av sig bältet helt när lampan är släkt, i tron om att ingenting kan hända när de väl är i luften.
Ibland kan turbulensen komma utan att lampan är tänd, vill det sig illa så flyger man upp i taket och slår i huvudet och eventuellt bryter nacken.

Ha för vana att alltid ha på bältet!!, det behöver inte vara särskilt spänt, men det håller dig kvar i sätet om man stöter på kraftig turbulens.