Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3973 2012-11-02, 16:16
apakul
Falsk trygghet som gör flygrädda lite lugnare och det är alltid bra.
#3974 2012-11-02, 20:21
Extrans
Ursprungligen postat av sven33
Haha kanske inte, men de säger att om .... inte fungerar så kan man blåsa upp dem manuellt. Det är väl ett snöre man ska dra i vid närmare eftertanke.


Jag anser för övrigt att flytvästarna bör tas bort helt och ersättas med primitivare flytkuddar. Som jag skrev har flytvästar bara varit användbara i kanske två olyckor någonsin, och i dessa dödade de fler människor än vad de räddade eftersom folk blåser upp dem innan de lämnat flygplanet.


Du säger ju emot dig själv, först säger du att de blåses upp själva, sen säger du att folk dör av att blåsa upp dem för tidigt.. Flytvästarna blåses upp genom att rycka i den röda brickan, vilket aktiverar en gaspatron som blåser upp västen. Du har ett eller två röda rör du kan använda för att ytterligare blåsa upp västen vid behov.

Jag kan inte hålla med dig angående flytkuddarna av flera orsaker. För det första, dynor från säterna finns redan. Två: skulle man ha med sig extra skulle det ta plats, något som är en bristvara. 3: vad händer när man blir trött eller kall och stel och ej längre kan hålla greppet?...
#3975 2012-11-02, 20:23
svampdamp
Ursprungligen postat av sven33

Tydligen inte, pratade med några om det här sist jag var ute och flög. Majoriteten hade faktiskt inte förstått detta, de tyckte tvärt om att man skulle bryta nacken om man satte sig i den positionen. Dessa personer var dessutom relativt vana vid att flyga.



http://www.youtube.com/watch?v=ClX2yldxZPw
#3976 2012-11-02, 20:37
sven33
Ursprungligen postat av Extrans


Jag kan inte hålla med dig angående flytkuddarna av flera orsaker. För det första, dynor från säterna finns redan. Två: skulle man ha med sig extra skulle det ta plats, något som är en bristvara. 3: vad händer när man blir trött eller kall och stel och ej längre kan hålla greppet?...


Okej då får sätena duga. Att ett plan kraschar långt ute på havet med överlevande, utan att hjälp kommer på lång tid är fruktansvärt osannolikt (det har hittills aldrig hänt). Däremot dog en hel del mänskor på grund av att de blåste upp västarna vid Tuninter Flight 1153 och Ethiopian Airlines Flight 961 där upp emot 50 personer dog tack vare västarna. Dessa två är de enda* olyckorna där ett plan landat på vattnet och folk tvingats lämna planet innan hjälp kom så jag är inte selektiv med min statistik heller.

* Jag räknade bort ett par som ditchat på väldigt grund vatten eller precis vid strandkanten.
#3977 2012-11-02, 21:08
Ursprungligen postat av sven33
Okej då får sätena duga. Att ett plan kraschar långt ute på havet med överlevande, utan att hjälp kommer på lång tid är fruktansvärt osannolikt (det har hittills aldrig hänt). Däremot dog en hel del mänskor på grund av att de blåste upp västarna vid Tuninter Flight 1153 och Ethiopian Airlines Flight 961 där upp emot 50 personer dog tack vare västarna. Dessa två är de enda* olyckorna där ett plan landat på vattnet och folk tvingats lämna planet innan hjälp kom så jag är inte selektiv med min statistik heller.

* Jag räknade bort ett par som ditchat på väldigt grund vatten eller precis vid strandkanten.


Och folk på Ethiopian dog ju just för att man blåste upp västarna för tidigt, därav mitt argument att det är en viktig del av genomgången.
#3978 2012-11-02, 21:17
sven33
Ursprungligen postat av Hefaiston
Och folk på Ethiopian dog ju just för att man blåste upp västarna för tidigt, därav mitt argument att det är en viktig del av genomgången.


Visst, men det fungerar ju inte? Färre mänskor hade dött genom åren om vi aldrig hade haft några flytvästar på flygplan.
#3979 2012-11-04, 00:42
39-1900
Ursprungligen postat av sven33
Haha kanske inte, men de säger att om .... inte fungerar så kan man blåsa upp dem manuellt. Det är väl ett snöre man ska dra i vid närmare eftertanke.


Du tänker på lampan som tänds när den kommer kontakt med vattnet!
#3980 2012-11-17, 12:04
Nu är inte jag speciellt flygrädd, har flugit i hela mitt korta liv. Men nu när jag skulle till Dubai under höstlovet valde jag att prova Qatar Airways A330 för första gången (van vid att flyga Emirates direkt ner) och därmed mellanlanda i Doha.

Resan var märklig. Ingen av piloterna sa ett enda ljud under hela flygningen, skumt. Säkert newbies! Och under HELA flygningen så hör och känner jag hur piloterna ökar thrusten på motorerna i kanske 5 min för att sedan sänka den till "normal" för cruising alt på ca 38000 med en
A330. Detta hände var 10e minut under hela jävla resan, konstant. Man undrade ju om de var nyktra där framme. Ökar farten, sänker, ökar, sänker.

Varför gjorde piloterna så? Någon vänlig själ som kan förklara det för mig?
#3981 2012-11-19, 23:56
Solari
Idag, 21:14 #30
Solari
Medlem

Reg: Sep 2008
Inlägg: 464
Kommer in på flygplatsen och går mot departures. Hämtar ut min biljett i en automat. Sen då? Går man direkt genom metalldetektorn och sen till sin gate? Eller måste man byta ut sin biljett mot en annan biljett där man lämnar in sin väska?
#3982 2012-11-19, 23:58
jud3n
Ursprungligen postat av Timpsiii
Nu är inte jag speciellt flygrädd, har flugit i hela mitt korta liv. Men nu när jag skulle till Dubai under höstlovet valde jag att prova Qatar Airways A330 för första gången (van vid att flyga Emirates direkt ner) och därmed mellanlanda i Doha.

Resan var märklig. Ingen av piloterna sa ett enda ljud under hela flygningen, skumt. Säkert newbies! Och under HELA flygningen så hör och känner jag hur piloterna ökar thrusten på motorerna i kanske 5 min för att sedan sänka den till "normal" för cruising alt på ca 38000 med en
A330. Detta hände var 10e minut under hela jävla resan, konstant. Man undrade ju om de var nyktra där framme. Ökar farten, sänker, ökar, sänker.

Varför gjorde piloterna så? Någon vänlig själ som kan förklara det för mig?


Piloterna gjorde inte så , Auto throttle gjorde det nog , var det turbulent i övrigt? Medvind? motvind?
#3983 2012-11-19, 23:59
Ursprungligen postat av Solari

Kommer in på flygplatsen och går mot departures. Hämtar ut min biljett i en automat. Sen då? Går man direkt genom metalldetektorn och sen till sin gate? Eller måste man byta ut sin biljett mot en annan biljett där man lämnar in sin väska?


Du hämtar din biljett i en maskin. Det är bara den du ska använda dig av- Du lämnar sedan bagage (ej handbagage) i bagage drop/bagageinlämningen. Sedan går du mot säkerhetskontrollen. Har du tid över så kan du göra vad du vill på flygplatsen tills det är dags att gå till gaten (du borde ha fått information om vilken tid du senast måste vara vid gaten).
#3984 2012-11-21, 10:28
madtop
Ursprungligen postat av Timpsiii
...Och under HELA flygningen så hör och känner jag hur piloterna ökar thrusten på motorerna i kanske 5 min för att sedan sänka den till "normal" för cruising alt på ca 38000 med en
A330. Detta hände var 10e minut under hela jävla resan, konstant. Man undrade ju om de var nyktra där framme. Ökar farten, sänker, ökar, sänker.

Varför gjorde piloterna så? Någon vänlig själ som kan förklara det för mig?


Jag är helt övertygad om att planet flög i mer eller mindre samma hastighet hela tiden.
Med 99% säkerhet så hade piltorna aktiverat auto-thrust vilket innebär att man knappar in en hastighet och att planet själv reglerar "gaspådrag" för att hålla den hastigheten.

Jämför gärna med en bil där man aktiverat farthållaren.
Bilen åker med konstant hastighet men gasen regleras hela tiden beroende på yttre omständigheter.

Anledningen till att "thrusten" ändras är att vinden förändras eller byte av flyghöjd.