Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3961 2012-10-08, 19:53
SilentVictory
Ursprungligen postat av ksv
Är det verkligen något som existerar nu för tiden?

Man vill alltså undvika att snö och is följer med in.

Just det vågar jag faktiskt inte svara på hur det är idag, men det var inte så dundrande många år sedan jag hörde om det.
Så det är alltså något som fasats ut menar du?

Fortsätter man att taxa med landningsklaff utan att fälla in något om det är slaskväder?

Edit: http://fsims.faa.gov/wdocs/orders/ps_orders/a_7110.49d.htm här hittade jag ett gammalt dokument från 80:o -talet angående nedfällda klaffar om bomb/kapning.

Så det kanske är som du säger ksv att inte detta existerar i någon större utsträckning idag.
Hittar inget annat förutom lite trådar från airliners och diverse sidor angående det.
#3962 2012-10-08, 20:41
Ursprungligen postat av robbeh
Suttit och läst i den här tråden i flera timmar och är verkligen imponerad utav er flygplans utbildade som lugnar oss flygrädda.

Vill berätta lite om hur jag blev flygrädd, för mig är det efter att ha sätt alla säsonger av Aircrash Investigation, mest för jag tyckte det var så intressant tillslut blev jag flygrädd dock, och kunde inte sluta kolla i allafall. Nu har jag lagt ner den serien mest för att komma över den här orationella rädslan jag har för att flyga.

Det är grymt bra att ni beskriver allt kring flygningen ur erat perspektiv det är verkligen lugnade, provade flygtrygg men det lugnade inte mer direkt efter som det är riktat till en person som aldrig sett ett flygplan förut ungefär. Själv har man ju sett alla flygplans olyckor genom tiderna så man är rätt påläst på den fronten haha.

I allafall, ksv eller någon annan pilot. Vet inte om ni har tagigt upp flygplatsen Madeira tidigare, men ska flyga dit om en månad och såklart är man lite nervös när den är rankad som en av världens svåraste flygplatser att landa på, beror det på för att den är relativt kort och att det finns risk för sidvindar? Kan jag känna mig säker att flyga dit? :-)

3 dödsolyckor på 1970-talet, http://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=FNC
senaste för 35 år sen.
#3963 2012-10-09, 00:54
39-1900
Ursprungligen postat av Kaymano
Vad gäller angående handbagaget?
Får man ta med mobiltelefon, Porta Pro-lurar och solbrillor?


Ja det får man ta med sig!
#3964 2012-10-09, 12:26
Ursprungligen postat av SilentVictory
Just det vågar jag faktiskt inte svara på hur det är idag, men det var inte så dundrande många år sedan jag hörde om det.
Så det är alltså något som fasats ut menar du?

Fortsätter man att taxa med landningsklaff utan att fälla in något om det är slaskväder?

Edit: http://fsims.faa.gov/wdocs/orders/ps_orders/a_7110.49d.htm här hittade jag ett gammalt dokument från 80:o -talet angående nedfällda klaffar om bomb/kapning.

Så det kanske är som du säger ksv att inte detta existerar i någon större utsträckning idag.
Hittar inget annat förutom lite trådar från airliners och diverse sidor angående det.

Man kan ju se det som så att ifall en kapning har gått omärkt igenom hela luftrummet till planerad destination, så är den redan (sannolikt) ganska misslyckad, med andra ord är taxning med flaps nere då en ganska onödig procedur eftersom kapningen troligt redan kommunicerats i ett mycket tidigare skede.

Sen kan man väl också säga att den här typen av diskussion är faktiskt direkt olämplig på öppet forum, ifall det finns signaler för kapning så bör ju dessa hållas så tätt som möjligt till personer som kan behöva dom och inte skrivas på öppna forum, enligt mig åtminstone.
#3965 2012-10-09, 14:28
39-1900
Ursprungligen postat av Hefaiston
Man kan ju se det som så att ifall en kapning har gått omärkt igenom hela luftrummet till planerad destination, så är den redan (sannolikt) ganska misslyckad, med andra ord är taxning med flaps nere då en ganska onödig procedur eftersom kapningen troligt redan kommunicerats i ett mycket tidigare skede.

Sen kan man väl också säga att den här typen av diskussion är faktiskt direkt olämplig på öppet forum, ifall det finns signaler för kapning så bör ju dessa hållas så tätt som möjligt till personer som kan behöva dom och inte skrivas på öppna forum, enligt mig åtminstone.


Numera sätter man väl transpondern till 7500 om planet blir kapat.
#3966 2012-10-10, 22:52
Ursprungligen postat av Alessandro
3 dödsolyckor på 1970-talet, http://aviation-safety.net/database/airport/airport.php?id=FNC
senaste för 35 år sen.

Banan har väl förlängts en hel del sedan 70-talet? Om jag minns rätt så en gång ca 70/80 och en gång ca 90/00.
Utan någon flygerfarenhet så vill jag påstå att banan är stor nu och det finns en ännu längre bana på grannön 60 km nordost som reserv.

Men, landar man från väster så får man bra koll på dagens fångst.
#3967 2012-10-26, 11:03
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Skauning
Förra året så flög jag i cockpit mellan en stor charterdestination och en skandinavisk flygplats. Precis innan flyget lämnade gaten så kom det i samband med cabincrosscheck-report en flygvärdinna in och vände på det inringade föremålet. Är det någon standardiserad procedur som används i alla flyg och flygbolag?

http://i49.tinypic.com/2vv255h.jpg

Och en fråga till... När flyget landat och precis stannat vid gaten så förekommer det ett mycket märkligt ljud som låter som att någon sågar i planet, vad är det?


Det som låter som en såg är PTU-n eller pressure transfer unit. Enkelt uttryckt så leder den om hydraultrycket från det vänstra till högra systemet om det är lågt eller vice versa. Dock utan att hydraulvätskorna blandas. På Airbus 320 familjen är det särskilt utmärkande ljud från denna
#3968 2012-11-02, 14:34
sven33
En sak jag precis kom att tänka på när jag såg denna: http://www.youtube.com/watch?v=cBlRbrB_Gnc&feature=plcp

... är varför minst 90% av alla bolag aldrig går igenom så kallade "brace-positions" i deras genomgångar? Den informationen måste vara 100 gånger mer relevant än exempelvis hur man blåser upp flytvästen som alla bolag förklarar trots att det enda vatten man flyger i närheten av är en sjö.
#3969 2012-11-02, 15:30
Jag vet inte om jag håller med, personer som blåser upp flytvästen i planet är nog en betydligt större risk. En brace position kan man ganska lätt snappa upp (eller förstå på instinkt), däremot att man inte ska blåsa upp sin flytväst förän utanför planet är inte lika uppenbart på instinkt, inte heller att lampan fungerar utan att du sjläv gör nåt etc.

Dessutom har du en bild rakt framför näsan på hur du ska sätta dig i "brace position", som är betydligt lättare att förstå än en verbal förklaring.
#3970 2012-11-02, 15:38
sven33
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag vet inte om jag håller med, personer som blåser upp flytvästen i planet är nog en betydligt större risk. En brace position kan man ganska lätt snappa upp (eller förstå på instinkt), däremot att man inte ska blåsa upp sin flytväst förän utanför planet är inte lika uppenbart på instinkt, inte heller att lampan fungerar utan att du sjläv gör nåt etc.


Det håller jag definitivt inte med om. Det finns kanske två olyckor i modern historia där en flytväst kommit till användning och även där hade de flesta klarat sig bra utan. Dessutom blåses de flytvästarna de har idag upp automatisk när de kommer i kontakt med vatten? Det de går igenom är vad man ska göra om den funktionen inte fungerar.

Brace-positionen kommer däremot till användning i nästan varje olycka.

Dessutom har du en bild rakt framför näsan på hur du ska sätta dig i "brace position", som är betydligt lättare att förstå än en verbal förklaring.


Tydligen inte, pratade med några om det här sist jag var ute och flög. Majoriteten hade faktiskt inte förstått detta, de tyckte tvärt om att man skulle bryta nacken om man satte sig i den positionen. Dessa personer var dessutom relativt vana vid att flyga.
#3971 2012-11-02, 15:43
Ursprungligen postat av sven33
Det håller jag definitivt inte med om. Det finns kanske två olyckor i modern historia där en flytväst kommit till användning och även där hade de flesta klarat sig bra utan. Dessutom blåses de flytvästarna de har idag upp automatisk när de kommer i kontakt med vatten? Det de går igenom är vad man ska göra om den funktionen inte fungerar.

Brace-positionen kommer däremot till användning i nästan varje olycka.



Tydligen inte, pratade med några om det här sist jag var ute och flög. Majoriteten hade faktiskt inte förstått detta, de tyckte tvärt om att man skulle bryta nacken om man satte sig i den positionen. Dessa personer var dessutom relativt vana vid att flyga.



Det märks att du inte lyssnar på genomgången

Flytvästarna blåser inte upp sig vid kontakt med vatten, tänk efter så förstår du kanske varför?

Men frågan är också vad dom hade gjort om man blev instruerade att inta "brace position", något som man dessutom går igenom ifall man vet att man kommer nödlanda. I dom flesta incidenter finns det faktiskt tid att göra detta, någon av våra piloter kan säkert kommentera mera men om jag förstått det rätt har kabinpersonalen rutiner där man går igenom brace och också briefar varandra samt väljer ut några "able bodies" och ger dessa instruktioner inför utrymningen.

Det är i slutändan få gånger ett flygplan trillar ur luften, oftast finns det gott om tid att förbereda en nödlandning.
#3972 2012-11-02, 16:02
sven33
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det märks att du inte lyssnar på genomgången


Haha kanske inte, men de säger att om .... inte fungerar så kan man blåsa upp dem manuellt. Det är väl ett snöre man ska dra i vid närmare eftertanke.


Ursprungligen postat av Hefaiston


Men frågan är också vad dom hade gjort om man blev instruerade att inta "brace position", något som man dessutom går igenom ifall man vet att man kommer nödlanda. I dom flesta incidenter finns det faktiskt tid att göra detta, någon av våra piloter kan säkert kommentera mera men om jag förstått det rätt har kabinpersonalen rutiner där man går igenom brace och också briefar varandra samt väljer ut några "able bodies" och ger dessa instruktioner inför utrymningen.

Det är i slutändan få gånger ett flygplan trillar ur luften, oftast finns det gott om tid att förbereda en nödlandning.


Det stämmer, finns det tid så går flygvärdinnorna igenom detta vid en nödsituation. Men eftersom många enligt min erfarenhet dels inte har hört detta förut och dels spontant verkar tycka att det är en dum ide så tror jag att många inte kommer lyssna/förstå i den panikartade situation som råder (sedan hinner de som sagt inte alltid gå igenom detta). Skulle man gå igenom detta utöver eller istället för flytvästarna så skulle alla veta vad de bör göra.

Jag anser för övrigt att flytvästarna bör tas bort helt och ersättas med primitivare flytkuddar. Som jag skrev har flytvästar bara varit användbara i kanske två olyckor någonsin, och i dessa dödade de fler människor än vad de räddade eftersom folk blåser upp dem innan de lämnat flygplanet.