Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3985 2012-11-21, 11:18
Ursprungligen postat av madtop
Jag är helt övertygad om att planet flög i mer eller mindre samma hastighet hela tiden.
Med 99% säkerhet så hade piltorna aktiverat auto-thrust vilket innebär att man knappar in en hastighet och att planet själv reglerar "gaspådrag" för att hålla den hastigheten.

Jämför gärna med en bil där man aktiverat farthållaren.
Bilen åker med konstant hastighet men gasen regleras hela tiden beroende på yttre omständigheter.

Anledningen till att "thrusten" ändras är att vinden förändras eller byte av flyghöjd.


Ja jo det vet jag, har flugit fler gånger än de flesta i detta landet (i alla fall i min ålder). Har upplevt mycket konstigheter men aldrig detta, därför jag undrar. Det var liksom inte en gång i halvtimmen utan hela jävla tiden, man kände hur farten ökades för man åkte bak i sätet liksom av kraften. Det var turbulent då och då, såklart över Rumänien och Turkland främst pga bergen. Kan mycket väl ha varit Auto-thrust dock! Eftersom ingen av piloterna sa ett ljud under hela flygningen så undrar jag om det ens fanns någon längst fram, det kanske var planet själv som flög
#3986 2012-11-22, 18:35
Ursprungligen postat av Timpsiii
Eftersom ingen av piloterna sa ett ljud under hela flygningen så undrar jag om det ens fanns någon längst fram, det kanske var planet själv som flög


Det är det väl alltid på sätt och vis. Men vem vet, piloterna kanske hade dragit sig tillbaks till crew rest area för lite..."rest"
#3987 2012-12-11, 02:08
backflasha
Jag och några kollegor var i Tokyo någon månad sedan. Jag och några till åkte dit först och en kollega skulle komma dagen efter. Hon blev väckt på morgonen vid 7 om att hennes plan kommer att åka kl 9 istället för 11.

Ni borde ju ha koll på detta också. Är det vanligt med tidsändringar så pass tätt in på en resa och vad kan det exempelvis bero på?
#3988 2012-12-14, 16:56
SilentVictory
Förlåt om detta är lite OT..
Men norska piloter har allt lite humor, kanske kan vara lugnande för en del flygrädda att inse att många piloter faktiskt har det väldigt roligt och även dom gillar att busa precis som du och jag göra.

En bild på en väldigt intressant inflygning
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10071747

Spoiler:
Kan ju faktiskt vara så att piloten lägger sig i vänteläge med sidvind för att sedan gå ut på ny inflygning mot banan och där göra en 180-graderssväng. Vilket bildar detta organ
Så det kan vara omedvetet.
#3989 2012-12-15, 11:22
orebrokillen
OK, gott folk, nu är det dags för mig igen. Ska flyga min längsta flygresa på ca 6 timm till Tenerrifa från Arlanda med Ving/Tkomas Cook Airbus A333.
Har tidigar eavbokat alla mina planerade långa resor (Kuba, Dominika, Thailand osv.) pga. flyckskräck men denna gång går det inte mest pga. sällskap oh jag vill inte blötta mig helt så att säga.
Aldrig flugit med TC eller någon annan charter tidigare, vet inte vad jag ska förvänta mig, om rutten är känd för turbulens eller något man behöver veta.
Hoppas det finns någon som kan lugna mig lite, flyger inom kort här
#3990 2012-12-15, 15:02
Skauning
Ursprungligen postat av orebrokillen
OK, gott folk, nu är det dags för mig igen. Ska flyga min längsta flygresa på ca 6 timm till Tenerrifa från Arlanda med Ving/Tkomas Cook Airbus A333.
Har tidigar eavbokat alla mina planerade långa resor (Kuba, Dominika, Thailand osv.) pga. flyckskräck men denna gång går det inte mest pga. sällskap oh jag vill inte blötta mig helt så att säga.
Aldrig flugit med TC eller någon annan charter tidigare, vet inte vad jag ska förvänta mig, om rutten är känd för turbulens eller något man behöver veta.
Hoppas det finns någon som kan lugna mig lite, flyger inom kort här

Har aldrig varit med om någon vidare turbulens alla de gånger jag flygit den sträckan. TCAS är ett mycket bra bolag med hög säkerhet, så du ska inte oroa dig.
#3991 2012-12-15, 15:30
orebrokillen
Ursprungligen postat av Skauning
Har aldrig varit med om någon vidare turbulens alla de gånger jag flygit den sträckan. TCAS är ett mycket bra bolag med hög säkerhet, så du ska inte oroa dig.


Tack! Det känns lite bättre måste jag säga, men det borde väl finnas fler som har nån erfarenhet av dom/den streckan?
Tycker det är lite (läs: mycket) olustigt när dem större planen ska lyfta, känns som dom aldrig kommer iväg liksom.
#3992 2012-12-15, 21:31
ksv
Ursprungligen postat av SilentVictory
En bild på en väldigt intressant inflygning
http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10071747

Kan ju faktiskt vara så att piloten lägger sig i vänteläge med sidvind för att sedan gå ut på ny inflygning mot banan och där göra en 180-graderssväng. Vilket bildar detta organ
Så det kan vara omedvetet.
Den var ju festlig!

Verkar som de påbörjat ett holding över Tebby VOR, men sedan upprepade gånger blivit ombedda att göra en 360 och då som du säger drivit med vinden.

Kanske någon av flygledarna i tråden kan hjälpa oss att bringa klarhet i vad de ägnat sig åt där.
Ursprungligen postat av orebrokillen
Tack! Det känns lite bättre måste jag säga, men det borde väl finnas fler som har nån erfarenhet av dom/den streckan?
Tycker det är lite (läs: mycket) olustigt när dem större planen ska lyfta, känns som dom aldrig kommer iväg liksom.
Jodå, jag har flugit sträckan säkert över 100 gånger. Det är inget märkvärdigt med den.
Oftast är det ingen turbulens alls att prata om, även om det förstås kan hända att det skakar ibland. Som flygning i allmänhet alltså.
#3993 2012-12-16, 13:37
Nu har jag en fråga om språket mellan piloterna.

Här, två tyska piloter pratar tyska med varandra:
http://www.youtube.com/watch?v=cH5OTF8lSgY

Sen såg jag på ett klipp med SAS, två svenska piloter som pratade engelska med varandra och då undrar jag, varför pratar svenska piloter engelska med varandra i cockpit när tyska piloter pratar tyska med varandra i cockpit?
#3994 2012-12-16, 14:30
Är du säker på att det var två svenska piloter? det är inte helt ovanligt inom sas att en svensk flyger med en dansk eller norsk.
#3995 2012-12-16, 15:46
Extrans
Spekulerar nu, men på DLH så är det krav på att prata tyska för att få anställning. SAS har endast krav på skandinaviskt språk. Misstänker därför att SOP i SAS säger att engelska skall användas för att undvika missförstånd. I DLH har de förmodligen inget krav på språk i cockpit.
#3996 2012-12-19, 15:00
Sliggis85
Vet nån hur det ser ut i lastutrrymmet i flyg, jag ska nämligen flyga hem med min katt från gran canaria till sverige på lördag och han ska vara i lastutrymmet eftersom norwegian ej accepterar djur i kabinen... hur funkar det? *orolig*