Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4081 2013-01-21, 11:03
bijjer
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Igår var jag ute och flög och när vi flög på 36.000 ft så tändes lampan med att vi skulle dra på oss bältena och sen började det att skaka som jag vet inte vad. Det skakade intensivt i kanske 1-2 minuter och sen var det över.

Piloterna berättade sedan att vi flyger i motvind och att det är kraftiga luftströmmar som rör sig där vi flyger.

Min fråga är då: Är det inte piloternas uppgift och flyga runt dessa "oroliga områden" i luften istället för att flyga rakt in i dessa? Om det inte finns några plan i närheten så kan väl planet göra en sväng och svänga runt turbulensen istället? Å andra sidan kanske turbulens är vardagsmat för piloter.

En till fråga: Hur gör man som pilot vid turbulens? Flyger man bara på eller gör man något i cockpit?


Som Alessandro skrev ovan låter det som att ni hamnade i Clear air turbulence.

Normalt har man kartor där förväntad CAT plottas ut och man försöker undvika dessa områden. Det finns också tillfällen där svår turbulens är rapporterad eller förutspådd och då kan meteorologen utfärda en skarpare varning som man kan ta del av innan flygningen eller få densamma när man väl är i luften.

Det lättaste sättet att undvika den här typen av turbulens är att välja en annan flyghöjd än den planerade, men ibland kan det vara opraktiskt eller omöjligt. Om man ska ut på en långdistansflygning och det i början av flygningen är CAT rapporterad på lite lägre höjder (när man precis startat och är tunga, innan bränslet gått åt dvs) kan man bli tvungen att flyga i turbulensen under en period tills dess att flygplanet blivit lättare och klarar av att stiga till en högre höjd. Skulle man välja att stanna under turbulensen kan det t.ex. medföra att bränsleförbrukningen blir för hög och en mellanlandning krävs för att tanka.

Handlar det om kortare perioder på 1-2 minuter, som i ditt fall , väljer man normalt att tända lampan för säkerhetsbältet och stoppa eventuell servering under perioden som man flyger igenom turbulensen. Det kan vara opraktiskt att byta flyghöjd av flera anledningar som prestanda, andra flygplan i närheten eller liknande. Detta är såvida turbulensen inte är rapporterad som svår, utan som lätt eller måttlig.

Så länge turbulensen håller sig någotsånär i schack, passagerare sitter fastspända och kabinpersonalen har förberett kabinen, är det ofarligt att flyga genom lätt eller måttlig turbulens.

Den typ av turbulens som man alltid undviker är den som är i samband med åskoväder. Här är risken för svår turbulens överhängande och det finns också andra väderfenomen som isbildning och blixtnedslag som man inte vill utsätta flygplanet för. För att kunna undvika dessa är flygplanen utrustade med en väderradar. Det kan visserligen innebära att man måste flyga längre än planerat och skulle man ha otur kan man tvingas flyga mycket längre än planerat och förbruka för mycket bränsle för att kunna ta sig till destinationen utan att behöva mellanlanda. Detta är dock mycket ovanligt då åskoväder normalt inte har samma stora horisontella utsträckning som CAT kan ha.

Turbulens är någonting som är normalt och inga större förberedelser krävs för piloterna. Förväntas det lite svårare turbulens ser man till att spänna fast sig ordentligt, plocka undan lösa föremål och förstås meddela kabinen.
#4082 2013-01-21, 16:12
mphummer
Har precis kommit hem från thailand och flög med novair, vidrigt trångt plan och hamnade såklart vid toan så fick njuta av 12-timmars spy och bajslukt men men..

Planet var försenat och detta pga en dörr hade fryst fast på arlanda. När planet väl hade kommit till thailand så fick vi gå ombord efter ca två timmar.

När planet lyfte så skramlade det som fan om taket och lät som det lossnade en jävla massa is? Borde inte denna ha försvunnit medan planet var på marken?

När vi åkte till thailand så precis när vi hade landat så sprutades det ut som en vit rök såg nästan ut som ånga från ac anläggningen i taket på planet. Var många som reagerade på detta och vad var det för något?
#4083 2013-01-21, 19:26
Ursprungligen postat av bijjer
Wall of text...


Om man ser här, kraftig turbulens i mina ögon.

http://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s
Spola till 0.28 in i klippet.

Hade jag varit på det planet hade haft dödsångest.

Varför gör inte piloterna något här utan fortsätter flyga?
#4084 2013-01-21, 19:38
SilentVictory
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om man ser här, kraftig turbulens i mina ögon.

http://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s
Spola till 0.28 in i klippet.

Hade jag varit på det planet hade haft dödsångest.

Varför gör inte piloterna något här utan fortsätter flyga?

Tänk på att det ser ut som att det skakar mer än det gör.
Det där räknas mer som moderate än severe turbulens.

Precis om bijjer skrev så är det inte alltid så enkelt att flyga runt eller passera antingen över eller under.
Som det ser ut på filmen så passerar dom ett ganska tjockt molntäcke och ibland så väljer man helt enkelt att flyga rakt igenom.

Varför dom gör det just här går inte att svara på.
Men du har fått ett antal anledningar till varför man gör det.
#4085 2013-01-21, 22:33
Ursprungligen postat av mphummer
När vi åkte till thailand så precis när vi hade landat så sprutades det ut som en vit rök såg nästan ut som ånga från ac anläggningen i taket på planet. Var många som reagerade på detta och vad var det för något?


Det var just fukt. AC-anläggningen beter sig så ibland, och oftare när det är varmt och fuktigt ute. Fenomenet är vanligare på Airbus.

En snabb googling ger följande om man vill läsa mer: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/162113/
#4086 2013-01-21, 22:55
bijjer
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om man ser här, kraftig turbulens i mina ögon.

http://www.youtube.com/watch?v=7UO-wYpNN0s
Spola till 0.28 in i klippet.

Hade jag varit på det planet hade haft dödsångest.

Varför gör inte piloterna något här utan fortsätter flyga?


Det kan vara svårt att bedöma turbulensen i ett filmklipp, att hålla kameran stadigt även vid lätt turbulens är en konst åtminstone inte jag behärskar.

Det ser dock inte ut att vara något att oroa sig för. Flygvärdinnan klarar av att gå i mittgången, visserligen får hon stödja sig lite på sätena, men har inga större problem att röra sig.

Alternativet kanske hade varit att vända tillbaka till Buenos Aires, eller någon annan flygplats i Sydamerika, om man stannat på en lägre höjd. Som det ser ut är det knappast så pass turbulent att säkerheten skulle vara äventyrad, så länge alla passagerare sitter ner och är fastspända.

Flygplan klarar av en hel del turbulens innan säkerheten blir äventyrad och skulle man i alla lägen undvika även lätt och måttlig turbulens, som för många passagerare upplevs som obehagligt, skulle man vara tvungen att mellanlanda på var och varannan flygning. Om kunderna efterfrågar det, skulle det förstås inte vara något problem, men jag tror att det är få som är villiga att betala tusentals kronor extra för en biljett av just den anledningen.
#4087 2013-01-22, 00:49
sven33
Ursprungligen postat av mphummer

När planet lyfte så skramlade det som fan om taket och lät som det lossnade en jävla massa is? Borde inte denna ha försvunnit medan planet var på marken?


Taket till kabinen, alltså plasttaket som är mellan dig och isoleringen brukar ofta knaka ganska rejält vid starten, jag antar att det var detta du hörde.

Ursprungligen postat av mphummer
När vi åkte till thailand så precis när vi hade landat så sprutades det ut som en vit rök såg nästan ut som ånga från ac anläggningen i taket på planet. Var många som reagerade på detta och vad var det för något?


Kondens, när varm och fuktig luft möter ACns kalla och torra luft kan ganska kraftig kondensering ske.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensering
#4088 2013-02-07, 15:09
Obnoxious2k
Hej,

Eftersom jag av egen erfarenhet upplevt problem med att hitta information gällande detta ämne, speciellt från folk som har positiva erfarenheter från det (oftast skapas trådar av ängsliga personer med frågor och inte de som har löst sina problem).

Jag tänkte därför skapa en liten tråd för alla er som vill fråga någon som övervunnit sin rädsla.
För femton år sedan blev jag, efter en incident, flygrädd (genom associationer från klaustrofobiska sammanhang så som toaletter, hissar, etc).
Detta följde mig hela min uppväxt och en bra bit in i mitt vuxna liv. Under tiden som jag led av detta skulle tanken av att flyga vara likställt med att amputera en kroppsdel, förlora familjemedlemmar och så vidare. Det fanns med andra ord inte på kartan att resa någonsin, med flyg.

Jag intalade istället mig själv att tåg var miljövänligt och reste väldigt mycket runt i europa med detta. Det blev både dyrt och tidsödande och jag kom aldrig utanför Europa.

Succesivt över tiden, utan hjälp av psykologer (prövade men misstrodde) så överkom jag nästan alla mina klaustrofobiska hinder (hiss/tunnlar/toaletter/skidliftar etc), det enda som fanns kvar i slutändan var flyg. Flyg var det mest definitiva som fanns, som att fastna i en hiss.

Som tur var för mig hade jag nära och kära som hjälpt mig med allting hittills och nu lurade mig till en flygplats i mogen tid. De fick mig att gå på ett plan (av egen vilja) och utmana rädslan.
Vad som hände så fort jag steg på mitt första flyg var : INGENTING, för ingenting kan hända.

Jag har sedan dess övat på att flyga, lite rädd varje gång för att paniken skall bryta ut, men med hjälp av distrahering och lite insikt om att rädsla inte är farligt på något sätt, har jag nu lyckats bli fri från rädslan nästan helt, och mitt liv har aldrig varit mer lyckofyllt eller fritt.
Jag är inte på något sätt någon expert i ämnet, men jag vet hur jobbigt det är. Så därför tar jag mig tid för liksinnade själar.



Så om det finns någon här som har frågor eller undrar på något sätt någonting, tveka inte att skriva.

Det outforskade livet är inte värt att leva. (Sokrates)
#4089 2013-02-07, 16:03
perger
Jag har alltid gillat att flyga. Älskar starterna framförallt. Så jag har ingenting att göra i den här tråden egentligen.

Men jag vill bara säga att det var skön läsning. Verkligen kul att du kan flyga igen!
Hoppas det hjälper andra att övervinna sin rädsla
#4090 2013-02-08, 20:31
delad
Måste man stå på samma biljett för att hamna bredvid varandra på planet? Vad händer om man har separata biljetter men checkar in samtidigt?
#4091 2013-02-08, 21:44
Ursprungligen postat av delad
Måste man stå på samma biljett för att hamna bredvid varandra på planet? Vad händer om man har separata biljetter men checkar in samtidigt?


Du går hit, om du har bokat med SAS för att välja sittplats:
http://www.sas.se/Misc/Services/checka-in/

Min flickvän och jag går hit och vi har seperata biljetter.
#4092 2013-02-08, 22:03
Ursprungligen postat av delad
Måste man stå på samma biljett för att hamna bredvid varandra på planet? Vad händer om man har separata biljetter men checkar in samtidigt?

Med flygbolag som har seating kan du välja i förväg vilka platser du vill ha, om du checkar in hemifrån. Men självklart också på plats på flygplatsen men då är ju risken att fler platser är tagna.

För flygbolag utan seating så är det bara först till kvarn med platserna när det är boarding!