Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4057 2013-01-15, 09:30
ThematicMapper
Det var ungefär tre år sedan jag flög och jag har aldrig haft några problem med utan istället uppskattat flygturen, en god bok, GT:n i näven och Toto i öronen. Det senaste året har jag emellertid upplevt viss höjdskräck med klaustrofobiska inslag. Hisschackt är särskilt otrevliga även om de inte hindrar mig från att ta hissen. Liften utanpå Globen var mer än lovligt otäck, svårt att säga om det var höjden eller det instängda rummet.

Nu har jag bokat en resa om några veckor och är rädd att jag ska reagera med obehag även på detta. Tanken på att befinna mig 10,000 meter, instängd, uppe i den övre troposfären tilltalar mig inte.

Jag tänker inte gå till en psykolog eller motsvarande dönicke. Jag antar att problemet är tämligen utbrett, hur har ni andra löst detta?

Att planet ska krascha bekymrar jag mig inte nämnvärt över.
#4058 2013-01-15, 09:53
Chris Jack
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Det var ungefär tre år sedan jag flög och jag har aldrig haft några problem med utan istället uppskattat flygturen, en god bok, GT:n i näven och Toto i öronen. Det senaste året har jag emellertid upplevt viss höjdskräck med klaustrofobiska inslag. Hisschackt är särskilt otrevliga även om de inte hindrar mig från att ta hissen. Liften utanpå Globen var mer än lovligt otäck, svårt att säga om det var höjden eller det instängda rummet.

Nu har jag bokat en resa om några veckor och är rädd att jag ska reagera med obehag även på detta. Tanken på att befinna mig 10,000 meter, instängd, uppe i den övre troposfären tilltalar mig inte.

Jag tänker inte gå till en psykolog eller motsvarande dönicke. Jag antar att problemet är tämligen utbrett, hur har ni andra löst detta?

Att planet ska krascha bekymrar jag mig inte nämnvärt över.


En väldigt enkel lösning är att inte sitta vid fönstret, om du har möjlighet att välja säte. Du kommer garanterat inte att se någonting alls av marken. Eller så sitter du vid fönstret, känner efter hur det känns, känns det inte bra så drar du bara ner "gardinen". Dock så ska de vara uppfällda under start och landning, vilket kanske kan skapa problem för dig. Men som sagt, försök att inte sitta vid fönstret.
#4059 2013-01-15, 14:01
SilentVictory
Ursprungligen postat av Chris Jack
Roderbortfall.

Finns även ett klipp på en rysk Tupolev som förlorar styrsystemet efter start http://www.youtube.com/watch?v=BYoIIEOFCvQ
Skulle själva aldrig vilja vara med om det
#4060 2013-01-15, 18:27
Ursprungligen postat av Sicilia
Ok, jag ska flyga med Boeing 737-600 om någon månad. Det är den skutan man kan styra med trimtabbarna? Jag har kikat lite på Aircrash Investigation och såg något avsnitt, en hemsk olycka, där flygplanet hade små vingar bak på stabilisatorn(?) dessa hade till en början låst sig för att sedan trilla av på grund av att någon, som jag förstod det, glömt att smörja en del av någon skruvanordning. Så får det väl inte gå till?


Jag vet att det hänt en olycka med DC-9/MD-80 relaterat till skruvanordningen till stabilisatorn (de modellerna har T-stjärt). B737-familjen har en helt anan konstruktion.

Det har sagts tidigare men tål att sägas igen: 737 är så vanlig att det befinner sig över 1000 stycken i luften vid varje givet tillfälle, dygnet runt, året runt. Trots det är det inte ofta man läser om allvarliga olyckor. Antar att det är SAS du ska flyga med eftersom du pratar om 737-600. De brukar vara bra på att byta flygplanstyp jämfört med vad det står på biljetten så du kan ju hoppas på att de byter till en av sina WiFi-utrustade 737-800.
#4061 2013-01-15, 21:38
Sicilia
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag vet att det hänt en olycka med DC-9/MD-80 relaterat till skruvanordningen till stabilisatorn (de modellerna har T-stjärt). B737-familjen har en helt anan konstruktion.

Det har sagts tidigare men tål att sägas igen: 737 är så vanlig att det befinner sig över 1000 stycken i luften vid varje givet tillfälle, dygnet runt, året runt. Trots det är det inte ofta man läser om allvarliga olyckor. Antar att det är SAS du ska flyga med eftersom du pratar om 737-600. De brukar vara bra på att byta flygplanstyp jämfört med vad det står på biljetten så du kan ju hoppas på att de byter till en av sina WiFi-utrustade 737-800.


Just precis, skruvanordningen var det! Hemsk olycka! Bra med wi-fi kan ni ju svara mig i realtid när planet kränger.
#4062 2013-01-15, 21:54
ThematicMapper
Ursprungligen postat av Chris Jack
En väldigt enkel lösning är att inte sitta vid fönstret, om du har möjlighet att välja säte. Du kommer garanterat inte att se någonting alls av marken. Eller så sitter du vid fönstret, känner efter hur det känns, känns det inte bra så drar du bara ner "gardinen". Dock så ska de vara uppfällda under start och landning, vilket kanske kan skapa problem för dig. Men som sagt, försök att inte sitta vid fönstret.

Jojo, om det vore så enkelt. Jag står ju i hissen och ser ingenting annat än min spegelbild, trots det känner jag obehag. Något jag i normala fall inte känner när jag ser mig själv i spegeln. Vi får se, det var ju längesedan jag flög. En eller två glas whisky på Arlanda lindrar väl det mest akuta antar jag, problemet är att avgångstiden är satt till nio.
#4063 2013-01-15, 22:34
Ursprungligen postat av Cliffak
Jag vet att det hänt en olycka med DC-9/MD-80 relaterat till skruvanordningen till stabilisatorn (de modellerna har T-stjärt). B737-familjen har en helt anan konstruktion.

Det har sagts tidigare men tål att sägas igen: 737 är så vanlig att det befinner sig över 1000 stycken i luften vid varje givet tillfälle, dygnet runt, året runt. Trots det är det inte ofta man läser om allvarliga olyckor. Antar att det är SAS du ska flyga med eftersom du pratar om 737-600. De brukar vara bra på att byta flygplanstyp jämfört med vad det står på biljetten så du kan ju hoppas på att de byter till en av sina WiFi-utrustade 737-800.

Det var Alaska Airlines, även Yak-42 har haft en liknande olycka med detta problem.
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=ACFH
#4064 2013-01-15, 22:44
Ursprungligen postat av sven33
Känns som att ETOPS dock är på väg bort. Boeing 777 har En ETOPS på över fem timmar vilket innebär att de får flyga så långt från närmaste flygfällt. Airbus satsar på att få sin a350 certifierad för 6 timmar, mycket längre än så går det inte att komma från närmaste flygfällt någon stans på jorden.

Exempel på obebodd ö mitt i stilla havet som ibland används för nödlandningar: http://en.wikipedia.org/wiki/Henderson_Field_%28Midway_Atoll%29

Boeing har verkligen satsat på trippelsjuan, dom byggde t.ex ut en okänd flygplats i Sibirien för att den skulle kunna nödlanda där. Nu är inte bara flygplanet utan även operatören med i reglerna kring ETOPS, så bara förstklassiga flygbolag får 330 minuter ETOPS med detta plan.
#4065 2013-01-17, 23:51
Jocke H
Tjenare.

Sitter pa en flygplats i Karibien o ska om 2 timmar resa over Atlanten mot Europa.

Jag undrar kortfattat..Lat saga att ngt skulle ske MITT ute over havet med LANGT till narmaste landningsbana..flygplats. Vad gor man i det laget...Hur stor chans ar det att ngt skall intraffa ....

mvh Jocke
#4066 2013-01-17, 23:57
Ursprungligen postat av Jocke H
Tjenare.

Sitter pa en flygplats i Karibien o ska om 2 timmar resa over Atlanten mot Europa.

Jag undrar kortfattat..Lat saga att ngt skulle ske MITT ute over havet med LANGT till narmaste landningsbana..flygplats. Vad gor man i det laget...Hur stor chans ar det att ngt skall intraffa ....

mvh Jocke

Man glidflyger om motorerna slutar att fungera, finns en regel som heter ETOPS, som talar om hur
långt ifrån en flygplats tvåmotoriga flygplan får vara, man räknar i antalet minuter i flygtid. Flygplan med fler motorer har inga sådana begränsningar.
Skulle tryckkabinen sluta fungera får man flyga på låg höjd.
#4067 2013-01-18, 00:02
Jocke H
Ursprungligen postat av Alessandro
Man glidflyger om motorerna slutar att fungera, finns en regel som heter ETOPS, som talar om hur
långt ifrån en flygplats tvåmotoriga flygplan får vara, man räknar i antalet minuter i flygtid. Flygplan med fler motorer har inga sådana begränsningar.
Skulle tryckkabinen sluta fungera får man flyga på låg höjd.


Jo jag har hort talas om ETOPs men det innebar val 3 timmar till narmaste flygplats...Om du befinner dig MITT ute over atlanten klarar knappast planet att glidflyga till narmaste flygplats eller har jag fel.....
#4068 2013-01-18, 00:25
Ursprungligen postat av Jocke H
Jo jag har hort talas om ETOPs men det innebar val 3 timmar till narmaste flygplats...Om du befinner dig MITT ute over atlanten klarar knappast planet att glidflyga till narmaste flygplats eller har jag fel.....

Nej, finns olika ETOPS, dvs hur långt man får vara ifrån en flygplats i minuter.
Det finns öar även i atlanten, Azorerna är en ögrupp som ligger emellan europa och karibien.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airline_flights_that_required_gliding
19 minuter är det längsta jag har hört talas om som ett flygplan har glidflugit.