Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4201 2013-04-14, 12:48
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?
#4202 2013-04-15, 09:25
squeaky
Ursprungligen postat av 25December
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?


Det är extremt osannolikt att vingarna kommer att gå av för att det är den starkaste delen av flygplanet. Här en länk till ett vingtest på en dreamliner http://www.youtube.com/watch?v=sA9Kato1CxA Och som du ser så behövs det mycket kraft innan vingen går av.
#4203 2013-04-15, 09:28
gato12
Ursprungligen postat av 25December
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?


Åker du Dreamlinern så är det ju större risk att det börjar brinna. För övrigt det värsta som kan hända på ett plan (förutom att skiten störtar förstås).
#4204 2013-04-15, 13:02
ksv
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Efter att ha sett ett antal olika " flygkraschprogram " på tv så har det ju konstaterats att det är pilotfel bakom många utav dom, och att det mest graverande misstaget tycks vara att man i initialskedet av ett fel som egentligen inte är jätteallvarligt "glömmer" bort att flyga planet. Där både kapten och styrman samt i vissa fall flygmaskinisten/färdmekaniker är så inne i att felsöka och lösa problemet att kärran går i backen. Svårt för dig att svara på varje enskilt fall naturligtvis, men om du gissar. Hur kan normalt sätt väldigt proffesionella och välutbildade människor fallera så och har man ändrat något i procedurerna för att det inte ska hända fortsättningsvis? Eller är det en sak som det inte går att få bort på grund av människans begränsningar i vissa situationer?
Det är ett problem man i högsta grad är medveten om och det har skett mycket på det området de senaste decennierna.
Förbättrade procedurer och återkommande CRM-träning.

Ursprungligen postat av 25December
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?
En modern jet-motor har enormt hög driftsäkerhet men för säkerhetsskull har man alltid flera motorer.
Skulle man få problem med en, går man helt enkelt till närmaste alternativflygplats längs rutten. Vid flygningar över Atlanten har man redan innan flygningen utsett ett antal alternativflygplatser som ska ha tillräckligt god väderprognos. Det kan vara t.ex. Reykjavik, St.Johns, Gander, Lajes (Azorerna) m.fl.
#4205 2013-04-16, 01:51
Ursprungligen postat av 25December
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?

Alla passagerarflygplan har ju minst 2 motorer och är då byggda så att dom kan flyga på bara 1 om den andra skulle lägga av. Att båda motorerna skulle stanna är det extremt liten risk för så det skulle jag inte oroa mig för.
#4206 2013-04-17, 11:51
Coden
Jag har flugit rätt mycket Indonesiska inrikesflyg senaste åren och olyckan häromdagen till trots så tycker jag att det faktiskt har blivit mycket säkrare och bättre på senare år även om det kanske inte är väst-standard på underhåll och pilotutbildning än.

Dock så kör dom med lite annorlunda landingsteknik och drar på maxgas när dom slagit på thrust reversers. Höll på att skita på mig och trodde vi skulle göra en go-around första gången vi landade så men det visade sig vara SOP.
#4207 2013-04-21, 23:17
OHJD
Hej,
Är extremt flygrädd och får redan nu ångestattacker inför en resa som sker i augusti.
Men just nu beror ångesten och oron på att min pojkvän är på väg hem från Kanada. Hans flyg lyfte för ca 20 min sen och han ska landa i Paris om 7 timmar. Oron är så stark att jag har kräkts en gång och tvivlar inte på att det kommer hända igen. Han flyger med Air France, en Boeing 747-400.

Snälla hjälp mig bli lite lugn, jag kommer inte orka vara sån här en hel natt.
#4208 2013-04-21, 23:18
SilentVictory
Ursprungligen postat av OHJD
Hej,
Är extremt flygrädd och får redan nu ångestattacker inför en resa som sker i augusti.
Men just nu beror ångesten och oron på att min pojkvän är på väg hem från Kanada. Hans flyg lyfte för ca 20 min sen och han ska landa i Paris om 7 timmar. Oron är så stark att jag har kräkts en gång och tvivlar inte på att det kommer hända igen. Han flyger med Air France, en Boeing 747-400.

Snälla hjälp mig bli lite lugn, jag kommer inte orka vara sån här en hel natt.

Läs igenom hela tråden så lär du bli lite lugnare sen.

Allt som går att besvara har i princip besvarats här, så ja.
Det är det tipset du får

I och med att du inte kom med någon konkret fråga så finner du alla din svar här.
#4209 2013-04-21, 23:30
OHJD
Ursprungligen postat av SilentVictory
Läs igenom hela tråden så lär du bli lite lugnare sen.

Allt som går att besvara har i princip besvarats här, så ja.
Det är det tipset du får

I och med att du inte kom med någon konkret fråga så finner du alla din svar här.


Tack för svar. Ja jag hoppar lite i tråden, får hoppas att det hjälper.
Galet vilken ångest och oro man kan känna även fast man själv "sitter i säkerhet".
#4210 2013-04-22, 00:11
OHJD
Ursprungligen postat av SilentVictory
Läs igenom hela tråden så lär du bli lite lugnare sen.

Allt som går att besvara har i princip besvarats här, så ja.
Det är det tipset du får

I och med att du inte kom med någon konkret fråga så finner du alla din svar här.



Har nu en konkret fråga, men kanske fel tråd..
Jag följer flyget via Flightaware (http://sv.flightaware.com/live/flight/AFR345) och tiden som har förflutit ändrar sig rätt drastisk lite då och då. Exempelvis från 48 min till 1.08h på ca 5 minuter. Vad kan detta bero på? Kan flygtiden bli så mycket kortare än tänkt?
#4211 2013-04-22, 01:37
Ursprungligen postat av gato12
Åker du Dreamlinern så är det ju större risk att det börjar brinna. För övrigt det värsta som kan hända på ett plan (förutom att skiten störtar förstås).

Man får hoppas att dom inte ger flygplanstypen tillstånd att flyga igen förrän batteriproblemen är åtgärdade.
#4212 2013-04-24, 11:31
Murder.Inc
Ursprungligen postat av OHJD
Har nu en konkret fråga, men kanske fel tråd..
Jag följer flyget via Flightaware (http://sv.flightaware.com/live/flight/AFR345) och tiden som har förflutit ändrar sig rätt drastisk lite då och då. Exempelvis från 48 min till 1.08h på ca 5 minuter. Vad kan detta bero på? Kan flygtiden bli så mycket kortare än tänkt?


Kraftig mot eller medvind kan förändra flygtiden rejält. Sedan är det ju inte säkert att man får landa tidigare för det eftersom man måste ta hänsyn till annan flygtrafik när man börjar närma sig slutdestination.