Ursprungligen postat av Murder.Inc
Efter att ha sett ett antal olika " flygkraschprogram " på tv så har det ju konstaterats att det är pilotfel bakom många utav dom, och att det mest graverande misstaget tycks vara att man i initialskedet av ett fel som egentligen inte är jätteallvarligt "glömmer" bort att flyga planet. Där både kapten och styrman samt i vissa fall flygmaskinisten/färdmekaniker är så inne i att felsöka och lösa problemet att kärran går i backen. Svårt för dig att svara på varje enskilt fall naturligtvis, men om du gissar. Hur kan normalt sätt väldigt proffesionella och välutbildade människor fallera så och har man ändrat något i procedurerna för att det inte ska hända fortsättningsvis? Eller är det en sak som det inte går att få bort på grund av människans begränsningar i vissa situationer?
Det är ett problem man i högsta grad är medveten om och det har skett mycket på det området de senaste decennierna.
Förbättrade procedurer och återkommande
CRM-träning.
Ursprungligen postat av 25December
Jag är lite flygrädd och ska nu flyga till USA. Det jag är rädd för är att planet går sönder i luften och kommer krascha. Jag har flugit innan men då mest över land och då antar jag att det bara är att nödlanda och då mår jag bättre när jag tänker så. Nu ska jag ju dock rätt över Atlanten i typ nio timmar och vad skulle hända om motorerna dör på mitten av resan. Flyger man bara ner i vattnet och dör eller vad gör piloten då?
En modern jet-motor har enormt hög driftsäkerhet men för säkerhetsskull har man alltid flera motorer.
Skulle man få problem med en, går man helt enkelt till närmaste alternativflygplats längs rutten. Vid flygningar över Atlanten har man redan innan flygningen utsett ett antal alternativflygplatser som ska ha tillräckligt god väderprognos. Det kan vara t.ex. Reykjavik, St.Johns, Gander, Lajes (Azorerna) m.fl.