Ursprungligen postat av PresidentBahama
2) Skevroder kontra sidoroder
Jag har förstått att man "svänger" både med sidoroder och skevroder. Frågan man då ställer sig är varför det behövs två reglage. Ok om man vill kunna rolla, men annars. Är det så att planets hastighet påverkar hur mycket skev- respektive sidoroder man använder vid en sväng? Vad händer om man enbart svänger med sidoroder? En analogi med bilåkning är ju att tänka sig en doserad kurva som onekligen är energieffektivare än en plan kurva, men där man tack vare friktion även kan svänga i en odoserad kurva, men vad händer alltså i luften om skevrodren ej används?
Väl i luften så behöver du inte använda sidroder på större flygplan och och motorflyg (bortsett från TMG. Dvs. motorseglare). Sidroder använder du för att hålla kursen på marken under start resp. landning.
När det kommer till mindre flygplan och i synnerhet segelflygplan och TMG så finns det något som heter skevroderbroms. Som är väldigt viktigt att tänka på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skevroderbroms
Skulle du svänga med endast sidroder så är rodrets sekundärverkan sådan att nosen kommer gräva ned sig åt det håller du trampar åt.
För inte så många månader sedan var det en PPL-pilot som gick i backen med en TMG.
Han skulle flyga in sig på kärran (har för mig att det var en superdimona) vilket beter sig mer som ett segeflygplan och har längre vingar än t.ex en cessna. Killen var ovetandes om skevroderbromsen, och efter start så skevar han vänster för att svänga (utan hjälp från sidrodret!) och slår ner i backen p.g.a skevroderbromsen.
Hittar inte rapporten från Havkom nu.
Hoppas det blev lite klarare i alla fall.
Edit: Nu vågar jag inte svära på att skevroderbroms inte existerar på större flygplan. Må vara så att den finns där men väldigt i skymundan. Är tyvärr ingen sådan pilot så jag kan inte ge dig ett exakt svar där.