Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4261 2013-06-12, 16:56
Ursprungligen postat av Timpsiii
Om jag inte är helt fel ute ligger Dubai - Houston på runt 18h!


Flygtiden är beräknad till 16 tim enligt Emirates och sträckan flygs med en Boeing 777-300ER.
#4262 2013-06-12, 23:26
SilentVictory
New york -> Singapore är väl den längsta non-stop.
Den flygs av Singapore Airlines med en A340.

Edit: Ops, efter andra gången jag klickade bakåt för att läsa vad ni skrev så såg jag att Mittpunkt hade lagt in ett citat om att linjen ska läggas ner.
#4263 2013-06-13, 13:40
Tja,

Jag flög precis från JFK-Heathrow med Virgin Atlantic Airways och i en Boeing 747-400. När vi precis lyfrt och var hmm några hundra meter över marken så tjöt det ett larm i hela planet och piloten drog på rejält med gas i motorerna. Någon som vet vad det kan ha varit om?

Gjorde iaf min flygrädsla 1000 gånger värre än vad den var innan.
#4264 2013-06-13, 13:48
Jag kan inte komma på någon typ av larmsystem som ljuder i hela planet, utom möjligtvis evakuering men det var det knappast. Någon av piloterna som har någon ide?

Var satt du någonstans?
#4265 2013-06-13, 14:58
christery
Stallvarning, men det går ju inte ut i högtalarna om dom inte hade på dom för att snacka "säkerhetsblablabla" samtidigt.

Vet inte hur det är med att landningsställen är nere larmar, men som sagt PAn måste nog varit på...
#4266 2013-06-13, 15:36
PA? Jag satt på rad 51 och det jag kunde observera var att en av flygvärdinnorna ställde sig upp relativt snabbt och sprang och tryckte på någon knapp och då blev det tyst.

Sjukt vidrigt var det iaf.
#4267 2013-06-13, 16:15
Ursprungligen postat av TooL
PA? Jag satt på rad 51 och det jag kunde observera var att en av flygvärdinnorna ställde sig upp relativt snabbt och sprang och tryckte på någon knapp och då blev det tyst.

Sjukt vidrigt var det iaf.


PA står för "public address" och är helt enkelt högtalarsystemet piloterna och kabinbesättningen har för att prata med kabinen.

Landningsstället nere larmar inte, däremot om du är för nära marken med stället upp kan det larma, men inte efter start. Så som jag förstått det systemet bygger det på radiohöjd och sjunkhastighet, dvs om du har en stigande rörelse så får du inte larmet för att stället är uppe. Efter start har du stigning och dessutom är stället nere, så det ska inte kunna orsaka larm som jag förstår det. Även om det sen gör det så hörs ju larmet enbart i cockpit.


I och med att dom stängde av det med en knapp så är min gissning att det var något banalt i stil med rundgång i PAt. Min teori med sätesraden var att det var en pump eller dylikt som lät men jag kan inte komma på något sånt på 747orna (dock har jag inte personlig erfarenhet så återigen får andra gärna fylla i).
#4268 2013-06-13, 16:20
xituno
Ursprungligen postat av TooL
När vi precis lyfrt och var hmm några hundra meter över marken så tjöt det ett larm i hela planet och piloten drog på rejält med gas i motorerna.


Jag funderar på om det skulle kunna vara ett felaktigt utlöst förinspelat "nu kraschar vi"-meddelande.

Ursprungligen postat av TooL
PA? Jag satt på rad 51 och det jag kunde observera var att en av flygvärdinnorna ställde sig upp relativt snabbt och sprang och tryckte på någon knapp och då blev det tyst.


Om det nu var ett sådant meddelande (jag har aldrig hört det själv) skulle jag inte bli förvånad om det först kommer en signal innan röstmeddelandet, vilket dels gör passagerarna uppmärksamma på att något händer, men också ger personalen några sekunder på sig att stänga av ett falsklarm innan man skrämmer upp passagerarna i onödan.

Men det är bara en gissning Om du skrev ut vilket flightnummer och avgångstid kanske det går att hitta något. Det borde gå att kontakta flygbolaget och fråga.
#4269 2013-06-13, 16:49
Virign Atlantic Airways VS46 avgång: 19:25
#4270 2013-06-13, 18:09
xituno
Ursprungligen postat av TooL
Virign Atlantic Airways VS46 avgång: 19:25


19:25 lokal tid (UTC-4) = 2013-06-12 23:25 UTC

Och planet lyfte ca 2013-06-13 00:13 UTC (2013-06-12 20:13 lokal tid)

http://www.flightradar24.com/2013-06-13/00:11/VIR46C

Ser ut som att de gör en ganska kraftig sväng till höger strax efter start.
#4271 2013-06-13, 20:58
Ursprungligen postat av xituno
19:25 lokal tid (UTC-4) = 2013-06-12 23:25 UTC

Och planet lyfte ca 2013-06-13 00:13 UTC (2013-06-12 20:13 lokal tid)

http://www.flightradar24.com/2013-06-13/00:11/VIR46C

Ser ut som att de gör en ganska kraftig sväng till höger strax efter start.


Fast JFK låg på ARR 4R dep 4L och då svänger alla starkt höger efter start pga luftrummet, se
nyartcc.org/N90Flows/NY_AirSpace.swf
och välj en konfig då JFK ligger på ARR4R dep 4L
#4272 2013-06-21, 23:22
Duramater
Hej jag ska flyga imorgon från Danmark till Wien och sedan byta flyg från Wien till Tirana, Albanien. Jag ska flyga med Austrian Airlines och är väl lite nervös.
Vad tycker ni om denna flygbolag? Från Wien till Tirana blir det en Fokker 100. Vad tycker ni om den här typen av flygplan? Är den säker?