Ett ljusare sätt att se på flygningen är att som passagerare fråga sig hur ofta det egentligen uppstår ett "hopplöst läge" under en flygning. Av vad jag läst här i tråden skulle jag anta:
1) En motor stannar eller brinner - inget större problem
2) Båda motorerna stannar eller brinner - Över 90% (95%,99% ?) sannolikhet att man kan glidflyga och landa ändå
3) Sidorodret lägger av - man undviker landning i sidovind
4) Skevrodren lägger av - svårt flyga, men kan kompenseras med motorstyrka och sidoroder
5) Höjdrodret lägger av - ännu svårare problem, men rimligen borde man i viss mån kuna reglera nosläge genom att låta passagerarna trycka ihop sig exempelvis längst bak i kabinen
6) Vingklaffar fälls inte ut. - Man får landa i högre fart (på längre bana).
7) Landningsställ fälls inte ut - kontrollerad buklandning
Enligt vad jag kunnat läsa mig till här är inget av fallen 1-7 ovan "helt kört". 5 dock värst.
MEN
8) En pilot blir galen, utmanövrerar den andre och bestämmer sig för att krascha planet - här är läget helt kört eftersom passagerarna inte kan ta sig in i cockpit och hjälpa till. Passagerarna ses efter 9/11 som en risk och inte som en resurs, och detta kan ifrågasättas. En lösning vore att någon flygvärdinna skulle kunna öppna cockpitsdören utan medgivande från piloterna men som jag förstått det av tråden kan de ej det.
9) Direktkollision med annat plan. I det fallet är läget helt kört, men dels faller det lite under punkten 8 då olika system bör hindra detta. Dels skulle man som passagerare kanske inte vara vid medvetande om detta skulle ske.
Slutsatsen blir att man som passagerare i princip inte kan hamna i ett hopplöst läge, möjligen undantaget en pilot som blivit galen. Något sådant har såvitt jag vet aldrig hänt. Det har väl aldrig hänt med någon busschaufför heller? Dock är det givetvis så att många passagerare upplever sig som varande i ett hopplöst läge i fall där de ändå räddas. På samma sätt omkommer passagerare utan att först förstått att de var i ett farligt läge. Slutsatsen blir att någon knappast någonsin behöver känna "nu är det kört" ombord på ett flygplan. Däremot är det ju som sagt annorlunda i livet i övrigt, där det "är kört" för oss alla förr eller senare.
Mina lekmannaantaganden 1-9 ovan innehåller säkert en massa fel och bör kompletteras med fler punkter, men de kan kanske vara starten på en diskussion om huruvida en passagerare egentligen behöver frukta att hamna i ett helt hopplöst läge (för det är nog det flygrädsla i mycket handlar om).
Hur man än vrider och vänder på det, så tycker jag att det känns svårt att hitta situationer där allt är kört. Att sedan vår hjärna kan skrämma upp oss bara genom att vi hör en spökhistoria eller tittar på en skräckfilm en mörk kväll är en annan sak. Sådan är hjärnan.
Tillägg:
Lauda Air-kraschen med reverserande motorer upplevdes måhända som ett hopplöst läge, men den typen av risk är ju bortbyggd i modernare plan.
Stallingsituationer är väl sällan hopplösa, i synnerhet inte på hög höjd (Air France-olyckan till trots)?