Ursprungligen postat av lollarn
Undrar vad som händer ifall ett passagerarplan försöker stiga så högt den kan, blir luften för tunn så att den inte kommer högre efter ett tag?
Sen undrar jag exakt vad det är som gör att ett jaktplan kan flyga upp och ner men inte ett större passagerarplan typ 737, för svaga motorer?
Tack!
Fråga 1) Ja luften blir tunnare och tunnare ju längre upp du kommer pga jordens dragningskraft. Du måste ta dessa krafter i beräkning när du räknar på en flygplansvinge.
Lyftkraft (Den vill du skall vara maximal för att kunna flyga så högt som möjligt)
Anfallsvinkel
Dragkraft
Luftmotstånd
Tyngd
Lyftkraften bestäms av vingens utformning (profil/tyngd/yta/material/ytbeskaffenhet), ju större yta ju mer lyftkraft ju starkare motorer behöver du ju tyngre blir flygplanet. Starka motorer, stora vingytor, minimal vikt och luftmotstånd ger maximal flyghöjd. Anfallsvinkeln ändrar sig så klart eftersom du vill komma upp i luften (och ner).
En vinges konstruktion yta och energifördelning förändras under flygningen med hjälp av klaffar/slats/slots och dess egenskaper förändras även med hjälp av luftbromsar och spoilers och skevroder. Även snö/is/aska/sand/fåglar/insekter och andra yttre faktorer påverkar en vinges karaktäristik.
Man vill alltid ha marginaler innan stall. (Stall=att vingen förlorar sin lyftkraft)
Fråga 2) Kan du avhandla här
(FB) Looping med Boeing 747 denna tråd är trots allt till för flygrädda.