Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4513 2014-03-07, 09:31
PilotHockey
Ursprungligen postat av Neksnor
Hittade en fet PDF från Airbus som handlar om "Aircraft characteristics airport and maintenance planing" som handlar A320.
De nämner en Turn Round Time (TRT) på 43 minuter med villkoren
150 passagerare av genom en dörr (7 minuter) plus tid för att ansluta jetbrygga (2 minuter)
Catering med en bil, först en dörr (6 minuter), sedan en annan dörr (10), plus flytt mellan dörrarna (5 minuter) totalt 11 Full Size Trolley Equivalent
Påstigning av 150 passagerare genom en dörr (9 minuter)
Räkna passagerarna (2 minuter)
Stänga dörr (2 minuter)
= 43 minuter
Samtidigt sker saker som lossa/lasta gods, städa, tömma toalett, fylla på vatten och tanka (7134 liter på 7 minuter).
Skulle man istället köra catering med 2 bilar så bör man kunna spara 12 minuter.

De nämner också en TRT på 23 minuter med lite andra villkor
180 passagerare av och på genom två trappor (totalt 10 minuter)
Tanka 7134 liter (7 minuter)
Räkna huvuden och öppna/stänga dörrar (6 minuter)
Övrigt sker lite mer komprimerat i mån av tid.

Flygplanet rymmer runt 23000 liter bränsle, så det handlar inte om att tanka fullt i något av exemplen, maximal räckvidd ca 6100 km, som jämförelse ärArlanda - CDG/Paris ca 1550 km. Hur långt man kommer på 7134 liter vet jag inte.

Som jag tolkar dokumentet så handlar det inte så mycket om själva flygplanet utan mer om vad som krävs av flygplatser för att ta hand om det, besättningens uppgifter innan och efter flygning nämns inte alls.


Vi varken tar mer mat ombord vid en turnaround eller tömmer tankarna. Vi bara tankar soppa, släpper av och på passagerare, stänger dörren och kör. Det andra får man göra på morgon och kväll. Lågprisbolags scheman hade aldrig annars gått och hålla.
#4514 2014-03-07, 11:05
slat
Ursprungligen postat av PilotHockey
De största förseningar beroende på oss och inte flygplatsanställda är att vi inte är redo när alla andra är redo för att köra iväg. Eftersom loadsheet först kommer in efter passagerare så underlättar det otroligt att ha briefat och gjort allt annat som är möjligt att göra innan. Då underlättar det att ha den funktionen i MCDU.

Det är ju bevisat flera gånger i denna tråd att du sitter och hittar på en massa saker. Däremot så har dessa inlägg mystiskt plockats bort och du fortsätter att sitta här och sprida en massa falsk information.

För det första så är det boarding-deboarding och tankning som tar längst tid. Du vet väl att knappa in en färdplan och prestanda i datorn inte tar mer än 2 minuter va? Loadsheetet kan komma även innan boardingen är helt färdig och man kan göra såkallade last minute changes ifall någon skulle hoppa av i sista sekund. Hur lång tid tar det att mata in vikter, CG och plocka fram Vfarter? 30 sekunder? En briefing är ju färdig från det att dörren stängs och trapporna dras från planet.

För en som spelar flightsim hemma må det vara så att det tar 35 minuter att göra en preflight och programmera datorn, för oss som faktiskt flyger på riktigt så är nästan alla preflights färdiga innan passagerarna ens har deboardat färdigt. Det som tar tid är boarding och tankning
#4515 2014-03-07, 13:01
PilotHockey
Ursprungligen postat av slat
Det är ju bevisat flera gånger i denna tråd att du sitter och hittar på en massa saker. Däremot så har dessa inlägg mystiskt plockats bort och du fortsätter att sitta här och sprida en massa falsk information.

För det första så är det boarding-deboarding och tankning som tar längst tid. Du vet väl att knappa in en färdplan och prestanda i datorn inte tar mer än 2 minuter va? Loadsheetet kan komma även innan boardingen är helt färdig och man kan göra såkallade last minute changes ifall någon skulle hoppa av i sista sekund. Hur lång tid tar det att mata in vikter, CG och plocka fram Vfarter? 30 sekunder? En briefing är ju färdig från det att dörren stängs och trapporna dras från planet.

För en som spelar flightsim hemma må det vara så att det tar 35 minuter att göra en preflight och programmera datorn, för oss som faktiskt flyger på riktigt så är nästan alla preflights färdiga innan passagerarna ens har deboardat färdigt. Det som tar tid är boarding och tankning



Har ingen aning om vilken dynga du snackar om faktiskt, inget har bevisats. Säg inte så om du inte kan bevisa det, du står bara med byxorna nedragna.

Nej det tar oerhört längre tid att göra det. Vi har ingen EFB i form av surfplatta eller dylikt som flera andra flygbolag har. Vi har heller ingen uppkoppling så vi kan ladda in rutten på en sekund utan måste manuellt knappa in varje airway och waypoint. Dessutom så gör vi alla kalkylationer i form av deration under start vid en viss bana, ett visst tryck och underlag manuellt på papper med grafer så jo det är definitivt de som tar längst tid. Tanka tar 10 minuter. Passagerare går att få av och på på 10 minuter. Det som tar längst tid är vårt arbete. Eftersom vi inte vet helt säkert vad det kommer vara för slutmässig siffra på vårt loadsheet heller så underlättar det avsevärt att ha så mycket som möjligt klart tills vi får det och kan färdigställa allt för att kunna köra iväg kärran.

PS. Ett loadsheet kommer aldrig innan alla passagerare som skall ombord har passerat in i gaten alternativt om tiden går förbi ETD. Då struntar man i passagerare som inte kommit. Så sluta skriv om saker du inte behärskar
#4516 2014-03-10, 09:41
lollarn
Undrar vad som händer ifall ett passagerarplan försöker stiga så högt den kan, blir luften för tunn så att den inte kommer högre efter ett tag?

Sen undrar jag exakt vad det är som gör att ett jaktplan kan flyga upp och ner men inte ett större passagerarplan typ 737, för svaga motorer?

Tack!
#4517 2014-03-10, 12:33
Axiom !!!
Ursprungligen postat av lollarn
Undrar vad som händer ifall ett passagerarplan försöker stiga så högt den kan, blir luften för tunn så att den inte kommer högre efter ett tag?

Sen undrar jag exakt vad det är som gör att ett jaktplan kan flyga upp och ner men inte ett större passagerarplan typ 737, för svaga motorer?

Tack!


Fråga 1) Ja luften blir tunnare och tunnare ju längre upp du kommer pga jordens dragningskraft. Du måste ta dessa krafter i beräkning när du räknar på en flygplansvinge.
Lyftkraft (Den vill du skall vara maximal för att kunna flyga så högt som möjligt)
Anfallsvinkel
Dragkraft
Luftmotstånd
Tyngd


Lyftkraften bestäms av vingens utformning (profil/tyngd/yta/material/ytbeskaffenhet), ju större yta ju mer lyftkraft ju starkare motorer behöver du ju tyngre blir flygplanet. Starka motorer, stora vingytor, minimal vikt och luftmotstånd ger maximal flyghöjd. Anfallsvinkeln ändrar sig så klart eftersom du vill komma upp i luften (och ner).

En vinges konstruktion yta och energifördelning förändras under flygningen med hjälp av klaffar/slats/slots och dess egenskaper förändras även med hjälp av luftbromsar och spoilers och skevroder. Även snö/is/aska/sand/fåglar/insekter och andra yttre faktorer påverkar en vinges karaktäristik.

Man vill alltid ha marginaler innan stall. (Stall=att vingen förlorar sin lyftkraft)

Fråga 2) Kan du avhandla här (FB) Looping med Boeing 747 denna tråd är trots allt till för flygrädda.
#4518 2014-03-12, 11:35
Rawbiz
Ursprungligen postat av PilotHockey
Du har ingen aning vad du snackar om.


Vi har en turnaround tid på 35 minuter på Wizzair.

Det är mer än nog eftersom vi kan göra en secondary flightplan för nästa flight redan under CRZ. Kommer vi sedan 10 minuter sent pga trafik så kan man lätt göra en turnaround på 25 minuter.



Okej, vilket alltså betyder att det inte är speciellt stressat eller ovanligt? Jag försöker se detta som ett jobb och inte som en passagerare. Vad som märks är att det ser otroligt stressat ut att göra hela offload och boarding och sen dra iväg inom så kort tid. Som sagt, dom började fan öppna gaten så fort dom såg planet taxa in.
#4519 2014-03-12, 12:08
PilotHockey
Ursprungligen postat av Rawbiz
Okej, vilket alltså betyder att det inte är speciellt stressat eller ovanligt? Jag försöker se detta som ett jobb och inte som en passagerare. Vad som märks är att det ser otroligt stressat ut att göra hela offload och boarding och sen dra iväg inom så kort tid. Som sagt, dom började fan öppna gaten så fort dom såg planet taxa in.


Jo det är stressat. Det är just därför jag säger att det hjälper oss om vi kan göra så mycket som möjligt innan vi ens landat.
#4520 2014-03-14, 23:19
Min flygrädsla blir ju inte bättre av att ett flygplan bara försvinner och kraschar någonstans. :-(
#4521 2014-03-15, 06:30
Ursprungligen postat av rulletulle
Min flygrädsla blir ju inte bättre av att ett flygplan bara försvinner och kraschar någonstans. :-(


Ett flygplan försvinner och det är världsnyheter i dagar.

Hundratals människor dör i bilkrascher dagligen och inget sägs. Jag flyger vidare utan att oroa mig mera än vad jag gjorde innan.
#4522 2014-03-15, 18:47
Sillbert
Något jag undrar är om ett tvåmotorigt trafikflygplan, t.ex. en Boeing 777, får haveri på ena motorn precis när planet lyft - vad händer då?
#4523 2014-03-15, 18:57
Ursprungligen postat av Sillbert
Något jag undrar är om ett tvåmotorigt trafikflygplan, t.ex. en Boeing 777, får haveri på ena motorn precis när planet lyft - vad händer då?


Alla flermotoriga flygplan är certifierade att flyga med en motor utslagen. Med andra ord räknar man innan start på att man har performance att klara sig om en motor slås ut. Det kan ibland inkludera avvikelser från planerad rutt om man inte längre kan stiga över terräng, men det är ett flygledarproblem egentligen.

Ett exempel på ett tvåmotorigt flygplan som tappar en motor pga en bird-strike efter start finns på youtube, det klippet har en hel del intressant diskussion men är nog inte alltid konstruktivt för den flygrädda (även om allt går bra), med andra ord länkar jag det inte här. Det borde vara relativt enkelt att hitta, vill du diskutera mer kring just klippet eller ämnet tror jag det görs bäst i en annan tråd.
#4524 2014-03-15, 20:35
Sillbert
Ursprungligen postat av Hefaiston
Alla flermotoriga flygplan är certifierade att flyga med en motor utslagen. Med andra ord räknar man innan start på att man har performance att klara sig om en motor slås ut. Det kan ibland inkludera avvikelser från planerad rutt om man inte längre kan stiga över terräng, men det är ett flygledarproblem egentligen.

Ok, tackar! Man har alltså tillräcklig kraft för att ta upp planet med en motor utslagen? Vad betyder "stiga över terräng"?