Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4405 2013-10-27, 23:32
Händer det ofta att flygledarna tappar bort sig?

Jag sitter och lyssnar lite på San Fransisco tornet. Det var så att flygledaren ropade upp
ett plan och sa typ "I have to admit I'm completely lost, are you airborne or not?".
#4406 2013-10-28, 11:10
Ursprungligen postat av BleAivano
Händer det ofta att flygledarna tappar bort sig?

Jag sitter och lyssnar lite på San Fransisco tornet. Det var så att flygledaren ropade upp
ett plan och sa typ "I have to admit I'm completely lost, are you airborne or not?".


Nej, det händer (men är sällsynt) att vi "tappar bilden". Det är normalt en effekt av en overload (dvs vi har inte splittat sektorn eller reglerat trafiken i tid och blir överlastade). Men vi har tekniker för att ta oss ur detta och att göra den typen av sändning är extremt främmande för mig. Framförallt då man på dom flesta flygplatser har tillgång till både markradar och radar som visar lufttrafiken och med hjälp av den kan avgöra var flygplanet är.


Så det händer, men är extremt ovanligt.
#4407 2013-10-31, 13:44
Hej
Jag är jävligt flygrädd! Hade en 5månaders resa till Thailand planerad, betald och allt ordnat med visum och vaccinationer för mig och min son.
Vi boardade flyget i lördags, så fort jag satte mig fick jag en helt ohanterbar panik, allt signalerade flykt, försökte sitta kvar och andas och mantra, -det är inte farligt, jag ska klara detta. Kabinpersonalen uppmärksammade mig och kom med vatten och bjöd in mig i cockpit för att hälsa på piloterna som var mycket trevliga och lugna.
Vi satte oss igen men paniken kom som en mörk säck över mig, precis när de började stänga rusade jag upp och sa att de måste släppa av oss. Vi fick gå av.
Även om det var ett stort nederlag så kändes det rätt, det fanns inga möjligheter att jag skulle klara av resan.
Nu är min rädsla inte så stor angående själva flygandet eller ev. krasch, utan mer rädslan för mig själv, att jag ska få fruktansvärd panik och inte kunna avbryta den genom att gå av.
Skulle ett plan landa pga att en passagerare är panikslagen, okontaktbar och har andnöd?

Det är en enorm påfrestning att ha riktig panikångest, när primalhjärnan slår på signaler om flykt till kroppens alla delar, inget man vill utstå för länge. Varför har inte kabinpersonalen lugnande medel eller typ lustgas om sånt här händer?
Jag vill kunna flyga!
#4408 2013-10-31, 14:01
Ursprungligen postat av linneac
Hej
Skulle ett plan landa pga att en passagerare är panikslagen, okontaktbar och har andnöd?

Det är en enorm påfrestning att ha riktig panikångest, när primalhjärnan slår på signaler om flykt till kroppens alla delar, inget man vill utstå för länge. Varför har inte kabinpersonalen lugnande medel eller typ lustgas om sånt här händer?
Jag vill kunna flyga!


Om så behövs så kan kaptenen ta beslut att divertera vid medicinska sjukdomsfall. Man gör då en bedömning på hur allvarlig man tror situationen är (med hjälp av den information som finns) och hur man snabbast kan få vård till den drabbade.


Kabinpersonalen är inte läkare och att använda lugnande medel är ingenting man bara kan göra hur som helst (åtminstone så som jag uppfattat min andra hälft som är läkare), den enda som kan skriva ut lugnande medel är din läkare.

Min åsikt är också att det inte är en lösning att använda lugnande medicin, alkohol, etc. Jag har själv aldrig haft problem med flygrädsla, men min uppfattning är att det som är det som långsiktigt ger bäst resultat är kurser och terapi (vissa nämner KBT, jag har ingen erfarenhet men det kommer ofta upp).

Många stora flygbolag har kurser för flygrädda, så sent som förra helgen gick en sån chartrad flygning ut från flygplatsen där jag jobbar och flög i närområdet som del av en sådan kurs. Kolla med något av dina lokala flygbolag så har dom oftast rekommendationer på kurser och liknande som kan hjälpa.


Fråga på om det är saker du undrar, vi har gott om piloter på alla möjliga olika typer i tråden och även flygledare så det finns gott om svar att få.
#4409 2013-10-31, 14:03
SilentVictory
Ursprungligen postat av linneac
Hej
Jag är jävligt flygrädd! Hade en 5månaders resa till Thailand planerad, betald och allt ordnat med visum och vaccinationer för mig och min son.
Vi boardade flyget i lördags, så fort jag satte mig fick jag en helt ohanterbar panik, allt signalerade flykt, försökte sitta kvar och andas och mantra, -det är inte farligt, jag ska klara detta. Kabinpersonalen uppmärksammade mig och kom med vatten och bjöd in mig i cockpit för att hälsa på piloterna som var mycket trevliga och lugna.
Vi satte oss igen men paniken kom som en mörk säck över mig, precis när de började stänga rusade jag upp och sa att de måste släppa av oss. Vi fick gå av.
Även om det var ett stort nederlag så kändes det rätt, det fanns inga möjligheter att jag skulle klara av resan.
Nu är min rädsla inte så stor angående själva flygandet eller ev. krasch, utan mer rädslan för mig själv, att jag ska få fruktansvärd panik och inte kunna avbryta den genom att gå av.
Skulle ett plan landa pga att en passagerare är panikslagen, okontaktbar och har andnöd?

Det är en enorm påfrestning att ha riktig panikångest, när primalhjärnan slår på signaler om flykt till kroppens alla delar, inget man vill utstå för länge. Varför har inte kabinpersonalen lugnande medel eller typ lustgas om sånt här händer?
Jag vill kunna flyga!

Din säkerhet är ju alltid prio ett givetvis. Mår du dåligt så ska du ju få den hjälp du behöver. Är det så illa att ni måste landa så kommer ni också att göra det. Men jag är lite osäker på om du får stå för kostnaden i det fallet. Om det inte beror på sjukdom. En panikslagen människa kan vara en fara för flygsäkerheten också.

Tänk vad dyrt det skulle bli om de skulle börja erbjuda lustgas till alla som är flygrädda. Det håller ju så klart inte.
Lugnande kräver läkarintyg, och kabinpersonalen är inte läkare som får skriva ut sådant. Så enkelt är det.

Låter mer som att du behöver hjälp för din flygrädsla. Finns en del bra kurser att gå, men just ditt fall verkar lite väl extremt. Så jag skulle rekommendera någon typ av psykolog.
http://www.varden.se/behandling/enskede-%C3%A5rsta-vant%C3%B6r/15913/psy...
#4410 2013-10-31, 18:48
Tack för svar, och länken! Har funderat på flygTrygg, och dylika flygrädsla kurser, men tyvärr är det ju en kostnadsfråga, pengar jag inte har. Hur som helst så började jag efter den här händelsen att undra: händer sånt här ofta? Att passagerare går av planet? Ni som är piloter är ni med om det titt som tätt eller är det ovanligt? Samma sak undrar jag om ni varit med om att tvingas landa pga en passagerares psykiska mående?

Jag tror också att KBT är en bra metod för flygrädsla, i den offentliga vården kan det väl kanske ta några år att få en tid hos en terapeut;-)
Har skaffat mig några DVDer om mindfulness och flygterapi under veckan och får se hur det hjälper så länge, sen är planen att börja åka ut till flygplatsen och hänga och till sist testa ett inrikesflyg.
Det är faktiskt så att jag flög landvetter-kreta i våras och landvetter-berlin i somras, bägge resorna var ashemska (i mitt inre), men jag kom ju fram och tillbaks så jag var inte beredd på den här extrema reaktionen i lördags!

För åtta år sen flög jag gammalt propellerplan i Ukraina och tyckte det var spännande....tänk vad annorlunda det kan bli!
#4411 2013-11-01, 09:07
xituno
Ursprungligen postat av linneac
Hade en 5månaders resa till Thailand planerad, betald och allt ordnat med visum och vaccinationer för mig och min son.


Ursprungligen postat av linneac
Har funderat på flygTrygg, och dylika flygrädsla kurser, men tyvärr är det ju en kostnadsfråga, pengar jag inte har.


Flyg-Trygg
Pris hela FlygTrygg metoden: 485 kr inklusive moms + frakt à 29 kr.


Jag undrar snarare om du har råd att inte ta tag i det. Hur mycket förlorade du på att gå av planet?
#4412 2013-11-01, 16:38
Ursprungligen postat av xituno


http://www.fritidsresor.se/inspiration/Flyg-Trygg/Flyg-Trygg/
" target="_blank" class="bb-url">Flyg-Trygg

Jag undrar snarare om du har råd att inte ta tag i det. Hur mycket förlorade du på att gå av planet?

Nej du missförstår mig, flygtrygg prylen har jag redan beställt. Det är deras kurs med en flygresa som eximination som kostar runt 30 papp som jag inte har råd med. Finns även en som sas tidigare höll i men nu är det nåt annat företag minns inte vad de hette, den kursen är 3 dar på arlanda med en kort flygning sista dagen och kostar 10tusen plus boende.
Så jag får hålla mig till lite mindre kostsamma grejer som flygtrygg grejen för en femhundring, kanske några sessioner hos en kbt tetapeut och självhjälp- meditation, flygplatsbesök m.m
#4413 2013-11-01, 16:40
Jag undrar snarare om du har råd att inte ta tag i det. Hur mycket förlorade du på att gå av planet?
[/QUOTE]

Tiotusen. Femton om jag inte tar mig till Thailand och använder mig av hemresebiljetten som är i april.
#4414 2013-11-01, 22:26
Discolampan
Ursprungligen postat av linneac
Jag undrar snarare om du har råd att inte ta tag i det. Hur mycket förlorade du på att gå av planet?


Tiotusen. Femton om jag inte tar mig till Thailand och använder mig av hemresebiljetten som är i april.[/QUOTE]

Risken är att hemresan är avbokad.
#4415 2013-11-02, 16:22
Ursprungligen postat av linneac


Varför har inte kabinpersonalen lugnande medel eller typ lustgas om sånt här händer?
Jag vill kunna flyga!


Från vad jag har läst och hört så vill kabinpersonalen i störst allmänhet undvika att ha
passagerare som har tagit en massa lugnade medel.

Jag antar att detta beror på att om det blir en nödsituation så kan det vara ett
problem om det finns passagerare som har tagit lugnade medel eftersom det
påverkar deras sinnestillstånd och det kan därmed försvåra en eventuell evakuering.
#4416 2013-11-07, 21:50
alle1660
Nu är inte jag speciellt flygrädd då jag flyger relativt ofta, men har ändå lite frågor som skulle vara intressanta att få ett svar på!

Vid start så låter ju motorerna rätt rejält som bekant. När man sedan lyfter, låter det i princip likadant. Men när man kommit upp en bit i luften så låter det ofta som om motorerna "lägger av" - bullret och ljudet minskar för att sedan öka igen. Är det helt enkelt så att man drar ner på kraften då, eller beror det på något annat?

Undrar även hur stor sannolikheten är att en "microburst" inträffar, så som var fallet vid Delta Flight 191? Som jag förstått det är det typ som en omvänd tornado, som istället för att suga upp luft trycker den nedåt vilket kan leda till att planet trycks ner mot marken?

Annat än det ville jag bara säga att detta är en toppen-tråd, har lärt mig väldigt mycket bara genom att läsa alla svar och frågor