Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4273 2013-06-22, 01:47
Gtth
Hej alla! Precis som en hel del andra FB`are i denna tråd så är jag också flygrädd. Varför vet jag inte då jag rest en hel del hittils i mitt liv. Som liten pojkspoling skrattade jag glatt när planet lyfte och landade.

Senaste åren är det en helt annan procedur... Hörlurar som på högsta volym spelar ut F&F`s podcast, en hoodie som jag nästan täcker hela ansiktet med och mår allmänt jävligt dåligt första 20, 30minuterna. Ibland så nära att jag får panikångest.

Skäms varje gång jag sätter mig i stolen och förbereder mig med mina "mentala" säkerhetsåtgärder, medans mina medpassagerare sitter bredvid undrandes vad i helvete jag håller på med.

Första frågan; Hur ska man göra för att bli kvitt detta och få bort panik tankarna och worst-case scenario tänket? Proppa kroppen full med sömntabletter kan jag inte.

Andra frågan; I augusti flyger jag från Houston upp till New Jersey, för att sedan åka vidare hem till Sverige. Hur är Houston - New Jersey rutten? Något jag borde vara redo på? Konstig landning? Mycket vindar där uppe? Ja gud vet vad som kan lura.. :|

Tacksam för all hjälp och svar.
#4274 2013-06-22, 02:05
Ursprungligen postat av Gtth
Hej alla! Precis som en hel del andra FB`are i denna tråd så är jag också flygrädd. Varför vet jag inte då jag rest en hel del hittils i mitt liv. Som liten pojkspoling skrattade jag glatt när planet lyfte och landade.


Jag har flygit mycket också, väldigt mycket i yngre dagar och flyger mycket än idag mellan Norge och Sverige. När jag var mindre var jag inte rädd men nu i äldre dagar kan jag inte alls slappna av när jag flyger. Jag kallsvettas och måste sitta vid fönstret annars mår jag dåligt. Lyssnar jag på musik blir jag stressad, jag måste bara kunna titta ut och sen koncentrerar jag mig hela tiden på flygplanen när det skakar och varför.

Nu ska jag ge mig i iväg till Asien i vinter och de, ja jävlar anamma sån utmaning det kommer bli.
#4275 2013-06-23, 00:08
Ursprungligen postat av Gtth
Hej alla! Precis som en hel del andra FB`are i denna tråd så är jag också flygrädd. Varför vet jag inte då jag rest en hel del hittils i mitt liv. Som liten pojkspoling skrattade jag glatt när planet lyfte och landade.

Senaste åren är det en helt annan procedur... Hörlurar som på högsta volym spelar ut F&F`s podcast, en hoodie som jag nästan täcker hela ansiktet med och mår allmänt jävligt dåligt första 20, 30minuterna. Ibland så nära att jag får panikångest.

Skäms varje gång jag sätter mig i stolen och förbereder mig med mina "mentala" säkerhetsåtgärder, medans mina medpassagerare sitter bredvid undrandes vad i helvete jag håller på med.

Första frågan; Hur ska man göra för att bli kvitt detta och få bort panik tankarna och worst-case scenario tänket? Proppa kroppen full med sömntabletter kan jag inte.

Andra frågan; I augusti flyger jag från Houston upp till New Jersey, för att sedan åka vidare hem till Sverige. Hur är Houston - New Jersey rutten? Något jag borde vara redo på? Konstig landning? Mycket vindar där uppe? Ja gud vet vad som kan lura.. :|

Tacksam för all hjälp och svar.


När du säger New Jersey menar du då Newark eller vilken flygplats handlar det om?
#4276 2013-06-23, 17:09
libben
Finns det något sätt att få ta del av flygindicidenter på flygplatser?

I mitt fall är jag intresserad av ARN, av dagens datum.

Ifall någon har möjlighet att dela med sig så skulle det vara av intresse.
#4277 2013-06-23, 18:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av libben
Finns det något sätt att få ta del av flygindicidenter på flygplatser?

I mitt fall är jag intresserad av ARN, av dagens datum.

Ifall någon har möjlighet att dela med sig så skulle det vara av intresse.

Ptja, vad det finns att leta på är ju hos Statens Haverikommission http://www.havkom.se/.

Samt på http://avherald.com/

Att det skulle gå att söka just på specifika flygplatser tror jag icke, då måste någon suttit och listat alla olyckor och incidenter som har blivit inrapporterade därifrån. Och det tror jag inte finns.

Om det mot förmodan skulle finnas något sådant som libben efterfrågar skulle jag vara intresserad av det också
#4278 2013-06-23, 20:06
Rawbiz
Hej alla!

Skitbra att jag hittade hit, är generellt flygrädd/höjdrädd mm..

Mitt problem är inte att jag kommer att dö eller något liknande, det skiter jag i. Problemet är att jag inte riktigt kan klara av känslan av att sitta 12 000 meter upp i luften med 2 motorer på sidan. Händer det liksom någonting så är det game over, ingen chans att typ gå ut eller stanna planet eller fan vet jag..

Tyvärr så pga. mitt jobb MÅSTE jag flyga, flyger faktist rätt ofta..

Det hände något vid min sista flygning 3 veckor sen som jag har tänkt på skitmycket... Skulle vara jävligt glad av att få svar från en pilot kanske...

Vi satt på Wizzair flyget från Madrid till Budapest, och vi satt längst fram vid första raden (prio) på vänster sida - precis mitt emot cabin crew alltså.

Normalt sätt så går det ganska snabbt att nå cruising altitude och stänga av fasten seatbelt skylten, men nu hände alltså följande. 5 minuter efter att vi lyfter så känner både jag och min bror att det luktar skitmycket brännt/röklukt. Panik! 2 minuter senare ser jag att stewardess tjejerna kollar på varandra och sniffar i luften - dom känner både lukten. Dom tar upp telefonen och snackar något med kaptenen. Planet börjar svänga ganska kraftigt och alla - inklusive stewardess sitter kvar. Efter cirka 5 minuter kollar dom ut ur fönstret - typ som om dom inte visste vad som hände.

Totalt tog det runt 25-30 minuter tills kaptenen (antar jag) gav klartecken att ta av bältena.

Vad tror ni hände?
#4279 2013-06-24, 04:42
xituno
Ursprungligen postat av Rawbiz
Mitt problem är inte att jag kommer att dö eller något liknande, det skiter jag i. Problemet är att jag inte riktigt kan klara av känslan av att sitta 12 000 meter upp i luften med 2 motorer på sidan. Händer det liksom någonting så är det game over, ingen chans att typ gå ut eller stanna planet eller fan vet jag..


Det är väldigt sällsynt att alla motorer stannar, men för ganska exakt 30 år sedan (23 juli) hände just det: på 12000 meters höjd stannade båda motorerna på grund av att bränslet tog slut. Planet landade lyckligt ändå Gimili Glider. För på dagen exakt 31 år sedan (24 juni) stannade alla motorena på ett annat plan grund av vulkanisk aska, som dessutom blästrade vindrutan så att piloterna inte kunde se ut. Planet landade lyckligt ändå Jakarta incident. Ju högre flygplanen flyger desto mer tid och möjligheter har piloterna. Men även om motorerna slutar fungera på låg höjd kan det sluta lyckligt. Ett svenskt exempel är Gottröra-kraschen (1991) där is förstörde motorerna efter start. Ett annat exempel från 2009 är landningen i Hudson-floden där fåglar slog ut motorerna. Vad jag vill ha sagt med detta är att om det trots allt skulle inträffa något katastrofalt fel, så slutar det oftast lyckligt ändå.

Ursprungligen postat av Rawbiz
Det hände något vid min sista flygning 3 veckor sen som jag har tänkt på skitmycket...

Det hade underlättat om du angav exakt datum och klockslag och flight. Om jag förstår dig rätt så fortsatte resan utan incidenter, inga andningsmasker trillade ned, och ni landade på rätt flygplats, alltså var det inget farligt. Jag hittar inga anteckningar som passar in på en flight från Wizair i slutet av maj eller början på juli.

Det finns många ofarliga saker till att det tillfälligt kan lukta bränt. Kabinen matas kontinuerligt med luft från motorerna. Kan det ha varit en brand på marken? Det var en stor brand den 15 juni.

Att det tog längre tid än vanligt att slå av skylten kan ha berott på vädret (eftersom du inte angett exakt datum kan jag inte kontrollera hur vädret var då.
#4280 2013-06-24, 09:22
Rawbiz
Ursprungligen postat av xituno


Det hade underlättat om du angav exakt datum och klockslag och flight. Om jag förstår dig rätt så fortsatte resan utan incidenter, inga andningsmasker trillade ned, och ni landade på rätt flygplats, alltså var det inget farligt. Jag hittar inga anteckningar som passar in på en flight från Wizair i slutet av maj eller början på juli.

Det finns många ofarliga saker till att det tillfälligt kan lukta bränt. Kabinen matas kontinuerligt med luft från motorerna. Kan det ha varit en brand på marken? Det var en stor brand den 15 juni.

Att det tog längre tid än vanligt att slå av skylten kan ha berott på vädret (eftersom du inte angett exakt datum kan jag inte kontrollera hur vädret var då.


Tack för svar! Flyget tillbaks från Madrid till Budapest var den 8:e Maj 2013, 20:10.

Inget hände, normal flygning och normal landning i Budapest - inga masker eller något sånt.
Helt klart väder också, knallblå himmel och sånt

Det ända som var konstigt alltså var att cabin crew också kännde röklukten och såg allmänt stressade ut, typ dem kollade runt hela tiden och sånt.
#4281 2013-06-24, 10:12
kovo
Ursprungligen postat av libben
Finns det något sätt att få ta del av flygindicidenter på flygplatser?

I mitt fall är jag intresserad av ARN, av dagens datum.

Ifall någon har möjlighet att dela med sig så skulle det vara av intresse.



Nu vill inte jag trasha flygräddtråden,men, incident på Arlanda igår, var du med på KLM flighten som gjorde en goaround, så berodde det på att dom hade fått problem med ena skärmen under inflygningen, och gjorde ett nytt varv å landade fint. LYssnade då av en slump på liveatc-essa där hör du all radiotrafik.

avherald.com där skriver dom om dom flesta incidenterna, dock inte om det är något som sker på marken. Goaround är standard saker så det skriver dom inte om.


Var det KLM du flög med
#4282 2013-06-25, 02:20
libben
Ursprungligen postat av Rawbiz
Tack för svar! Flyget tillbaks från Madrid till Budapest var den 8:e Maj 2013, 20:10.

Inget hände, normal flygning och normal landning i Budapest - inga masker eller något sånt.
Helt klart väder också, knallblå himmel och sånt

Det ända som var konstigt alltså var att cabin crew också kännde röklukten och såg allmänt stressade ut, typ dem kollade runt hela tiden och sånt.


Ptja, anledningen till att de såg stressade ut och kollade runt hela tiden var kanske för att de kände röklukt? Därav var det inget konstigt med deras beteende.

Skylten används för att kontrollera folket i planet till att sitta ner för övrigt och inte vara ivägen för kabinpersonalen.
#4283 2013-06-25, 02:35
libben
Ursprungligen postat av kovo
Nu vill inte jag trasha flygräddtråden,men, incident på Arlanda igår, var du med på KLM flighten som gjorde en goaround, så berodde det på att dom hade fått problem med ena skärmen under inflygningen, och gjorde ett nytt varv å landade fint. LYssnade då av en slump på liveatc-essa där hör du all radiotrafik.

avherald.com där skriver dom om dom flesta incidenterna, dock inte om det är något som sker på marken. Goaround är standard saker så det skriver dom inte om.


Var det KLM du flög med


Vid vilken tidpunkt lyssnade du?

Anledningen till att jag frågar är för att kaptenen själv annonserade rätt omgående att de gjorde en goaround på grund av annat flygplan på landningsbanan.
#4284 2013-06-25, 11:14
kovo
Kan det ha vart runt 11-12 tiden tror jag, efter att dom landat frågade tornet om dom ville skriva en rapport om sin goaround, piloten skrattade till och mumlade nått, tornet frågade igen, och då sa han att dom hade fått problem med ena skärmen med ils eller liknande och att det var därför, och att skriver en "report"