Ursprungligen postat av Neksnor
Många flygbolag verkar försöka korta ner tiden ett flygplan behöver stå på marken, Ryanair verkar ofta klara sig på mindre än 30 minuter, och SAS vänder i i liknande hastighet ibland (flygplan i samma storlek alltså
.
Jag utgår från att viss kontroll behöver göras innan ny flygning, men hur lång tid kan man hålla på att flyga en ny ex 737 med så korta stopp, om vi utgår från att det finns oändligt med passagerare som bara väntar på att komma ombord på ett flyg till/från en viss flygplats? Säg att flygningen tar ca två timmar och att utvilade besättningar finns i överflöd.
Teoretiskt så kan du komma ned i "vändningar" på 15 minuter på tex en B737, detta förutsätter att det är vana resenärer som inte sölar vid av och påstigning och att det sker genom 2 dörrar. Det kräver även att dom inte skitar ned så att du kan hoppa över städningen mellan flygningarna.
Det som sker mellan flygningarna normalt är:
Av med pax.
Städning.
Catering.
Säkerhetskontroll ombord av kabinpersonalen.
Förberedelse för flygning i cockpit, kolla väder, färdplanering, beräkna bränsle, beräkna vikt och balans, köra checklistor.
Säkerhetskontroll extriört.
Tankning.
I och urlastning av bagage.
Toatömmning.
Vattenpåfyllning.
På med pax.
Så detta kan du teoretiskt göra på 15 minuter på kortare flygningar men då finns inga marginaler alls.
Mao så kan du flyga allt mellan 30 minuter upp till drygt 6 timmar med 15 minuter mellan flygningarna på dom kortare flygningarna, men ju längre en flygning är ju skitigare blir kabin, ju längre tid tar det att tanka och fylla på med catering och vatten osv då blir min turn around 30 min.
På kortare flygningar kan man även rundtanka och catera då förkortas tiden så klart och sen tar man bort städningen.
Om du tankar med passagerare ombord så måste även kabinpersonalen vara klar med sina förberedelser och stå vid sina "stationer".
Andra faktorer som påverkar är om du parkerar vid en gate då tar det tid att docka och det kräver även sk. Push-back dvs en traktor som backar ut flyget.
Ibland krävs det även avisning som också tar tid och sabbar din tidtabell om du saknar marginaler.