Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4453 2014-01-17, 01:11
ksv
Ursprungligen postat av Neksnor
Om reversering, jag åkte med en 737-800 (EI-EFM) och satt på plats 14A, med fin utsikt över vänstra motorns främre del.
När vi landade så lät det som att motorvarvet ökade och när jag tittade ut så såg jag att det fanns ett öppet, ungefär kvadratiskt, hål i kåpan runt motorn på sidan in mot mig. Innan vi svängt av banan så åkte en lucka fram och täckte hålet och allt såg ut som vanligt igen. Var det något som hade att göra med reverseringen av motorn, kanske något gasutsläpp?
Javisst.
Reversering av en jetmotor innebär att man öppnar luckor och blåser luften snett framåt istället.
Nu för tiden låter man oftast motorn gå på tomgång (bl.a. av bullerskäl), men man kan även gasa på för att öka bromseffekten.

Särskilt spektakulärt kan det bli på våt bana.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/6/4/1845462.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=8tl-6uE5kGo
#4454 2014-01-17, 09:48
Ursprungligen postat av ksv
Javisst.
Reversering av en jetmotor innebär att man öppnar luckor och blåser luften snett framåt istället.
Nu för tiden låter man oftast motorn gå på tomgång (bl.a. av bullerskäl), men man kan även gasa på för att öka bromseffekten.

Särskilt spektakulärt kan det bli på våt bana.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/6/4/1845462.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=8tl-6uE5kGo

Att man blåser framåt var jag medveten om, men det var lite skrämmande, jag var glad att vi var på marken, att plötsligt se ett hål i motorn. Jag trodde allt sådant som var synligt hanterades längst bak på motorn. Enda motorn jag tittat närmare på satt på en Viggen.
#4455 2014-01-17, 09:58
Ursprungligen postat av Neksnor
Om reversering, jag åkte med en 737-800 (EI-EFM) och satt på plats 14A, med fin utsikt över vänstra motorns främre del.
När vi landade så lät det som att motorvarvet ökade och när jag tittade ut så såg jag att det fanns ett öppet, ungefär kvadratiskt, hål i kåpan runt motorn på sidan in mot mig. Innan vi svängt av banan så åkte en lucka fram och täckte hålet och allt såg ut som vanligt igen. Var det något som hade att göra med reverseringen av motorn, kanske något gasutsläpp?


Ja reversering, finns en hel del coola klipp på youtube:
http://www.youtube.com/results?search_query=737%20reverse%20thrust&sm=1
#4456 2014-01-17, 11:15
Ursprungligen postat av ksv
Javisst.
Reversering av en jetmotor innebär att man öppnar luckor och blåser luften snett framåt istället.
Nu för tiden låter man oftast motorn gå på tomgång (bl.a. av bullerskäl), men man kan även gasa på för att öka bromseffekten.

Särskilt spektakulärt kan det bli på våt bana.
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/6/4/1845462.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=8tl-6uE5kGo


Vi skämtar ibland på jobbet när vi har våt bana att efter något fyrmotorigt landat och reverserat är banan torr i touchdown och midpoint, det kan bli rejäla vattendimmor efteråt. Samma sak om man har en tung longhaul departure, kan vara ganska spektakulärt.
#4457 2014-01-17, 15:31
SilentVictory
När ni ändå är inne på ämnet så får jag nog lov till att klistra in denna video http://www.youtube.com/watch?v=f_VKdwAPk7A

Från när An-225 hälsade på vid Arlanda 7/10-10. Filmat på plattan under tankning och en liten rundgång i kärran.

Men varför denna video då hör hit just nu beror på att det regnar den dagen, samtidigt som vi har en avgång med Thai 747 och även An-225an.
Ganska spektakulära scener när de blåser upp massa vatten.
#4458 2014-02-04, 21:58
Bryggmaestarn
Hej,

Ska flyga med Apollo till Mexico nu på måndag. Har aldrig åkt med charter långdistans tidigare.
Har vid tidigare Atlantflygningar åkt med ett Jumbojet (alltså i min mening två-vånings). Satt till och med på övervåningen senast vilken kändes ovanligt tryggt.

Är en rätt van resenär, flög senast i måndags med Ryanair från London. Åker åtminstone någon gång varje år. Känner mig väldigt trygg i flygplanstypen Ryanair använder sig av och överlag i flygningar i Europa. Men jag är alltid extremt nervös när det vankas flygning, tänker på allt som "kan" hända med planet eller vädret osv. Jag gillar att läsa på om de plan jag ska flyga med och ser mycket på flight crash investigations där jag lärt mig mycket om allt vad en flygning innebär.

Men till saken nu då. Apollo använder sig av Airbus a330 vid resor över Atlanten. I år skulle de låna in från Air Lingus om jag inte har fel. Hur skiljer sig en flygning med a330 gentemot Jumbojet, känns turbulensen av mer? Är de trängre utrymme inne i planet? Jag kommer att sitta nästan längst bak då jag anser det vara den säkraste delen av planet, hur tänker ni gällande detta?

Mvh
#4459 2014-02-04, 23:00
SilentVictory
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Hej,

Ska flyga med Apollo till Mexico nu på måndag. Har aldrig åkt med charter långdistans tidigare.
Har vid tidigare Atlantflygningar åkt med ett Jumbojet (alltså i min mening två-vånings). Satt till och med på övervåningen senast vilken kändes ovanligt tryggt.

Är en rätt van resenär, flög senast i måndags med Ryanair från London. Åker åtminstone någon gång varje år. Känner mig väldigt trygg i flygplanstypen Ryanair använder sig av och överlag i flygningar i Europa. Men jag är alltid extremt nervös när det vankas flygning, tänker på allt som "kan" hända med planet eller vädret osv. Jag gillar att läsa på om de plan jag ska flyga med och ser mycket på flight crash investigations där jag lärt mig mycket om allt vad en flygning innebär.

Men till saken nu då. Apollo använder sig av Airbus a330 vid resor över Atlanten. I år skulle de låna in från Air Lingus om jag inte har fel. Hur skiljer sig en flygning med a330 gentemot Jumbojet, känns turbulensen av mer? Är de trängre utrymme inne i planet? Jag kommer att sitta nästan längst bak då jag anser det vara den säkraste delen av planet, hur tänker ni gällande detta?

Mvh

Jo visst känner man av turbulensen mer ju mindre flygplanet är.
Men A330 är inte ett litet plan det heller!

Boeing 747 är bara några decimeter bredare sett till kabinen än a330. Sen beror det ju givetvis på val av stolar och bredd av stolar vad gäller utrymme.
Här kan du hitta allt du behöver om det http://www.seatguru.com/

A330 har bara haft två stycken dödsolyckor i all tid modellen har funnits i tjänst. Så oroa dig inte över något sådant.
Air Crash Investigations är bara humbug. Visst kan det vara intressant att kolla på ibland. Men det är överdramatiserat som allt annat.

Edit: Ang. val av plats så finns det inget som bevisar att någon plats är säkrare än en annan.
Så det är ju som sagt bara mentalt. Men välj givetvis det som känns bäst själv.
Ingen olycka är den andra lik.
#4460 2014-02-05, 00:17
Bryggmaestarn
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo visst känner man av turbulensen mer ju mindre flygplanet är.
Men A330 är inte ett litet plan det heller!

Boeing 747 är bara några decimeter bredare sett till kabinen än a330. Sen beror det ju givetvis på val av stolar och bredd av stolar vad gäller utrymme.
Här kan du hitta allt du behöver om det http://www.seatguru.com/

A330 har bara haft två stycken dödsolyckor i all tid modellen har funnits i tjänst. Så oroa dig inte över något sådant.
Air Crash Investigations är bara humbug. Visst kan det vara intressant att kolla på ibland. Men det är överdramatiserat som allt annat.

Edit: Ang. val av plats så finns det inget som bevisar att någon plats är säkrare än en annan.
Så det är ju som sagt bara mentalt. Men välj givetvis det som känns bäst själv.
Ingen olycka är den andra lik.


Tack för ett bra svar!
Jo håller med vad gäller val av plats, känns bara bättre att ta en plats längre bak av nån anledning.
Är bara nu jag oroar mig lite, men reser i gott sällskap denna gång så de gör att nerverna släpper lite. Har tidigare ofta rest ensam vilket jag inget har emot men själva flygresan är rätt jobbig då.
#4461 2014-02-05, 09:18
PilotHockey
Ursprungligen postat av trattfan
Tjena!
Åker snart hem och flyger med dessa flygplan:

BOEING 777-300ER JET
AIRBUS INDUSTRIE A332 JET
BOEING 737 JET

Någon som har något gott att säga om de?
Hatar verkligen att flyga och får sån sjuk ångest. Första gången jag flyger helt själv med.



Fina modeller, Airbus är säkrast och modernast. Vilka bolag flyger du med?

777 är komfortabel sålänge det inte är turbulens då den pga sin långa kropp och stora vingyta är väldigt lättpåverkad för turbulens.

Sedan undrar jag hur det funkar med tax-free.
Första mellanlandningen är i Abu Dhabi och jag undrar om jag kan köpa sprit där och ta med mig hem till Sverige? Sista mellanlandningen är i Amsterdam.
För visst får jag inte köpa "billig" sprit i Amsterdam eftersom jag flyger till Sverige (inom EU).

För man har ju hört av vissa att när de mellanlandar så beslagtar de påsen även fast den är förseglad?

Får jag köpa 1 l sprit i Abu Dhabi och ta med mig till Sverige (Mellanlandar i AMS)
Får jag sedan köpa mer sprit i Amsterdam och ta med mig till Sverige (är ju inom EU)


Detta har inte i denna tråd att göra.
#4462 2014-02-05, 09:21
PilotHockey
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo visst känner man av turbulensen mer ju mindre flygplanet är.
Men A330 är inte ett litet plan det heller!


Inte sant. Du känner lättare av turbulens i en 777 än en CRJ t.ex. Detta har med vingytan att göra. Men självklart påverkas en Cessna mer än en 737 av luftens krafter.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Edit: Ang. val av plats så finns det inget som bevisar att någon plats är säkrare än en annan.
Så det är ju som sagt bara mentalt. Men välj givetvis det som känns bäst själv.
Ingen olycka är den andra lik.


Inte heller sant. Det finns flera studier som visar att generellt sett så är det säkrare att sitta längst bak. Men givetvis så kvittar det vart du sitter om du satt med på AAL11 eller UAL93.
#4463 2014-02-05, 11:58
trattfan
Ursprungligen postat av PilotHockey
Fina modeller, Airbus är säkrast och modernast. Vilka bolag flyger du med?

777 är komfortabel sålänge det inte är turbulens då den pga sin långa kropp och stora vingyta är väldigt lättpåverkad för turbulens.


Etihad.
Fan också, är ju 777an jag åker med från Australien till Abu Dhabi. Lär ju bli en hel del turbulens.
#4464 2014-02-05, 12:08
Ursprungligen postat av trattfan
Etihad.
Fan också, är ju 777an jag åker med från Australien till Abu Dhabi. Lär ju bli en hel del turbulens.

Beror ju självklart också på de yttre omständigheterna, dvs vädret. Men troligen finns det en ökad risk för turbulens, men inte bara för att du flyger just med en 777a.

För övrigt: Rikigt skönt att flyga EWR-CPH här om dagen med NOLL turbulens hela vägen trots en stark tailwind. Kan vara första gången jag upplever detta över atlanten. Man undrade ibland om man verkligen flög eller stod stilla