Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4321 2013-07-09, 13:13
xituno
Ursprungligen postat av paperface

Vad kan ha hänt? Typ bil på landningsbanan eller vadå? För jag menar avbryta en landning bara sådär är väl inte jättevanligt? Aldrig hänt mig iaf.


Du har råkat ut för en helt vanlig manöver som kallas "go-around". Det händer flera sådana dagligen världen över, så ovanligt är det inte och definitivt inte konstigt. Det borde inte låta mer än vid själva starten eftersom det är samma pådrag som görs då man så snabbt som möjligt behöver öka farten så att man kan stiga. Det är inte en mer dramatisk manöver än när du kör i högerfilen på motorvägen och tillfälligt går över i högra för att det kommer en annan bil i påfartsrampen.

Anledningen till att man gör en go-around varierar men beror i grund och botten på att det just då inte var lämpligt att landa. Det är omöjligt för någon i den här tråden att veta varför det planet du åkte med gjorde en go-around, det blir bara gissningar. Kanske hade inte föregående plan hunnit lämna banan. Kanske hade ditt plan inte rätt höjd och fart vid någon av kontrollpunkterna innan landningen.
#4322 2013-07-11, 15:40
Ursprungligen postat av xituno
Du har råkat ut för en helt vanlig manöver som kallas "go-around". Det händer flera sådana dagligen världen över, så ovanligt är det inte och definitivt inte konstigt. Det borde inte låta mer än vid själva starten eftersom det är samma pådrag som görs då man så snabbt som möjligt behöver öka farten så att man kan stiga. Det är inte en mer dramatisk manöver än när du kör i högerfilen på motorvägen och tillfälligt går över i högra för att det kommer en annan bil i påfartsrampen.


Borde inte en GA ge mer pådrag än en normal start med derating? Kan ju vara därför h*n reagerade på att motorerna lät annorlunda.
#4323 2013-07-12, 10:07
whee
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast såvitt jag vet finns det inga regler i Sverige som reglerar Svenska/Engelska på radion (finns dock andra på fb som kommer ha bättre koll på detta), dessutom går dom över till egnelska för den kritiska biten dvs startklareringen, "SAS903 wind nn runway 19R cleared for takeoff". Ifall vi tänker oss ett paris-liknande fall hade den biten varit nog för att en pilot som är på banan (oavsett anledning) kan säga ifrån på radion.


Har för mig att jag svarat på det här tidigare men.

Enligt svenska regler tillhandahåller svensk flygtrafikledning sin tjänst på svenska och engelska, piloten väljer vilket språk han/hon vill använda. I regel använder reguljär trafik engelska, jag tror det handlar om att det blir lättare för piloten i fråga att använda ett och samma språk var man än flyger. I Sverige händer det dock ganska ofta att man blandar språk, då blir det ofta svenska när man vill förmedla information som blir enklare att uttrycka på modersmålet.

Enligt internationella rekommendationer (minns inte om det är Eurocontrol eller ICAO) så bör man använda engelska, här har alltså Sverige gjort ett undantag.
#4324 2013-07-12, 13:34
ksv
Ursprungligen postat av whee
I regel använder reguljär trafik engelska, jag tror det handlar om att det blir lättare för piloten i fråga att använda ett och samma språk var man än flyger.
De flesta kommersiella flygbolag har reglerat i sina procedurer att engelska ska användas.

Det är en flygsäkerhetsfråga. Av samma anledning som det är olyckligt när franska piloter pratar franska med flygledningen (och jag inte kan ta del av vad som sker omkring mig), vill jag förstås att utländska piloter på frekvensen ska kunna förstå när jag t.ex. byter höjd.
Det ger en extra skyddsbarriär ifall någon bart tabbar sig.
#4325 2013-07-12, 22:06
Gtth
För ett par år sedan åkte jag ner till Spanien, Gran Canaria i öområdet.

Jag var inte flygrädd vid tidpunkten men en händelse som jag alltid bär med mig, är följande:

Vi går ner för landning, och piloten (som var dansk) pratar på Engelska och meddelar alla att vi ska strax landa och hela köret. All good so far.

Första landningen "misslyckas", och vi bränner på ut-i-helvete och tar oss upp igen. När jag tittade ut såg det nästan ut som vi flög i sidled vid själva landning (50-100meter över marken).

Andra landningen, exakt samma upprepar sig. Vi brummar vidare och tar en stor sväng runt flygplatsen. Nu kommer också pilotens röst ut i planet, och han låter lite nervös. Man kunde höra det på han. Han säger att det är "lite problem just nu men vi ska strax landa".

Tredje landningen. Vi går ner och allt verkar mycket bättre denna gång. Men från ingenstans slår en oerhörd turbulens till (Ett par hundra meter över marken, ca) och allt skakar något förfärligt. Barn börjar gråta. Vuxna börjar "nämen vad händer!! "herregud!!!". Total panik bland de flesta ombord.
Planet är ett par tiotal meter över marken, liksom man tänker "nu nuddar vi" men vi lyfter igen och flyger vidare.


Fjärde landningen och vi landar. Äntligen. Det ryckte en hel del men dom verkade "forcera" ner planet för jag antar att bränslet måste varit på minimum vid det här laget. Det gick visserligen bättre än de föregående landningarna.

Men det som skrämmde livet ur mig och sitter kvar, utöver dom horribla försöken att landa är detta:
Piloten kommer på speakern och han låter livrädd. Super nervös. Han svammlar på både Danska och Engelska i någon minut innan det bryts rakt av.

Sekunden senare så kommer den Svenske andrepiloten(?) på och pratar med lugnd och sansad röst. förklarar allt som hänt osv, osv.


Var situationen farligare än vad vi i planet fick skenet av, efter andre piloten berättat att det bara var lite "kast vindar"? Lät som piloten var i ett panik-stadie när han pratade...
#4326 2013-07-13, 11:47
Kein
När ni är passagerare, vilka ljud skulle ni tycka var lite oroväckande?

Har suttit rakt ovan landningsställen ett par gånger nu senaste flygningarna, låter ju som att hela underredet håller på att slås sönder. Mer eller mindre, därför känns det lustigt när man ska bli lite "orolig" av ljudet och när det snarast hör till flygplansmodellen.

Kan ni skriva lite om olika ljudar man kan förvänta sig på en standardflygning?

En annan fråga annat än ljud:
Under en inflygning, vem gör vad? Känns som att det händer så mycket, det svängs hejvilt, landningsställen ska ner, vingarna ska få ökad yta med flapsen (eller vad de heter) etc.. Känns lite vingligt om man sitter och svänger samtidigt som man ska knappa in och ställa in flaps etc.

Ett tips annars:
http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=j4z56s4q-s8&NR=1

Bra film Stockholm-Newark där mycket förklaras, bl a när de informerar varandra om turbulens ovan atlanten. Lite smått och gott!
#4327 2013-07-13, 12:38
Ursprungligen postat av Kein
När ni är passagerare, vilka ljud skulle ni tycka var lite oroväckande?

Har suttit rakt ovan landningsställen ett par gånger nu senaste flygningarna, låter ju som att hela underredet håller på att slås sönder. Mer eller mindre, därför känns det lustigt när man ska bli lite "orolig" av ljudet och när det snarast hör till flygplansmodellen.

Kan ni skriva lite om olika ljudar man kan förvänta sig på en standardflygning?

En annan fråga annat än ljud:
Under en inflygning, vem gör vad? Känns som att det händer så mycket, det svängs hejvilt, landningsställen ska ner, vingarna ska få ökad yta med flapsen (eller vad de heter) etc.. Känns lite vingligt om man sitter och svänger samtidigt som man ska knappa in och ställa in flaps etc.

Ett tips annars:
http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=j4z56s4q-s8&NR=1

Bra film Stockholm-Newark där mycket förklaras, bl a när de informerar varandra om turbulens ovan atlanten. Lite smått och gott!


Något av det mest oroväckande är när man boardar och närmar sig sin plats bara för att höra högljudda spädbarnsskrik :'(


Lite mer seriöst så vänjer man sig rätt fort, men det varierar en hel del mellan olika typer och olika platser. Sitter du långt fram i en MD80 kan man ibland höra buzzern som signlarerar "stabiliser motion" och man kan också höra när autopiloten slås av inför landning. I en A320-modell kan man ibland höra ett "skällande" ljud i mitten/bakre delen som är en pump som om jag minns rätt hör till hydralsystemet.

Men jag har nog inte hört något särskilt oroväckande på mina flygningar, man vänjer sig rätt fort vid pumpar, landningsställ och liknande.
#4328 2013-07-13, 12:45
Kein
Ursprungligen postat av Hefaiston
Något av det mest oroväckande är när man boardar och närmar sig sin plats bara för att höra högljudda spädbarnsskrik :'(


Lite mer seriöst så vänjer man sig rätt fort, men det varierar en hel del mellan olika typer och olika platser. Sitter du långt fram i en MD80 kan man ibland höra buzzern som signlarerar "stabiliser motion" och man kan också höra när autopiloten slås av inför landning. I en A320-modell kan man ibland höra ett "skällande" ljud i mitten/bakre delen som är en pump som om jag minns rätt hör till hydralsystemet.

Men jag har nog inte hört något särskilt oroväckande på mina flygningar, man vänjer sig rätt fort vid pumpar, landningsställ och liknande.


Jag håller med om spädbarnsskrik!

Gör en hel del flygningar per år (8-12 st kanske, så är väl lite "van"), problemet är väl egentligen om man först sitter på en rad, sedan flyttar man några rader åt något håll på hemvägen i samma plan och ljuden blir helt olika. Ena resan kan alltså vara ljudlös, den andra väldigt stökig med mycket höga ljud. Då blir det lite "Såhär lät det inte på inflygningen när vi flög för 1 vecka sedan"..

Man kanske helt enkelt får gå in till cockpit innan flygningen om det finns tid för det och fråga vilka ljud som kan förekomma på just den flygplanstypen

Vad händer 5:25 när fuel flow ökar såpass mycket? http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&v=j4z56s4q-s8&NR=1
#4329 2013-07-13, 12:49
Ursprungligen postat av Kein
Jag håller med om spädbarnsskrik!

Gör en hel del flygningar per år (8-12 st kanske, så är väl lite "van"), problemet är väl egentligen om man först sitter på en rad, sedan flyttar man några rader åt något håll på hemvägen i samma plan och ljuden blir helt olika. Ena resan kan alltså vara ljudlös, den andra väldigt stökig med mycket höga ljud. Då blir det lite "Såhär lät det inte på inflygningen när vi flög för 1 vecka sedan"..

Man kanske helt enkelt får gå in till cockpit innan flygningen om det finns tid för det och fråga vilka ljud som kan förekomma på just den flygplanstypen


Dock ska du veta att det låter annorlunda i cockpit jämfört med kabinen, t.ex. låter noshjulet väldigt mycket i cockpit på vissa typer (då det sitter alldeles under).

5.25 tror jag är en motorstart av nr 1.
#4330 2013-07-13, 15:04
Kein
Ursprungligen postat av Hefaiston
Dock ska du veta att det låter annorlunda i cockpit jämfört med kabinen, t.ex. låter noshjulet väldigt mycket i cockpit på vissa typer (då det sitter alldeles under).

5.25 tror jag är en motorstart av nr 1.


Jag märkte att ljudet skiljde sig, speciellt i starten, dunkar ju på som tusan från lamporna på startbanan.

Apropå 5:25 så misstolkade jag nog allt lite. Trodde det var uppe över atlanten eller under inflygningen de där värdena var ifrån. Istället var det väl från starten..
#4331 2013-07-13, 16:00
Ursprungligen postat av Kein
Kan ni skriva lite om olika ljudar man kan förvänta sig på en standardflygning?


Beroende på var man sitter kan man höra ett ljud som om någon borrade eller sågade i skrovet (buzzsaw) vid vissa gaspådrag, oftast vid start. Anledningen är att fläktbladens spetsar uppnår överljudsfart och det blir alltså en liten ljudbang som låter på det sättet, och det här ljudet är väldigt vanligt.
På A320-serien: Power Transfer Unit (PTU), låter som nedanstående talare sa som en skällande hund vid motorstart.

Ursprungligen postat av Kein
En annan fråga annat än ljud:
Under en inflygning, vem gör vad? Känns som att det händer så mycket, det svängs hejvilt, landningsställen ska ner, vingarna ska få ökad yta med flapsen (eller vad de heter) etc.. Känns lite vingligt om man sitter och svänger samtidigt som man ska knappa in och ställa in flaps etc.


Finns massor av filmer från flight deck på youtube där man ser hur arbetet går till vid inflygning.. Det finns ju en anledning till att det är två piloter i större plan.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Något av det mest oroväckande är när man boardar och närmar sig sin plats bara för att höra högljudda spädbarnsskrik :'(


Usch ja..

Ursprungligen postat av Hefaiston
Lite mer seriöst så vänjer man sig rätt fort, men det varierar en hel del mellan olika typer och olika platser. Sitter du långt fram i en MD80 kan man ibland höra buzzern som signlarerar "stabiliser motion" och man kan också höra när autopiloten slås av inför landning.


MD-80 är intressant.. Massor som "läcker igenom" från elsystemet till PA-systemet och hörs i bakgrunden när besättningen ropar ut saker.
#4332 2013-07-17, 16:00
4554u17
Ursprungligen postat av Cliffak
Borde inte en GA ge mer pådrag än en normal start med derating? Kan ju vara därför h*n reagerade på att motorerna lät annorlunda.


Lite beroende på flygplanstyp, många flygplanstyper använder inte full thrust vid en GA just för att man ofta förväntas plana ut på en relativt låg höjd och då blir det mest bara hektiskt om man skjuter upp som en raket. Boeing har ett system som ser till att hålla 1000-2000 fot per minut stig vid första gången man trycker på "go around knappen" och trycker man en gång till går motorerna enbart efter sin maxprestanda.