Ursprungligen postat av potatisgratang
Hej, jag är flygrädd och har sett en del på air crash investigation (tyvärr) och undrar hur stor risk det är att tex någon skruv inte gängar ordentligt så höjdrodret "Viker" sig och man börjar störtdyka, och även hur stor chansen är att piloterna lyckas styra upp ett sånt spektakel och undvika krasch, och är långflygningar osäkrare än "kort" flygningar.
Jag brukar också titta på Air Crash Investigation, fast brukar komma till en helt annan slutsats. Det krävs (oftast) en väldigt många, nästan osannolika, händelser för att haveri ska uppstå. Jag har på inget sätt kunskap om alla haverier som skett, men har inte hört talas om någon som enbart beror på "en skruv [som] inte gängar ordentligt". Så jag skulle säga att det är nästan en obefintlig chans.
När det gäller vad som är säkrast mellan korta och långa flygningar, är det nog mest en lek med hur man vill presentera statistik. Då det är flest moment och händelser är vid start och landning. Således skulle jag påstå att färdsträckan är försumbar.
Ursprungligen postat av potatisgratang
så mina frågor är: är det normalt att det är en "pöl" under motorn, och är det någon fara?
Spontant tycker jag det låter som kondens. Detta är helt ofarligt och handlar mer om kemi (meteorologi i flygens värld) och hur fukten i luften ombildas till vatten. Jämför med hur du kan få vatten ur avgasröret i en bil.
Ursprungligen postat av potatisgratang
är det olika för olika piloter hur mycket man lutar planet uppåt i starten eller händer det att man bara råkar dra lite för mycket i "ratten"?
Nu flyger jag inte trafikflyg, men misstänker att det är helt andra faktorer än de du räknar upp som påverkar hur fort piloten väljer att stiga; väderförhållande, lokala regler (bullerstörning för bebyggelser exempelvis), annan trafik, osv.
Ursprungligen postat av potatisgratang
är det vanligt att motorerna låter lite annorlunda beroende på hur mycket "fart" man har?
Ja, de låter väldigt olika beroende på hur mycket gas (throttle) som ges. Inget konstigt där, jämför med bil eller motorcykel som också låter helt annorlunda om du kör i 30 km/h eller 130 km/h.