Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4417 2013-11-07, 22:07
ksv
Ursprungligen postat av alle1660
Vid start så låter ju motorerna rätt rejält som bekant. När man sedan lyfter, låter det i princip likadant. Men när man kommit upp en bit i luften så låter det ofta som om motorerna "lägger av" - bullret och ljudet minskar för att sedan öka igen. Är det helt enkelt så att man drar ner på kraften då, eller beror det på något annat?
Ja, på runt 300 meters höjd drar man av från take off thrust till climb thrust. Dels för att spara bränsle och minska motorslitage, men också för att minska på bullret.
I samband med detta accelererar man och börja fälla in klaffarna

Ursprungligen postat av alle1660
Undrar även hur stor sannolikheten är att en "microburst" inträffar, så som var fallet vid Delta Flight 191?
Det krävs speciella väder- och klimatförhållanden för att något sådant ska uppstå - och även då är risken liten.
Men inte desto mindre måste man vara beredd på att kunna hantera det, i de delar av världen där man råka ut för det.
#4418 2013-11-14, 18:52
PresidentBahama
I vad mån lyssnar piloter på diverse ljud (förutom instrument och flygledartrafik), dvs så som passagerare gör. Sitter man där fram och funderar att "det där lät konstigt", "vad var det där för ljud" etc? Eller är det så att man i princip inget hör (landningsställ, vingklaffar, fågelkrascher etc.) Eller är det så att något för piloten oväntat ljud "aldrig" förekommer? Finns det varningslampor från sensorer som registrerar onormalt ljud, friktionsframkallat gnissel e dyl? Och relaterat till detta, finns det yttre kameror som visar kritiska delar av flygplanskroppen för piloten?

Som bilförare är man ju ganska aktiv med öronen om minsta lilla skillnad skulle höras i motorljud eller annat.
#4419 2013-11-14, 20:02
Ursprungligen postat av PresidentBahama
I vad mån lyssnar piloter på diverse ljud (förutom instrument och flygledartrafik), dvs så som passagerare gör. Sitter man där fram och funderar att "det där lät konstigt", "vad var det där för ljud" etc? Eller är det så att man i princip inget hör (landningsställ, vingklaffar, fågelkrascher etc.) Eller är det så att något för piloten oväntat ljud "aldrig" förekommer? Finns det varningslampor från sensorer som registrerar onormalt ljud, friktionsframkallat gnissel e dyl? Och relaterat till detta, finns det yttre kameror som visar kritiska delar av flygplanskroppen för piloten?

Som bilförare är man ju ganska aktiv med öronen om minsta lilla skillnad skulle höras i motorljud eller annat.


Utan att själv vara pilot så antar jag att det är som i bilen, man märker rätt fort om något inte låter som normalt.
#4420 2013-11-14, 20:05
Undrande87
Vilka tabletter är absolut bäst att ta om man är riktigt flygrädd?
Undrar också EXAKT hur man går till väga för att få sådana tabletter utskrivna.
#4421 2013-11-14, 20:36
Ursprungligen postat av Undrande87
Vilka tabletter är absolut bäst att ta om man är riktigt flygrädd?
Undrar också EXAKT hur man går till väga för att få sådana tabletter utskrivna.


Personlig åsikt: inga, lär dig hantera rädslan med terapi eller liknande.

För att svara på frågan, kontakta en allmänläkare, förslagsvis via din lokala vårdcentral eller mina vårdkontakter online, dom kan hjälpa dig vidare.
#4422 2013-11-14, 22:15
christery
Ursprungligen postat av Undrande87
Vilka tabletter är absolut bäst att ta om man är riktigt flygrädd?
Undrar också EXAKT hur man går till väga för att få sådana tabletter utskrivna.


Tja, jag är ju inte flygrädd men jag kan väl gissa i alla fall:

VC: Du får kanske lergigan, atarax, theralen men kan glömma nåt starkare utan en längre problematik.

VP: Kan eventuellt skriva ut begränsad mängd av benso typ stesolid om läkaren bedömer att det är nödvändigt. (Ta med recept på engelska så du inte åker dit på tabletterna utomlands)

Finns lite andra lugnande tabletter åxå men problemet är att läkare ogärna skriver ut dessa. Dom skriver ogärna ut några tabletter som kan vara beroendeframkallande tex. Viket benso är.

VC+VP: Terapi innan flygresan för att hantera problemet är nog vad det flesta rekommenderar, det är inte farligt att flyga. Problemet är att du har fått för dig det, och detta problem kan man lösa en gång för alla istället för att halvt söva ner dig inför en resa.

Exakt kan jag ju inte svara på, men KBT är ju en väg igenom problemet istället för att ducka för det med piller.

Säkert inte det svar du vill ha. Men det är vad jag kan komma på.
#4423 2013-11-26, 21:23
potatisgratang
Hej, jag är flygrädd och har sett en del på air crash investigation (tyvärr) och undrar hur stor risk det är att tex någon skruv inte gängar ordentligt så höjdrodret "Viker" sig och man börjar störtdyka, och även hur stor chansen är att piloterna lyckas styra upp ett sånt spektakel och undvika krasch, och är långflygningar osäkrare än "kort" flygningar.

flög även hem från Gran Canaria för några veckor sedan som ställde några frågor...
det börja med att när vi gick på planet så såg jag en pöl utav något slag som var under den högra motorn men tänkte inte mer på det då, men sedan när vi startade och dom drog på med motorerna så var det ett surr liknande ljud från den högra motorn (kan ha varit båda men jag satt bredvid den högra) och när vi lyfte så steg vi vad jag uppfattade det som väldigt kraftigt (då jag kände mig lite yr.)
sedan strax ovanför (de "undre") molnen så kändes det som att vi tappade motorstyrka och började sjunka tillbaka mot molnen.. (vi låg fortfarande och lutade "uppåt". efter som jag upplevde det så började vi att stiga igen ganska sakta upp i de "övre" molnen där vi också låg och flög, men sedan så slutade motorn att låts konstigt och vi flög igen förseningen (vi fått pga att några aldrig dök upp till bordningen. )
planet jag flög med var en Boeing 737 800 från sas.

så mina frågor är: är det normalt att det är en "pöl" under motorn, och är det någon fara?

är det olika för olika piloter hur mycket man lutar planet uppåt i starten eller händer det att man bara råkar dra lite för mycket i "ratten"?

är det samma med olika piloter hur snabbt man stiger upp till "flyghöjden"?

är det vanligt att motorerna låter lite annorlunda beroende på hur mycket "fart" man har?

Mvh potaisgratang
#4424 2013-11-26, 22:56
Beaumont
Ursprungligen postat av potatisgratang
Hej, jag är flygrädd och har sett en del på air crash investigation (tyvärr) och undrar hur stor risk det är att tex någon skruv inte gängar ordentligt så höjdrodret "Viker" sig och man börjar störtdyka, och även hur stor chansen är att piloterna lyckas styra upp ett sånt spektakel och undvika krasch, och är långflygningar osäkrare än "kort" flygningar.


Jag brukar också titta på Air Crash Investigation, fast brukar komma till en helt annan slutsats. Det krävs (oftast) en väldigt många, nästan osannolika, händelser för att haveri ska uppstå. Jag har på inget sätt kunskap om alla haverier som skett, men har inte hört talas om någon som enbart beror på "en skruv [som] inte gängar ordentligt". Så jag skulle säga att det är nästan en obefintlig chans.

När det gäller vad som är säkrast mellan korta och långa flygningar, är det nog mest en lek med hur man vill presentera statistik. Då det är flest moment och händelser är vid start och landning. Således skulle jag påstå att färdsträckan är försumbar.

Ursprungligen postat av potatisgratang
så mina frågor är: är det normalt att det är en "pöl" under motorn, och är det någon fara?


Spontant tycker jag det låter som kondens. Detta är helt ofarligt och handlar mer om kemi (meteorologi i flygens värld) och hur fukten i luften ombildas till vatten. Jämför med hur du kan få vatten ur avgasröret i en bil.

Ursprungligen postat av potatisgratang
är det olika för olika piloter hur mycket man lutar planet uppåt i starten eller händer det att man bara råkar dra lite för mycket i "ratten"?


Nu flyger jag inte trafikflyg, men misstänker att det är helt andra faktorer än de du räknar upp som påverkar hur fort piloten väljer att stiga; väderförhållande, lokala regler (bullerstörning för bebyggelser exempelvis), annan trafik, osv.

Ursprungligen postat av potatisgratang
är det vanligt att motorerna låter lite annorlunda beroende på hur mycket "fart" man har?


Ja, de låter väldigt olika beroende på hur mycket gas (throttle) som ges. Inget konstigt där, jämför med bil eller motorcykel som också låter helt annorlunda om du kör i 30 km/h eller 130 km/h.
#4425 2013-11-26, 23:08
Ursprungligen postat av potatisgratang
Hej, jag är flygrädd och har sett en del på air crash investigation (tyvärr) och undrar hur stor risk det är att tex någon skruv inte gängar ordentligt så höjdrodret "Viker" sig och man börjar störtdyka, och även hur stor chansen är att piloterna lyckas styra upp ett sånt spektakel och undvika krasch, och är långflygningar osäkrare än "kort" flygningar.

flög även hem från Gran Canaria för några veckor sedan som ställde några frågor...
det börja med att när vi gick på planet så såg jag en pöl utav något slag som var under den högra motorn men tänkte inte mer på det då, men sedan när vi startade och dom drog på med motorerna så var det ett surr liknande ljud från den högra motorn (kan ha varit båda men jag satt bredvid den högra) och när vi lyfte så steg vi vad jag uppfattade det som väldigt kraftigt (då jag kände mig lite yr.)
sedan strax ovanför (de "undre") molnen så kändes det som att vi tappade motorstyrka och började sjunka tillbaka mot molnen.. (vi låg fortfarande och lutade "uppåt". efter som jag upplevde det så började vi att stiga igen ganska sakta upp i de "övre" molnen där vi också låg och flög, men sedan så slutade motorn att låts konstigt och vi flög igen förseningen (vi fått pga att några aldrig dök upp till bordningen. )
planet jag flög med var en Boeing 737 800 från sas.

så mina frågor är: är det normalt att det är en "pöl" under motorn, och är det någon fara?

är det olika för olika piloter hur mycket man lutar planet uppåt i starten eller händer det att man bara råkar dra lite för mycket i "ratten"?

är det samma med olika piloter hur snabbt man stiger upp till "flyghöjden"?

är det vanligt att motorerna låter lite annorlunda beroende på hur mycket "fart" man har?

Mvh potaisgratang

Normala är 3 grader vid start, det är inte med "ratten" man styr hur stor vinkeln blir utan med klaffar på vingarna och varvtalet på motorerna.
#4426 2013-11-27, 07:01
vätska under motorer är i sig inget ovanligt, är det större vätskemängd (eller det ser ut att vara annat än vatten) så händer det att markpersonal tar en snabb titt efter flygplanet rört på sig. Är det då inte vatten så kan man meddela flygledningen som skickar informationen till piloterna. Dom flesta flyg har dock elektronik som håller koll på nivåer av olja/hydralvätska och liknande så ett läckage hade ofta märkts i cockpit långt innan någon ser vätska på plattan.



Stighastighet och tid till cruise varierar mycket och beror på faktorer såsom flygplanstyp, bolag, huruvida man är i tid eller inte, vind, höjd på flygplatsen, temperatur, med mera. Däremot är det normalt att man stiger till en relativt låg höjd (normalt mellan 800 och 3000 fot över flygplatsen) och sedan accelererar till en högre stighastighet. Då minskar man ofta också motorstyrkan till något som kallas climb thrust.

Ifall du är intresserad av alla tekniska bitar så kan säkert någon av våra piloter skriva en detaljerad beskrivning (jag är inte pilot utan är på andra sidan radion), men det du beskriver tycker jag låter som en helt vanlig start med lite kondensvatten från ena motorn.
#4427 2013-11-27, 08:27
Beaumont
Ursprungligen postat av Alessandro
Normala är 3 grader vid start, det är inte med "ratten" man styr hur stor vinkeln blir utan med klaffar på vingarna och varvtalet på motorerna.


Hur menar du nu? Det är såklart "ratten" som används för att styra höjdrodret och få flygplanet att lätta vid take off.
#4428 2013-11-27, 10:16
madtop
Ursprungligen postat av Beaumont
Jag brukar också titta på Air Crash Investigation, fast brukar komma till en helt annan slutsats. Det krävs (oftast) en väldigt många, nästan osannolika, händelser för att haveri ska uppstå. Jag har på inget sätt kunskap om alla haverier som skett, men har inte hört talas om någon som enbart beror på "en skruv [som] inte gängar ordentligt". Så jag skulle säga att det är nästan en obefintlig chans.


Finns en berömd olycka med Alaska Airlines som berodde på dålig underhållen "skruv" som inte gängade ordentligt. Olyckan är dramatiserad i S01E05 av Air Crash Investigation. Kanske det avsnittet potatisgratang tänker på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261

Så visst kan olyckor hända pga en dåligt underhållen detalj på flygplanet.
Men man får trösta sig med det faktumet att branschen är väldigt duktiga på att hitta systemfel och säkerställa att dessa åtgärdas. Orsaken till ovan olycka har bara hänt EN gång - efter olyckan skärptes kraven på underhåll och översyn av just den detaljen.