Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3841 2012-07-20, 04:05
xituno
Ursprungligen postat av Pascal
Edit: Hur ser statistiken ut om man jämför antal döda i trafikolyckor med flygolyckor? Jag har inga siffror på detta därför undrar jag.


Varje år dör det ungefär 10 gånger fler i trafiken än vad flyget har krävt på 100 år. (jag har länkat till det för bara några sidor sedan)

Ursprungligen postat av Spyrran
Frågan kanske har ställts förut, men hittar det inte i så fall.

Vad är det som gör att man startar "kraftigt" och snabbt, men det tar betydligt längre tid att försöka landa planet då man närmar sig marken sakta?


Banan som flygplanet startar ifrån och landar på har bara en viss längd. Ju långsammare start man gör desto längre bana behöver man för att komma upp i rätt hastighet, och gör man det för långsamt räcker inte banans längd till. Vid landning är det däremot en fördel att flyga så långsamt som möjligt, eftersom bromssträckan då blir betydligt kortare. Dessutom är man lättare eftersom man gjort av med en massa bränsle.
#3842 2012-07-20, 21:41
ksv
Diskussionen om vilket färdsätt som är säkrast eller att föredra, är nu utbruten till en ny tråd.
/Mod
#3843 2012-07-24, 16:57
PANTHERALEO
Jag har en fråga.
Jag är jävligt flygrädd och har svårast för starten då detta bör vara den mest kritiska delen av en flygning.
Det har blivit bättre och bättre med åren men mista lilla grej ger mig ganska kraftig ångest.

Senast jag flög i vintras, från Arlanda till Stanstead med Norwegian så dog jag nästan av skräck då jag blev errfarenhet rikare.

Under starten, svårt att uppskatta hur långt in i starten men det var iaf medans vi fortfaranade lyfte på relativt låg höjd så svängde planet kraftigt.
Jag uppfattade det som om att planet girade och bytte riktning kraftigt under starten.
Under lyftet så hade jag het plötsligt mark rakt under mig när jag kikade ut i fönstret.
Var fullständigt livrädd under dessa minuter då jag aldrig varit med om detta tidigare. Var övertygad om att planet inte skulle kunna lyfta och vi skulle braka.
Sen rätade det ut sig och lyfte normalt och lamporna för bältet slocknande och min 220 puls började lugna ned sig.

Min fråga, hur ofta sker liknande starter? Är det för piloten ett ovanligt och svårt moment?
Som jag förstår i efterhand så var det inget utöver det normala och min rädsla var kraftigt överdriven.
#3844 2012-07-24, 17:42
Ursprungligen postat av PANTHERALEO
Jag har en fråga.
Jag är jävligt flygrädd och har svårast för starten då detta bör vara den mest kritiska delen av en flygning.
Det har blivit bättre och bättre med åren men mista lilla grej ger mig ganska kraftig ångest.

Senast jag flög i vintras, från Arlanda till Stanstead med Norwegian så dog jag nästan av skräck då jag blev errfarenhet rikare.

Under starten, svårt att uppskatta hur långt in i starten men det var iaf medans vi fortfaranade lyfte på relativt låg höjd så svängde planet kraftigt.
Jag uppfattade det som om att planet girade och bytte riktning kraftigt under starten.
Under lyftet så hade jag het plötsligt mark rakt under mig när jag kikade ut i fönstret.
Var fullständigt livrädd under dessa minuter då jag aldrig varit med om detta tidigare. Var övertygad om att planet inte skulle kunna lyfta och vi skulle braka.
Sen rätade det ut sig och lyfte normalt och lamporna för bältet slocknande och min 220 puls började lugna ned sig.

Min fråga, hur ofta sker liknande starter? Är det för piloten ett ovanligt och svårt moment?
Som jag förstår i efterhand så var det inget utöver det normala och min rädsla var kraftigt överdriven.


Du låter inte som personen som har koll på vilken bana ni startade men kanske minns du åt vilket håll ni svängde?

Anledningen till att jag frågar är att åtminstone två av utflygningsrutterna från Arlanda åt Londonhållet inkluderar en ganska tidig lång sväng, jag kan förklara mer i detalj om du vill (samt länka flygledningskartor) men jag vet inte hur spännande det är om man inte är insatt?

Kort svar är dock att det är normalt, det är så flygvägarna är konstruerade pga bland annat bullerminskning men också för att separera inkommande och utgående trafik.
#3845 2012-07-24, 18:59
PANTHERALEO
Ursprungligen postat av Hefaiston
Du låter inte som personen som har koll på vilken bana ni startade men kanske minns du åt vilket håll ni svängde?

Anledningen till att jag frågar är att åtminstone två av utflygningsrutterna från Arlanda åt Londonhållet inkluderar en ganska tidig lång sväng, jag kan förklara mer i detalj om du vill (samt länka flygledningskartor) men jag vet inte hur spännande det är om man inte är insatt?

Kort svar är dock att det är normalt, det är så flygvägarna är konstruerade pga bland annat bullerminskning men också för att separera inkommande och utgående trafik.



Tack för svar.
Jag går in sådant i mig själv inför flygningar så jag vet inte vilken bana eller dylikt. Reflekterar inte över sånt.
Är inte säker helt men jag tror att svängen var åt vänster.
Jag är inte insatt alls, mest skraj.
Just en sådan här sväng såpass tidigt under starten var nytt för mig och väldigt obehagligt när man inte var förberedd.
#3846 2012-07-24, 21:03
Var det vänster finns det två rimliga scenarion, att ni startade 01L eller 08 (01L är alltså 01 Left).

Vid 01L såg det antagligen ut så här i cockpit:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_21_en.pdf

Vad du tittar på är en karta med SIDs, Standard Instrument Departure(s), från Arlanda bana 01L. Punkten ditt flyg med stor sannolikhet flög mot heter Aros och betecknas ARS, ligger till vänster på kartan.

Som du ser är det rakt fram en kort bit (till minst 600 fot, ca 200 meter, notera att det är över havet, inte över marken), därefter en vänstersväng.

Det troligare scenariot är att ni startade bana 08, ifall ni svängde vänster gällde följande karta:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_47_en.pdf

Samma sak här, rakt fram till minst 600 fot eller en viss punkt, sedan en vänstersväng.


Dessa rutter är standard för starter åt den riktningen och alltså inget konstigt alls.
#3847 2012-07-24, 21:33
Delsbo
Ursprungligen postat av Hefaiston
Var det vänster finns det två rimliga scenarion, att ni startade 01L eller 08 (01L är alltså 01 Left).

Vid 01L såg det antagligen ut så här i cockpit:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_21_en.pdf

Vad du tittar på är en karta med SIDs, Standard Instrument Departure(s), från Arlanda bana 01L. Punkten ditt flyg med stor sannolikhet flög mot heter Aros och betecknas ARS, ligger till vänster på kartan.

Som du ser är det rakt fram en kort bit (till minst 600 fot, ca 200 meter, notera att det är över havet, inte över marken), därefter en vänstersväng.

Det troligare scenariot är att ni startade bana 08, ifall ni svängde vänster gällde följande karta:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_47_en.pdf

Samma sak här, rakt fram till minst 600 fot eller en viss punkt, sedan en vänstersväng.


Dessa rutter är standard för starter åt den riktningen och alltså inget konstigt alls.


?

Jag ser inte detsamma som dig i dokumentet.

"INITIAL CLIMB CLEARANCE
Common to all SIDs published on this chart.
Unless otherwise specified, climb to 5000 ft."


Det specificeras på några ställen och där anges 2500 ft!?

600 ft..

Kommer det ifrån?
#3848 2012-07-24, 21:36
PANTHERALEO
Ursprungligen postat av Hefaiston
Var det vänster finns det två rimliga scenarion, att ni startade 01L eller 08 (01L är alltså 01 Left).

Vid 01L såg det antagligen ut så här i cockpit:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_21_en.pdf

Vad du tittar på är en karta med SIDs, Standard Instrument Departure(s), från Arlanda bana 01L. Punkten ditt flyg med stor sannolikhet flög mot heter Aros och betecknas ARS, ligger till vänster på kartan.

Som du ser är det rakt fram en kort bit (till minst 600 fot, ca 200 meter, notera att det är över havet, inte över marken), därefter en vänstersväng.

Det troligare scenariot är att ni startade bana 08, ifall ni svängde vänster gällde följande karta:
http://www.lfv.se/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_4_47_en.pdf

Samma sak här, rakt fram till minst 600 fot eller en viss punkt, sedan en vänstersväng.


Dessa rutter är standard för starter åt den riktningen och alltså inget konstigt alls.


Intressant. Tackar för det.
Förstod väl att det var normalt men det är betryggande att få det bekräftat.

Är du pilot?

Har jag förstått det rätt om jag kikar på filen till 08 så kommer den kraftiga svängen där det står SA415?
#3849 2012-07-24, 21:50
Ursprungligen postat av Delsbo
?

Jag ser inte detsamma som dig i dokumentet.

"INITIAL CLIMB CLEARANCE
Common to all SIDs published on this chart.
Unless otherwise specified, climb to 5000 ft."


Det specificeras på några ställen och där anges 2500 ft!?

600 ft..

Kommer det ifrån?


Om du läser i textbeskrivningen hittar du en tabell med info, där ser du att (för ARS4C) SA421 har en alt restriction på 600+.

Man stannar alltså inte på 600 utan fortsätter till 5000, men (åtminstone om jag fattat det rätt) ingen sväng kommer ske under 600 fot eller innan SA421.

Du ser även att SA850 har en höjdrestriktion på 1500+.


Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Intressant. Tackar för det.
Förstod väl att det var normalt men det är betryggande att få det bekräftat.

Är du pilot?

Har jag förstått det rätt om jag kikar på filen till 08 så kommer den kraftiga svängen där det står SA415?


Njae jag är däremot flygledarstudent.

Och det är rätt uppfattat.
#3850 2012-07-25, 12:48
Ursprungligen postat av Hefaiston
Njae jag är däremot flygledarstudent.

Och det är rätt uppfattat.


Flygledare - intressant yrkesval. Jag har hört att det utbildas alldeles för lite flygledare med tanke på att trafiken har ökat så snabbt. Jag tror också att jag har läst någonstans att yrkeskåren har en väldigt hög snittålder där det är många som kommer pensioneras i framtiden. Stämmer det?
#3851 2012-07-25, 12:59
Ursprungligen postat av anbo1987
Flygledare - intressant yrkesval. Jag har hört att det utbildas alldeles för lite flygledare med tanke på att trafiken har ökat så snabbt. Jag tror också att jag har läst någonstans att yrkeskåren har en väldigt hög snittålder där det är många som kommer pensioneras i framtiden. Stämmer det?


Det utbildas precis så mycket flygledare man behöver, det har att göra med att utbildningen är otroligt dyr (har hört summor på en kvarts miljon för min utbildning, brittiska pund dvs). Företagen som ansvarar för flygtrafikledning (ANSP, Air Navigation Service Provider) vill inte utbilda flera än dom behöver.

Dock är området så kraftigt reglerat att man vill inte ha för få heller för då får man stänga ner flygplatser eller luftrum, något som är väldigt dyrt.

Snittåldern vågar jag inte svara på, det enda jag kan basera det på är mina studiebesök men då har jag upplevt det som ganska jämt åldersfördelat.
#3852 2012-07-25, 13:06
Höja
Nu kanske jag upprepar fråga men detta är i alla fall det som skrämmer mig bort från att flyga, vilket sedan gör att jag aldrig åker någonstans överhuvudtaget.

Jag blir åksjuk, ju mer nervös jag är dess ju mer åksjuk blir jag. Pendeltåg och gamla vanliga tåg är lättare, men vid start mår jag alltid skit pga nervositet. Hur är det med åksjuka på flygplan? Och vad gör man om man nu blir hiskeligt åksjuk?

Detta som skrämmer bort mig från att flyga, vilket skrämmer bort min flickvän som har kräkfobi från att flyga. Lite pinsamt att som vuxen man vara rädd för att kräkas på plan...