Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4477 2014-02-06, 15:21
Bryggmaestarn
Ursprungligen postat av PilotHockey
Påminn mig på söndag. Kan som max kolla upp 1,5 dygn framöver för att det skall vara trobart.


Det vore kanon!
#4478 2014-02-07, 02:52
trattfan
Ursprungligen postat av PilotHockey
Kollat upp flygvädret för de närmsta 18 timmarna idag mellan Sydney och Abu Dhabi.

Vind:

Kommer vara motvind i början av resan men den vrider sig runt trycket och blir till sidvind. Efter ni passerat Thailand har ni medvind och sista timman mot Abu Dhabi har ni motvind.

Väder:
Ni kommer ha fint väder i början av resan. Det ligger tyvärr lite skitväder och gror i form av embedded cumulonimbus moln över Malaysia som sträcker sig upp till Phuket. Om er besättning har tagit del av detta och beslutar att köra en lite mer nordlig rutt så slipper ni det mesta så vi kan ju hoppas.

Det ligger en kraftig jetström norr om Emiraten på 38000 fot. Denna skall inte vara något som påverkar er överhuvudtaget då ni kommer från Sydost.

Väder vid Abu Dhabi:

Kommer vara vindigt under inflygning. Klar sikt och temperaturer på 22 grader Celsius ungefär är att vänta.




Kort och gott så är detta väldigt bra flygväder. Hoppas du får en trevlig resa!


Tack för grym info!
Sitter just nu i Abu Dhabi och vart skakigt nästan hela resan tyvärr. Värst var vid norra Australien och södra Indien! Landningen var inte speciellt farlig

Nu är det bara att invänta nästa plan! Riktigt gött att man läste igenom denna tråden och massa andra trådar innan, första gången jag inte får panik vid turbulens typ!
#4479 2014-02-07, 09:07
PilotHockey
Ursprungligen postat av trattfan
Tack för grym info!
Sitter just nu i Abu Dhabi och vart skakigt nästan hela resan tyvärr. Värst var vid norra Australien och södra Indien! Landningen var inte speciellt farlig

Nu är det bara att invänta nästa plan! Riktigt gött att man läste igenom denna tråden och massa andra trådar innan, första gången jag inte får panik vid turbulens typ!


Det var en lång bank med skitväder mellan Norra Aus till Indien som sträckte sig över Malaysia och Phuket som värst, precis som jag skrev
#4480 2014-02-07, 16:27
ksv
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Jag kommer att sitta nästan längst bak då jag anser det vara den säkraste delen av planet, hur tänker ni gällande detta?
Sitter du långt bak kommer du känna av eventuell turbulens mer. Det är nog enda skillnaden.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Låt han inte skrämma upp dig för tusan.
777 är ett av de mest stabila flygplan du kan färdas i. Oavsett vad Pilothockey säger.

Kolla gärna igenom denna tråd http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/305110/
Både piloter och resenärer lovordar just 777 för sin stabilitet.
Det är inte endast vingytan som spelar roll.
Skillnaden i hur turbulens upplevs mellan olika (stora) flygplanstyper är nog närmast försumbar.

Ursprungligen postat av Powerless1
Då tar vi frågan ordagrant: Vilket år var första året du kunde skriva ATPL-teori i Sverige enligt regelverket? Definiera. Det jag hävdar är att du skrämmer flygrädda i onödan emedan du inte kan visa nåt citat som styrker påståendet.
CD-teori hette det på min tid.
#4481 2014-02-07, 19:26
OT raderat

Släpp det pubertala tuppfäktandet om vem som har vilket cert och annat OT.

/mod
#4482 2014-02-08, 07:54
trattfan
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det var en lång bank med skitväder mellan Norra Aus till Indien som sträckte sig över Malaysia och Phuket som värst, precis som jag skrev


Fyfan. Du är underbar!
Vid inflygningen till AMS så blev det mycket riktigt som du sa kraftig turbulens. Planet svängde som fan och jag tyckte till och med piloten lät orolig när han sa i PA at det skulle bli skakigt.

Men blundade och satt och tänkte på att jag satt på säkraste planet och det gick smärtfritt! Men detta var nog den obehagligaste landningen jag har varit med och och då har jag flugit säkert 100-150 gånger! Fyfan!
#4483 2014-02-08, 18:00
Powerless1
Ursprungligen postat av ksv
CD-teori hette det på min tid.
For me too!
Läste du nånsin om att stor vingyta alltid ger mer turbulens?
#4484 2014-02-08, 20:37
Bryggmaestarn
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Det vore kanon!


PilotHockey,

Kan du lägga fram vädret över atlanten sen när du kan. Ja flyger måndag morgon! Åker iväg imorgon så hinner inte skriva =) Tack på förhand!
#4485 2014-02-09, 23:52
Bryggmaestarn
Hocky piloten!! Vädret tack flyger 07:00
#4486 2014-02-09, 23:57
Penkas
Alla dör. När ni insett det och blir kvitt tanken så kommer ni inte vara rädda mer.
#4487 2014-02-10, 08:47
PilotHockey
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Hocky piloten!! Vädret tack flyger 07:00


Hej! Ursäkta sent svar, fick rycka in och flyga igår, satt Standby på Säve.


Vädret kommer vara helt okej. Motvind vilket är vanligt när man flyger västerut.

Ligger en jetström söder om där ni troligtvis kommer flyga om du flyger ifrån Sverige eller Skandinavien.

Finns lite skitväder söder om Island men bör inte vara något problem.

Jetströmmen söder om er rutt kommer ni senare passera då ni flyger in i Amerikanskt luftrum ifrån det Kanadensiska. Detta kan gör den sista biten på er resa lite skakig.

Ha en trevlig flygning!
#4488 2014-02-17, 23:05
Nu har jag plöjt igenom hela tråden - vill tacka ödmjukast piloterna!! En del av frågorna/svaren lugnade mig, en del dock inte. Vet inte om aeroinside.com är 1. seriöst 2. rekommenderad läsning för någon som har blivit flygrädd på gamla dagar...men nu undrar jag vad ni har att säga om detta: http://www.aeroinside.com/item/1285/british-airways-a321-near-london-on-...