Jag överlevde visst senaste flygresan också. Men fan att det alltid ska vara så ångestladdat.
Har två frågor.
Första angående Spanair 5022
http://en.wikipedia.org/wiki/Spanair_Flight_5022
En olycka som berört mig starkt då det måste ha varit så vidrigt ångestladdat för en sådan flygrädd som mig om att få vara med om att avbryta starten, få vänta i planet en timme för att sedan lyfta igen och därefter möta sin skapare.
Hur kunde den här olyckan gå till?
Om jag förstått det rätt så har piloterna påbörjat en start utan att ha konfiguerat klaffarna. Sedan har larmet(TOWS) som skall indikera detta misstag ej fungerat. Varpå överstegring (?) och krasch följt.
Alltså hur är det möjligt att överhuvudtaget missa att konfigurera klaffarna innan start, det måste väl vara prio 1 inför starten?
Ni piloter, kan ni på ett enkelt sätt förklara hur planet beter sig efter man lyft med klaffar i 0-läge och hur kan man ens lyfta när de ligger i 0?
Jag är inte påläst i aerodynamik..
Sedan undrar jag över denna olycka
http://www.youtube.com/watch?v=8V7z1l8t7hA
Den visar ett amerikansk militärflyg som kraschar under övning.
Filmen bryts precis innan det slår i marken.
Vad gör piloten för fel? Vad är det i specifikt detta fall som gör att planen störtar? Att det har att göra med hans kaxiga svängar förstår jag men undrar lite mer utförligt vad som händer med planet och runt det när han framför det på det viset.
Tacksam för svar.