Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4465 2014-02-05, 12:13
PilotHockey
Ursprungligen postat av trattfan
Etihad.
Fan också, är ju 777an jag åker med från Australien till Abu Dhabi. Lär ju bli en hel del turbulens.


Om du ger mig datumet och tiden så kan jag kolla upp vädret för dig.
#4466 2014-02-05, 13:44
Powerless1
Ursprungligen postat av PilotHockey
Inte sant. Du känner lättare av turbulens i en 777 än en CRJ t.ex. Detta har med vingytan att göra. Men självklart påverkas en Cessna mer än en 737 av luftens krafter.
Va? Antingen så ger stor vingyta mer turbulens eller - i meningen efter - mindre? Skulle din A320 vara mer känslig än en Cherokee?

Vingbelastningen för 330 och 777 är nästan lika, men lite högre för 777 så den bör vara okänsligare.
#4467 2014-02-05, 14:11
SilentVictory
Ursprungligen postat av trattfan
Etihad.
Fan också, är ju 777an jag åker med från Australien till Abu Dhabi. Lär ju bli en hel del turbulens.

Låt han inte skrämma upp dig för tusan.
777 är ett av de mest stabila flygplan du kan färdas i. Oavsett vad Pilothockey säger.

Kolla gärna igenom denna tråd http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/305110/
Både piloter och resenärer lovordar just 777 för sin stabilitet.
Det är inte endast vingytan som spelar roll.
#4468 2014-02-05, 15:12
PilotHockey
Ursprungligen postat av Powerless1
Va? Antingen så ger stor vingyta mer turbulens eller - i meningen efter - mindre? Skulle din A320 vara mer känslig än en Cherokee?

Vingbelastningen för 330 och 777 är nästan lika, men lite högre för 777 så den bör vara okänsligare.



Har du läst ATPL teori? Finner det lustigt att en Flashback-tomte utan flygutbildning säger emot någon som är utbildad....

En Cherokee är mer känslig än en A320 pga dess vikt, inte vingyta. Men i en 777 känner du turbulens mer som passagerare än vad du gör i en CRJ, 737 etc.
#4469 2014-02-05, 15:14
PilotHockey
Ursprungligen postat av SilentVictory
Låt han inte skrämma upp dig för tusan.
777 är ett av de mest stabila flygplan du kan färdas i. Oavsett vad Pilothockey säger.

Kolla gärna igenom denna tråd http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/305110/
Både piloter och resenärer lovordar just 777 för sin stabilitet.
Det är inte endast vingytan som spelar roll.


Jag har aldrig sagt att 777 är osäker. Läs igen...

Dock om man är flygrädd vilket denna tråden är till för så är det mer än säkerhet som spelar in. Många tycker bara den minsta turbulens som kan uppstå är obehaglig som fan och då känns det mer i 777 pga dess vingyta jämfört med dess längd. Avlånga airframes med stor vingyta påverkas mer av turbulens från passagerarsynpunkt.
#4470 2014-02-05, 15:37
trattfan
Ursprungligen postat av PilotHockey
Om du ger mig datumet och tiden så kan jag kolla upp vädret för dig.


Åker imorgon vid 22 tiden Australienisk tid Sydney!

Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag har aldrig sagt att 777 är osäker. Läs igen...

Dock om man är flygrädd vilket denna tråden är till för så är det mer än säkerhet som spelar in. Många tycker bara den minsta turbulens som kan uppstå är obehaglig som fan och då känns det mer i 777 pga dess vingyta jämfört med dess längd. Avlånga airframes med stor vingyta påverkas mer av turbulens från passagerarsynpunkt.


Okej tack!
#4471 2014-02-05, 16:21
SilentVictory
Ursprungligen postat av PilotHockey
Jag har aldrig sagt att 777 är osäker. Läs igen...

Dock om man är flygrädd vilket denna tråden är till för så är det mer än säkerhet som spelar in. Många tycker bara den minsta turbulens som kan uppstå är obehaglig som fan och då känns det mer i 777 pga dess vingyta jämfört med dess längd. Avlånga airframes med stor vingyta påverkas mer av turbulens från passagerarsynpunkt.

Och jag skrev aldrig att du skrev att 777 skulle vara osäker.
Jag skrev stabilitet.

777 har även ett smart system för att motverka vindbyar som styrs automatiskt. Just för att turen ska bli än mer behagligare.
Dessutom spelar vingflexen en stor roll vad gäller dämpning av turbulensen.

Givetvis spelar vingytan den största rollen, men det finns även andra faktorer.
Men jag tror inte vi kommer så mycket längre i ämnet. Släpper detta nu.

Jag är tämligen säker på att du har läst mer teori än mig, så det är nog inga direkta nyheter för dig.
#4472 2014-02-05, 18:41
Bryggmaestarn
Flygväder på måndag morgon över Atlanten efterfrågas =) Någon som har en bra sida för väder?
#4473 2014-02-05, 18:54
SilentVictory
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Flygväder på måndag morgon över Atlanten efterfrågas =) Någon som har en bra sida för väder?

Du lär inte få en så detaljerad väderrapport för så många dagar framåt, utan du får ett hum om hur vädret kan antas utvecklas.

http://www.turbulenceforecast.com/atlantic-06-hours.php
http://en.vedur.is/weather/forecasts/atlantic/
#4474 2014-02-06, 08:41
PilotHockey
Ursprungligen postat av trattfan
Åker imorgon vid 22 tiden Australienisk tid Sydney!


Kollat upp flygvädret för de närmsta 18 timmarna idag mellan Sydney och Abu Dhabi.

Vind:

Kommer vara motvind i början av resan men den vrider sig runt trycket och blir till sidvind. Efter ni passerat Thailand har ni medvind och sista timman mot Abu Dhabi har ni motvind.

Väder:
Ni kommer ha fint väder i början av resan. Det ligger tyvärr lite skitväder och gror i form av embedded cumulonimbus moln över Malaysia som sträcker sig upp till Phuket. Om er besättning har tagit del av detta och beslutar att köra en lite mer nordlig rutt så slipper ni det mesta så vi kan ju hoppas.

Det ligger en kraftig jetström norr om Emiraten på 38000 fot. Denna skall inte vara något som påverkar er överhuvudtaget då ni kommer från Sydost.

Väder vid Abu Dhabi:

Kommer vara vindigt under inflygning. Klar sikt och temperaturer på 22 grader Celsius ungefär är att vänta.




Kort och gott så är detta väldigt bra flygväder. Hoppas du får en trevlig resa!
#4475 2014-02-06, 09:01
PilotHockey
Ursprungligen postat av Bryggmaestarn
Flygväder på måndag morgon över Atlanten efterfrågas =) Någon som har en bra sida för väder?


Påminn mig på söndag. Kan som max kolla upp 1,5 dygn framöver för att det skall vara trobart.
#4476 2014-02-06, 13:33
Ursprungligen postat av SilentVictory
Och jag skrev aldrig att du skrev att 777 skulle vara osäker.
Jag skrev stabilitet.

777 har även ett smart system för att motverka vindbyar som styrs automatiskt. Just för att turen ska bli än mer behagligare.
Dessutom spelar vingflexen en stor roll vad gäller dämpning av turbulensen.

Givetvis spelar vingytan den största rollen, men det finns även andra faktorer.
Men jag tror inte vi kommer så mycket längre i ämnet. Släpper detta nu.

Jag är tämligen säker på att du har läst mer teori än mig, så det är nog inga direkta nyheter för dig.

Ja, både hur mycket vingar böjer sig och vingboxen avgör hur bekväm en resa är.