Ursprungligen postat av ozjoj
Det blir Emirates airbus mellan London-Dubai och gissar jag samma flygplan Dubai-Melbourne (tror jag det var) för vidareflygning inom landet.
Hur är Emirates? Har ingen erfarenhet av dem.
Emirates är jättebra, där behöver du inte oroa dig.
Ursprungligen postat av ozjoj
Jag funderar fortfarande på dessa stora flygplan, sist jag flög airbus (givetvis i "boskapsklassen" längst ned) så måste jag erkänna att det var ett behagligt plan, tyckte det var väldigt lite skakningar. Det skakade mer mellan Singapore-Adelaide i ett lite mindre plan. Givetvis beror det på väder, vindar och moln, men är det så att generellt ju större desto mindre skak? Dvs klarar större plan av mer turbulens utan att skaka så mycket?
Ifrån London till Dubai och sedan vidare till Melbourne kommer du nog med största säkerhet flyga Airbus A380, världens modernaste och största passagerarflygplan. Det är oerhört säkert så det behöver du inte oroa dig om heller. Vädret är svårt att förutse och självklart är det detta som till störst del påverkar om det skumpar eller ej. Återkom med exakta tider för flygningarna någon dag innan så kan jag kolla upp vädret om du vill.
Ursprungligen postat av ozjoj
Det jag funderar mer på är att dessa stora plan väl behöver större (längre) landningsbana? Vad händer då om man av någon anledning måste nödlanda/styra om till annan flygplats? Borde bli färre att välja på och alltså måste man antingen "chansa mer" (typ landa i sämre väder för man har färre flygplatser att välja på
eller vara farligare att landa pga utrymmet? Hoppas jag är ute och cyklar!
En A380 och alla andra flygplan av större kategori behöver oftast längre startsträcka pga. allt bränsle och vikt ombord. Tar du en A380 med minimal vikt och bränsle för en timma Vs. en 737 med minimal vikt och bränsle för en timma så kommer A380 ha en kortare startsträcka pga dess vingyta som kan generera mer lyftkraft än 737:ans.
Enligt internationell lag behöver man alltid ha med sig reserver för minst 45 minuters extra flygning. Bränslet behöver du alltså inte oroa dig för heller.
Ursprungligen postat av ozjoj
Tänker också att det drar mer soppa pga storlek (eller är det bränslesnålare pga modernare och bättre teknik etc) så därför kan man inte cirkulera så länge i tex väntan på bättre väder, eller flyga lika långt till alternativ flygplats utan måste välja en närmre trots att en längre bort hade haft kanske bättre väder.
När det kommer till koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning så är det svårt att jämföra. En A380 drar ju givetvis mer bränsle per timma än en 737 men den kan också transportera flera och ha mer bagage, frakt etc.
Därför delar man ofta upp bränsleförbrukning och utsläpp per passagerare per 1000km och i en sån statistik kan man se att ett större flygplan är mycket mer miljövänligt och bränsleekonomiskt än en 737. Precis på samma sätt som det är miljövänligare att åka buss än att åka bil då flera åker i samma fordon.
Eftersom A380:n är de mest moderna plan som finns på marknaden idag så är det också väldigt bränsleeffektivt. Jämfört med 747-400 som har några år på nacken kan den spara upp emot 15% bränsle per passagerare på en normal flygning.
Det största problemet för en A380 är inte att landa eller starta utan att parkera då den kräver specialbyggda gater för just A380:n. Få flygplatser har detta, i stort sett bara de största per land dit A380:n flyger.
Hoppas detta hjälpte dig lite, återkom om du undrar något mer.
/PH