Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4597 2014-04-13, 13:24
kula521
Ursprungligen postat av ksv
.



KSV: tack för din tråd.

jag är vansinnigt flygrädd sen många år och unvikit att flyga till följd av detta vilket medfört stora kostnader då jag vart tvungen att köra bil längre men nödvändiga resor (tex sverige-rumänien, sverige-tyskland etc)

jag har nu fått ett nytt jobb som är mitt drömjobb som jag inte kunnat tacka nej till där det ingår en del flygresor.

jag funderar på någon typ av terapi. vet du om dessa alltid botar patienten eller om det är bluff?
har du någon erfarenhet eller någon kurs att rekomendera som är den bästa?

jag tänker på följande:

http://www.aviasafe.se/
http://www.scandjet.se/flygradd

jag har inte mycket pengar och 10 000:- som det kostar är väldigt mycket pengar för mig så jag vill inte lägga dessa pengar och inte bli botad...

det skulle vara så underbart att lära sig flyga obehindrat för jag älskar att resa...

MVH
#4598 2014-04-13, 13:26
LadyMystica
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

Jag har en flygning som närmar sig och märker hur ångesten kryper på allt hårdare
Skulle vart intressant att se hur spökplanet från Malaysian Airlines påverkat flygrädslan generellt hos människor.


Nu kan jag bara svara for mig sjalv, men for min del ar det tvartom faktiskt. Jag skulle till London dagen efter Gottrora te.x Da kande jag mig faktiskt mindre radd an vanligt, for da var jag overtygad om att alla involverade i planet var an mer uppmarksamma pa detaljer som te.x avisning.

Det kanns faktiskt varre om inget hant pa en lang tid. Da inbillar jag mig att folk slappnar av mer och att risken for missar okar.

Sedan en annan fraga. Vad star pax for ? Har sett att det namns for passagerare men aldrig hort det innan.
#4599 2014-04-13, 13:40
Ursprungligen postat av LadyMystica
Nu kan jag bara svara for mig sjalv, men for min del ar det tvartom faktiskt. Jag skulle till London dagen efter Gottrora te.x Da kande jag mig faktiskt mindre radd an vanligt, for da var jag overtygad om att alla involverade i planet var an mer uppmarksamma pa detaljer som te.x avisning.

Det kanns faktiskt varre om inget hant pa en lang tid. Da inbillar jag mig att folk slappnar av mer och att risken for missar okar.

Sedan en annan fraga. Vad star pax for ? Har sett att det namns for passagerare men aldrig hort det innan.


Pax=passengers
#4600 2014-04-13, 15:05
LadyMystica
Ursprungligen postat av Hefaiston
Pax=passengers


Jo jag forstod det. Men varfor inte "pass" da te.x ? Varifran kommer X.et ?
#4601 2014-04-13, 15:11
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jo jag forstod det. Men varfor inte "pass" da te.x ? Varifran kommer X.et ?


lättare att säga, sen är det som mycket annat baserat på engelskan och då blir ju "pass" ett annat ord, "pax" däremot funkar ju som eget ord.
#4602 2014-04-13, 19:07
ksv
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Hefaiston, lobengula & ksv:
Tack för era svar. Bra svar.

Ändå blir jag nånstans provocerad att det viftas bort som någonting helt normalt och ofarligt, även om jag i texten förstår vad ni menar. Alltså det här med flygrädsla grundar sig nästan i en form av sjukdom, åtminstone i klass med en fobi.
Olika grader av flygrädsla är oerhört vanligt och absolut något som bör tas på stort allvar. Därav anledningen till att jag startade den här tråden.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Här första tanken att du ljuger, klart du varit rädd där uppe som pilot men det är ingenting som piloter erkänner. Men tänker jag bort de sjuka tankarna så tror jag givetvis på dig.
Den absolut största risken i mitt jobb är buss- och taxitransporterna mellan flygplatsen och hotellet i u-landstrafik i länder som Thailand.

Bortsett från det självklara att jag inte sammankopplar flygning med något obehagligt eller farlig, har jag ett par ganska väsentliga fördelar gentemot dig.
Som pilot har jag ju själv kontroll över händelseförloppet. Jag vet i varje givet ögonblick vad som sker och kan själv se till att aldrig försätta mig en obehaglig situation. Det är en inte helt obetydlig skillnad, faktiskt.
Tack vare min kunskap och erfarenhet, vet jag också vad som pågår när jag åker som passagerare. Då finns det avsevärt mindre utrymme för fantasin att skena iväg - något jag gärna vill dela av mig med till andra.

Själva tanken med den här tråden är alltså att genom att sprida konkret kunskap och svara på tekniska frågor, förhoppningsvis kunna ge viss hjälp till självhjälp.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Kan du svara på vilken knepig situation som du tror är vanligast att man hamnar i som pilot?
Utan tvekan alla de olika scenarion man kör i flygsimulator med jämna intervaller.

Nu avser du säkert situationer när man flyger på riktigt med passagerare, men där vet jag faktiskt inte.
Som jag nämnt tidigare är ju den absolut viktigaste uppgiften att använda hela sin kunskap och erfarenhet till att planera så att man aldrig någonsin målar in sig i ett hörn.

Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Men det är upp till den enskilda piloten att göra den bedömningen? Säg att piloten i KLM-planet bestämmer sig för att flyga vidare Sturup istället för att gå ner på Kastrup, så skulle piloten i Norwegian-planet uppleva att marginalerna är okej och bestämma sig för att gå ner? Typ då, rent hypotetiskt?
Det finns absoluta gränser som inte får överskridas. T.ex. max tillåten sidvind för en viss flygplanstyp och minsta tillåtna sikt för att ens få påbörja en inflygning.
Gör man det, har man alltid en beslutshöjd där man måste se inflygningsljusen eller gör go around.
Både siktvärden och vind kan ändras snabbt, så det är ganska vanligt att ett plan kommer ner men nästa inte gör det och vice versa.

Utöver det ska man självklart avbryta inflygningen så fort man anser att man inte har 100% goda säkerhetsmarginaler. Det har inget som helst att göra med vad andra flygplan gör.
#4603 2014-04-13, 19:24
ksv
Ursprungligen postat av kula521
KSV: tack för din tråd.

jag är vansinnigt flygrädd sen många år och unvikit att flyga till följd av detta vilket medfört stora kostnader då jag vart tvungen att köra bil längre men nödvändiga resor (tex sverige-rumänien, sverige-tyskland etc)

jag har nu fått ett nytt jobb som är mitt drömjobb som jag inte kunnat tacka nej till där det ingår en del flygresor.

jag funderar på någon typ av terapi. vet du om dessa alltid botar patienten eller om det är bluff?
har du någon erfarenhet eller någon kurs att rekomendera som är den bästa?

jag tänker på följande:

http://www.aviasafe.se/
http://www.scandjet.se/flygradd

jag har inte mycket pengar och 10 000:- som det kostar är väldigt mycket pengar för mig så jag vill inte lägga dessa pengar och inte bli botad...

det skulle vara så underbart att lära sig flyga obehindrat för jag älskar att resa...

MVH
Jag är egentligen bättre skickad att svara på tekniska och operativa frågor. Förhoppningsvis dyker det upp någon erfaren psykolog i tråden som kan ge lite tips.

Den sista, den om kroppens energibanor, skulle jag definitivt avstå ifrån.

Däremot har jag träffat åtskilliga som blivit hjälpta av kognitiv beteendeterapi (KBT).
Så själv hade jag alltså googlat upp någon KBT-behandling hos en riktig legitimerad psykolog.


Det kostar antagligen en del, men är troligen värt pengarna.
Ett billigt alternativ att börja med skulle iofs vara Flyg Trygg.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Pax=passengers
Är det inte t.o.m. paying passengers?
#4604 2014-04-13, 23:32
Ursprungligen postat av ksv

Är det inte t.o.m. paying passengers?


Det kan det mycket väl vara, jag har alltid tänkt det som passengers men paying passengers funkar ju också.

Annars funkar ju "SLF" bra, "Self Loading Freight"
#4605 2014-04-14, 18:50
Oops, blev ett långt inlägg ser jag nu...

Ursprungligen postat av ksv
Olika grader av flygrädsla är oerhört vanligt och absolut något som bör tas på stort allvar. Därav anledningen till att jag startade den här tråden.

...och jag uppskattar tråden, även om jag medvetet undviker när jag inte har en flygning framför mig utan då helst förtränger allt som har med flyg att göra men såhär när det är så pass nära och ångesten gör sig påmind hela tiden hjälper denna tråden mycket.
Överlag tycker jag medvetenheten hos vanligt folk, pax, är väldigt väldigt låg.

Ursprungligen postat av ksv
Utan tvekan alla de olika scenarion man kör i flygsimulator med jämna intervaller.

Jag förstår att detta är situationer du själv inte hamnar i väl i luften men vad kan det vara för typ av scenario som ni får träning i?

Ursprungligen postat av ksv
Som jag nämnt tidigare är ju den absolut viktigaste uppgiften att använda hela sin kunskap och erfarenhet till att planera så att man aldrig någonsin målar in sig i ett hörn.

Hur mycket gör din erfarenhet dig till en bättre pilot? Hur mycket bättre pilot är du idag jämfört med dina första flygningar när du var precis var färdig-utbildad?
Även det du skrev med fin fördel som pax eftersom du är pilot, har du nångång som pax tänkt tanken att den pilot du som styr gör någonting du finner minsta konstigt? Kanske inte farligt då, men "de var en märklig manöver" eller what so ever...?

Ursprungligen postat av ksv
Det finns absoluta gränser som inte får överskridas. T.ex. max tillåten sidvind för en viss flygplanstyp och minsta tillåtna sikt för att ens få påbörja en inflygning.
Gör man det, har man alltid en beslutshöjd där man måste se inflygningsljusen eller gör go around.
Både siktvärden och vind kan ändras snabbt, så det är ganska vanligt att ett plan kommer ner men nästa inte gör det och vice versa.

Utöver det ska man självklart avbryta inflygningen så fort man anser att man inte har 100% goda säkerhetsmarginaler. Det har inget som helst att göra med vad andra flygplan gör.

Så främst styrs det utav olika variabler som instrumentpanelen i flygplanet avgör men en pilot kan också ta det beslutet på eget initiativ, om jag förstår dig korrekt.
Lär ju krävas en del erfarenhet för kunna fatta sådana beslut.

--------------


Ursprungligen postat av Hefaiston
Grejen är att för mig så är det svårt att förstå vad grunden till flygrädslan ligger i.

Tror det ligger lite i sakens natur att man inte förstår om man inte upplever det själv, likt spindel-fobi. Jag har vänner som beter som småflickor när de ser en spindel i Sverige. Den kan inte skada dem, och de kan inte förklara varför de blir så rädda.

Kom ihåg att antalet som dött i flygolyckor vs svenska spindlar svindlande hög... :|

Lägger spoilertaggar på resten då främst handlar om vad min flygrädsla kan bero på och eftersom det inte är trådens huvudsakliga ämne så tar det inte så mycket plats med spoilers.

Spoiler:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Som barn har jag minnen av någon enstaka flygning som jag tyckte var obehaglig,

Var med om vad som nog måste ha varit en nödlandning som liten, kanske lades grunden till min flygrädsla där, minnet att som barn för första gången uppleva min mammas rädd i form av en dödsskräck då riktad mot vad som skulle hända mig satte ju säkerligen spår. Lite väl personlig nu kanske men när vi ändå diskuterar anledningen så.

Ursprungligen postat av Hefaiston
men i vuxen ålder njuter jag tvärtom av att flyga.

Här dyker också samma sjuka tanke upp, varenda gång jag hör liknande: "-Han ljuger, han vill spela den orädda typen".
Hade du sagt det till mig i gaten eller på flygplanet hade jag inte släppt den tanken, nu kan jag åtminstone skilja på sjuka flygrädslor-tankar och vad som är sant.

Ursprungligen postat av Hefaiston
Det jag kan ha förståelse för är dom som har kontrollbehov, klaustrofobi eller höjdrädsla. Men just själva "krasch-rädslan" är för mig så främmande då jag vet hur osannolikt det är.

Kontrollbehov kan jag inte påstå att jag har, även om just flyget innebär att jag lämnar över mitt liv i händer på två piloter inte känns direkt bra. Klaustrofobi har jag inte. Höjdrädsla har jag men då är det värre längst upp i låt säga Lisebergstornet än på flygplan då den höjden är för hög för min flygrädsla ska spela in.
Kraschkänslan kan jag inte beskriva. Takeoff är helt klart värst, känslan av att det aldrig kommer gå är enormt stor då. Landningen är också nästan lika jobbig och själva flygningen är inte samma dödspanik med känslan av att när som helst så kan något hända finns där hela tiden. Mycket är att jag inte litar på tekniken, hur ofta krånglar inte en dator liksom?

Sen, även om min flygrädsla inte är sund, så finns det någonting naturligt i att vi människor inte ska befinna oss där uppe.


Ursprungligen postat av Hefaiston
Då jag nu dessutom har ett jobb där jag på ett skift kan se över hundra flygplan starta och landa är det för mig fullkomligt normalt. Jag lägger ju hela min arbetsvecka på en flygplats och arbetar med att få hela apparaten att fungera, så för mig är det fullständigt normalt

Sitter du i flygledartorn?
Kan en händelse som det som skedde över Albuquerque i Breaking Bad kan ske i verkligheten också? Dvs. en flygledare (eller vad det heter) har en dålig dag på jobbet och fattar fel beslut och så är olyckan framme?
https://www.youtube.com/watch?v=bHZLhSwpXlw
12:35 och framåt i det YouTube-klippet.
#4606 2014-04-14, 19:54
Ursprungligen postat av Arbetarbroder

...och jag uppskattar tråden, även om jag medvetet undviker när jag inte har en flygning framför mig utan då helst förtränger allt som har med flyg att göra men såhär när det är så pass nära och ångesten gör sig påmind hela tiden hjälper denna tråden mycket.
Överlag tycker jag medvetenheten hos vanligt folk, pax, är väldigt väldigt låg.


Det har nog att göra med att det, som du säger, är svårt att förstå när man inte har det själv. Höjdskräck kan jag ha sympati med för liseberstornet tycker jag själv av någon anledning är lite obehagligt. Absurt när jag jobbar i ett högt torn utan problem och dessutom seglar segelskuta där jag regelbundet klättrar i riggen utan problem. Men just lisebergstornet, och även cityvarvet (eller göteborgshjulet döpte dom det väl till tråkiga som dom var) tycker jag inte heller alltid om.


Även det du skrev med fin fördel som pax eftersom du är pilot, har du nångång som pax tänkt tanken att den pilot du som styr gör någonting du finner minsta konstigt? Kanske inte farligt då, men "de var en märklig manöver" eller what so ever...?

--------------




Jag har vart med om att jag vetat om när jag flugit i kabin att inflygningsrutten inte var den vanliga innan något meddelades. Det visade sig att vi låg i hold på grund av väder och därför fått en annorlunda rutt från den vanliga.

Sen har jag också flera gånger tagit fel på vart mitt flygplan varit i förhållande till flygplatsen, det har aldrig oroat mig men någon gång har jag funderat på varför man gjort så. Sedan har jag kollat i efterhand när jag vart hemma och det har varit den vanliga rutten, men det är extremt lätt att bli desorienterad från kabinen. Framförallt när man inte har några visuella referenser, men även med det är det svårt att orientera sig utan instrument och kartor tycker jag själv.


Lägger spoilertaggar på resten då främst handlar om vad min flygrädsla kan bero på och eftersom det inte är trådens huvudsakliga ämne så tar det inte så mycket plats med spoilers.



Spoiler:


Var med om vad som nog måste ha varit en nödlandning som liten, kanske lades grunden till min flygrädsla där, minnet att som barn för första gången uppleva min mammas rädd i form av en dödsskräck då riktad mot vad som skulle hända mig satte ju säkerligen spår. Lite väl personlig nu kanske men när vi ändå diskuterar anledningen så.

Jag har haft en liknande grej, som barn var jag rädd för hissar. Jag vägrade åka hiss upp till kanske 8-9 års ålder. Det var inte förrän några år sedan som mina föräldrar berättade att min favoritfilm som barn hade en scen i sig där en hiss kraschar. När jag såg på den som barn var dom alltid tvugna att komma in i rummet med mig. Antagligen var det där grunden lades till det som några år senare blev riktigt jobbigt.

Idag har jag inga större problem med hissar, men det har hänt några gånger att rädslan gör sig påmind. Idag är jag dubbelt glad för det för alternativet är att gå upp och ner för trapporna så fort jag ska ha rast på jobbet!



Här dyker också samma sjuka tanke upp, varenda gång jag hör liknande: "-Han ljuger, han vill spela den orädda typen".
Hade du sagt det till mig i gaten eller på flygplanet hade jag inte släppt den tanken, nu kan jag åtminstone skilja på sjuka flygrädslor-tankar och vad som är sant.

Kontrollbehov kan jag inte påstå att jag har, även om just flyget innebär att jag lämnar över mitt liv i händer på två piloter inte känns direkt bra. Klaustrofobi har jag inte. Höjdrädsla har jag men då är det värre längst upp i låt säga Lisebergstornet än på flygplan då den höjden är för hög för min flygrädsla ska spela in.
Kraschkänslan kan jag inte beskriva. Takeoff är helt klart värst, känslan av att det aldrig kommer gå är enormt stor då. Landningen är också nästan lika jobbig och själva flygningen är inte samma dödspanik med känslan av att när som helst så kan något hända finns där hela tiden. Mycket är att jag inte litar på tekniken, hur ofta krånglar inte en dator liksom?


Sen, även om min flygrädsla inte är sund, så finns det någonting naturligt i att vi människor inte ska befinna oss där uppe.


Fast även om datorerna strular finns det backuper. Och skulle även backuperna strular finns det backuper på dom. Det är betydligt vanligare att människorna orsakar olyckorna, samtidigt är datorer oflexibla, vilket gör att man måste ha en balansgång mellan människa och teknik. Inom flygledandet finns det idag inga datorer som fattar beslut, däremot finns det alltmer datorer som hjälper till med vägledning på olika sätt. Men även det är en teknik som ännu är relativt ny.




Sitter du i flygledartorn?
Kan en händelse som det som skedde över Albuquerque i Breaking Bad kan ske i verkligheten också? Dvs. en flygledare (eller vad det heter) har en dålig dag på jobbet och fattar fel beslut och så är olyckan framme?
https://www.youtube.com/watch?v=bHZLhSwpXlw
12:35 och framåt i det YouTube-klippet.


Korrekt, jag är utbildad tornflygledare och approachflygledare (radarflygledning för trafik som ska landa, och trafik som just har startat). I nuläget jobbar jag enbart i tornet men planen är att jag ska korsträna på approach inom dom närmaste åren.


Alltså, det kan, men det är extremt osannolikt.

En av dom störa förändringarna inom vårt jobb dom senaste åren är olika säkerhetssystem. Dessutom har flygplanen allt fler system som varnar piloterna för olika saker. Ifall du som flygledare styr två flyg på samma höjd mot varandra har nästan alla flygplan (undantaget vissa småplan, ballonger, etc) TCAS, vilket är ett system som varnar piloterna för kollisioner. Dessutom så kommer TCAS ifall separationen blir för låg att instruera piloterna att sjunka eller stiga, TCAS i planen kommunicerar dessutom och ser till att bägge planen får motsatta instruktioner (dvs ett sjunker, ett stiger) och att piloterna följer sina instruktioner. TCAS är en sista utväg för att undvika krockar i luften, men är effektivt för det syftet.

Vi har även i våra radar system STCA, Short Term Colission Avoidance System. STCA räknar konstant på alla radarmål och var dom kommer vara inom en viss tidsgräns. STCA räknar också på vad som händer ifall målet ändrar vektor i höjd eller sidled.

Ifall STCA upptäcker en risk för separationsunderskridande (alltså inte kollision, utan separationsunderskridande) kommer det först ge en intermediär varning (eller "low-severity-alert"). STCA varnar då flygledaren för att här finns en ökad risk.

Ifall separationen sedan dessutom underskrids kommer STCA ge en högre varning, och meddela flygledaren att man har tappat separationen.


Det finns gott om andra system, men just för att undvika kollisioner är dessa dom viktigaste. Sedan jobbar vi ju evigt i lagarbete, och ifall du ser något som inte ser rätt ut säger du till. Om inte annat för att den dagen du själv gör ett misstag så vill du rätta till det innan det riskerar att leda till ett problem.

Angående jobbet i allmänhet däremot så är det ju så att alla gör vi misstag, även flygledare, jag själv gör dom dagligen. Men däremot så arbetar vi på ett sådant sätt att vi alltid har "hängslen och livrem". Med andra ord lämnar vi oss alltid marginaler och/eller utvägar. Precis som ksv säger så handlar det om att ta sin erfarenhet för att aldrig måla in sig i ett hörn. Istället har man alltid en plan B och ofta plan C och D i bakfickan. Om inte annat för att mängden variabler i yrket gör att man hela tiden måste planera om och ändra. Men det är det vi får betalt för, att konstant övervaka, planera, omvärdera och agera, och sedan repetera på ett sätt som leder till en säker, ordnad och effektiv flygtrafik.
#4607 2014-04-21, 10:22
lollarn
#4608 2014-04-23, 23:53

Skitsnack om du frågar mig.

11 000 meter, rätt mycket högre än världens högsta berg.
Det är antagligen kring -60 där uppe.

Ingen kort flygning precis, ca 5 timmar skulle jag tro.
5 timmar i -60 på 11 000 meter? Pojken hittar förstås på. Och ingen journalist ifrågasätter.